۱۳۹۵/۰۲/۰۵

پیشنهاد جمهوری اسلامی به بشار اسد برای اقامت در ایران

وزیر اطلاعات ایران گفته است قاسم سلیمانی به بشار اسد پیشنهاد کرده بود به ایران برود و از آنجا نیروهایش را فرماندهی کند اما او نپذیرفته است. پیش‌تر امیر عبداللهیان معاون امور خارجه نیز چنین خبری را اعلام کرده بود.
 
 
محمود علوی وزیر اطلاعات ایران در مصاحبه با سایت المیادین گفته ایران به بشار اسد پیشنهاد کرده بود که به این کشور برود و از آنجا نیروهایش را فرماندهی کند اما او نپذیرفته است.
به گزارش عصر ایران، علوی در این مصاحبه که روز شنبه ۴ اردیبهشت انجام شده گفته است که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس این پیشنهاد را از طرف ایران به اسد داده است. او اما به زمان این پیشنهاد اشاره‌ای نکرده است.
به گفته علوی، رئیس‌جمهوری سوریه در پاسخ به پیشنهاد قاسم سلیمانی اظهار داشته که "خانواده من با دیگر خانواده‌های سوری تفاوتی ندارد و ما در دمشق خواهیم ماند".
پیشتر حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای شمالی وزارت امور خارجه ایران هم گفته بود: «دو سال پیش [سال ۲۰۱۳] در دیداری که با بشار اسد داشتیم به او پیشنهاد شد که خانواده‌اش را به ایران بفرستد اما پاسخ او این بود که من تا آخرین لحظه در کشور هستم و همسرم مسئول رسیدگی به خانواده شهداست و از کشور خارج نمی‌شویم.»
وزیر اطلاعات ایران در مصاحبه‌اش با المیادین همچنین آغاز جنگ سوریه یا به گفته او "توطئه علیه سوریه" را سال ۲۰۰۶ و زمانی دانسته که دولت اسد در جنگ با اسرائیل از حزب‌الله لبنان حمایت کرد.
محمود علوی همچنین با تاکید بر حمایت ایران از رژیم سوریه گفت: «اگر ایران به مبارزه با تروریسم در سراسر سوریه و عراق توجه نشان نمی‌داد، حالا در استان‌های غربی خود با [تروریست‌ها] ‌مواجه بود.»
روز شنبه حسن روحانی رئيس‌جمهوری ایران نیز در اظهار نظر مشابهی در این باره گفته بود: «اگر ایران نبود داعش به طورعملی تحقق می‌یافت و امروز به جای یک گروه تروریستی با دولت تروریستی داعش مواجه بودیم.»
وزیر اطلاعات ایران در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با المیادین شهر رقه پایتخت خودخوانده گروه "دولت اسلامی" را "یکی از مراکز اقدامات ضد ایرانی" دانسته و تصریح کرده است که "اعضای تمام گروه‌هایی که در ماه‌‌های گذشته برای انجام عملیات تروریستی به سوی ایران اعزام شده بودند، کشته یا بازداشت شده‌اند".
به گفته علوی برخی از افراد این گروه‌ها قصد داشتند در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران (۷ اسفند سال گذشته) دست به عملیات خرابکارانه بزنند اما در همان زمان به گفته او یک کارگاه بزرگ آنها برای ساخت مواد منفجره شناسایی شد.
وزیر اطلاعات ایران یک بار دیگر بر عدم کاهش حمایت ایران از هم پیمانانش تاکید کرد و گفت: «این هم‌پیمانان امروز از هر زمان دیگری قوی‌تر هستند و هر روز پیروزی جدیدی را رقم می‌زنند.»
دولت ایران همواره حضور نظامی در سوریه را تکذیب کرده و مدعی است کارشناسان نظامی این کشور در سوریه تنها نقش مستشاری دارند. تا کنون ده‌ها درجه‌دار سپاه پاسداران و اخیرا چند تن از کماندوی ارتش ایران در سوریه کشته شده‌اند.

کامنت عجیب کوچک زاده برای عراقچی و نوه اش

کاربران اینستاگرام بعد از انتشار کامنت کوچک زاده زیر پست عراقچی، واکنش نشان دادند. پس از قرار دادن کامنتی در زیر یکی از پست های اینستاگرامی عباس عراقچی (معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه) توسط حساب کاربری منتسب به مهدی کوچک زاده، کاربرها هریک جوابی زیر این نظر قرار دادند.
   در حالی که این پست عباس عراقچی برای تقریبا یک ماه پیش است، اما انگار به تازگی مورد توجه نماینده مجلس و جمع کثیری از کاربران قرار گرفته است.
 

۱۳۹۵/۰۲/۰۴

رسوایی جدید خودروسازان آلمانی

DW : هنوز ماجرای تقلب در خودروهای دیزلی فولکس‌واگن به پایان نرسیده، شرکت‌های خودروسازی آئودی، اپل، پورشه و مرسدس رسوایی تازه‌ای به‌بار آورده‌اند. قرار است صدها هزار خودرو برای بهینه‌سازی به تعمیرگاه فراخوانده شوند.
 
عکس نمادین: خودروهای آلمانی
 
روز جمعه (۲۲ آوریل / ۳ اردیبهشت) خبرگزاری ‌رویترز به نقل از منابع دولتی آلمان گزارش داد که چند شرکت خودروسازی این کشور از نرم‌افزاری استفاده می‌کنند که با تغییر دمای هوا، سیستم تصفیه آلاینده‌های هوا را در موتور خودروها از کار می‌اندازد.
بر اساس آزمایش‌هایی که از جانب وزارت راه و ترابری آلمان صورت گرفته، سیستم فیلترینگ هوا در برخی از خودروهای آئودی، اپل، پورشه، فولکس واگن و مرسدس بنز با رسیدن دمای هوا به ۱۰ درجه سانتی‌گراد از کار می‌افتند.
این اقدام برای حفاظت موتور صورت می‌گیرد.
چنین کاری به خصوص زمانی که پای صدمه‌دیدن موتور یا امکان تصادف در میان باشد، غیرقانونی نیست، ولی مقام‌های مسئول در حال بررسی هستند که آیا شرکت‌های خودروسازی ورای ضرورت‌ها از این نرم‌افزار استفاده کرده و آگاهانه به آلودگی هوا کمک کرده‌اند یا نه.
دولت آلمان اعلام کرد که اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه را به‌زودی منتشر می‌کند.
با این همه، شرکت‌های یادشده خودروهای مورد نظر را داوطلبانه جهت بهینه‌سازی نرم‌افزار و کاهش بیشتر آلایندگی آنها به کارگاه‌های خود فراخوانده‌اند.
روز جمعه همچنین خبر رسید که شاکیان فولکس واگن در ایالات متحده با این شرکت خودروسازی آلمانی به تفاهم رسیده‌اند.
در ده سال گذشته فولکس واگن نرم‌افزار ویژه‌ای روی خودروهای دیزلی خود کار گذاشته بود که هنگام معاینه فنی میزان آلاینده‌های خودرو را کمتر از حد واقعی نشان ‌می‌داد.
فولکس واگن در این رابطه زیان سنگینی متحمل شده است.

۱۳۹۵/۰۱/۲۶

جزایر زیبایی که آل سعود به مصر پیشکش کرد

بعد از ترسیم مرزهای بین دو کشور عربستان سعودی و مصر، دو جزیره‌ی صنافیر و تیران به عربستان سعودی بازگردانده می‌شود.

هدیه پیشکش شده دولت مصر به آل سعودی ها
جزیره‌ی تیران
این جزیره در ورودی تنگه‌ی تیران واقع شده است. “جزیره‌ی تیران” به طور رسمی تابع کشور عربستان سعودی است. تنگه‌ی تیران، به عرض ۱۳ کیلومتر، دریای سرخ را از خلیج عقبه جدا می‌کند. این جزیره وسعتی در حدود ۸۰ کیلومتر مربع دارد و بخشی از پارک ملی رأس محمد است.

هدیه پیشکش شده دولت مصر به آل سعودی ها

این جزیره به همراه “جزیره‌ی صنافیر” که مساحت آن حدود ۳۳ کیلومتر مربع است، قبل از جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ از سوی “ملک فیصل” در اختیار جمال عبدالناصر،‌ رئیس جمهور وقت مصر، قرار گرفت تا مصر از این جزایر در جنگ علیه رژیم صهیونیستی استفاده کند، اما شکست مصر موجب شد تا این جزایر به تصرف ارتش رژیم صهیونیستی در بیایند.
تورهای گردشگری این جزیره معمولا یک روزه هستند و از مقصد شرم‌الشیخ آغاز می‌شوند. این جزیره به خاطر در اختیار داشتن صخره‌های مرجانی زیبا، تالاب‌ها و زندگی دریایی بی‌نظیر شهرت یافته است.