۱۳۹۰/۰۴/۰۴

ايويچ سرمربی اسبق تيم ملی ايران درگذشت

توميسلاو ايويچ، سرمربی کروات که مدتی پیش از جام جهانی ۱۹۹۸ هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت در ۷۷ سالگی درگذشت.
ایویچ از سال ۱۹۶۷ مربیگری را آغاز کرد و یکی از موفق ترین مربیان کروات بود.
موضوعات مرتبطفوتبال وی در دهه ۷۰ میلادی با تیم هایدوک اسپلیت در یوگسلاوی سابق سه قهرمانی در لیگ و چهار قهرمانی در جام حذفی بدست آورد و در ادامه با تیم های آژاکس آمستردام، اندرلشت بلژیک، پاناتینایکوس یونان، پورتوی پرتغال و مارسی فرانسه قهرمان لیگ های این کشورها شد.
او همچنین در سال ۱۹۸۷با تیم پورتو در سوپر جام اروپا و جام بین قاره ای به قهرمانی رسید.
ایویچ سابقه حضور روی نیمکت تیم های ملی یوگسلاوی، کرواسی، امارات متحده عربی و ایران را داشت.
او پس از صعود تیم ملی ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، هدایت این تیم را بر عهده گرفت. اما به دنبال شکست ۷ بر ۱ در دیدار تدارکاتی برابر تیم رم ایتالیا، در فاصله ای کوتاه تا آغاز رقابت های جام جهانی از کار برکنار شد.
با این همه، بسیاری بازی های خوب تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ را نتیجه تفکرات این سرمربی می دانستند.
به نوشته خبرآنلاین، خداداد عزیزی، بازیکن سابق تیم ملی ایران درباره دوران حضور توميسلاو ایویچ گفت: "او بزرگترین و کارآمدترین مربی بود که در بیست سالی که من در فوتبال بودم، به ایران آمد. کارش واقعا بی نظیر بود."
عزیزی افزود: "در جام جهانی اگر موفقیتی بدست آوردیم، به خاطر تمرینات و برنامه ریزی ایویچ بود. این را من نمی گویم، از هر کسی سؤال کنید می گوید تیم جام جهانی ۹۸، تیم ایویچ بود که اگر خودش می ماند و ادامه می داد خیلی بهتر نتیجه می گرفتیم."
ایویچ آخرين بار در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ در تیم الاتحاد عربستان سرمربیگری کرد.
این سرمربی باسابقه در بیمارستانی در شهر اسپلیت کرواسی درگذشت. علت مرگش هنوز اعلام نشده است، اما او سال ها از بيماري ديابت رنج می برد.

هیچ نظری موجود نیست: