۱۳۹۷/۰۲/۱۹

گفتگوی روسای جمهوری ایران و فرانسه برای ادامه برجام و حفظ ثبات منطقه

حسن روحانی و امانوئل مکرون در گفتگوی تلفنی بر سر همکاری برای حفظ برجام و ثبات خاورمیانه توافق کردند. ق

حسن روحانی و امانوئل مکرون در گفتگوی تلفنی بر سر همکاری برای حفظ برجام و ثبات خاورمیانه توافق کردند. قرار است وزرای خارجه دو کشور "بدون تاخیر" با یکدیگر ملاقات کنند.
براساس بیانیه کاخ الیزه، کاخ ریاست جمهوری فرانسه امانوئل مکرون از رییس جمهوری ایران خواسته است علیرغم خروج آمریکا از برجام، در کنار سایر کشورهای عضو این توافق در برجام بماند.
آقای مکرون تاکید کرده است کشورش می‌خواهد در بلند مدت مذاکرات گسترده‌تری را با تمام طرف‌های درگیر درباره برنامه موشکی ایران، خاورمیانه و وضعیت توافق پس از پایان تعهدات ایران به برجام در سال ۲۰۲۵ آغاز کند.
کمی پس از این گفتگو رییس جمهوری فرانسه به شبکه دویچه‌وله آلمان گفت ما در بزنگاهی تاریخی قرار داریم و حالا این اروپاست که ضامن حفظ نظام چندقطبی جهان است که با پایان جنگ جهانی دوم پدید آمد.
به نظر می‌رسد آقای مکرون تلویحا با انتقاد از ترک توافقی چند جانبه توسط آمریکا، سیاست آقای ترامپ را باعث به خطر افتادن نظام چندقطبی جهان می‌بیند.
همزمان خبرگزاری ایسنا گزارش داده است حسن روحانی در این مکالمه از اینکه اروپا فرصت چهارماهه‌ خود برای حفظ برجام را ازدست داده و آن را "صرف راضی کردن دولت جدید آمریکا برای ماندن در برجام کرده" ابراز تاسف کرده است.
براساس این گزارش آقای روحانی گفته است باید ظرف چند هفته وزرای خارجه و گروه‌های کارشناسی ایران و کشورهای اتحادیه اروپا به تصمیمی واضح و شفاف برسند و "باید منافع ایران در موضوعات و مسائل مهم مرتبط با برجام مانند فروش نفت، روابط بانکی، سرمایه‌گذاری‌ها و بیمه به طور روشن و صریح مشخص و تضمین شود."
"برجام نمرده است"
در همین حال وزیر امور خارجه فرانسه که قرار است به زودی با جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار کند گفته است برجام نمرده است.
به گفته ژان ایو لودرین "آمریکا از برجام خارج شده اما این توافق هنوز پابرجاست."
وزیر امور خارجه فرانسه گفته است: "شایستگی خاورمیانه بیشتر از آن است که بخواهد درگیر بی‌ثباتی فزاینده ناشی از خروج آمریکا از برجام شود."
این مقام فرانسوی خطر مواجهه نظامی را واقعی خواند و گفت اروپا برای جلوگیری از این خطر وارد عمل می‌شود.
برونو لو مر وزیر بازرگانی فرانسه نیز هشدار داده است آمریکا نباید خود را پلیس اقتصاد جهان بداند.
مقررات اتحادیه اروپا بندی موسوم به آیین‌نامه بلوکه شدن دارد که شرکت‌های اروپایی را از عمل کردن به تحریم‌های آمریکا علیه ایران کوبا و لیبی منع می‌کند و درعین حال احکام دادگاه‌هایی را که به دنبال اجرای مجازات‌های نقض تحریم‌های آمریکا باشند به رسمیت نمی‌شناسد.

هیچ نظری موجود نیست: