۱۳۹۱/۰۲/۰۲

جدال ایرج قادری با سرطان

ایرج قادری کارگردان و بازیگر سینما بعد از گذشت یک ماه همچنان در بیمارستان بستری است.
به گزارش خبرآنلاین، سال 1391 برای چهره‌های هنری ایران سال خوبی نبود، با آغاز این سال خبر های زیادی مبنی بر بستری شدن یا ناخوشی حال اهالی فرهنگ و هنر منتشر شد. حسن کسایی نوازنده نی، احمد ابراهیمی آخرین بازمانده نسل قدیم آواز ایران، محمدعلی کشاورز بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، محمود گلابدره‌ای نویسنده و شاگرد زنده یاد جلال آل احمد، رضا ایرانمنش بازیگر سینما، رضا برجی مستند ساز و عکاس و ... از جمله هنرمندانی بودند که در نخستین ماه سال جاری خبر بستری شدن آن‌ها در بیمارستان منتشر شد. ایرج قادری بازیگر و کارگردان 77 ساله سینمای ایران هم یکی از این چهره های هنری است که در سکوت رسانه ای از حدود 30 روز پیش روانه بیمارستان شده و همچنان بستری است. احمدی تهیه کننده سینما در برنامه جمعه شب «هفت» با اعلام این خبر که به همراه احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به دیدار ایرانمنش، برجی و قادری رفته‌اند، گفت که وضعیت جسمی ایرج قادری خوب نیست و این بازیگر در کما به سر می‌برد. ایرج قادری طی 56 سال فعالیت در سینما، 41 فیلم سینمایی را کارگردانی کرده است. او همچنین در 72 فیلم سینمایی به عنوان بازیگر ایفای نقش کرده و تهیه‌کنندگی نه فیلم سینمایی را نیز برعهده داشته است. این کارگردان تجربه نویسندگی چهار فیلمنامه را نیز در کارنامه کاری خود دارد. فیلم سینمایی «شبکه» به کارگردانی او در نوبت اکران قرار دارد.

۱۳۹۱/۰۱/۲۸

حرکت دیدنی یک سگ برای نجات توله اش

مصاحبه با افشاکننده مشخصات کارت‌های بانکی ایران


بی بی سی : انتشار شماره کارت و رمز چهار رقمی یا اصطلاحاً پین‌کد سه میلیون کارت بانکی، بسیاری را در ایران نگران کرده. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته مدیر کل بانک مرکزی به مجلس احضار می‌شود. اما بانک مرکزی گفته جای نگرانی نیست و از مردم خواسته تنها رمز کارت‌هایشان را عوض کنند. با کسی که این اطلاعات را منتشر کرده، صحبت کردم و از او پرسیدم هدفش از این کار چه بوده است; اما اول گزارش بهرنگ تاج‌دین را ببینید.

۱۳۹۱/۰۱/۲۷

سگ ها هم می توانند به آمریکا مهاجرت کنند؟


بی بی سی : بسیاری آمریکا را کشور فرصت ها می نامند و برای همین خیلی علاقمندند که به این کشور مهاجرت کنند. از قضا آمریکا سالانه هزاران مهاجر نیز می پذیرد. اما آیا باور می کنید که سگ ها هم می توانند به آمریکا مهاجرت کنند؟
گزارشی ببینید از محمدرضا کاظمی در مورد تلاش یک گروه از مدافعان حقوق حیوانات برای مهاجرت دادن سگ های ایرانی به آمریکا.

۱۳۹۱/۰۱/۲۵

سفر آقای احمدی نژاد به جزیره ابوموسی در خلیج فارس با واکنش‌های منفی مقامات امارات متحده عربی رو به رو شده است

حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اعتراض کشور امارات متحده عربی به سفر اخیر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، به جزیره ابوموسی، ضمن تاکید بر تحکیم روابط دو کشور، این سفر را یک موضوع "داخلی ایران در چارچوب سفرهای استانی رئیس جمهور" دانست.
ساعاتی پس از انتشار خبر فراخوانده شدن سفیر امارات از تهران، خبرگزاری مهر به نقل از آقای عبداللهیان از تاکید جمهوری اسلامی در توسعه و تحکیم روابط دو کشور و اهمیت گفت‌و‌گوهای دو جانبه به منظور حل و فصل سوء تفاهمات احتمالی خبر داد.
خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی، وام، روز پنجشنبه ۲۴ فروردین (۱۲ آوریل) به نقل از وزارت خارجه امارات متحده عربی اعلام کرد که این کشور سفیر خود را از تهران فراخوانده است.
شورای ملی فدرال امارات متحده عربی نیز با انتشار بیانیه‌ای به سفر آقای احمدی نژاد به جزیره ابوموسی اعتراض کرد.
پیشتر، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحدۀ عربی سفر آقای احمدی نژاد را نقض آشکار حاکمیت امارات خوانده بود.
خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داد که تلویزیون دوبی اسپرت، ساعاتی پس از انتشار خبر فراخوانده شدن سفیر امارات از تهران، از لغو دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و امارات، که قرار بوده روز ۲۹ فروردین برگزار شود، خبر داده است.
یک روز پیش تر، آقای احمدی نژاد، در جریان "سفر استانی هیات دولت ایران" به استان هرمزگان و سواحل خلیج فارس به جزیره ابوموسی سفر کرد.
آقای احمدی نژاد در سخنرانی در جزیره ابوموسی گفت: "از ۴۰ مصوبه دولت برای شهرستان ابوموسی تا کنون ۲۵ مصوبه اجرا، ۹ مصوبه در دست اجرا و شش مصوبه دیگر نیز هنوز اجرایی نشده است."
او همچنین به افزایش کارهای عمرانی دولت و ایجاد اشتغال در این جزیره اشاره کرد و گفت : "مردم این جزیره باید با همکاری دولت جزیره ابوموسی را به نگین خلیج فارس تبدیل کنند."
روابط امارات متحده عربی و ایران بر سر مالکیت سه جزیره تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی در خلیج فارس تنش آمیز بوده است.
سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک تا سال ۱۹۷۱ میلادی تحت الحمایه بریتانیا بود.
پس از عقب نشینی نیروهای نظامی بریتانیا از خلیج فارس، این جزایر به کنترل ایران درآمد.
ایران می‌گوید این جزایر از نظر تاریخی به این کشور تعلق داشته است و در مقابل، امارات متحده عربی مدعی حاکمیت بر این جزایر است.
ایران می گوید مالکیتش بر این جزایر قابل مذاکره نیست اما در عین حال برای گفتگو با امارات برای رفع آنچه سؤتفاهم ها خوانده، آماده است.

۱۳۹۱/۰۱/۲۲

ایران از کشف یک "شبکه تروریستی" وابسته به اسرائیل خبر داده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز سه شنبه ۲۲ فروردین (۱۰ آوریل) با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که با تلاش ماموران این وزارتخانه "یکی از شبکه های بزرگ ترور و خرابکاری" اسرائیل و تعدادی از هسته های حفاظت شده عملیاتی آن شناسایی و گروهی از "تروریست ها و مزدوران همکاری کننده با آنها بازداشت شده اند."
در این اطلاعیه آمده است که بازداشت این افراد حاصل "ماهها اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی پیچیده و متهورانه" در چند استان مرزی و مرکزی است که "حتی به کشف ستاد منطقه ای صهیونیست ها در یکی از کشورهای منطقه و عوامل فعال در آن ستاد انجامید."
به گفته وزارت اطلاعات، برخی از هسته های عملیاتی "در حالی که آماده انجام عملیات تروریستی بودند" مورد حمله ماموران اطلاعاتی قرار گرفتند و از "ماموریت های تروریستی آنها پیشگیری به عمل آمد."
وزارت اطلاعات در مورد ماهیت عملیاتی که بازداشت شدگان در نظر داشتند به اجرا بگذارند جزئیاتی انتشار نداده، اما گفته است که از این افراد "مقادیر قابل توجهی بمب های سنگین آماده انفجار، انواع مسلسل و سلاح های کمری و صدا خفه کن، تجهیزات نظامی، مخابراتی و دیگر ابزار آلات تروریستی کشف و ضبط گردیده است."
در ادامه این اطلاعیه آمده است که به خاطر "رعایت ملاحظات امنیتی و محدود سازی امکان عملیات ایذایی احتمالی از جانب دشمن صهیونیستی" ارائه اطلاعات بیشتر در مورد تعداد افراد دستگیر شده، ماموریت آنها، پایگاه منطقه ای شناسایی شده و "حامیان رژیم صهیونیستی در انجام اقدامات جنایتکارانه و رذیلانه" به آینده موکول می شود.
در عین حال، اطلاعیه وزارت اطلاعات با اشاره به کشته شدن مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی سایت هسته ای نطنز، افزوده است که "خون پاک مصطفای ملت ایران" باعث تقویت انگیزه ماموران اطلاعاتی در این عملیات بوده است.


در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است که "خون پاک" مصطفی احمدی روشن باعث تقویت انگیزه ماموران شده است

مصطفی احمدی روشن در ماه ژانویه سال جاری میلادی در اثر انفجار در تهران کشته شد و مقامات جمهوری اسلامی ترور او را به عوامل وابسته به اسرائیل و انگیزه عملیات آنان را جلوگیری از پیشرفت برنامه های اتمی ایران عنوان کردند.
ترور مصطفی احمدی روشن در پی قتل یا سوء قصد به جان چند کارشناس و پژوهشگر ایرانی طی چند سال گذشته روی داد.
در آذرماه سال ۱۳۸۸، مسعود علی محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران در اثر انفجار یک بمب نیرومند در برابر خانه خود در تهران کشته شد و چند ماه بعد، تلویزیون دولتی فیلم "اعترافات" عامل این ترور را پخش کرد که خود را وابسته به دستگاه های اطلاعاتی اسرائیل معرفی می کرد.
حدود یک سال پس از ترور آقای علی محمدی، یک استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی (ملی) تهران به نام مجید شهریاری در اثر انفجار یک بمب مغناطیسی که به اتومبیل او چسبانده شده بود کشته شد و در همان روز، فریدون عباسی دوانی، استاد دیگر فیزیک نیز از یک سوء قصد مشابه جان به در برد.
آقای عباسی دوانی بعدا به سمت رئیس سازمان انرژی اتمی ایران منصوب شد.
جمهوری اسلامی دولت های خارجی و به خصوص اسرائیل را به برنامه ریزی و اجرای این عملیات ترور متهم کرده و دستگاه های اطلاعاتی اسرائیل نیز چنین ارتباطی را تایید یا تکذیب نکرده اند.
در ماه های اخیر، دیپلمات های اسرائیلی در چند کشور هدف حمله قرار گرفتند و مقامات اسرائیلی این حملات را به دستگاه های اطلاعاتی جمهوری اسلامی نسبت دادند.
تا کنون چند شهروند ایرانی در ارتباط با این حملات بازداشت شده اند.

سوالهای تاجزاده از پورمحمدی درباره قتل های زنجیره ای

سایت های مخالفان دولت، نامه ای از مصطفی تاجزاده ، زندانی سیاسی منتشر کرده اند که او از مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل ایران خواسته به سوالاتی درباره قتل های زنجیره ای پاسخ دهد.
در روزهای اخیر، منتقدان حکومت ایران صراحتا از قتل هایی سیاسی سالهای اخیر یاد می کنند و تاکید دارند عالیترین مقامات جمهوری اسلامی در جریان آنها بوده اند.
دوازده سال پیش بعد از قتل چند فعال سیاسی و منتقد حکومت، ناگهان اعلام شد عواملی خودسر در وزارت اطلاعات عامل این قتل ها بودند. در آن زمان با پافشاری محمد خاتمی رییس جمهوری وقت ، وزارت اطلاعات پذیرفت که عده از مقامات این وزارتخانه در قتل برخی منتقدان سیاسی نقش داشته اند.
هرچند انتظار بود انگیزه یا آمران این قتل ها شناسایی شود اما خودکشی مشکوک سعید امامی ، بلندپایه ترین مقام متهم در این پرونده، بر آن سرپوشی شد.
بیش از یکدهه از آن پرونده گذشته و برخی نشانه هایی می دهند که رهبر جمهوری اسلامی یا حداقل نزدیکان او در جریان این قتل ها بوده اند.
چند روز پیش، مصطفی پورمحمدی وزیر سابق دولت احمدی نژاد و رییس فعلی سازمان بازرسی کل ایران در سخنانی اصلاح طلبان را عامل قتل های زنجیره ای معرفی کرد اما امروز مصطفی تاجزاده در نامه ای که از زندان نوشته، سوالهایی نوشت و یادآوری کرد پورمحمدی سالها در دستگاه قضایی، اطلاعات و دفتر رهبری حضور داشت و اگر پورمحمدی به این سوالات جواب بدهد، خیلی از نقاط تاریک پرونده قتل های زنجیره ای برطرف می شود.
او شش سوال از پور محمدی پرسیده است:
۱- قتل های زنجیره ای یعنی محکوم به اعدام کردن های غیابی شهروندان و اجرای مخفیانه احکام صادره از چه سالی و به دستور چه کسی یا کسانی آغاز شد؟
۲- آقایان فلاحیان و سعید امامی احکام مرگ را با چه توجیهاتی و از کدام فرد یا افرادی اخذ می کردند؟
۳- چند ایرانی در طول فعالیت ستاد قتل های زنجیره ای به اتهام ارتداد یا افساد یا دیگر جرایم غیابا به اعدام محکوم شدند و حکم صادره علیه آنان اجرا شد؟
۴- دولت آقای خاتمی دیه چند نفر از قربانیان را به خانواده هایشان پرداخت کرد؟
۵- چرا قوه قضائیه به پرونده قتل آقایان پیروز دوانی و حمید شریف واقفی که در همان سال ۱۳۷۸ به قتل رسیدند، رسیدگی نمی کند؟
۶- آیا آقای پورمحمدی مانند آقای حسینیان و دیگر مریدان آقای مصباح یزدی مقتولان را مهدورالدم و سعید امامی را شهید می داند؟هنوز مصطفی پور محمدی به این سوالات پاسخ نداده است.
چند روز پیش هم، محمد نوریزاد دیگر ناراضی سیاسی، در گفتگویی با سایت کلمه، از ابولقاسم طالبی، کارگردان فیلم قلاده های طلا به عنوان عضو اداره ی اطلاعات اصفهان یاد کرد و به نقل از او، نحوه ی قتل شاپور بختیار آخرین نخست وزیر دوران پهلوی را شرح داد.
قتل های زنجیره ای در داخل، قتل مخالفان در رستوران میکونوس، قتل شاپور بختیار و فریدون فرخزاد در خارج از ایران از جمله پرونده هایی است که مخالفان دولت می گویند آمر یا عالیترین مقام مطلع درباره این قتل ها، آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران است.
هنوز مدرکی مستندی در این مورد به رسانه ها داده نشده اما برخی روزنامه نگارانی که با غلامعلی دری نجف آبادی، وزیر اطلاعات در زمان قتل های زنجیره ای گفتگو کرده اند، به نقل از دری نجف آبادی می گویند مقامات بالا در جریان این قتل ها بودند.

محمدعلی کشاورز در بیمارستان




۱۳۹۱/۰۱/۱۵

آلمان ۲/۵ کیلو «سرم ویژه اعتراف گیری» به مقصد ایران را توقیف کرد

گمرک آلمان از صادرات ۵/ ۲ کیلو داروی راستگویی به ایران جلوگیری کرده است. این محموله که تحت عنوان دارو راهی ایران می‌شده، حاوی «تیوپنتال» بوده که در بازجویی و اعتراف گیری کاربرد فراوان دارد.
به گزارش دویچه وله، اداره‌ی مرکزی گمرک در شهر کلن اعلام کرد که محموله‌ی تیوپنتال (Thiopental) در قالب ۵ هزار شیشه کوچک دارویی آماده‌ی ارسال به ایران شده بود. این ماده‌ی دارویی مشمول بخشنامه «مقابله با شکنجه» در آلمان می‌شود.
دوچه وله همچنین نوشته است: «داروی حقیقت‌گویی به ماده مخدری اطلاق می‌شود که به منظور گرفتن اطلاعات از فردی به کار گرفته می‌شود که حاضر به اعتراف بدان نیست. گمان می‌رود که سرویس‌های مخفی و اطلاعاتی یکی از استفاده‌کنندگان از این دارو باشند. در آلمان و اتریش کاربرد این ماده در بازجویی ممنوع است. از جمله تأثیرات تیوپنتال این است که به محض تزریق این سرم، فرد به طور معمول بسیار اهل گفت‌وگو و مراوده می‌شود و بدون تأمل افکارش را بیان می‌کند.»
پیش از این اخبار بسیاری در مورد استفاده از دارو برای اعتراف گیری در زندان‌های ایران به گوش رسیده است. اما به نظر می‌رسد استفاده از این نوع دارو‌ها در بازجویی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گسترش یافته باشد.

۱۳۹۱/۰۱/۱۳

آيت الله خامنه ای چه زمانی و کجا متولد شد؟

آيت الله خامنه ای متولد ۱۳۱۸ و ۷۲ ساله است.
آقای خامنه ای آن گونه که خود در سرشماری سال ۱۳۹۰ به رئيس مرکز آمار ايران گفته، زمان تولدش در شناسنامه، تيرماه درج شده است.
البته آيت الله خامنه ای در بخش خاطرات سايت اينترنتی اش گفته که تاريخ تولد دقيق او فروردين ماه و نه تيرماه است.
محل تولد آيت الله خامنه ای منطقه بازار سرشور مشهد است. اين محله سابقا جزيی از بازار بزرگ مشهد بوده است. آيت الله خامنه ای با وجود اينکه خود، متولد شهر مشهد است، ولی در خانواده ای اصالتا آذربايجانی و اهل خامنه به دنيا آمده است.به همين دليل هم او زبان ترکی را به خوبی صحبت می کند و حتی فيلم شعر گفتن و روضه خواندن او به زبان ترکی هم در اينترنت وجود دارد.
پدر آيت الله خامنه ای چه کسی است و با چه سوابق خانوادگی؟
پدر آيت الله خامنه ای روحانی و سيدی بوده است به نام "سيد جواد حسينی خامنه ای" که در مشهد به حاج آقا سيدجواد تبريزی معروف بوده است. پدر آيت الله خامنه ای ۱۱۷ سال پيش، يعنی سال ۱۲۷۳ هجری شمسی در نجف متولد شده است.ولی او اصالتا متعلق به منطقه خامنه در آذربايجان است.
پدر آقای خامنه ای در سه سالگی همراه پدرش از نجف به تبريز نقل مکان کرده ولی بعدها به مشهد رفته و در آنجا ساکن شده است.منطقه خامنه نيز که خانواده آيت الله خامنه ای اصالتا اهل آنجا هستند، از نظر تقسيمات کشوری حالا جزيی از شهرستان شبستر در استان آذربايجان شرقی است و پنج کيلومتر با شهر شبستر فاصله دارد.
غير از خانواده آيت الله خامنه ای از جمله معروف ترين کسانی که اهل خامنه بوده اند، می توان از خانواده ميرحسين موسوی، آخرين نخست وزير ايران و نيز شيخ محمد خيابانی، از مبارزان دوره مشروطه نام برد که شوهر عمه آقای خامنه ای نيز هست.
پدر آيت الله خامنه ای آن گونه که در سايت اينترنتی رهبری( khamenei.ir ) و نيز سايت مرکز اسناد انقلاب اسلامی ( www.irdc.ir ) درج شده، در سال ۱۳۶۵ و در سن ۹۲ سالگی درگذشت.
آيت الله خامنه ای ازطرف مادر به چه خانواده ای تعلق دارد؟
مادر آيت الله خامنه ای خديجه نام دارد و دختر آيت الله هاشم ميردامادی نجف آبادی بوده که اصفهانی الاصل ولی مقيم مشهد بوده است.برای اطلاعات بيشتر در مورد پدربزرگ مادری آيت الله خامنه ای با سراج الدين ميردامادی ، پسر دايی آيت الله خامنه ای در پاريس گفت و گويی داشتم.
سراج الدين ميردامادی، درباره پدربزرگ خود که پدربزرگ مادری آيت الله خامنه ای نيز هست، چنين می گويد: «پدربزرگ مادری رهبر جمهوری اسلامی مرحوم آيت الله آقاسيدهاشم ميردامادی نجف آبادی، متولد و بزرگ شده نجف اشرف و تحصيل کرده حوزه علميه نجف اشرف بود ولی اصالتا از سادات ميردامادی اصفهانی و به طور مشخص نجف آبادی بود که در حدود ۴۰ سالگی به ايران مهاجرت کرد و در شهر مشهد به کار تبليغ دينی و مذهبی و تحصيل و تدريس و نگارش کتب اسلامی مشغول بود.»
وی می افزاید «مرحوم آيت الله سيدهاشم نجف آبادی ميردامادی در دوره کشف حجاب در زمان رضاشاه هم در مسجد گوهرشاد مشهد مبارزاتی داشت و بعد از مخالفت با مسئله کشف حجاب به سمنان تبعيد شد و در مسجد جامع گوهرشاد سال های سال به اقامه نماز جماعت و تفسير قرآن می پرداخت و کتاب تفسير قرآن خلاصه البيان را هم نگاشته است.»
سراج الدين ميردامادی همچنين درباره مادر آيت الله خامنه ای و ساير فرزندان آيت الله هاشم ميردامادی چنين می گويد: «مرحوم آسيد هاشم نجفی ميردامادی چهار پسرو پنج دختر داشت که مرحومه، خديجه ميردامادی، مادر آيت الله خامنه ای – عمه بنده- هم از جمله دختران وی بوده است. پسران وی، سيد علی، سيدمحمد، سيد حسين و سيدحسن، که سيد حسين – پدر من- در واقع از پسران مرحوم آيت الله سيدهاشم نجفی ميردامادی و از دايی های آيت الله خامنه ای محسوب می شوند.»
مادر آيت الله خامنه ای که متولد سال ۱۲۹۲ بوده در سال ۱۳۶۸ ، تنها دو ماه بعد از شروع رهبری آيت الله خامنه ای درگذشت.