۱۴۰۳/۰۴/۲۴

گزارش رسانه‌های اسرائیلی از «انفجار مرموز» در پایگاه پهپادی در نزدیکی کاشان

 رادیو فردا: رسانه‌های اسرائیل از «انفجار مرموز» در یک پایگاه پهپادی در مرکز ایران خبر داده‌اند. شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل شنبه ۲۳ تیر اعلام کرد چند روز پیشتر صدای انفجار و سپس آتش‌سوزی در پایگاه «شهید کریمی» در نزدیکی شهر کاشان شنیده شده که از پایگاه‌های اصلی تولید و مراکز نگاهداری پهپادی وابسته به سپاه پاسداران است.
این شبکه به ویدئوهایی از شبکه‌های اجتماعی ایرانی استناد کرد که در آن صدای انفجار و تیراندازی در پایگاه یادشده به گوش می‌رسد. این ویدئوها می‌گویند این رویداد چهارشنبه شب ۲۰ تیر رخ داده است گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل به احتمال مسئولیت این کشور اشاره نکرده و با مقامی در اسرائیل نیز در این مورد گفت‌وگویی صورت نگرفته است.
اسرائیل در بحبوحه جنگ با گروه افراطی حماس در غزه، می‌گوید عملاً با خود ایران و شش جبهه دیگر درگیر شده است؛ حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده، مورد حمایت ایران و متحدان جمهوری اسلامی در منطقه قرار دارد. برخی سایت‌های خبری ایران، ۲۲ تیر با استناد به ویدیوهای منتشر شده از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته بودند چهارشنبه‌شب ۲۰ تیر در اطراف کاشان و در مسیر اتوبان کاشان- قم، «شلیک متعدد هوایی» و در پی آن، «حداقل یک انفجار» ثبت شده است. 
در همین حال «یک منبع آگاه» ایرانی در گفت‌وگو با وب‌سایت صابرین‌نیوز، نزدیک به گروه‌های نیابتی مورد حمایت ایران در منطقه، وقوع «انفجار» در پایگاه پهپادی را «تکذیب» کرده است. این «منبع آگاه» به سایت صابرین‌نیوز گفت که «ادعای رسانه‌های صهیونیستی کذب است» و فعالیت پدافند هوایی در مسیر اتوبان کاشان- قم مربوط به رزمایش «راهیان پیشرفت» بود. این «منبع آگاه» که نام او برده نشد، افزوده بود: «سامانه‌های پدافندی همواره تمرین و رزمایش‌های معمول خود را دارند و این، یک موضوع جدید نیست». مقامات رسمی نظامی و سیاسی ایران به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند. ایران در سال‌های اخیر در تولید پهپادهای تهاجمی پیشرفت کرده است. جمهوری اسلامی ایران از سوی غرب در مظان اتهام است که روسیه را به پهپادهای انتحاری برای استفاده در جبهه‌های جنگ آن کشور علیه اوکراین تجهیز کرده است. 
«سه مقام ایرانی» هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز «تأیید کردند» تولیدات پهپادی و موشکی ایران در دو سایت حومه تهران به میزان زیادی افزایش یافته است. رویترز نوشته بود پهپادها و موشک‌های تولیدی در پایگاه‌های مدرس و خجیر برای تقویت حزب‌الله و حوثی‌های یمن، به این دو گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران داده می‌شود. روزنامه اسرائیلی هاآرتص آتش‌سوزی بهمن ماه سال ۱۴۰۰ در انبار پادگان ماهیدشت در استان کرمانشاه را یک برنامه طراحی شده از سوی اسرائیل، نامیده بود.
این آتش‌شسوزی منجر به نابودی صدها فروند پهپاد در این پایگاه شد. برخی مقامات و رسانه‌های ایران ابتدا صداهای شب حمله به ماهیدشت را ناشی از رعد و برق یا اقدامات آموزشی نامیده بودند.
منابع خبری نزدیک به جمهوری اسلامی ایران مانند شبکه العالم بعد از دو ماه خبر دادند که ایران در واکنش به حمله در ماهیدشت، فروردین سال ۱۴۰۱ به اربیل عراق حمله کرد تا از اسرائیل «انتقام بگیرد». در آن حمله موشکی ایران به اربیل، ازجمله ویلای کریم برزنجی، یک بازرگان سرشناس کرد عراقی و نزدیک به خاندان بارزانی‌های حاکم در منطقه هدف قرار گرفت.

هیچ نظری موجود نیست: