۱۳۹۲/۰۳/۰۵

تبلیغات ریاست جمهوری از۳۲ سال پیش تاکنون/تصاویر

انتشار پوستر برای تبلیغات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، از همان دوره اول در ایران اغاز شد. شیوه ای که تا الان هم قدیمی نشده است.
تلاش برای جلب نظر مردم با انتشار پوسترهای تبلیغاتی، یکی از راههای رایج و معمول در هر انتخابات است. کاندیداها با پوسترهای تبلیغاتی، هم می توانند شعارهایشان را معرفی کنند و هم اهداف و برنامه هایشان را.
این گزارش، نگاهی گذرا دارد به تنوع پوسترهای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری در دوره های مختلف این انتخابات در ایران. با کمی دقت در جزئیات پوسترها می توانید متوجه شباهت شعارها و برنامه ها و البته سیر تکاملی تنوع در طراحی این پوسترها شوید.
دوره اول : 
انقلاب اسلامی ایران پس از تصویب نوع حکومت جمهوری اسلامی، تازه داشت پا می گرفت و از این رو، بیشترین تعداد نامزدهای ریاست جمهوری در اولین دوره وارد میدان رقابت شدند. پیروز این رقابت «ابوالحسن بنی صدر» بود که چندی بعد با رای عدم کفایت سیاسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تایید امام خمینی(ره) از مقام ریاست جمهوری عزل شد و به خارج از کشور گریخت.شهید «سید احمد مدنی» یکی از رقبای او بود که پوسترش را می توانید ببینید:
 
IMG15425527 تبلیغات ریاست جمهوری از32 سال پیش تاکنون/تصاویر
 
IMG16524732 تبلیغات ریاست جمهوری از32 سال پیش تاکنون/تصاویر
 
 دوره دوم :  
با عزل بنی صدر، انتخابات دوره دوم برگزار شد تا مردم «محمدعلی رجایی» را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنند. یک ماه بعد اما رئیس جمهور منتخب مردم در فاجعه انفجار دفتر نخست وزیری به شهادت رسید تا دوره سوم انتخابات ریاست جمهوری زودتر از موعد برگزار شود.
 
IMG15425213 تبلیغات ریاست جمهوری از32 سال پیش تاکنون/تصاویر
 
دوره سوم و چهارم: 
در بحبوحه جنگ تحمیلی، انتخابات دوره سوم و چهارم ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که کاندیداهای ریاست جمهوری، بیشتر شعارها و برنامه های خود را براساس شرایط جنگی و معیشتی مردم بنا کرده بودند. حضرت آیت الله خامنه ای، پیروز هر دو دوره این انتخابات بود. بیشترین درصد آرای مردم به کاندیدای پیروز هم در این دوره ثبت شد تا رئیس جمهور منتخب، رای حدود ۹۶ درصد مردم را به خود اختصاص دهد.
 
IMG15425778 تبلیغات ریاست جمهوری از32 سال پیش تاکنون/تصاویر
 
IMG17052587 تبلیغات ریاست جمهوری از32 سال پیش تاکنون/تصاویر
 
دوره پنجم و ششم :
دوماه پس از رحلت امام خمینی(ره) در حالی که دوره چهارم ریاست جمهوری هم به پایان رسیده بود، انتخابات دوره پنجم برگزار شد. رقابت اصلی کاندیداها در این دو دوره بیشتر بر مبنای سیاستهای اقتصادی می گشت و رقبای «آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی» انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت حاکم را از جمله شعارهای اصلی شان قرار داده بودند. «احمد توکلی» جدی ترین منتقد و رقیب هاشمی رفسنجانی در دوره ششم ریاست جمهوری بود.
 
IMG15425559 تبلیغات ریاست جمهوری از32 سال پیش تاکنون/تصاویر
 
دوره هفتم و هشتم:
رقابت اصلی در دوره های هفتم و هشتم بر محور توسعه سیاسی یا توسعه اقتصادی می چرخید. «سید محمد خاتمی» در دوره هفتم، «علی اکبر ناطق نوری» را جدی تر از ۲ رقیب دیگر خود می دید و دوره هشتم هم حضور ۸ کاندیدای ریاست جمهوری، بحث توسعه سیاسی و اقتصادی را داغ نگه داشته بود. خاتمی با شعار توسعه سیاسی پیروز هر ۲ دوره این انتخابات شد.
 
IMG15425475 تبلیغات ریاست جمهوری از32 سال پیش تاکنون/تصاویر
 
IMG15425542 تبلیغات ریاست جمهوری از32 سال پیش تاکنون/تصاویر
 
دوره نهم و دهم:
بازگشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به صحنه رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری، پیروزی «محمود احمدی نژاد» در هر دو دوره،شکسته شدن رکورد مشارکت مردم در دوره دهم انتخابات و البته ماجراهای سال ۸۸ از جمله اتفاق های مهم انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری بود. دوره نهم با ۷ کاندیدا و دوره دهم با ۴ کاندیدا برگزار شد.
 
IMG15425834 تبلیغات ریاست جمهوری از32 سال پیش تاکنون/تصاویر
 
IMG15425509 تبلیغات ریاست جمهوری از32 سال پیش تاکنون/تصاویر
 
IMG15425391 تبلیغات ریاست جمهوری از32 سال پیش تاکنون/تصاویر
 
IMG15425431 تبلیغات ریاست جمهوری از32 سال پیش تاکنون/تصاویر
 
IMG15425325 تبلیغات ریاست جمهوری از32 سال پیش تاکنون/تصاویر
 
IMG15425885 تبلیغات ریاست جمهوری از32 سال پیش تاکنون/تصاویر
 
IMG16531872 تبلیغات ریاست جمهوری از32 سال پیش تاکنون/تصاویر
 
IMG16531821 تبلیغات ریاست جمهوری از32 سال پیش تاکنون/تصاویر
 
IMG15425413 تبلیغات ریاست جمهوری از32 سال پیش تاکنون/تصاویر
دوره یازدهم :
تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری دوره یازدهم، هنوز به پوسترها و تراکت ها نرسیده است. اما به نظر می رسد ۸ کاندیدای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، سخت به دنبال طرح های جدید و قابل توجه برای فعالیت های انتخاباتی شان  باشند تا در شرایط فعلی اقتصادی تدبیر بهتری برای معرفی خود و برنامه هایشان بیندیشند. به ویژه آن که با وجود فرصت های کافی برای بیان دیدگاه ها و نظرات در صداوسیما و همچنین برگزاری همایش های تبلیغاتی، پرداخت هزینه های بالای کاغذ و چاپ، راهی جز وامدار شدن کاندیداها به حامیان مالی شان باقی نمی گذارد.
بی تردید سخنان رهبر انقلاب درباره پرهیز کاندیداها از تبلیغات پرخرج و بسنده کردن کاندیداها به فرصتهای تبلیغاتی صداوسیما می تواند نقش مهمی در تغییر رویکرد کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی شان باشد.

۱۳۹۲/۰۳/۰۲

نامه سید حسن خمینی به آیت الله هاشمی

در پی اعلام اسامی نامزدهای احرازصلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان قانون اساسی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی یادگار گرامی حضرت امام خمینی(س) نامه‌ای خطاب به حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشتند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، متن کامل این نامه بدین شرح است:
بسمه تعالی
سرور معظّم حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی دامت برکاته
 خبر غیر قابل باور عدم احراز صلاحیت جنابعالی در نامزدی انتخابات ریاست جمهوری دل همه علاقمندان به شما و بخشی عظیم از دلبستگان به امام عظیم الشأن. دوستداران رهبری معظم انقلاب را بدرد آورد. بی شک سابقه شما از عوامل ارادت پیروان امام به جنابعالی است ولی برای من که توفیق آشنایی نزدیکتری را – از روزهای دهه شصت تا سالهای حاضر – داشته ام، این ارادت تنها به سبب نقش های بزرگ گذشته شما و علاقه زائد الوصف امام به جنابعالی و فداکاری های بیاد ماندنی شما در سالهای مبارزه و انقلاب، جهاد و سازندگی، نیست، بلکه علاوه بر همه آنچه گفته شد و همگان می دانند، جنابعالی را از توانمندی هایی برخوردار یافتم که در کمتر کسی مشابه آن را می توان یافت. صبر و حوصله تا آنجا که گاه آدمی از این همه تحمل خسته می شود؛ دور اندیشی و زکاوت، تا آن حد که در بسیاری از مواقع موجب شگفتی می شود، تجربه و شناخت زوایای پیدا و پنهان جامعه ایران و دنیای خارج از کشور تا به آن وسعت که همگان حتی مخالفین شما و نظام نیز بدان معترفند، همه و همه در کنار دل بی کینه شما، ارزش مضاعف می یابد. بخوبی بیاد دارم که چه زیبا درباره آنهایی سخن می گفتید که با شما بدیها کرده اند.
من امروز چندان هم مکدّر نیستم: تلک الایّام نداولها بین الناس؛ بلکه تا حدودی هم – بعللی که بعدها معلوم خواهد شد – خوشبینم و در حقیقت به آینده مانند همیشه امیدوارم و اکنون امیدی بیشتر یافته ام. ولی آنچه مرا از صمیم قلب خوشحال می کند – بگونه ای که گاه دلم می خواهد امام و دیگر یارانش نیز بودند و این لحظات را  می دیدند - اقبال عمومی خارج از توصیفی است که زن و مرد، پیر و جوان، روستایی شهری، و در یک کلام اکثریتی قاطع از یکایک مردم این سرزمین پاک نسبت به شما پیدا کرده اند.
این اقبال – که باید قدر آن را بدانید- اقبال به امام و ارزشهای امام است. اقبال به مردی است که از سالهای دهه سی تا به امروز  جزنام مبارک خمینی بر زبان نیاورده است؛ اقبال به روحانیت متعهد و مشکل گشای شیعه است؛ اقبال به مفسری است که از حجاب تنگ الفاظ بیرون امده و آماده است اسلام را کارآمد و مذهب علی و فاطمه را جهان شمول معرفی کند. روزهای گذشته در میان زایران حرم امام، وقتی با اقبال بیش از90 درصد مردم نسبت به شما مواجه شدیم، برخود لرزیدم و خدمت جنابعالی هم عرض کردم که ملجأ آمال یک ملت بودن و نقطه کانونی امید ایشان شدن هم یک نعمت الهی است و هم یک وظیفه سخت را بر دوش شما قرار می دهد.
از این پس نام هاشمی رفسنجانی تنها با مبارزه و انقلاب، دفاع مقدس و سازندگی گره نخورده است، بلکه علاوه بر آن، نام شما توأم با امید به فردا، در حافظه مردم ایران نقشی برجسته خواهد یافت. و همین است که نام شما را جاودانه می سازد. امید سرمایه اصلی یک ملت است.
سید حسن خمینی

۱۳۹۲/۰۳/۰۱

دختر آیت‌الله خمینی: امام می‌گفت هاشمی برای رهبری صلاحیت دارد

زهرا مصطفوی، دختر آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در واکنش به رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی توسط شورای نگهبان، در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی یادآور شد که از نگاه آیت‌الله خمینی، هاشمی رفسنجانی نیز برای رهبری شایسته بوده، و دخالت آیت‌الله خامنه‌ای برای تأیید صلاحیت او ضروری است.
  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جماران، زهرا مصطفوی در این نامه رد صلاحیت آقای هاشمی را «فاصله انداختن بین دو یار امام و بی‌توجهی به شوق و اقبال مردم به نظام و انتخابات» ارزیابی کرده و از آیت‌الله خامنه‌ای خواسته است تا با دخالت در این موضوع جلو «دیکتاتوری» را بگیرد.
  اکبر هاشمی رفسنجانی از نزدیک‌ترین یاران آیت‌الله خمینی پیش و پس از دوران شکل‌دهی و اسقرار جمهوری اسلامی بود و در طول دهه‌های گذشته همواره یکی از چهره‌های ارشد جمهوری اسلامی به حساب آمده است.
او پس از ۱۰ سال ریاست مجلس، و متعاقب آن دو دوره ریاست جمهوری بین سال‌های ۶۸ تا ۷۶، از آن پس به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر سیاست‌گذاری‌های کلان نظام در حوزه‌های مختلف نظارت کرده است.
  با این حال تازه‌ترین اعلام حضور آقای رفسنجانی در عرصه سیاسی، یعنی نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، چندان به مذاق حامیان آیت‌الله خامنه‌ای خوش نیامد و در نهایت، شورای نگهبان، سه‌شنبه‌شب، ۳۱ اردیبهشت، اعلام کرد که صلاحیت او برای انتخابات «احراز» نشده است.
  فرزند آیت‌الله خمینی در نامه خود به آیت‌الله خامنه‌ای، این اقدام شورای نگهبان را نکوهش کرده و یادآور شده که گرچه آقای هاشمی همچون دیگر مردم، «همان فرد دیروزی» نیست، جدا شدن آیت‌الله خامنه‌ای از هاشمی رفسنجانی «بزرگ‌ترین لطمه به نظام و انقلاب» است، چرا که آیت‌الله خمینی همیشه معتقد بوده، «این دو وقتی با هم باشند، خوبند».
  خانم مصطفوی در این نامه اشاره کرده که زمانی که آیت‌الله خمینی از آقای خامنه‌ای به عنوان فردی که برای رهبری شایستگی دارد، نام برد، بلافاصله به نام اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان کسی که چنین صلاحیتی را دارد، هم اشاره کرد، اما انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری باعث شد که هیچ وقت به این موضوع اشاره نشود.
  وی از رهبر جمهوری اسلامی خواسته است که با دخالت «در این امر مهم» اجازه ندهد «یک حرکت همه تلاش‌ها را خراب کند» و نشان دهد که چرا به گفته آیت‌الله خمینی «ولایت فقیه برای آن است که نگذارد هر کس هر کاری دلش می‌خواهد بکند و ولایت فقیه می‌خواهد جلوی دیکتاتوری را بگیرد». 
  فرزند آیت‌الله خمینی از «جلوگیری از دیکتاتوری» به عنوان «فلسفه وجودی ولایت مطلقه فقیه» یاد کرده و دخالت آیت‌الله خامنه‌ای در موضوع رد صلاحیت آقای هاشمی را «عینّیت بخشیدن» به این فلسفه وجودی توصیف کرده است.
در فاصله‌ای که از اعلام عدم احراز صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گذرد، خود آقای هاشمی هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده، اما دختر او، فاطمه هاشمی، سه‌شنبه شب اعلام کرد که از بامداد سه‌شنبه برای انصراف هاشمی رفسنجانی از حضور در انتخابات فشارهایی بر او وارد شده، اما او تأکید کرده است که «به خاطر مردم» حاضر به ترک صحنه نیست.

۱۳۹۲/۰۲/۳۱

ستاد انتخابات وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران اسامی هشت نامزدی که از سوی شورای نگهبان تایید شده اند را اعلام کرد.
براساس اعلام رسانه های ایران، صلاحیت  سعید جلیلی، غلامعلی حداد عادل، محسن رضایی، حسن روحانی، محمدرضا عارف، محمد غرضی، محمدباقر قالیباف، علی اکبر ولایتی برای انتخابات ریاست جمهوری که ۲۴ خرداد برگزار می شود، تایید شد.
با این اعلام اسامی مشخص می شود که صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس جمهوری سابق ایران تایید نشده است.
همچنین شورای نگهبان، اسفندیار رحیم مشایی، از نزدیکان محمود احمدی نژاد را رد صلاحیت کرده است.
پیش از این ، سایت خبری
انتخاب نزدیک به هاشمی رفسنجانی خبر داده برخی «چهره های باسابقه و دلسوز» با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت هاشمی تماس گرفته اند و این مساله احتمال تایید صلاحیت او را «افزایش» داده است.
در گذشته سابقه داشته که بعد از اعلام رد صلاحیت ها توسط شورای نگهبان، آیت الله خامنه ای در نامه ای صلاحیت نامزدهای رد شده را تایید کند. آخرین بار این اتفاق در سال ۸۴ افتاد که صلاحیت مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده در دقایق آخر تایید شد.
هنوز هاشمی و رحیم مشایی واکنشی نشان نداده اند.
سایت های مخالفان دولت از ایجاد محدودیت هایی بر یکی از ستاد های اکبر هاشمی رفسنجانی در دوشنبه شب خبر دادند. همچنین
خبرگزاری ایرنا، ارگان خبری دولت احمدی نژاد از موج دستگیری حامیان احمدی نژاد خبر داده است.
  طرح جدید پلیس
پلیس تهران طرح جدیدی را با نام «برخورد با مزاحمین نوامیس، آلودگی صوتی و دور دور زدن» از دوشنبه شب در تهران آغاز کرد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ ادعا کرد این طرح به درخواست مکرر شهروندان تهرانی و در ادامه اجرای طرح امنیت اخلاقی اجرا می شود. در شب اول اجرای این طرح، حدود ۱۵۰ خودرو توقیف شد. 
مسولان پلیس تهران اعلام کرده اند این طرح تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت. سخت گیری پلیس با اعلام اسامی نامزد های نهایی انتخابات ریاست جمهوری همزمان شده است.
  نامه به رهبر برای صلاحیت هاشمی
یکی از نمایندگان مجلس خبرگان در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی ایران، از او خواست که مانع حذف یکی نامزد برجسته انتخابات توسط شورای نگهبان شود.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، محی‌الدین حائری شیرازی که از روحانیون نزدیک به آیت الله خامنه ای محسوب می شود در نامه خود، انتخابات را به مسابقه فوتبال استقلال و پرسپولیس تشبیه کرد و نوشت «حماسه سیاسی در انتخابات و مشارکت حداکثری که همواره موردنظر رهبری بوده است، وقتی تحقق می یابد که، افراد رده اول دو طرف در رقابت حاضر باشند.»
با اینکه او از فرد خاصی نام نبرد اما به نظر می رسد اشاره آقای حائری شیرازی به رد صلاحیت احتمالی اکبر هاشمی رفسنجانی ست.
قرار است شورای نگهبان اسامی نامزد های نهایی انتخابات را اعلام کند. 
واکنش بروجردی به برکناری احتمالی وزیر کشور
علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شایعه برکناری وزیر کشور را در آستانه انتخابات تکذیب کرد.
به گزارش
سایت خبری انتخاب،  بروجردی افزود: «فکر نمی کنم رئیس جمهور در این خصوص بخواهد دست به اقدام غیرقانونی بزند.»
در روزهای گذشته برخی حامیان آیت الله خامنه ای هشدار داده بودند در صورت رد صلاحیت رحیم مشایی، احمدی نژاد اعتراض خواهد کرد وحتی شاید انتخابات را برگزار نکند.
هشدار رییس بسیج
محمدرضا نقدی فرمانده بسیج ایران گفت «کاندیداهای رد صلاحیت شده باید قانون را بپذیرند و از ایجاد تنش پرهیز کنند. به گفته آقای نقدی، «رد یا تایید صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان طبق قانون است و باید قانون را بپذیریم، زیرا برای هر مسئله ای راه حل قانونی وجود دارد و از ایجاد تشنج باید پرهیز کنیم.»
نامزدها 
محمدرضا عارف، از نامزدهای انتخابات در یادداشتی در سایت شخصی اش نوشت «هر ایرانی شایسته سرپناهی است استوار، زیبا و آرامش بخش بنابراین مسکن باید محل آرامش خانواده باشد نه محور اصلی مشکلات.»
 
غلامعلی حداد عادل هم در دانشگاه شریف گفت «نظر رهبری بود که حتی الامکان در مورد موسوی و کروبی سخت گیری نشود.»علی مطهری، ستاد اصولگرایان همراه آیت الله هاشمی رفسنجانی  را راه اندازی کرد.علیرضا زاکانی از نامزدهای انتخابات با ابراز تردید درباره اعلام صلاحیت خود، گفت: «اگر صلاحیتم از سوی شورای محترم نگهبان احراز نشد، خدا را شکر خواهم کرد.»

۱۳۹۲/۰۲/۳۰

نگاهی به سن شخصیت های سیاسی و مذهبی

سیاست‌مداران ایرانی چه ماشینی سوار می‌شوند؟

 

حرف‌های احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در نماز جمعه هفته قبل تهران، خبرساز شده است. آقای جنتی گفته بود: "رئیس‌جمهور نمی‌تواند با بنز برود و بیاید."
برداشت بسیاری این بود که منظور دبیر شورای نگهبان اکبر هاشمی رفسنجانی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بوده، که با بنز برای ثبت‌نام به وزارت کشور رفت.
علی مطهری، نماینده مجلس ایران، کلیک گفته: "فکر نمی‌کنم بنز آقای هاشمی رفسنجانی گرانتر از پژوی آقای جنتی باشد."
اما بقیه سیاستمداران ایرانی چه ماشینی سوار می‌شوند؟
 
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در سفرهای خود و مواقعی که در انظار عمومی ظاهر می‌شود معمولا از خودروی شاسی بلند ضدگلوله استفاده می‌کند. اما چند سال پیش خبرگزاری‌های ایران تصویری از او منتشر کردند که در آن سوار بی‌ام‌و شده بود.
احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان
احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، که به انتقاد از "بنزسواری" پرداخته بود، خود از پژوی پارس استفاده می‌کند.ماشینی که علی مطهری می‌گوید ارزانتر از "بنز هاشمی" نیست.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، یک پژو 504 قدیمی داشت که مدتی پس از ریاست‌جمهوری هم سوار آن می‌شد.
آقای احمدی‌نژاد این ماشین را به مزایده گذاشت. برخی از منتقدان او می‌گفتند کسی که این ماشین را خریده، مه‌آفرید خسروی، متهم اصلی پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی بوده است.
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از یک بنز سورمه‌ای برای رفت و آمد استفاده می‌کند. آقای هاشمی رفسنجانی با همین ماشین برای ثبت نام به وزارت کشور رفت.
میرحسین موسوی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین
میرحسین موسوی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین که رهبری اعتراضات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ را به عهده داشت، اکنون در حصر خانگی شده است. او پیش از حصر، از یک ماشین پراید برای رفت و آمد استفاده می‌کرد.
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و نامزد انتخابات از ماشین پراید برای رفت و آمد استفاده می‌کند.هواداران آقای جلیلی "ساده‌زیستی" را از مهمترین امتیازات او می‌دانند.
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، سوار پژو می‌شود.
غلامعلی حداد عادل، رئیس پیشین مجلس
غلامعلی حداد عادل، رئیس پیشین مجلس و نامزد انتخابات، سوار "سریر" که یک مدل از سمند است می‌شود.

۱۳۹۲/۰۲/۲۲

ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری ایران

اسفندیار رحیم مشایی مشاور رئیس جمهور به همراه آقای احمدی نژاد برای ثبت نام به ستاد انتخابات رفت
 
اسفندیار رحیم مشایی مشاور رئیس جمهور به همراه آقای احمدی نژاد  
اسفندیار رحیم مشایی مشاور رئیس جمهور به همراه آقای احمدی نژاد  
 
اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آخرین دقایق مهلت ثبت نام به وزارت کشور رفت و ثبت نام کرد 
 
اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
 
اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
 
محمدباقر قالیباف شهردار تهران و فرمانده پیشین نیروی انتظامی 
 
حضور سعید جلیلی در محل ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور 
حضور سعید جلیلی در محل ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور 
 
محمد حسن ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی 
 
علی‌آبادی رئیس کمیته ملی المپیک امروز به ستاد انتخابات آمد ولی ثبت‌نام نکرد و در پاسخ به سئوال خبرنگاران گفت: شاید برگردم. 
 
علی اکبر جوانفکر، مشاور محمود احمدی نژاد و رییس سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی برای ثبت‌نام در محل وزارت کشور حاضر شد. او در مرخصی زندان به سر می برد 
علی اکبر جوانفکر، مشاور محمود احمدی نژاد و رییس سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی  
حضور علی اکبر ولایتی در محل ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور 
حضور علی اکبر ولایتی در محل ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور
 
حضور منوچهر متکی در محل ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور
حضور رامین مهمان پرست در محل ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور
 
داوود احمدی نژاد در سال های اخیر با برادرش اختلاف نظر پیدا کرده است 
 
حضور داوود احمدی نژاد در محل ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور