۱۳۹۲/۰۴/۰۹

عقد دو مجری مشهور توسط سیدحسن خمینی

فرزاد حسنی و آزاده نامداری دو مجری سرشناس تلویزیون، با قرائت خطبه عقد از سوی سید حسن خمینی، پیوند زناشویی بستند.
به گزارش ایسنا، تصاویر این مراسم که کافه سینما آن را منتشر کرده، در پی می‌آید:











۱۳۹۲/۰۴/۰۷

تصاویر: خانه پدری حسن روحانی

خانه پدری حسن روحانی در سرخه و در بن بست نظامی پس از فوت پدر خانواده حال گاه وبی گاه میزبان اعضاءخانواده است.
«سکینه پیوندی» مادر پیر حسن روحانی رییس‌جمهور منتخب مدت یک سال است در شهر سمنان و در خانه شخصی خودشان زندگی می‌کند. او پیش از این و برای بیش از 70 سال به همراه همسرش حاج‌اسدالله فریدون در شهر سرخه و محل اصلی زندگی‌شان بود. اما پس از فوت حاج‌اسدالله در نهم مهرماه سال 90 تنها شد و برای آنکه بیش از پیش به محل زندگی دخترانش نزدیک باشد خانه ویلایی و زیبای خود و شوهرش در بن‌بست نظامی شهر سرخه را ترک کرد و حالا در خانه‌ای آپارتمانی در شهر سمنان زندگی می‌کند.
این خانه چند سال پیش به همت شیخ حسن روحانی در زمینی بازمانده از پدر ساخته شد. مادر آقای روحانی سن و سالی دارد که نه گوش‌هایش خوب می‌شنود و نه چشم‌هایش به قدر کفایت می‌بیند. راه‌رفتنش هم به مدد واکر است.
عکاس خبرگزاری ایسنا با حضور در خانه پدری حسن روحانی به همراه مادر ایشان تصاویری از این خانه تهییه کرده است که در زیر می بینید.
 
 

۱۳۹۲/۰۴/۰۶

حلقه کلیدی روحانی در انتخابات

 
زمانی که حسن روحانی آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد، کسانی در ستاد انتخاباتی‌اش، او را در این مسیر تا رسیدن به ریاست جمهوری همراهی می‌کردند که بعضی از آنها سال‌ها از شخصیت‌های کلیدی در کابینه های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بودند. سه وزیر سابق و یک نماینده پیشین بانفوذ در مجلس و دو فرزند آقای هاشمی رفسنجانی از مهمترین افراد در ستاد انتخاباتی او بودند.


اکبر ترکان



محمود واعظی



یاسر هاشمی



محمدباقر نوبخت




۱۳۹۲/۰۴/۰۴

با امیر جدید قطر آشنا شوید

 امیر 33 سالۀ قطر درس‌خواندۀ انگلستان است و به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی مسلط است.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی»، ولیعهد قطر در تاریخ 3 ژوئن 1980 در «دوحه»، پایتخت قطر به دنیا آمد و در حال حاضر وارث حکومت و حاکمیت در قطر است.
«شیخ تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی» ۳۳ ساله فرزند چهارم «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی»، امیر قطر و فرزند دوم «شیخه موزه بنت ناصر المسند»، همسر سوم امیر قطر است.
تحصیلات
«شیخ تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی» تحصیلات مقدماتی خود را در قطر سپری کرد. سپس راهی مدرسه «شربورن» انگلیس شد و در سال 1997 مدرک پایان تحصیلات متوسطه خود را از این مدرسه انگلیسی گرفت تا پس از آن راهی مدرسه «هارو» در «مدلسکس» و سپس آکادمی سلطنتی نظامی «سند هرست» انگلیس شود و در سال 1998 از آن فارغ التحصیل شود.
«شیخ تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی» افزون بر زبان عربی به زبان‌های انگلیسی و فرانسه و آلمانی نیز مسلط است و توان خواندن فارسی کهن و قدیم را دارد و به ورزش تنیس علاقه بسیاری دارد.
مناصب و پست‌ها
«شیخ تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی» دارای مناطب و پست‌های بی‌شماری است که در ادامه به شماری از آنها اشاره می‌شود: رئیس کمیته المپیک قطر، رئیس کمیته میزبانی المپیک 2020 دوحه، رئیس کمیته محیط زیست و مناطق حفاظت شده، رئیس کمیته عالی آموزش، رئیس کمیته عالی ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات، رئیس هیئت عمومی مشاغل و برنامه ریزی و توسعه شهری، رئیس کمیته سرمایه‌گذاری‌های قطر، معاون فرمانده کل نیروهای مسلح قطر، نائب رئیس شورای خاندان حاکم بر قطر، نائب رئیس شورای عالی سرمایه‌ گذاری و امور اقتصادی و ده‌ها پست و عنوان دیگر ذکر آنها در حوصله این مقال نمی‌گنجد.
«شیخ تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی» در 5 اوت سال 2003 میلادی به جای برادر بزرگ‌ترش «شیخ جاسم» به عنوان ولیعهد قطر منصوب شد، پس از اینکه تمام امتیازات و حق و حقوق شیخ جاسم به سود «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی» سلب شد.
«شیخ تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی» در 8 ژانویه 2005 میلادی با «شیخه جواهر بنت حمد بن سحیم آل ثانی»، دختر «شیخ حمد بن سحیم آل ثانی» ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه فرزند، دو دختر و یک پسر به نام‌های «شیخه المیاسه بنت تمیم آل ثانی» (متولد سال 2006)، «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» (متولد سال 2008) و «شیخه عایشه بنت تمیم آل ثانی» (متولد سال 2010).
«شیخ تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی» در 3 مارس 2009 میلادی نیز یک‌بار دیگر و این بار با «العنود بنت مانع الهاجری» ازدواج کرد که دختر «مانا بن عبد الهادی الهاجری»، سفیر وقت کشور قطر در اردن به شمار می‌آمد. اما این ازدواج چندان دیری نپایید و یک سال پس از آن در سال 2010 العنود را در حالی‌که از وی یک فرزند دختر به نام «شیخه نائلة بنت تمیم آل ثانی» (متولد سال 2010) داشت، طلاق داد.
شخصیت شیخ تمیم
روزنامه «الوطن» چاپ مصر درباره «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی» به نقل از کتاب «قطر، گنجینه اسرار» نوشته «کریستین شسنو» و «جرج مالبرونو»، دو روزنامه نگار فرانسوی می‌نویسد: با اینکه «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی» 33 سال بیشتر ندارد، اما به محض انتصاب به ولیعهدی در قطر اقدام به تحکیم پایه‌های قدرت خود در این کشور کرد.
این دو روزنامه نگار فرانسوی تاکید می‌کنند که «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی» مسئول قراردادهای تسلیحاتی قطر است و «شیخ حمد بن جاسم»، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر اجازه هیچ‌گونه دخالت یا مذاکره و گفت‌وگو در خصوص چنین قراردادهایی را ندارد.
همچنین آنها می‌گویند: از زمانی که شیخ حمد موفق شد، پسر دوم شیخه موزه را به عنوان ولیعهد خود منصوب کند، «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی» تمام قدرت خود را به کار گرفت تا افرادی را در مناصب و پست‌های حساس و مهم مملکتی قرار دهد که مورد اعتماد وی بودند و در کنار پدرش بر تمام امور نظارت و اشراف داشت و تلاش می‌کرد، در عرصه بین‌المللی حاضر شود.
«کریستین شسنو» و «جرج مالبرونو» تاکید می‌کنند که «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی» بر تمام امور وزرشی در کشور نظارت و اشراف دارد و هم اکنون عهده دار کمیته ملی المپیک قطر نیز می‌باشد.
آنها بر این باورند که موفقیت «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی» در کسب میزبانی مسابقات جام جهانی سال 2022 کمک بسیاری به تحکیم و تقویت قدرت و اقتدار وی در داخل خاندان حاکم بر قطر کرد و کسب امیتاز برگزاری این مسابقات بسیاری را در داخل قطر دور وی گرد آورد.
شسنو و مالبرونو، ولیعهد قطر را فردی اصلاح طلب معرفی می‌کنند که همچون پدرش در دانشکده سلطنتی ساند هرست انگلیس درس خواند و به دست یک مربی بلژیکی تربیت شد و آموزش دید و در دانشگاه «لووان» بلژیک نیز تحصیل کرد.
این دو روزنامه نگار فرانسوی تاکید می‌کنند که ایده خرید باشگاه «پاری سن ژرمن» فرانسه را شیخ تمیم ارائه داد تا پس از خرید این باشگاه اداره آن را به «ناصر الخلیفى» که از دوستان نزدیک وی و مدیرکل شبکه الجزیره ورزشی به شمار می‌آید، بسپارد.
شسنو و مالبرونو در ادامه درباره شخصیت «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفة آل ثانی» چنین می‌گویند: شیخ تمیم همچون پدرش ابتدا با یکی از دختران خاندان «آل ثانی» ازدواج کرد تا ولیعهدی را برای خود تضمین کند و پس از آن با «العنود الهاجرى» به عنوان یک دختر عامی و برخاسته از میان مردم ازدواج کرد که این ازدواج چندان دوام نیاورد. وی شیفته فوتبال، تنیس و شکار است و در تصمیمات خود همواره عقل و منطق را بر احساسات ترجیح می‌دهد.
همچنین گفته شده که وی فردی بسیار موزون از حیث رفتار و کردار و دارای بینش سیاسی بالاست و همین بینش سیاسی به وی اجازه می‌دهد تا به قدرت و جانشینی شیخ حمد بن خلیفه بیاندیشد و معروف است که در زمان نبود و غیبت شیخ حمد بن خلیفه وی ریاست شورای وزیران و امضای فرامین را عهده دار است.
رابطه حمد و تمیم
از دیدگاه این دو نویسنده رابطه میان پدر و پسر بسیار عمیق است و هیچ چیز نمی‌تواند، این رابطه را بر هم بزند. «میگل موراتینوس»، وزیر خارجه سابق اسپانیا که هم اکنون با خاندان حاکم بر قطر همکاری می‌کند، می‌گوید: شیخ حمد می‌بایست شیخ تمیم را بسیار دوست داشته باشد، چون شیخ تمیم در تمام نشست‌های پدر حضور می‌یابد و از تمام نکات یادداشت برداری می‌کند. شیخ حمد مسئولیت تمام پرونده‌های امنیتی و امنیت غذایی را برعهده وی گذاشته و شیخ تمیم تصمیم گرفته است تا «فهد العطیه» یکی از دوستان نزدیکش که با وی در سند هرست مشغول به تحصیل بود را به ریاست برنامه ملی - امنیتی غذای قطر کند، به عبارت دیگر ولیعهد تلاش می‌کند، گام‌های خود در حکومت را مستحکم کند.
یکی از افرادی که از نزدیک با شیخ تمیم کار می‌کنند، می‌گوید: تمیم دارای دیدگاه‌های خاصی است، اما یک چیز را هیچ‌گاه نمی‌توان در وجود او پیش بینی کرد، اینکه آیا وی همچون پدرش دارای اراده برای تسریع در توسعه و پیشرفت قطر است، یا خیر؟!
تغییر و تحولات مورد انتظار
به نظر نمی‌رسد که با روی کار آمدن شیخ تمیم کشور قطر شاهد تغییر و تحولات چندانی باشد، این دو نویسنده فرانسوی می‌گویند: شیخ تمیم به خوبی می‌داند که جامعه قطر جامعه‌ای فئودالی است که از اصول و مبادی بدوی و آداب و سنن و تقالید خاصش تبعیت می‌کند و به همین دلیل وی خواهان تغییر و تحولات سریع و آنی که تاکنون قطر در داخل شاهد آن بوده، نیست، به همین دلیل قطر در دوره حاکمیت شیخ تمیم اندکی استراحت خواهد کرد و در عرصه خارجی بدون تردید مواضع دیپلماتیکی اتخاذ خواهد کرد که از مواضع کنونی اتخاذ شده از سوی شیخ حمد کم سر و صداتر باشد.
دیدگاه‌های شیخ تمیم در قبال انقلاب‌های عربی
این کتاب فرانسوی درباره دیدگاه‌ها و نگرش شیخ تمیم در قبال «انقلاب‌های عربی» که شیخ حمد به حمایت از برخی از آنها پرداخت و بازتاب آنها بر اوضاع داخلی قطر، چنین می‌نویسد: به اعتقاد شیخ تمیم اگرچه در داخل قطر کسی به این موضوع توجه نکرده است، اما حوادث «انقلاب‌های عربی» بدون تردید بر قطر تاثیر خواهد گذاشت و موجب شکل گیری خواسته‌ها و مطالبات اصلاح‌گرایانه نزد قطری‌ها خواهد شد و اگر تا امروز این خواسته‌ها و مطالبات شکل نگرفته‌اند، بدون تردید فردا شکل خواهند گرفت.

۱۳۹۲/۰۴/۰۱

مدرک تازه احمدی‌نژاد، نه مرتبط با آیت‌الله سیستانی و نه «دکترا»

محمود احمدی‌نژاد (وسط) در جلسه هیئت وزیران در کنار علیرضا ابوالفضلی (راست)، مدیر شعبه دانشگاه
پس از آن که دولت ایران مدعی شد که دانشگاهی تأسیس شده از سوی آیت‌الله سیستانی، به محمود احمدی‌نژاد دکترای افتخاری اعطا کرده است، این مرجع تقلید اعلام کرد که هیچ ارتباطی با این دانشگاه ندارد.
همچنین این دانشگاه نیز می‌گوید که این مدرک نه دکترا، که تنها «گواهی عضویت در هیئت مشاوران علمی» است.
علیرضا ابوالفضلی، مدیر شعبه دانشگاه دارالحکمه در ایران، ۲۹ خردادماه در گفت‌و‌گو با تلویزیون جمهوری اسلامی اعلام کرد که از محمود احمدی‌نژاد دعوت شده است که به عضویت هیئت علمی این دانشگاه در بیاید که پیرو آن، دکترای افتخاری در رشته «مدیریت تحول» به وی داده شود.
آقای ابوالفضلی در این جلسه مدرکی را با امضای «زین‌العابدین حسینی شهرستانی»، ریاست کل این دانشگاه، که مرکز اصلی آن در مونترئال کانادا است، به محمود احمدی‌نژاد اعطا کرد و در ادامه نیز هدیه‌ای را از جانب «سید جواد شهرستانی»، نماینده آیت‌الله سیستانی، به رئیس جمهور ایران داد.
وب‌سایت رسمی دولت جمهوری اسلامی پس از آن از دریافت «دکترای افتخاری» از سوی محمود احمدی‌نژاد خبر داد و تأکید کرد که دانشگاه دارالحکمه توسط آیت‌الله سیستانی تأسیس شده است.
پس از آن دفتر آیت‌الله سیستانی در روز ۲۹ خرداد‌ماه در پاسخ به پرس‌و‌جویی که در مورد ارتباط دانشگاه الحکمه با این مرجع تقلید صورت گرفته بود، در پاسخی که مهر این آیت‌الله را بر خود دارد آورد: «این دانشگاه - که از قرار اطلاع عنوانی بیش نیست- هیچ‌ گونه ارتباطی با آقا ندارد و رئیس آن نیز مورد تأیید ایشان نمی‌باشد.»

تصویر پاسخ آیت‌الله سیستانی به سوال درباره مدرک اعطایی به احمدی‌نژاد

 به دنبال آن، روابط عمومی دانشگاه الحکمه نیز ۳۰ خردادماه نسبت به اخباری که این دانشگاه را با آیت‌الله سیستانی مرتبط دانسته، ابراز تعجب و تأکید کرد: «گواهینامه اعطایی در اصل نوعی گواهی عضویت در هیئت مشاوران علمی این مؤسسه آموزش عالی بوده است که قبلا به بیش از ۸۵ نفر از شخصیت‌های علمی در نقاط مختلف جهان نیز اعطا شده است.»
دانشگاه الحکمه سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) در مونترئال کانادا تأسیس شده است و در فهرست اعضای هیئت مشاوران علمی آن اسامی چندین ایرانی از جمله محمد خاتمی، محمدعلی ابطحی و حسن اختری، سفیر پیشین ایران در سوریه، نیز به چشم می‌خورد.
در وب‌سایت اصلی این دانشگاه آمده است که هدف از تأسیس این مرکز آموزش عالی، «آموزش جوانان مسلمان به منظور حفاظت آن‌ها از افراط‌گرایی و تعصب، کمک به آنان برای ادغام در جامعه کانادا» و همچنین «ارتقاء صلح و گفت‌و‌گو میان مسلمانان و دیگر جامعه‌های مذهبی و فرهنگی» است.

۱۳۹۲/۰۳/۲۹

کليدداران ديپلماتيک روحانی چه کساني هستند؟


انتخابات ریاست جمهوری ایران، باز هم شگفتی‌ساز شد؛ مشارکت گسترده مردم در انتخابات و پیروزی نامزد جریان معتدل در کشور، توجه جهانی را بار ديگر به ایران جلب کرد و این در حالی است که موضوع سیاست خارجی و بحث هسته‌ای ایران با توجه به حضور دو مذاکره‌کننده سابق و فعلي هسته‌ای و یک وزیر سابق امور خارجه، به موضوع محوری انتخابات تبدیل شده بود.

 
با نگاهی کلی به تیم ديپلماتيک حجت‌الاسلام‌والمسلمين "حسن روحانی" در گذشته و نوع نگاه این افراد به دستگاه دیپلماسی، به چند دسته کلی برمی‌خوریم:
 
1- تیم مجمع تشخیص مصلحت نظام
2- تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در شورای عالی امنیت ملی
3- تیم اصولگرایان
4- تیم اصلاح‌طلبان
5- تیم اعتدال و توسعه
 
با توجه به اخبار دریافتی خبرنگار مشرق از ترکیب کابینه احتمالی دولت یازدهم، از هر سه طیف اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و اعتدال‌گرا در کابینه روحانی حضور خواهند داشت. حال باید دید چهره‌های اصولگرا و اصلاح‌طلبان معتدل در دولت یازدهم چه نقشي ايفا خواهند کرد و روحاني به هر يک چه سهمي خواهد داد. البته درک صحيح از موازنه و ابزار قدرت و همچنين شرايط بازي در عرصه تاکتيکي در نظام بين‌المللي، مي‌تواند معناي تعادل و اعتدال در انتخاب يک ديپلماسي رو به جلو و با اعتبار را بيش از پيش معين سازد.
 
جدول زير، اگرچه شامل کارشناسان و ديپلمات‌هايي است که پيش از اين زير نظر حسن روحاني کار کرده‌اند اما شنيده‌ها حاکي است دولت آينده اگرچه شامل برخي از اين افراد خواهد بود اما برخي ديگر، قطعاً در دستگاه ديپلماسي دولت يازدهم حضور نخواهند داشت و حتي ممکن است گزينه‌هاي ديگري به جز اين افراد نيز سکانداري برخي نهادهاي اجرايي مرتبط از جمله وزارت امور خارجه و شوراي عالي امنيت ملي را بر عهده خواهند گرفت.
 
اين جدول تنها با هدف آشنايي با تيم‌هاي قديمي‌تري است که روحاني پيش از اين با آنان همکاري داشته و ممکن است در آينده نيز از آنان در برخي مناصب بهره بگيرد اما بديهي است که ذکر اسامي آنان، لزوماً به معناي حضورشان در دولت آينده نخواهد بود.
 

 

نام
سوابق
مرکز تحقيقات
شورای عالی امنیت ملي
اصول‌گرا
اصلاح‌طلب
اعتدال‌گرا
محمود واعظی
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از سال 1358 تا 1365
مشاور وزیر خارجه از سال 65 تا 66
معاون سیاسی اروپا و آمریکا وزارت خارجه از سال 68 تا 76
معاون اقتصادی وزارت خارجه از سال 76 تا 78
معاون پژوهش‌‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک از سال 78 تا کنون



سيد کمال
خرازي
رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي از سال 1385 تا کنون

وزير امور خارجه دولت اصلاحات

نماينده اسبق ايران در سازمان ملل




علی‌اکبر صالحی
رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف
نماینده دائمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی
وزیر امور خارجه




سید محمدحسین عادلی
رئیس کل بانک مرکزی ایران در سال‌های ۶۸ تا ۷۳
سفیر ایران در لندن در دولت هشتم




محمدجواد ظریف
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل
دستیار ارشد وزیر خارجه




سيد صادق خرازی
نماينده اسبق ایران در سازمان ملل متحد
مشاور ارشد خاتمی در دوران ریاست جمهوری
معاون اسبق آموزش و پژوهش وزارت خارجه
سفیر ایران در فرانسه




سید محمد صدر
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه دوران اصلاحات
مشاور سيد محمد خاتمي در دوره اصلاحات
پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات وزارت خارجه




سید حسین موسویان
سفیر اسبق ایران در آلمان
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی
مذاکره‌کننده ارشد هسته‌اي
معاون مرکز تحقیقات استراتژیک




سیروس ناصری
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی




امیرحسین زمانی‌نیا
معاون پژوهش‌های روابط بین‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک
مدیرکل اسبق سیاسی و بین‌الملل وزارت امورخارجه
سفیر اسبق ایران در مالزی





سید علی طباطبایی
مدیر گروه مطالعات سازمان‌های بین‌المللی مرکز تحقیقات استراتژیک




محمودرضا گلشن‌پژوه
مدیر گروه مطالعات دموکراسی و حقوق بشر مرکز تحقیقات استراتژیک




حسام‌الدین آشنا
استاد دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)
معاون سابق وزارت اطلاعات
مشاور رسانه‌ای حسن روحانی در انتخابات يازدهم رياست جمهوري