۱۳۹۲/۱۱/۱۰

تصاویر رمانتیک دیدار وزیر کار سوریه با علی لاریجانی و دوستان!

کنده الشماط وزیر کار و امور اجتماعی سوریه روز سه شنبه با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.









تصادف عجیب اتوبوس با هواپیما در مهرآباد

این تصادف عجیب باعث وارد شدن صدمه جدی به این هواپیما می‌شود به گونه‌ای که بال سمت راست با خسارت جدی مواجه و بخشی از ابتدای آن کاملا کنده می‌شود.
همین چند هفته قبل بود که انتشار خبری مبنی‌بر تصادف عجیب یک خودرو با ایرباس شرکت هواپیمایی آتا با انعکاس گسترده‌ای همراه بود چراکه هم اتفاق برای بسیاری خوانندگان عجیب بود و هم اینکه رسانه‌ها از ارتباط نزدیک این شرکت هواپیمایی با "م.ز" بدهکار مشهور بانکی با خبر بودند.
اما عدم رعایت ضوابط فنی و ایمنی طی روزهای گذشته نیز حادثه‌ای دیگر را رقم زده که موجب زمین‌گیر شدن یک هواپیما به مدت چند هفته شده است.


ماجرا از این قرار است که در اوایل هفته جاری یک دستگاه اتوبوس حامل مسافران یکی از پروازها از مقصد فرودگاه تهران به کیش، در حال حرکت به سمت هواپیمای مذکور بوده که به علت بی‌احتیاطی برخی عوامل زمینی، ناگهان با یکی از هواپیمای بوئینگ "ام دی" شرکت هواپیمایی زاگرس برخورد می‌کند.
این تصادف عجیب باعث وارد شدن صدمه جدی به این هواپیما می‌شود به گونه‌ای که بال سمت راست این هواپیما با خسارت جدی مواجه و بخشی از ابتدای آن کاملا کنده می‌شود.

۱۳۹۲/۱۱/۰۹

تاریخ شمسی به تقویم گوگل اضافه شد

گوگل تاریخ شمسی را به تقویم خود اضافه کرد. کاربران گوگل که به زبان فارسی از خدمات این سایت استفاده می‌کنند، می‌توانند با تنظیم حساب کاربری خود تقویم شمسی را راه‌اندازی کنند.
 
 
سایت گوگل که به زبان‌های مختلف به کاربران خود خدمات اینترنتی عرضه می‌کند، تاریخ شمسی را به تقویم رسمی خود اضافه کرده است.
کاربران فارسی‌زبان این سایت پیشتر می‌توانستند در جستجوگر گوگل، جی‌میل یا بلاگرها تاریخ شمسی را کنار تاریخ میلادی مشاهده کنند، اما در گوگل Google Calender چنین امکانی وجود نداشت.
حال با اضافه شدن تاریخ شمسی به تقویم گوگل، کاربران فارسی‌زبان می‌توانند با تنظیم حساب کاربری خود تاریخ‌های شمسی و میلادی را همزمان مشاهده کنند.
برای استفاده از این امکان باید دارای یک حساب کاربری در سایت گوگل باشید.
اگر در سایت گوگل یا جی‌میل دارای حساب هستید برای استفاده از تقویم شمسی، بر روی چرخ‌دندانه کوچک بالای صفحه کلیک و گزینه‎ "تنظیمات" را انتخاب کنید.
سپس در زبانه "کلی" مقابل "تقویم غیرمیلادی"، "تقویم شمسی" را انتخاب کنید.
این تقویم به نقل از سایت گوگل شامل تعطیلات رسمی ایران می‌شود که توسط دولت ایران تنظیم شده است و دربرگیرنده موارد غیر رسمی نیست.
گوگل همچنین تعطیلات این تقویم را در آغاز هر سال به‌روز می‌کند تا مطمئن شود که تعطیلات مبتنی بر سال قمری به درستی به تقویم فارسی تبدیل شده‌اند. البته گوگل تأکید دارد که مواردی مانند "عید فطر" که امکان تغییر دارند، استثنا محسوب می‌شوند.

فریاد اولین رییس جمهوری انقلاب مصر در دادگاه قاهره


 
محمد مرسی، نخستین رییس جمهوری منتخب به شیوه ای دموکراتیک در مصر بود تا اینکه در تابستان گذشته نظامیان با حمایت میلیونها نفر در میدان تحریر، او را برکنار کردند. او امروز در دادگاه فریاد می کشید که من هنوز رییس جمهوری مشروع این کشورم. اتهامات ریز و درشت زیادی علیه او مطرح شده . محمد مرسی بالاخره پذیرفت که باید از خودش دفاع کند و زیر سئوال بردن دادگاه کمکی نخواهد کرد.

۱۳۹۲/۱۱/۰۵

بابک زنجانی ویترین چه کسانی است؟ +اسناد و تصاویر

 
انتخاب : با گذشت حدود یکماه از بازداشت بابک زنجانی و موکول شدن آزادی وی به بازگرداندن دومیلیارد یورو از پول نفت این سئوال برای افکارعمومی مطرح است که چار وی پول را به بیت المال باز نمی گرداند.
به گزارش «انتخاب»؛ بابک زنجانی که به گفته خود وی بیش از 25هزار میلیارد تومان ثروت دارد برای دومیلیارد یورو یعنی کمتر از نه هزار میلیارد تومان بیش از سه هفته است که در زندان به سر می برد.
شاید یکی از پاسخهای که بتوان به این معما داد این است که پول نفت در اختیار بابک زنجانی نبوده واساسا بابک زنجانی تنها ویترین کسانی است که پول نفت را بوسیله بابک زنجانی در اختیار گرفته اند.
یاداشت کوتاه بابک زنجانی چندی قبل از بازداشت وی که در صفحه فیس بوک او منتشر شد به رمز گشایی این معما کمک می کند.
وی در این یاداشت از پرداخت 900 میلیون یورو برای پروژه  ایران زمین خبر می دهد ، پول هنگفتی که طبیعتا بابک زنجانی محلی برای تامین آن غیر از پول نفت در اختیار نداشته است و اگر آن 900 میلیون یورو را نپرداخته بود امروز می توانست نیمی از بدهی خود را تسویه کند.
اما این 900 میلیون یورو به دست چه کسانی رسیده است، بررسی های «انتخاب» نشان می دهد که مالک قبلی پروژه ایران زمین ، شرکتی به نام اطلس ایرانیان است شرکتی که متعلق به بانک وابسته به یکی از نهادها است و با تاسیس شرکتهای تو در تو هلدینگی پیچیده را پدید آورده است که همه راهها در این هلدینگ به یک نام ختم می شود و آن فرهاد روز خوش است.
فرهاد روز خوش فردی است خود را در سایت شرکتش فوق لیسانس مهندسی صنایع معرفی می کند، وی تا قبل از سال 1388، در مدیریت شرکتهای کوچک خصوصی حضور داشته است اما به یکباره به مرکز تقاطع شرکتها وپروژه های هزاران میلیارد تومانی از مشهد گرفته تا تهران تبدیل می شود.
اینکه آیا تنها بابک زنجانی مورد بازخواست قرا می گیرد یا آنکه چهره ها دانه درشتی که در پشت ویترین وی قرار داشته اند وبا او تبادلات مالی سنگین داشته اند نیز مورد تحقیق قرار خواهند گرفت موضوعی است که مقامات ذیربط باید در مورد آن تصممی بگیرند.

نمایشگاه یک قرن دیکتاتوری و دموکراسی در اروپا


آغاز جنگ جهانی اول که صد سال پیش رخ داد، زمینه‌ساز رویدادهای تاریخی بسیاری بود که نظم دیکتاتوری در اروپا را استحکام بخشید. نمایشگاه "دیکتاتوری و دموکراسی در برهه‌های بحرانی تاریخ"، این رویدادها را بازبینی می‌کند. 
تاریخ قرن بیستم اروپا، با پیدایش و زوال حکومت‌های دیکتاتور‌منش و تضعیف دموکراسی همراه بوده است. بسیاری از تاریخ‌نگاران، جنگ اول جهانی را زمینه‌ساز پیدایی و پاگیری نازیسم در آلمان و فاشیسم در ایتالیا، وقوع جنگ جهانی دوم و قدرت‌گیری دیکتاتوری استالین در اتحاد جماهیر شوروی (سابق) می‌دانند.
به باور این پژوهش‌گران، دوره‌ی طولانی "جنگ سرد"، استحکام استبداد پشت "پرده‌ی آهنین"، "صدور" دیکتاتوری به کشورهای اروپای شرقی و آلمان شرقی، حلقه‌های پیوسته‌ی زنجیر رویدادهای ویرانگری بوده است که با کشته شدن فرانتس فردیناند، ولیعهد اتریش و همسرش در سارایوو در ۲۸ ژوئن سال ۱۹۱۴ آغاز شد.
به تعبیر برخی از اقتصاددانان، کناررفتن "پرده‌ی آهنین"، فروپاشی دیوار برلین، خاتمه‌ی مسابقه تسلیحاتی ناشی از جنگ سرد در سال ۱۹۹۱، تحکیم و گسترش اتحادیه‌ی اروپا و بحران یورو نیز، حلقه‌های واپسین این زنجیر طولانی را می‌سازند.
بازبینی گذشته
نمایشگاه "دیکتاتوری و دموکراسی در برهه‌های بحرانی تاریخ"، با نمایش ۱۹۰ عکس، ۲۶ تابلو، صدها سند و مدرک چاپی، صوتی، ویدئویی که از آرشیو‌های تاریخی کشورهای اروپایی گردآوری شده‌اند، به بازبینی این رویدادهای تعیین‌کننده در قاره‌ی اروپا می‌پردازد. در این نمایشگاه که با همکاری "انستیتو تاریخ معاصر آلمان" در مونیخ، رادیو آلمان و نهاد "بازبینی گذشته‌‌" تنظیم شده، به‌ویژه به نقش محوری آلمان در پیدایی و وقوع این حوادث پرداخته شده است. به نظر آنا کامینسکی، یکی از مدیران این نمایشگاه‌، "حساس‌‌کردن مردم نسبت به رویدادهای تاریخی"، هدف اصلی برپایی آن است. این پژوهش‌گر تاریخ، به ویژه بر مسئولیت آلمان به عنوان کشوری که اعمال سیاست‌های ویرانگرش نقشی تعیین‌کننده بر سرنوشت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دیگر کشورهای اروپایی داشته است، تاکید می‌کند.
نوربرت لامرت، رییس مجلس آلمان، در مراسم گشایش نمایشگاه "دیکتاتوری و دموکراسی در برهه‌های بحرانی تاریخ"
نوربرت لامرت، رییس مجلس آلمان که در مراسم گشایش نمایشگاه "دیکتاتوری و دموکراسی در برهه‌های بحرانی تاریخ" در مونیخ شرکت داشت‌، به‌طور غیرمستقیم برداشت تنظیم‌کنندگان نمایشگاه را زیر سؤال برد و هشدار داد که "نباید میان رویدادهای تاریخی‌ای که با هم در ارتباط نیست، پیوند مصنوعی ایجاد کرد." لامرت، با این‌حال این نمایشگاه را "سرآغاز کارزار یادآوری رویدادهای تاریخی" خواند که "بر تاریخ اروپای قرن بیستم پرتو می‌افکند"
تاریخ زنده
ویژگی بارز این نمایشگاه بزرگ که به تمامی ابزارهای فنی مدرن مجهز است، "زنده کردن تاریخ" با فضاسازی، چیدمان‌های متفاوت، پخش فیلم و صدا است. در این چارچوب به عنوان مثال سخنرانی‌های تهییج‌کننده‌ی لنین، استالین‌، موسولینی، هیتلر، گوبلز، لخ والسا و دیگر شخصیت‌های تاریخی را می‌توان شنید.
قرار است نمایشگاه "دیکتاتوری و دموکراسی در برهه‌های بحرانی تاریخ"، که تا کنون به ۱۰ زبان، از جمله انگلیسی، اسپانیایی و روسی ترجمه شده است، در یک هزار شهر و محله‌ی آلمان در سراسر این کشور به نمایش درآید.

۱۳۹۲/۱۱/۰۴

بی‌خاصیت‌ترین پسوردهای سال گذشته را بشناسید

فهرستی از بدترین رمزهای عبور مورد استفاده در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است. در این فهرست ۲۵ رمز عبور مشخص شده‌اند. جالب این‌که بدترین رمز عبور همان رمزی است که دائم در مورد خطر استفاده از آن هشدار داده می‌شود.
 
 
 
گزینش رمز عبور مناسب از جمله مواردی است که در حوزه امنیت مجازی همواره مطرح می‌شود. این موضوع از آن‌جا حائز اهمیت ویژه است که از ساده‌ترین کاربران تا کاربران حرفه‌ای و هکرها، همه و همه به رمز عبور مناسب و مطمئن نیاز دارند.
شرکت "اسپلش‌دیتا" هرسال با انتشار فهرست بدترین رمزهای عبور سال نشان می‌دهد که چه تعداد از کاربران راه نفوذ به حریم خصوصی خود را برای نفوذگران هموار می‌کنند.
اسپلش‌دیتا در زمینه امنیت شبکه فعالیت می‌کند و برای تهیه فهرست یادشده به سراغ آمار موفقیت هکرها می‌رود. این شرکت شمار حمله‌های اعلام‌شده و پسوردهای شکسته ‌شده را بررسی می‌کند. افزون بر این بررسی می‌شود که هر رمز عبور چند بار در صفحه‌ی هدف تکرار شده است. البته آمار اسپلش‌دیتا مربوط به کشورهای انگلیسی‌زبان است نه همه کشورهای دنیا. با وجود این فهرست منتشرشده می‌تواند تصویری کلی از وضعیت موجود به دست دهد.
صدرنشین فهرست بدترین‌ها
بدترین رمز عبور سال ۲۰۱۳ پسوردی است که از اعداد یک تا شش تشکیل شده است (۱۲۳۴۵۶). در سال ۲۰۱۲ عبارت "password" صدرنشین فهرست بود. جالب این‌که در همه مطالبی که در مورد گزینش رمزعبور مطمئن تهیه می‌شوند، به کاربران هشدار داده می‌شود که از انتخاب پسوردهایی از این دست بپرهیزند. جالب‌تر این‌که در این مطالب پسوردهایی مانند "۱۲۳۴۵۶" به‌عنوان پسوردهای بد به کاربران معرفی می‌شوند.
جایگاه سوم در فهرست بدترین پسورد سال همچنان در اختیار "۱۲۳۴۵۶۷۸" است. "۱۲۳۴"، "۱۲۳۴۵"، "۱۲۳۴۵۶۷۸۹"، "۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰" و "۰۰۰۰۰۰" هم در سال ۲۰۱۳ وارد فهرست بدترین رمزهای عبور شده‌اند.
بررسی فهرست بدترین پسوردهای سال که در پایان این مطلب آمده نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران از سر راحت‌طلبی یا از بیم فراموش‌کردن رمز عبور ساده‌ترین عبارات یا اعداد ممکن را برای حفظ اطلاعات خود برمی‌گزینند.
چند توصیه برای گزینش رمز عبور مناسب
• رمز عبورتان بایست دست‌کم از ۸ کاراکتر تشکیل شده باشد
• رمز عبور را از ترکیب حروف بزرگ، کوچک، اعداد و علائم خاص (!“&()_%) بسازید
• از استفاده از اطلاعات شخصی (نام، تاریخ تولد ...) در ساخت رمز عبور بپرهیزید.
• بسته به اهمیت فضایی که با پسورد قصد محافظت از آن را دارید، بلندی رمزعبور و پیچیدگی آن را تغییر دهید.
• اگر از یک پسورد برای همه حساب‌های کاربری و ایمیل‌ها استفاده کنید، با نفوذ به یکی از حساب‌ها اطلاعات دیگر هم به خطر می‌افتند.
• تعویض مرتب پسورد امنیت داده‌های شما را افزایش می‌دهد.
• پیشنهاد: جمله‌ای را به خاطر بسپارید. حروف اول کلمات این جمله را به‌صورت یکی در میان بزرگ و کوچک بنویسید؛ چند علامت و عدد (مثلا تعداد کلمات جمله یا ...) هم به آن بیافزایید.
 
فهرست اسپلش‌دیتا از بدترین پسوردهای ۲۰۱۳
۱ 123456
۲ password
۳ 12345678
۴ qwerty
۵ abc123
۶ 123456789
۷ 111111
۸ 1234567
۹ iloveyou
۱۰ adobe123
۱۱ 123123
۱۲ admin
۱۳ 1234567890
۱۴ letmein (بذار بیام تو)
۱۵ photoshop
۱۶ 1234
۱۷ monkey
۱۸ shadow
۱۹ sunshine
۲۰ 12345
۲۱ password1
۲۲ princess
۲۳ azerty
۲۴ trustno1
۲۵ 000000

۱۳۹۲/۱۱/۰۳

مدیریت اجرایی و سازمان دهی فرودگاه زوریخ که پذیرای هواپیماهای مقامات ارشد بین الملل برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در داووس میباشد، هواپیمای حسن روحانی را در کنار جت اسرائیلی حامل بنیامین نتانیاهو بصورت اتفاقی جای داده اند.


جدیدترین عکس از اشرف پهلوی


اشرف پهلوی در روز چهارم آبان ماه سال 1298 هجری شمسی در محله سنگلج تهران، پنج ساعت پس از تولد برادرش محمدرضا به دنیا آمد.
پدرش رضاخان هنگام تولد او و برادرش هنوز در گمنامی به سر می‌برد و در لشکر قزاق درجه سرهنگی داشت. مادرش تاج‌الملوک آیرملو یکی از مهاجران روسیه به شمار می‌آمد، که بعد از انقلاب بلشویکی همراه خانواده‌اش به آذربایجان ایران نقل مکان کرده بود.
اشرف پهلوی در سن هفده سالگی به عقد علی‌محمد قوام پسر ابراهیم خان قوام‌الملک شیرازی درآمد. ازدواج اشرف با علی قوام در فضایی آکنده از رنگ و بوی سیاسی، بدون پیش‌زمینه‌های عاطفی و اخلاقی لازم برای پیوند زناشویی، به اشرف پهلوی تحمیل شد. او از خاطره این ازدواج به تلخی یاد کرده و می‌گوید: « در حالی که پیراهن سفید به تن داشتم، در مراسم عروسی مشترکی که برای من و شمس برپا شده بود، تن به ازدواج دادم. اما اگر پیراهن سیاه پوشیده بودم، مناسب‌تر بود.»ازدواج اشرف پهلوی با علی‌محمد قوام بیش از شش سال دوام نیاورد و در سال 1322 رسماً به طلاق انجامید. حاصل این ازدواج شهرام است که نام خانوادگی پهلوی‌نیا را برای خود برگزیده است.
در پی سفر اشرف پهلوی به مصر و آشنایی او با احمد شفیق، مقدمات ازدواج آنها فراهم آمد. احمد شفیق یک تاجر مصری بود. او پسر شفیق پاشا رئیس دفتر خدیو عباس حلمی بود، که بعد از انتخاب ملک فؤاد به سلطنت، از مصر تبعید و مقیم اروپا شد.
ازدواج اشرف پهلوی با احمد شفیق در سال 1322 صورت گرفت. اما این ازدواج نیز از آسیب زوال در امان نماند و آنها در سال 1329، یعنی نه سال پیش از طلاق رسمی با توافق دوجانبه از هم جدا شدند. احمد شفیق در سال 1355 بر اثر بیماری سرطان درگذشت و فرزندان او شهریار و آزاده، نام خانوادگی شفیق را برگزیدند.
سومین شوهر اشرف پهلوی، مهدی بوشهری است. پدرش جواد بوشهری از خانواده‌های با نفوذ بوشهر به شمار می‌آمد. مهدی بوشهری سفیر سیار و رئیس هیئت مدیره فستیوال‌های هنری بود. وی در اواخر عمر رژیم محمدرضا پهلوی، سازمان گسترش سینمایی را تأسیس کرد و چند فیلم سینمایی مشترک با شرکت هنرپیشگان معروف جهان، در ایران تهیه کرد.
در دوران سلطنت پهلوی هیچ زنی به اندازه اشرف در سیاست داخلی و خارجی نقش‌آفرین نبود. او نقش اصلی را در کودتای 28 مرداد 1332 بازی کرد.
وی در سیاست‌های بین‌‌المللی ایران هم دخالت داشت. به مسافرتهای خارجی متعددی می‌رفت و از طرف برادرش، مذاکراتی را با دولت‌های متخاصم ایران انجام می‌داد. برای نمونه، اشرف در سال‌های بعد یکی از چهره‌های مهم در برقراری رابطه ایران با جمهوری خلق چین بود. او همچنین از سال‌های دهه 1950 یکی از اعضای اصلی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل محسوب می‌شد.

۱۳۹۲/۱۰/۲۶

خوشحالی و هیجان زدگی بیش از حد سگ از دیدن صاحبش



چشمان زیبایی که برای همیشه بسته شدند

"البرز" ، نام این پلنگ ایرانی است که از دست انسان ها ، بسیار رنج کشید و سرانجام شب گذشته ، چشمانش را برای همیشه بشت تا از دست آدمیان خلاص شود.

 
او ابتدا ، یک دستش را در تله شکارچیان از دست داد. سپس به تیر شکارچیان دیگر گرفتار شد و 50 نقطه از بدنش با ساچمه های شلیک شده زخم خورد و نخاعش قطع و پاهایش فلج شد.
البرز ، مدت ها با تنها یک دست خود را بر روی زمین می کشید و در این مدت ، بسیاری از کسانی که او را دیدند ، به سمتش سنگ زدند.


 
سرانجام ، او را در حالتی نیمه جان یافتند و برای معالجه به تهران رساندند. اما دیگر خیلی دیر شده بود و پزشکان تشخیص دادند که البرز ، شانسی برای بهبود ندارد و فقط ، رنج می کشد و درد می کشد.
پزشکان ، بعد از ناامیدی از معالجه این زیبای ایرانی ، با تزریق داروی بی هوشی قوی ، او را از دست آدمیان خلاص کردند.
محیط زیست ایران ، یکی از بزرگ ترین و زیباترین پلنگ هایش را از دست داد تا یک گام دیگر به سمت انقراض این گونه منحصر بفرد نزدیک شویم.
البرز ، دهمین پلنگی است که در 10 ماه اخیر کشته شده است و این یعنی شرمی که دامنگیر ما ایرانیان است در برابر محیط زیست مان.

۱۳۹۲/۱۰/۲۳

انتظار پنج ساله سگی که نماد وفاداری است

حدود ۵ سال است که سگی در کشور بولیوی در گوشه‌ای از خیابان منتظر صاحب خود می‌شود. نام این سگ بر گرفته از یک سگ ژاپنی است که انتظار کشیدن برای صاحبش او را به نماد وفاداری تبدیل کرد.
 
 
صاحب سگ بولیویایی که "هاچی" نامیده می‌شود، دانشجویی بود که همواره با موتور رفت و آمد می‌کرد. پس از آنکه او در حادثه‌ای در خیابان جان سپرد، این سگ وفادار هر روز به آن محل می‌آید و منتظر صاحبش می‌شود.

 مردم خیابان "Papa Paulo" می‌گویند که این خیابان دیگر به خانه "هاچی" تبدیل شده است.
 
بر اساس گزارش روزنامه محلی این شهر "La Opinion" مردم ساکن این خیابان تحت تاثیر وفاداری این سگ قرار گرفته‌اند و از او مراقبت می‌کنند و به او غذا می‌دهند. مردم خیابان "Papa Paulo" می‌گویند که این خیابان دیگر به خانه "هاچی" تبدیل شده است. به گفته‌ی یکی از خانم‌هایی که در آن خیابان روزنامه می‌فروشد، این سگ هر روز به محل وقوع حادثه می‌آید و در آن‌جا برای صاحبش زوزه می‌کشد.

"هاچی" برگرفته از "هاچیکو"

نام این سگ بولیویایی از یک سگ ژاپنی به نام "هاچیکو" برگرفته شده است. "هاچیکو" پس از مردن صاحبش به مدت ۹ سال به ایستگاه قطار می‌‌رفت؛ جایی که هر روز صاحبش از سر کار به خانه بر می‌گشت.

 مجسمه "هاچیکو" در ژاپن
 
هاچیکو سگ نر سفید رنگی بود که در سال ۱۹۲۳ در استان آکیتا در کشور ژاپن به دنیا آمد. صاحب این سگ یک پروفسور بود که در دانشگاه توکیو کار می‌کرد و برای رفتن به دانشگاه هر روز به ایستگاه قطار شیبوئی می‌رفت.
هاچیکو هم هر روز پس از اتمام کار صاحبش به این ایستگاه به دنبال او می‌رفت. اما حتی پس از اینکه این پروفسور در گذشت، هاچیکو هر روز به ایستگاه قطار می‌رفت و در آنجا منتظر پروفسور می‌شد. تمامی افرادی که در آن خیابان بودند و کار می‌کردند برای هاچیکو غذا می‌آوردند و از او مراقبت می‌کردند. روزی نبود که هاچیکو از این کار دریغ کند، تا زمانی که خود او نیز از دنیا رفت.
پس از آن، هاچیکو به نماد وفاداری در کشور ژاپن تبدیل شد. سپس در ایستگاه قطار شیبوئی به عنوان یادبود از او مجسمه‌ای برنزی ساخته شد.

۱۳۹۲/۱۰/۱۷

آلمان و "تابلو‌های راهنمایی" عجیب و غریب‌اش

Bildergalerie Piktogramme Deutschland
 
"لطفا کلاهتان را بردارید؟"
آلمان هم مثل بسیاری از کشورهای اروپایی به پیمان "علائم راهنمایی و رانندگی" که در سال ۱۹۶۸ در وین اتریش منعقد شد، پای‌بند است. هدف از این پیمان هماهنگ کردن بین‌المللی علائم و تابلو‌ها بوده است. در آلمان البته تابلوهایی یافت می‌شوند که برای همه قابل فهم نیستند. منظور این تابلو این نیست که "لطفا کلاهتان را بردارید"، بلکه "مواظب باشید، زمین نخورید".
 
Piktogramme in Deutschland  
تابلو هنر است، هنر ارتباط!
"اتو نویرات"، متخصص اتریشی امور پرورشی معتقد بود که یک تصویر اغلب قدرت بیان بیشتری دارد تا ده‌ها جمله. او مبتکر "سیستم آموزش تصویری بین‌المللی" بین سال‌های ۱۹۲۴ تا ۱۹۳۴ بود. نویرات از بیم پیگرد نازی‌ها نخست به هلند و سپس به بریتانیا گریخت و در آنجا حاصل تحقیقات خود را در سال ۱۹۳۶ تحت عنوان زبان بین‌المللی تصاویر "International Picture Language" منتشر ساخت.
 
Piktogramme in Deutschland  
"هری پاتر؟"
هرچند "اتو نویرات" باعث شد تا به‌صورت بین‌المللی اطلاعات تاریخی، اجتماعی و تکنیکی از طریق نشانه‌های تصویری یا "پکتوگرام" مبادله شوند، اما منظور بسیاری از تابلو‌هایی که تولید شده‌اند برای همه مشخص نیستند. منظور این تابلو استفاده از عینک حفاظتی هنگام کار است.
 
Piktogramme in Deutschland  
"مجاز یا ممنوع؟"
نه‌تنها در آلمان بلکه در کشورهای دیگر هم تابلو با دایره قرمز در حاشیه به معنی ممنوع بودن است. در این تابلوها ورود سوارکار، موتورسوار و اتومبیل به این جاده خاکی ممنوع است. اما تابلو‌های "ممنوع" واضح‌تری هم با یک خط مورب در میان آن وجود دارند که در دیگر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
Piktogramme in Deutschland  
تابلو "خیابانی که بچه‌ها در آن بازی می‌کنند"
این تابلو از سال ۱۹۸۰ وارد سیستم تابلوهای آلمان شد. کسی که این تابلو را نمی‌شناسد می‌تواند هر برداشتی از آن داشته باشید. اما منظور تابلو این است که :«شما وارد منطقه مسکونی شده‌اید و تردد در این منطقه با سرعت بسیار محدود مجاز است".
 
Piktogramm in Deutschland  
"نزدیک قطار لیز نخورید؟"
این تابلو بیشتر در ایستگاه‌های قطار آلمان دیده می‌شود. منظور این نیست که "احتیاط کنید نزدیک قطار لیز نخورید"، بلکه "مراقب قطاری که دارد وارد می‌شود باشید". "نزدیک نشوید". "باد ناشی از سرعت قطاری که عبور می‌کند، می‌تواند شما را برزمین بزند". در سال‌های گذشته چند سانحه از مورد آخر و حتی واژگون شدن کالسکه بچه روی سکو به هنگام عبور قطار باعث شد تا اداره راه‌آهن سراسری آلمان این تابلو‌ها را نصب کند.
 
Piktogramme in Deutschland  
خوب! حالا چه‌کار کنم؟
تنها تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیستند که حاوی نشانه‌های تصویری یا "پکتوگرام" هستند، بلکه بر روی دکمه‌های بسیاری از وسائل روزمره و الکتریکی نیز چنین نشانه‌هایی دیده می‌شوند. برای کشوری که یکی از بزرگترین صادرکنندگان جهان است، نصب علائم "همه فهم" بر روی کالاهای صادراتی مثل این ماشین لباس‌شویی از اهمیت زیادی برخوردار است. نحوه استفاده از برخی وسائل برقی خود نیاز به کلاس آموزشی دارد.
 
Piktogramm in Deutschland  
خودتان حدس بزنید!
بیننده باید اطلاعاتی که یک نشانه تصویری حامل آن است را بسرعت و با نگاه اول دریابد. منظور این تابلو چیست؟ "به هنگام آتش‌سوزی از آسانسور استفاده نکنید!". آیا واقعا این تابلو حاوی چنین اطلاعاتی است؟
 
Piktogramme in Deutschland  
جنگل تابلو‌ها
در گوشه و کنار آلمان انواع و اقسام تابلو‌ها با اندازه‌های گوناگون دیده می‌شود. خود آلمانی‌ها نیزبرای این همه تابلوی "ممنوع" و "احتیاط" نام "جنگل تابلو" را برگزیده‌اند.
 
Piktogramme in Deutschland  
ترمز اضطراری
این یک تابلوی "ترمز اضطراری" بر روی یک پله برقی است. روی تابلو هم به زبان آلمانی "ایست اضطراری" نوشته شده. اما تصویر گرافیکی چه می‌گوید؟
 
Piktogramme in Deutschland  
بدون شرح
تابلوهایی که نیاز به توضیح ندارند
 
Piktogramme in Deutschland  
استفاده نوستالژیک از علائم
هرچند آلمان شرقی فروپاشید و دو آلمان شرقی و غربی با هم وحدت کردند، اما از این علامت‌های چراغ‌ راهنمایی که مختص آلمان شرقی بودند هنوز هم بصورت شخصی مثل این تصویر در یکی از هتل‌های برلین استفاده می‌شود.
 
Piktogramme in Deutschland  
شوخی با تابلو
گاهی دیده می‌شود که هنرمندان آلمانی با تابلو‌ها مثل این تابلو ورود ممنوع در برلین "شوخی" می‌کنند.
 
 
محل عبور اردک و جوجه‌هایش
هزینه تولید، نصب و نگهداری از این تابلوها کم نیست. در آلمان این تابلو "احتیاط" هم دیده می‌شود: "محل عبور اردک و جوجه‌هایش".

منبع