۱۳۹۷/۰۱/۲۱

دلار ۴۲۰۰ تومانی به بازار نرسید؛ وعده نوبخت برای تزریق ارز تک نرخی به بازار در روزهای آینده


Bildergebnis für ‫دلار جهانگیری‬‎

یک روز پس از وعده دولت برای عرضه دلار تک نرخی به قیمت ۴۲۰۰ تومان در بازار ارز، بعضی از گزارش‌های میدانی از تهران حاکی از آن است که دلار با این قیمت عرضه نشد و این نرخ فقط روی تابلوی اعلان قیمت‌ صرافی‌ها به نمایش درآمد.
گفته شده بعضی از صرافی‌های هم برای جلوگیری از تجمع متقاضیان و نبود عرضه دلار کرکره‌های خود را پائین کشیدند تا از حجم صف متقاضیان در برابر صرافی‌ها بکاهند.
محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه به شبکه خبر ایران گفته است: "طبعا تا این بخشنامه به صرافی‌ها و بانک‌ها برسد، ممکن است یکی دو روزی طول بکشد ولی از همین امروز مبنای نرخ ارز با ۴۲۰۰ تومان تنظیم شده است."
بازار ارز تهران صبح امروز (سه‌شنبه ۲۱ فروردین) شاهد حضور گسترده متقاضیان ارز بود؛ تعداد زیادی از صرافی‌ها خرید و فروش نمی‌کردند و بعضی از دلالان هم دلار را بالای ۵۵۰۰ تومان می‌فروختند.
این در حالی بود که قیمت تمام سکه طلا (طرح جدید) که دیروز تا مرز دومیلیون تومان پیش رفته بود، امروز به حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان کاهش یافت.
رئیس بانک مرکزی: عدم اطمینان، فضای مجازی، دشمن، امارات و عربستان مسئول نابسامانی ارزی هستند
جهانگیری: دلار از سه‌شنبه ۴۲۰۰ تومان فروخته می‌شود
ایران در صف دلار؛ چرا؟
بر اساس بعضی گزارش‌ها نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی فقط بر روی تابلوی اعلان قیمت‌های صرافی‌ها نمایش داده شده و هنوز دلار با این قیمت عرضه نشده است
اسحاق جهانگیری، معاون رییس جمهوری ایران دیشب اعلام کرد از امروز (سه‌شنبه ۲۱ فروردین) دلار تک‌نرخی و به قیمت ۴۲۰۰ تومان عرضه می‌شود و فروش ارز به قیمتی به جز آنچه اعلام شده از امروز "قاچاق تلقی خواهد شد".
بانک مرکزی ایران هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که تأمین ارز (دلار به قیمت ۴۲۰۰ تومان) برای تمام "نیازهای قانونی تجاری و تولیدی" است.
بر این اساس دلار تک نرخی فعلا شامل مواردی نظیر ارز مسافرتی نیست و "ضوابط مربوط به تأمین ارز برای مسافران به خارج از کشور، دانشجویی و درمانی و سایر موارد در مبادی خروجی همزمان با فراهم شدن تمهیدات آن اطلاع رسانی خواهد شد."
در اطلاعیه بانک مرکزی آمده هرکس فقط می‌تواند "حداکثر ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها" داشته باشد و هشدار داد "در صورت کشف میزان بیش از آن در اختیار هر شخص، با مرتکب بر اساس قانون برخورد خواهد شد."
بر همین اساس "تمام اشخاصی که سابقاً اقدام به خرید ارز به صورت اسکناس کرده‌اند و در تاریخ صدور این اطلاعیه (۲۱ فروردین) بیش از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن ارز در اختیار دارند، حداکثر تا پایان ماه جاری نسبت به سپرده گذاری ارز در بانک های مزبور یا فروش آن به بانکها اقدام کنند."
بعضی از صرافی‌های تهران برای جلوگیری از تجمع متقاضیان و نبود عرضه دلار کرکره‌های خود را پائین کشیده‌اند
همزمان ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی که برای توضیح درباره وضعیت بازار ارز به مجلس رفته بود در جلسه‌ای متشنج از جایگزینی یورو به جای دلار سخن گفت:
"بنده پیشنهادی را با حضرت آقا (آیت‌الله خامنه‌ای) مطرح کردم که یورو در مبادلات ارزی جایگزین دلار شود چرا که دلار نقشی در مبادلات خارجی ما ندارد و ایشان هم از این موضوع استقبال کردند."
این پیشنهاد در حالی است که بیش از یک ماه پیش (اواخر فوریه) بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای ثبت سفارش واردات با دلار امریکا ممنوع اعلام کرده بود.
ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران می‌گوید رهبر ایران با جایگزینی یورو با دلار در مبادلات موافقت کرده است
محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم امروز در نشستی با خبرنگاران به دلایل التهاب بازار ارز در ماه‌های اخیر پرداخت:
"با توجه به مباحث داخلی و خارجی، عده ای ارز را به صورت سرمایه از کشور خارج کردند. اطلاعاتی که از خروج سرمایه داده شد، نشان از این است که بخشی از دارایی ها به صورت سرمایه ارزی خارج می شود."
آقای نوبخت به تبدیل سرمایه به دلار برای "حفظ ارزش ریال" هم اشاره کرد:
"غیر از اندکی واردات بیشتر خودرو، کسانی وارد بازار ارز شدند که این ارز را نه برای واردات کالا و نه برای واردات خدمات می خواستند. وقتی افراد پس انداز خود را به بازار ارز می برند، نشان می‌دهد که افراد به دنبال حفظ ارزش ریال خود هستند."
روز دوشنبه (۲۰ فروردین) و پیش از اعلام تصمیم دولت برای ارائه "ارز تک نرخی" به قیمت ۴۲۰۰ تومان، قیمت هر دلار آمریکا به حدود ۶۰۰۰ تومان صعود کرد.
تحولات اخیر بازار طلا را هم بی نصیب نگذاشت و قیمت تمام سکه طلا (امامی) هم به مرز دو میلیون تومان رسید.
الگوی صعودی نرخ ارز در ایران باعث شده تعداد قابل توجهی از شهروندان ایرانی، ارز (به خصوص دلار) را به عنوان منبعی مطمئن برای سرمایه‌گذاری یا دست‌کم حفظ ارزش دارایی‌های خود انتخاب کنند.
قیمت دلار در فروردین ماه سال پیش خورشیدی (۱۳۹۶) حدود ۳۷۵۰ تومان بود و از آن زمان بطور مرتب افزایش یافته است.

هیچ نظری موجود نیست: