۱۳۹۷/۰۴/۱۸

نخست وزیر اسرائیل: برای خروج ایران از سوریه دوباره با پوتین مذاکره می‌کنم‌| واکنش ایران: بیرون نمی‌رویم


بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از سفر دوباره به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در این هفته خبر داد و گفت در مورد مخالفت خود با حضور نظامی ایران در هر نقطه از خاک سوریه با آقای پوتین گفتگو خواهد کرد.
آقای نتانیاهو روز یکشنبه ۱۷ تیر در جلسه هفتگی کابینه اسرائیل گفت:‌ این هفته برای دیداری مهم با پرزیدنت ولادیمیر پوتین به مسکو سفرخواهم کرد. ما در دیدارهای پیاپی در باره تداوم همکاری امنیتی و البته تحولات منطقه گفتگو می کنیم.
وی افزود: در این دیدار، دو اصل اساسی اسرائیل را مطرح خواهم ساخت: نخست اینکه ما حضور ایران یا دست نشاندگانش را در هیچ نقطه از خاک سوریه -چه نزدیک مرزهایمان و چه دور از آنها- تحمل نخواهیم کرد. دوم اینکه می خواهیم سوریه و نیروهای مسلح آن کشور متارکه جنگی توافق شده در سال ۱۹۷۴ را به صورت منظم مراعات کنند. البته من در تماس مداوم با دولت آمریکا هم هستم. این پیوندها با دو قدرت از بزرگ ترین قدرتهای جهان، همیشه و بخصوص در حال حاضر، برای حفظ امنیت اسرائیل اهمیت دارد.
اسرائیل با آنکه در جنگ داخلی هفت ساله سوریه بیطرف مانده است اما طی ماههای اخیر چند مکان نظامی را که گفته می شود به نظامیان ایران یا حزب الله لبنان در خاک سوریه تعلق دارد را هدف موشک و بمباران هوائی قرار داده است.
ایران از اصلی ترین حامیان اصلی بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه است و می‌گوید برای شکست گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) با کمک روسیه، ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان در سوریه فعالیت دارد.
در مقابل اسرائیل می گوید هدف ایران مبارزه با داعش نیست بلکه سعی دارد با ایجاد پایگاه هایی در سوریه و جنوب لبنان خود را به نزدیکی اسرائیل برساند تا در نهایت این کشور را همانطور که رهبران جمهوری اسلامی وعده داده اند، نابود کند.
روز یکشنبه حسین امیر‌عبداللهیان دستیار ویژه علی لاریجانی رئیس مجلس ایران که یک مقام تشریفاتی محسوب می شود از ادامه حضور نیروهای ایرانی در سوریه برای آنچه «مقابله با تروریسم» نامید، خبر داد.
ایالات متحده مخالف حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه و عراق است و تهران را به بی ثبات سازی در خاورمیانه و حمایت از گروه های تروریستی متهم می کند.

هیچ نظری موجود نیست: