۱۳۹۷/۰۲/۱۵

انتقاد روحانی از 'تصمیم عالی‌ترین سطح نظام' برای فیلتر تلگرام

روحانی

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، می‌گوید دولت او پیامرسان تلگرام را در ایران فیلتر نکرده و با مسدود کردن آن مخالف است. او می‌گوید اگر آیت‌الله علی خامنه‌ای چنین تصمیمی گرفته، باید به مردم ایران گفته شود.
آقای روحانی در حساب رسمی اینستاگرام خود گفته است که "اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده" باید مردم به طور شفاف در جریان چنین تصمیمی قرار بگیرند.
رئیس جمهور ایران در این پست اینستاگرامی دستور قضایی برای فیلتر تلگرام را "حکم سفارشی" توصیف کرده است.
روزانه میلیون‌ها ایرانی از تلگرام استفاده می‌کردند، اما حال با فیلتر شدن این پیامرسان در استفاده از آن با مشکلاتی روبرو هستند. روز جمعه اعلام شد که پس از شبکه‌های موبایل، شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت خانگی نیز تلگرام را مسدود کرده‌اند.
یکی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی این بود که دولت او وسایل ارتباط جمعی در ایران را فیلتر نخواهد کرد.


او گفته است که دولتش فیلتر شدن تلگرام را اجرا نکرده است. آقای روحانی گفته است: "برای مسدودسازی پیام‌رسان مذکور در تاریخ ۹۷/۲/۱۰ حکم قضایی صادر و به همه اپراتورهای موبایل و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ابلاغ کردند تا آن‌ها رأساً اقدام به اختلال در ارتباط نمایند."
به دنبال موج اعتراضات سراسری در زمستان سال ۱۳۹۶ برخی مقام‌های قضایی و امنیتی از فیلتر کردن تلگرام خبر می‌دادند، اما مقام‌های دولتی در اظهارنظرهایشان با چنین کاری مخالفت می‌کردند.
علاءالدین بروجردی، از نمایندگان محافظه‌کار و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، چند روز پیش گفت که تصمیم برای فیلتر تلگرام در "بالاترین سطح" گرفته شده است.
هرچند احمد علم الهدی، نماینده آیت‌آلله خامنه‌ای در خراسان رضوی، گفت دولت حسن روحانی قصد فیلتر کردن تلگرام را دارد اما می‌خواهد مسئولیت این کار را "به گردن رهبری" بیندازد.
کمی پیش از آن که تلگرام فیلتر شود، کانال‌های رهبر ایران و معاون اول رئیس جمهور در این شبکه بسته شد.
رهبر ایران در آن مقطع درباره پیامرسان‌های ایرانی اظهار نظر کرده و خواسته بود نگرانی‌ها درباره نقض حریم خصوصی شهروندان و دسترسی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی به اطلاعات کاربران برطرف شود.
با وجود تعطیلی حساب‌های مقام‌های ایرانی در تلگرام بسیاری از آنها، از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، حساب‌های فعال در سرویس‌های غیرایرانی، از جمله شبکه‌های فیلترشده‌ای مانند توییتر دارند.

هیچ نظری موجود نیست: