۱۴۰۳/۰۵/۰۳

فعالیت «مرکز اسلامی هامبورگ» وابسته به حکومت ایران ممنوع شد

ایران وزارت کشور آلمان اعلام کرد فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ و شعبه‌های آن در شهرهای مختلف آلمان که به حکومت ایران وابسته هستند، به دلیل تبلیغ ایدئولوژی تمامیت‌گرا و خشونت‌طلب ممنوع است.
به گزارش «فرانکفورتر آلگماینه»، صبح چهارشنبه سوم مرداد، پلیس وارد مسجد «امام علی» مشهور به مسجد آبی شد و به بازرسی آن و همچنین سایر مساجد و مراکز وابسته به آن در شهرهای مختلف پرداخت. وزارت کشور آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد فعالیت این مرکز بنیادگرای اسلامی وابسته به حکومت ایران به دلیل مغایرت با قانون اساسی ممنوع شده است. 
پلیس ۵۳ مکان مرتبط با مرکز اسلامی هامبورگ را در هشت ایالت از جمله برلین مورد بازرسی قرار داد، وزارت کشور آلمان فعالیت کلیه این مراکز و همچنین شعبه‌های مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان را ممنوع کرد. پلیس نیز آنها را تعطیل و اموال آنها را توقیف کرده است. نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان می‌گوید ایدئولوژی که این مرکز مروج آن است با حقوق بشر، حقوق زنان و همچنین قوه قضاییه مستقل و دولت دمکراتیک مغایرت دارد. او می‌گوید ممنوعیت فعالیت این مرکز گام دیگری علیه بنیادگرایی اسلامی است.
وزارت کشور آلمان می‌گوید مرکز اسلامی هامبورگ به عنوان پایگاهی تحت فرمان رهبر جمهوری اسلامی برای ایجاد یک حکومت مذهبی در آلمان فعالیت می‌کرد، این مرکز همچنین از گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان تحت فرمان حکومت ایران و یهودی‌ستیزی ستیزه‌جویانه حمایت می‌کند.
فعالیت‌های مسجد امام علی در هامبورگ، از 30 سال پیش توسط دفتر پاسداری از قانون اساسی هامبورگ زیر نظر قرار داشته است. یک گزارش اخیر نشان می‌دهد که فعالیت‌های این مرکز وابسته به حکومت ایران بوده و خط مشی آن در تضاد کامل با آزادی‌های دمکراتیک و حقوق اولیه است. سال‌ها است که درخواست‌هایی برای تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ وجود داشته اما پس از شدت گرفتن فعالیت‌ گروه‌های بنیادگرای اسلامی در ماههای اخیر که مخالفان دولت، مقامات را به بی‌عملی متهم کردند، وزارت کشور برای رویارویی با این گروه‌ها وارد عمل شد.
تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ با استقبال شهردار این شهر روبرو شده و این روز را روزی خوب برای این شهر خوانده و گفته: «اسلام افراطی و یهودی‌ستیزی جایی در یک شهر جهان‌وطن، آزاد و دمکراتیک مانند هامبورگ ندارد». در سالهای اخیر، مخالفان ایرانی جمهوری اسلامی نیز این مرکز را متهم می‌کردند که به پایگاهی علیه مخالفان بدل شده و خواستار تعطیلی آن بوده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: