۱۳۹۷/۰۴/۱۴

روحانی: ترامپ و تحریم‌هایش رفتنی هستند.. یهودیان به ما بدهکارند


حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران چهارشنبه 4 ژوئیه در کنفرانس مشترک خبری با سباستین کورتس صدر اعظم آلمان، تحریم‌های اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا علیه ایران را «جنایت» و «تجاوز» توصیف کردو گفت که «ترامپ و تحریم‌هایش رفتنی هستند اما تاریخ بر سر عملکردش قضاوت خواهد کرد.
روحانی همچنین گفت که یهودیان، بدهکار مردم ایران هستند.
به گزارش رسانه‌ها، روحانی که برای مذاکره بر سر حفظ برجام پس از خروج آمریکا از آن به اروپا سفر کرده، در کنفرانس خبری مشترکی که پس از گفت‌وگو با صدر اعظم اتریش برگزار شد گفت: « رجام دستاوردی مفید برای همه کشورهای جهان بود که البته در نتیجه تلاش و مذاکراتی طولانی به دست آمد. امروز به‌وضوح این موضوع را به طرف اتریشی منتقل کردیم که ماندن ایران در توافق برجام تا زمانی است که از منافع آن برخوردار باشد؛ همه از تبعات مثبت و منفی حفظ و یا فقدان برجام آگاهی دارند، اما مردم ایران بر مبنای منافع و مصالح خود مسیرشان را انتخاب می‌کنند و دولت به عنوان نماینده مردم به انتخاب آنها عمل خواهد کرد».
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه 8 مه اعلام کرد که ایالات متحده از توافق هسته‌ای به ایران که سال 2015 منعقد شد، خارج می‌شود.
پس از این اعلام، ترامپ فرمان از سرگیری تحریم‌های ایران را که بر پایه توافق هسته‌ای تعلیق شده بود، امضا کرد.
در پی این تصمیم ایالات متحده طی هفته‌های گذشته بسیاری از شرکت‌های اروپایی، بازار تهران را ترک کردند.
توافق هسته‌ای سال 2015، میان ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، منعقد شد. برپایه این توفق که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق شد.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مناقشه فلسطین و اسرائیل با بیان اینکه برخی کشورهای اروپایی یک بدهکاری تاریخی به یهودی‌ها دارند، اما در نقطه مقابل این یهودیان هستند که به ایرانیان بدهکارند، گفن: «ایرانی‌ها منجی یهودیان در بابل بودند و یهودی‌ها از این بابت همیشه مدیون ایرانی‌ها هستند و همواره در طول تاریخ و امروز روابط بسیار خوب و نزدیکی با یهودی‌ها داریم».

هیچ نظری موجود نیست: