۱۴۰۳/۰۷/۱۴

منابع العربیه: هاشم صفی‌الدین و چند ایرانی در حمله هوایی اسرائیل کشته شدند

طبق ارزیابی‌های «یدیعوت آحارونوت»، احتمال زنده ماندن افرادی که در محل حمله حضور داشتند، بسیار کم است منابع «العربیه» روز شنبه گزارش دادند که هاشم صفی‌الدین، از رهبران حزب‌الله، در حمله هوایی اسرائیل به همراه شماری از دستیاران، فرماندهان میدانی حزب‌الله و چند ایرانی کشته شده است. بر اساس این گزارش‌ها، محل حضور هاشم صفی‌الدین در حومه جنوبی بیروت، که شامگاه پنج‌شنبه هدف قرار گرفت، در عمق زیادی از زیر زمین قرار داشت.
پیشتر، یک منبع امنیتی لبنانی تأیید کرده بود که ارتباط با هاشم صفی‌الدین پس از حمله هوایی شامگاه پنج‌شنبه قطع شده است. همچنین منابع العربیه اعلام کرده‌اند که اسرائیل از کشته شدن هاشم صفی‌الدین و تمام افرادی که همراه او بودند، اطمینان حاصل کرده است. پیش از این، روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت» اعلام کرده بود که براساس برآوردها، تمامی افرادی که در مقر اطلاعات حزب‌الله در زمان حمله حضور داشتند، جان خود را از دست داده‌اند.
این مقر شامگاه پنج‌شنبه با 73 تن بمب در حومه جنوبی بیروت هدف قرار گرفت. این روزنامه همچنین اعلام کرد که این حمله به منظور ترور هاشم صفی‌الدین، جانشین احتمالی حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله انجام شد.
گفته می‌شود رئیس دایره اطلاعات حزب‌الله، فردی با لقب «مرتضی» نیز در زمان حمله در مقر حضور داشته است. آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل، نیز تایید کرد که محمد رشید سکافی، فرمانده سامانه ارتباطات حزب‌الله نیز در این حمله هدف قرار گرفته است. در این حمله، اسرائیل از 73 تن بمب استفاده کرده و این حملات به عمقی بیش از محلی که حسن نصرالله در آن کشته شد، انجام گرفته است. طبق ارزیابی‌های یدیعوت آحارونوت، احتمال زنده ماندن افرادی که در محل حمله حضور داشتند، بسیار کم است؛ چه به دلیل ریزش آوار و چه به دلیل نشت گازهای سمی که موجب خفگی می‌شود.
هاشم صفی‌الدین کیست؟
هاشم صفی‌الدین یکی از رهبران ارشد حزب‌الله است و در حال حاضر ریاست شورای اجرایی این حزب را بر عهده دارد. او پسرخاله حسن نصرالله است و از نظر ظاهری شباهت زیادی به او دارد، اما به گفته منابع مختلف، دیدگاه‌های او افراطی‌تر از نصرالله است. او حلقه ارتباطی کلیدی میان حزب‌الله و ایران محسوب می‌شود و روابط خویشاوندی نزدیکی با تصمیم‌گیران ارشد در تهران دارد. پسر او، رضا صفی‌الدین، با زینب، دختر قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، ازدواج کرده است. همچنین، برادر او، عبدالله صفی‌الدین، نماینده حزب‌الله در تهران است. از سال 2017، دولت آمریکا هاشم صفی‌الدین را به عنوان یک تروریست خارجی معرفی و او را تحریم کرد.