۱۳۹۰/۱۱/۱۰

اشک آیت الله صانعی در سوگ همسر

'رهبر ایران آخرین فردی بود که به حصر موسوی و کروبی راضی شد'

نایب رئیس مجلس ایران گفته است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، آخرین فردی بود که راضی شد برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران، "محدودیت خانگی" در نظر گرفته شود.
محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: "برخی دوستان می‌گفتند موسوی و کروبی را فورا باید اعدام کنیم که من به آنها گفتم این که این دو نفر را در میدان قیام اعدام کنیم، مشکل حل نخواهد شد."
او اضافه کرده است: "همه ما می‌فهمیدیم و می‌دانستیم که برای محدودیت خانگی آقای موسوی و کروبی، آخرین نفری که راضی شد، حضرت آقا (آیت‌الله خامنه‌ای) بود. قوه قضائیه ۶ ماه زودتر می‌خواست این دو نفر را محدود کند، اما آقا موافق نبود."
میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه همسرانشان زهرا رهنورد و فاطمه کروبی، از روزهای پایانی بهمن سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی قرار گرفتند.
محدودیت آمد و شد برای این دو رهبر مخالفان دولت ایران، در هفته‌های پیش از حصر خانگی آنها آغاز شده بود و پس از انتشار فراخوان راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، فشار بر آنها شدت پیدا کرد.
در عین حال، در شهریور ۱۳۹۰ گزارش شد که به دنبال انتقال آقای کروبی به آپارتمانی جدید، همسر او از حصر خارج شده، ولی مهدی کروبی به تنهایی از سوی نیروهای امنیتی در حصر انفرادی است.
همچنین آقای باهنر که پیش از این گفته شده بود قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران، در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی از احتمال پیروزی میرحسین موسوی خبر داده است، با تایید ارائه چنین نامه‌ای به آقای خامنه‌ای، گفته است: "نامه‌ای شخصی و محرمانه نوشتم و هنوز هم فکر می‌کنم که در نگارش آن نامه به وظیفه خودم عمل کردم."
او توضیح داده است: "من ننوشتم که حتما مهندس موسوی پیروز می‌شود، بلکه احتمال پیروزی آقای موسوی را مطرح کردم. در آن نامه از احتمال تکرار دوم خرداد نوشتم و این جزو وظایف شرعی بنده بود."
آقای باهنر اضافه کرده است: "متن و لحن نامه نه تنها بوی حمایت از موسوی را نمی‌داد، بلکه یادآوری و تذکری بود که علی‌رغم میل اصولگرایان اگر موسوی پیروز شد، چه کنیم."

۱۳۹۰/۱۱/۰۹

نوری‌زاد از خامنه‌ای، هاشمی و خاتمی خواست که از مردم عذرخواهی کنند

محمد نوری‌زاد در تازه‌ترین نامه سرگشاده خود از رهبر جمهوری اسلامی خواسته که از مردم پوزش‌ بخواهد. او از هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد، مراجع تقلید، نمایندگان مجلس، همه وزرا، همه قاضیان دستگاه قضا به ویژه محمد یزدی و لاریجانی، روحانیان و دستگاه امنیتی نیز خواسته که در این معذرت‌خواهی شرکت کنند، زیرا «اثربخشی تامّ و تمام» این عذرخواهی به همراهی این عده نیاز دارد.
محمد نوری‌زاد بیستمین نامه خود به آیت‌الله خامنه‌ای را منتشر کرده است.
این نامه که «یک خبرخیلی خیلی خوب!» نام دارد طبق معمول ضمن برشمردن مشکلات کنونی، به پند رهبر جمهوری اسلامی می‌پردازد.
نوری‌زاد در این نامه از خامنه‌ای خواسته که از مردم عذرخواهی کند.
وی نوشته است: «خبرخوبِ من همین است. این که رخ به رخِ این مردم تحقیرشده و توسری خورده بایستیم و از آنان پوزش بخواهیم و دلجویی کنیم. این تنها راه بازگشت ما به عرصه‌ی برقراری است. چه این که مردمان ما را بخواهند یا نخواهند. مهم فرا بردن این رسم پوزشگری است. همان خصلت مؤکدی که انبیا برآن تأکید ورزیده‌اند. که اگر خطا کردیم، پوزش بخواهیم و در جهت پاکسازی خطا قدم برداریم. شما را به خدا از این خیرخواهی بزرگ عبور نکنید. و این سخن مرا به حساب سخن یک بریده و پشت کرده به نظام نگذارید. ما و شما روزهای سختی پیش رو داریم. تنها راهی که ما را در این بحران ویرانگر مدد می‌رساند، دلجویی از مردمان است. کورشوم اگر شأن و منزلت شما را با این نوشته خفیف خواسته باشم. شما با بها دادن به این توصیه، قد می‌کشید و سر بر می‌آورید و به دلها پای می‌گذارید. مهم همان قدم نخست است.»
همچنین نوری‌زاد در بخش دیگری از این نامه از دیگر سیاست‌مردان ایرانی هم نام می‌برد که باید در این عذرخواهی شرکت کنند: هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد، مراجع تقلید فعلی، نمایندگان مجلس در تمام دوره‌ها، همه وزرا از ابتدا تا کنون، همه قاضیان دستگاه قضا به ویژه محمد یزدی و لاریجانی، روحانیان و دستگاه امنیتی.
نوری‌زاد گفته است که «اثربخشی تامّ و تمام» این عذرخواهی به همراهی این عده نیاز دارد.
وی درباره محمد خاتمی می‌نویسد: «از آن روی که هشت سال تمام اراده‌ی بسیاری از امور کشور به‌دست او بود. او می‌توانست کارها بکند، و نکرد. او می‌توانست آنچنان اوج بگیرد که برای پایین کشیدنش به نفس تنگی بیفتند. او می‌دانست: قطب مخالفِ آن کسی که دروغ می‌گوید، کسی نیست که راست بگوید. بلکه آن کسی است که به رغم راستگویی، راه بر دروغ ببندد. و خاتمی این دومی را نادیده گرفت. خاتمی باید مسوولیت را می‌جوید و فرو می‌برد. که اگر مسموم بود، بالا می‌آورد، و اگر گوارا بود، خود بالا می‌رفت.»
نوری‌زاد در باره هاشمی رفسنجانی می‌نویسد: «بدلیل سهم ونقشی که درهزارتوی انقلاب داشته است. ومی‌شود سر انگشتِ ایشان را درهر حادثه‌ای رصد نمود. وی شاید بیش از همه‌ی ما بداند قافله ای که برقوس یک دایره راه می‌پیماید، نه به گمگشتگی، بل به خود فریبیِ مؤکّد دچار است. چرا که هرچه راه برود، به نقطه‌ی عزیمت خود نزدیکتر می‌شود. نقطه‌ی عزیمتی که ازشادابیِ روز نخست تهی است. خستگی وبی سرانجام مسافران این می‌گوید.»
متن کامل بیستمین نامه محمد نوری‌زاد را می‌توانید در سایت وی بخوانید.

۱۳۹۰/۱۱/۰۷

وزیر دفاع اسرائیل: ایران به نقطه‌ای می‌رسد که حمله موضعی اثر نخواهد داشت

ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل به جامعه جهانی هشدار داد که اگر به سرعت جلوی برنامه اتمی ایران را نگیرد، این برنامه به نقطه‌ای می رسد که دیگر با یک حمله نظامی "موضعی" [به مراکز اتمی] نمی‌توان جلوی دست یافتن ایران به سلاح هسته ای را گرفت.
آقای باراک امروز جمعه ۷ بهمن (۲۷ ژانویه) در نشستی در جریان اجلاس داووس در سوئیس با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامه اتمی ایران گفت: "گمان نمی کنم این برنامه فقط مشکلی برای اسرائیل باشد. آقای آمانو (مدیرکل آژانس) برنامه اتمی ایران را مشکلی برای تمام دنیا توصیف کرده است".وزیر دفاع اسرائیل تحریم هایی را که در روزهای اخیر علیه ایران اعمال شده است موثرتر از گذشته دانست، اما گفت که باید اقدامات بیشتری علیه بانک مرکزی ایران انجام و گام های بلندتری برای توقف تجارت نفت این کشور برداشته شود.
آقای باراک گفت: "این تحریم ها باید طوری تشدید شود که بتوانیم به موقع متوجه شویم که آیا ایران حاضر به دست کشیدن از برنامه سلاح اتمی خود خواهد بود یا نه".
آمریکا، اسرائیل و کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در صدد دست یافتن به توانایی تولید سلاح اتمی است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد در چند قطعنامه از ایران خواسته است که تمام فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، اما ایران از پذیرفتن این قطعنامه ها خودداری می کند و غنی سازی اورانیوم را حق قانونی خود می داند.
تا کنون چند دور تحریم بین المللی علیه ایران از سوی سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا به منظور وادار کردن ایران به پذیرش قطعنامه های شورای امنیت اعمال شده است.
اما آقای باراک می گوید که مقامات ایران مصمم هستند که از خواست جامعه جهانی پیروی نکنند و دنیا را فریب دهند.
به گفته او "دنیا متوجه این امر شده است و رهبران دنیای آزاد مصمم هستند که جلوی اتمی شدن ایران را بگیرند".
او گفت: "عقیده دارم که گزارش سه ماه پیش آژانس به دقت ماهیت نظامی مقاصد ایران را نشان داده است.
یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم که در اجلاس داووس شرکت دارد، گفت هیأتی از بازرسان این آژانس فردا (شنبه ۸ بهمن) وارد ایران می شوند.
او گفت: "انتظار دارم که ایران از طریق این هیأت عالیرتبه تمام چیزهایی را که لازم است بدانیم به ما اطلاع بدهد و مشکلات را حل کند".

۱۳۹۰/۱۱/۰۵

جدایی نادر از سیمین برنده جایزه "سوسک طلایی" سینمای سوئد

استکهلمیان - فیلم جدایی نادر از سیمین جایزه "سوسک طلایی" (گولد باگه), مهمترین جایزه سینمایی سوئد, که مراسم آن شنبه گذشته در استکهلم برگزار شد را در شاخه بهترین فیلم خارجی" به خود اختصاص داد.
این اولین بار است که یک فیلم ایرانی برنده این جایزه معتبر سوئدی می شود. این فیلم بیست و چهارمین فیلم خارجی برنده ی سوسک طلایی در تاریخ اعطای این جایزه برای بهترین فیلمهای خارجی است.
جایزه "سوسک طلایی" که در سال 2014 پنجاه ساله خواهد شد برای اولین بار در 25 سپتامبر سال 1964 برپا گردید. سالی که اینگمار برگمن کارگردان پر آوازه سوئدی جایزه بهترین کارگردان آن را بخود اختصاص داد.
جایزه "گولد باگه" (سوسک طلایی) که مشابه جایزه اسکار سینمای سوئد است مهمترین و معتبرترین رویداد سینمایی هر ساله سوئد بشمار می رود.
"جدایی نادر از سیمین" در سینماهای سوئد
فیلم "جدایی نادر از سیمین" یکی از فیلم های موفق فستیوال فیلم برلین بود و جایزه خرس طلایی این فستیوال را برای بهترین فیلم و خرس نقره ای را برای بهتری بازیگری از آن خود ساخت. "جدایی نادر از سیمین" همچنین برنده جایزه بهترین فیلم خارجی "گولدن گلوب" و نامزد دریافت جایزه اسکار نیز شده است. از این فیلم همچنین بعنوان یکی از پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نام برده می شود.
سیمین (لیلا حاتمی) می‌خواهد به همراه همسرش نادر و دخترش ترمه (سارینا فرهادی) از ایران برود و همه مقدمات این کار را فراهم کرده. اما نادر (پیمان معادی) نمی‌خواهد پدرش را که از بیماری آلزهایمر رنج می‌برد تنها رها کند. این اختلافات باعث می‌شود سیمین از دادگاه درخواست طلاق کند اما دادگاه درخواستش را رد می‌کند و مجبور می‌شود به خانه پدرش برگردد. ترمه تصمیم می‌گیرد پیش پدرش نادر بماند به امید اینکه مادرش سیمین پیش آنها برگردد.
نادر نمی‌تواند از عهده مراقبت از پدرش بر بیاید و برای این کار یک مستخدم به نام راضیه (ساره بیات) استخدام می‌کند. این زن جوان که باردار است این کار را بدون اطلاع همسرش حجت (شهاب حسینی) قبول کرده‌است. یک روز نادر به خانه برمی گردد و پدرش را در حالی که طناب پیچ شده و تنها رها شده می‌بیند. وقتی راضیه به خانه بر می‌گردد دعوای شدیدی در می‌گیرد که عواقب تراژیک آن زندگی نادر و دخترش را زیر و رو می‌کند.
نویسنده, تهیه کننده و کارگردان این فیلم سینمایی که مدت آن دو ساعت و سه دقیقه است اصغر فرهادی است.
فیلم "جدایی نادر از سیمین" در دسامبر سال 2011 در استکهلم, اپسالا و همچنین تعدادی دیگر از شهرهای بزرگ سوئد بر روی اکران رفت.

دستور ایران به "ال جی" و "سامسونگ": بیلبوردهای تبلیغاتی خود را از سطح شهرها جمع آوری کنید

کره هرالد مدعی شد: ایران در رابطه با تحریم نفتی این کشور، سعی در انجام اقدامات تلافی جویانه است.
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، این روزنامه ی کره ای ادعا کرد: دولت ایران از شرکت های کره ای حاضر در این کشور خواسته است که بیلبوردهای تبلیغاتی خود را از سطح شهر جمع آوری کنند.
این روزنامه در ادامه به نقل از مقامات دولتی کره ادعا کرد: دولت ایران به شرکت های کره ای از جمله سامسونگ و "ال جی" دستور داده است تبلیغات خود را جمع آوری کنند .
البته این اقدام با اعتراض سفارت کره جنوبی در تهران مواجه شد و سرانجام تبلیغات این شرکت ها در ایران در روز 8 ژانویه از سر گرفته شد.
یک مقام دولتی به این روزنامه ی کره ای گفت: چندین بیلبورد تبلیغاتی در چندین نقطه ی تهران پایین اورده شده اند. البته انها در روز 8 ژانویه به جای خود بازگشتند.
این روزنامه نوشت: ظاهرا، پس از حمایت سئول از تحریم ها، ایران گام هایی تلافی جویانه علیه کره جنوبی برداشته است.
مقامات ارشد امریکا هفته ی گذشته به سئول سفر کردند تا بتوانند با فشار آوردن به این کشور، انها را مجبور به تحریم نفت ایران کنند.
ایران بازار اصلی محصولات کره ای در خاورمیانه است و فعالیت های تجاری بین دو کشور به 18.5 میلیارد دلار در سال گذشته رسید.

فرهادی در اسکار ۲۰۱۲: نامزد بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم خارجی

نام اصغر فرهادی، کارگردان تحسین‌شده ایرانی، روز سه‌شنبه به عنوان نامزد در دو رشته از جوایز اسکار سال ۲۰۱۲ اعلام شد: اسکار بهترین فیلم خارجی و اسکار بهترین فیلمنامه اریژینال.
آکادمی اسکار در ایالات متحده روز سه‌شنبه در مراسمی ویژه نامزدهای تمام رشته‌ها برای تصاحب جایزه اسکار سال ۲۰۱۲ را اعلام کرد.
اصغر فرهادی با فیلم بسیار تحسین‌شده «جدایی نادر از سیمین» که از سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰ جایزه جهانی را از آن خود کرده در دو رشته فیلمنامه اریژینال و فیلم خارجی برای اسکار نامزد شده است.
این در حالی است که پیشتر نام آقای فرهادی و آخرین فیلم او تنها در بخش «بهترین فیلم خارجی» اسکار اعلام شده بود.
در بخش بهترین فیلمنامه اریژینال، اصغر فرهادی با فیلمساز بزرگی چون وودی آلن رقابت خواهد کرد که امسال با فیلم نیمه‌شب در پاریس در اسکار حضور دارد.
فیلم اصغر فرهادی در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی نیز با فیلم‌های «کله‌شق» از بلژیک، «موسیو لازار» از کانادا، «پاورقی» از اسرائیل، و «در تاریکی» از لهستان رقابت خواهد کرد.
اما در بخش «اسکار بهترین فیلم» ۹ فیلم نامزد شده‌اند که از این میان می‌توان به اسب جنگی استیون اسپیلبرگ، آرتیست از میشل هازاناویسیوس، اولاد از الکساندر پین، درخت زندگی از ترنس مالیک، هوگو از مارتین اسکورسسی و نیمه‌شب در پاریس از وودی آلن اشاره کرد.
اما در بخش بهترین کارگردانی پنج فیلمساز برای دریافت اسکار رقابت خواهند کرد: وودی آلن، مارتین اسکورسسی، ترنس مالیک، الکساندر پین و میشل هازاناویسیوس.
دمین بشیر، جرج کلونی، برد پیت، گری الدمن و ژان دوژاردن پنج هنرپیشه‌ای هستند که شب اسکار به جایزه بهترین بازیگر مرد چشم خواهند دوخت.
جرج کلونی پیشتر در هفته گذشته جایزه بهترین بازیگر مرد در گلدن گلوب را برای بازی در فیلم اولاد از آن خود کرده است. شاید به همین دلیل باشد که منتقدان می‌گویند او سهم خود را گرفته و حال نوبت برد پیت است که این جایزه را برای بازی در فیلم مانی‌بال به خانه ببرد.
پنج هنرپیشه زنی هم که برای اسکار بهترین بازیگر زن با یکدیگر رقابت خواهند کرد عبارت‌اند از مریل استریپ، وایولا دیویس، گلن کلوز، میشل ویلیامز و رونی مارا.
خانم استریپ در گلدن گلوب جایزه بهترین بازیگر زن را ربود و به همین دلیل گفته می‌شود که اکنون نوبت گلن کلوز است که برای بازی خیره‌کننده‌اش در نقش یک مرد در فیلم «آلبرت نابز» اسکار بهترین بازیگر زن را به خانه ببرد.
این نامزدهای اسکار در کنار باقی آنها در رشته‌های دیگر روز هفتم اسفندماه به کداک‌تیتر لس‌آنجلس خواهند رفت تا شاید نام خود را به عنوان برنده پر زرق و برق‌ترین جایزه سینمایی دنیا بشنوند.

۱۳۹۰/۱۱/۰۴

اروپا می‌خواهد به کاربران اینترنت "حق فراموش شدن" بدهد

بنا به این طرح، شرکت‌ها تنها زمانی می‌توانند اطلاعات شخصی افراد را نگه دارند که بتوانند ثابت کنند، از نظر قانونی نگهداری این اطلاعات ضروری است.
جزئیات این قانون توسط ویوین ردینگ، رئیس کمیسیون اروپا، در کنفرانس طراحی زندگی دیجیتالی در شهر مونیخ آلمان بیان شد.
متیو نیومن، سخنگوی خانم ردینگ، گفت که این قانون به نوجوانان و جوانان کمک خواهد کرد تا اطلاعات اینترنتی خود را کنترل کنند.
"این قوانین برای جوانانی است که درباره عواقب عکس‌ها و اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند، آگاهی ندارند."
آقای نیومن گفت، اگر جوانی اطلاعات "خجالت‌آورش" را پاک نکند، پیدا کردن کار و شغل مناسب برایش سخت می‌شود.
به گفته او چیزی که اشخاص حق پاک کردن آن را ندارند، اطلاعات قانونی و پزشکی آنهاست.
طبق این قانون، در صورتی که اطلاعات گم شود یا بر اثر هک شدن وب‌سایتی در دست شخص سومی قرار گیرد، شرکت‌ها باید هر چه زودتر به مشتریان خود اطلاع بدهند.
خانم ردینگ می‌گوید، در شرایط عادی این اطلاع‌رسانی باید در عرض ۲۴ ساعت انجام شود.
او گفت، اگر شرکت‌ها بخواهند از اطلاعات شخصی افراد استفاده کنند، باید از آن شخص اجازه بگیرند و دلیل استفاده از اطلاعات اشخاص هم باید مشخص شود.
به گفته آقای نیومن، در صورت تصویب این قانون، دسترسی مردم به اطلاعاتشان ساده‌تر می‌شود و می‌توانند اطلاعات خود را از شرکتی به شرکت دیگر منتقل کنند.
خانم ردینگ می‌گوید، موقعیت‌هایی وجود دارد که تحت آنها این قانون قابل اعمال نخواهد بود: "آرشیوهای روزنامه‌ها مثال خوبی است. قانون حق فراموش شدن، نمی‌تواند تاریخ را از بین ببرد."
در صورت تصویب این قانون، برای نخستین بار، مجموعه‌ای از قوانین مربوط به اطلاعات شخصی در سطح اروپا ایجاد می‌شود.
این قانون شامل حال شرکت‌های خارجی که در این اتحادیه مشغول به کار هستند هم می‌شود. حتی اگر کامپیوتر‌های مرکزی آنها خارج از اتحادیه اروپا باشد.
خانم ردینگ می‌گوید که این قانون باعث ساده شدن مقررات موجود می‌شود و حتی شرکت‌ها می‌تواند میلیاردها دلار از این راه صرفه‌جویی کنند.
فایننشال تامز، از ران زینک، مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت در اروپا نقل می‌کند که او نگران است این قانون "جزیی‌نگر و دستوری" باشد.
شبکه اجتماعی فیس‌بوک هم خواستار جزییات بیشتری درباره این طرح شده است.
اما فیس بوک گفته است: "ما از نظر خانم ردینگ استقبال می‌کنیم که قوانین خوب باعث رشد اقتصادی و ایجاد شغل می‌شود، به جای اینکه مانع از آن شود. ما منتظر خواهیم ماند تا ببینیم این قانون چگونه پرداخته می‌شود تا این دو هدف را تامین کند، ضمن این که از حقوق کاربران اینترنت را محافظت کند."
سایت‌های گوگل و یاهو هم گفته‌اند در حال حاضر در این زمینه، قادر به موضع‌گیری نیستند.
بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکتهایی که این قانون را رعایت نکنند، ممکن است به اندازه یک درصد از درآمد سالانه خود جریمه می‌شوند.
مقررات جدید باید به تصویب اعضای اتحادیه اروپا برسد و بعد پارلمان اروپا آن را تصویب کند، بنابراین اجرای آن ممکن است دو تا سه سال طول بکشد.

۱۳۹۰/۱۱/۰۳

اتحادیه اروپا توقف خرید نفت از ایران را تصویب کرد

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه، سوم بهمن (۲۳ ژانویه)، در نشستی در بروکسل، رسما بر سر توقف خرید و واردات نفت از ایران به توافق رسیدند.
تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا به منظور افزایش فشارها برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال می‌شود.
این تحریم‌ها که به تصویب نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا رسیده است، شامل توقف فوری امضای قراردادهای جدید با ایران برای خرید و فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پایان قراردادهای جاری تا یازدهم تیر ۱۳۹۱ می شود.
خبرگزاری رویترز گزارش داده است که انتظار می رود دولت های اتحادیه اروپا انعقاد قراردادهای جدید نفتی با ایران را از لحظه اجرایی شدن این ممنوعیت جدید که می تواند از همین هفته باشد، متوقف کنند.
در عین حال، در این مصوبه اجازه داده شده است تا قراردادهای کنونی نفتی با ایران تا اول ماه ژوئیه (یازده تیر ۱۳۹۱) همچنان اجرایی باشند. آسوشیتدپرس به نقل از ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، این تصمیم اتحادیه اروپا را بخشی از "یک مجموعه تحریم‌های بی‌سابقه" خواند. آقای هیگ گفت که بریتانیا به دنبال اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران است چون فعالیت های هسته ای ایران برای بریتانیا توجیه پذیر نیست.
بر اساس گزارش‌ها، اتحادیه اروپا دارایی‌های بانک مرکزی ایران را هم مسدود خواهد کرد.
در قطعنامه های سازمان ملل از ایران خواسته شده تا زمانی که جامعه بین المللی از غیرنظامی بودن فعالیت های اتمی این کشور اطمینان حاصل نکرده است، بخشی از فعالیت های اتمی خود، به خصوص غنی سازی اورانیوم، را متوقف سازد و ضمن همکاری نزدیکتر با آژانس بین المللی انرژی اتمی، اطلاعات کامل و شفافی را در مورد فعالیت های هسته ای خود در اختیار این نهاد قرار دهد.
امیر پایور، خبرنگار اعزامی بی بی سی فارسی در بروکسل می گوید که احتمال دارد که در صورت افزایش بهای نفت در پی تحریم نفت ایران، اتحادیه اروپا در ماه های آینده در خصوص این تحریم‌ها تجدیدنظر کند.
در پی اعلام تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته است. در معاملات روز دوشنبه، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مارس به ۱۱۰ دلار و ۶۳ سنت رسید. قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت هم ۹۹ دلار و ۲۱ سنت اعلام شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا گفته است که اقدامات یکجانبه علیه ایران راهکار مناسبی برای حل احتلافات ایران با غرب نیست و روسیه همچنان از ادامه مذاکرات حمایت می کند. روسیه ابراز امیدواری کرده که گفت‌وگوها میان ایران و کشورهای غربی ادامه پیدا کند.
هنوز دولت ایران واکنشی رسمی به تصمیم اتحادیه اروپا نشان نداده است. با این حال برخی از مقامات ایرانی تصمیم اتحادیه اروپا را محکوم کرده اند. از جمله محمد کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته است که در صورت تحریم نفت ایران، نفت به مشتریان غیراروپایی فروخته خواهد شد و اگر اخلالی در فروش نفت ایران انجام شود، "قطعا تنگه هرمز بسته خواهد شد".
او افزود که اگر آمریکا بعد از بسته شدن تنگه هرمز به دنبال "ماجراجویی" باشد، ایران در "کمترین زمان ممکن دنیا را برای آمریکایی‌ها ناامن خواهد کرد". پیشتر نیز مقامات ایران تهدید کرده بودند که در صورت هر تهدیدی علیه ایران، تنگه هرمز بسته خواهد شد.
مهدی مهدی‌زاده، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفته است که این تحریم تدریجی است و خیلی عملی نیست بنابراین اثر چندانی ندارد.
او گفت: "تحریم نفتی ایران شاید تا حدودی به ضرر کشور شده و باعث شود که محصولات خود را ارزان بفروشیم اما ما نیز در دنیا به اندازه‌ کافی برای نفت خود مشتری داریم ."
در واکنشی دیگر علی فلاحیان، وزیر پیشین اطلاعات ایران به خبرگزاری فارس گفت: "بهترین راه این است که ما قبل از پایان ۶ماه و اجرایی شدن طرح تحریم نفتی، خودمان صادرات نفت را متوقف کنیم تا قیمت نفت بالا برود و برنامه‌های اروپایی‌ها که با توافق آمریکا تصمیم به تحریم نفتی کشورمان گرفتند، به هم بریزد."
ایران با تاکید بر غیرنظامی بودن برنامه های اتمی خود، این قطعنامه ها را غیرقانونی خوانده و از پذیرش آنها خودداری کرده است.
اتحادیه اروپا نزدیک به ۲۰ درصد نفت خام صادراتی ایران را وارد می کند.
نفت صادراتی ایران بخش قابل توجهی از واردات نفتی ایتالیا و یونان را تشکیل می دهد و گفته می شود که در حال حاضر، ایران برای خریداران نفتی، امتیازات و تسهیلاتی بهتری را نسبت به سایر صادرکنندگان نفت خام منظور می دارد.
حسین ابن یوسف، تحلیلگر مسایل نفتی به بی بی سی فارسی گفت که در صورت تحریم نفت ایران، احتمال دارد که روسیه نفت مورد نیاز اتحادیه اروپا را تامین کند که در این صورت وابستگی نفتی اروپا به روسیه بیشتر می شود. چیزی که آمریکا چندان از آن خشنود نخواهد شد.
در عین حال، با انتشار خبرهای مربوط به تحریم احتمالی خرید نفت خام ایران، مقامات رسمی عربستان سعودی و لیبی اعلام کردند که در صورت کمبود ناشی از قطع صادرات نفت خام ایران، حاضرند تولید و عرضه نفت خام خود را افزایش دهند.
بر اساس گزارش ها، یونان که برای تامین نیازهای خود به خرید نفت خام ازایران وابسته است، پیش از این خواسته بود تا مصوبه اتحادیه اروپا در قطع نفت وارداتی از ایران را ظرف یک سال به اجرا بگذارد، ولی سرانجام موافقت کرده است تا در پنج ماه آینده، یعنی تا اول ماه ژوئیه، واردات نفت از جمهوری اسلامی را کاملا قطع کند.
همچنین گزارش شده است که چون قطع ارتباط بانکی با ایران دشواری هایی را برای بازپرداخت مطالبات ایران به ایتالیا به دنبال دارد، به ایتالیا اجازه داشته می شود تا همچنان در قبال مطالبات مالی خود از ایران، نفت خام دریافت کند که بدون افزودن به عواید مالی جمهوری اسلامی، میزان نفت قابل صدور آن کشور را نیز کاهش می دهد.
در عین حال، دولت آلمان گفته است که در صورت قطع مراودات بانکی با ایران، نسبت به دریافت مطالبات مالی خود از این کشور نگران است.
با تصویب تحریم های جدید، ارتباط تجاری شرکت ها و شهروندان عضو اتحادیه اروپا با ایران به دلیل تحریم مبادلات با بانک مرکزی این کشور دشوارتر می شود و تحریم صادرات طلا، فلزات و سنگ های قیمتی به ایران احتمالا بر بازار طلای این کشور تاثیر می گذارد.
تحریم های اتحادیه اروپا در شرایطی علیه ایران اعمال می شود که آمریکا کمتر از دو ماه پیش تحریم های یکجانبه ای را علیه ایران به اجرا گذاشت.
در چارچوب محدودیت های جدید دولت آمریکا، ارتباط بانکی شهروندان و موسسات تجاری آمریکایی با بانک مرکزی ایران ممنوع شده است و موسسات خارجی هم اگر با این بانک ارتباط برقرار کنند، هدف محدودیت هایی در زمینه دسترسی به بازارهای صادراتی و تسهیلات مالی آمریکا قرار می گیرند.

دست از این دیوانه بازی بردارید آقای رئیس جمهور

دیپلماسی ایرانی : ایران،ایران و باز هم ایران. روزهاست که این نام و پرونده هسته ای جنجالی اش در صدر اخبار بین المللی قرار دارد. برخی از تحریم سخن می گویند،جمعی از دور زدن آن و تعدادی هم از غربی که چشم ندارد پیشرفت های یک کشور اسلامی در خاورمیانه در حوزه انرژی هسته ای را ببیند. نشریه فارین پالیسی که یکی از معتبرترین نشریات بین المللی به حساب می آید در تازه ترین نوشتار خود متنی به قلم یوسف بت را منتشر کرد که در آن به غرب هشدار می دهد دست از دیوانگی بردارید و احتمال دهید که شاید حق با ایران است:
روزی هشدار دادند که ایران غنی سازی بیست درصدی اورانیوم را در سایت های هسته ای فوق امنیتی که در زیر زمین طراحی شده اند آغاز کرده و البته پیش بینی هم شد که دانشمندان ایرانی می توانند ظرف مدت شش ماه از زمان این گمانه زنی او به اورانیوم نود درصد هم دست پیدا کنند. این پیش بینی بر اساس فرضیات نه چندان صحیح در خصوص نیت های ایران انجام گرفت و البته غذای تندروهایی در واشنگتن شد که دوست داشتند امریکا را به سمت جنگ دیگری در منطقه خاورمیانه هل دهند. در شرایطی که ایران غنی سازی نود درصدی اورانیوم را آغاز کند در حقیقت به چهار دهه پایبندی خود به معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته ای موسوم به ان پی تی پشت کرده است. این حرکت می تواند حمله سریع و بلادرنگ رژیم صهیونیستی و امریکا به تهران را به دنبال داشته باشد. آنچه که در این میان از نظرها پنهان ماند این است که آژانس بین المللی انرژی هسته ای بر روند غنی سازی اورانیوم در ایران نظارت کامل داشت و میان اورانیوم بیست درصد و اورانیومی که به اسلحه سازی منتهی شود تفاوت بسیار قائل است. این نخستین بار نیست که جریان های افراطی زنگ های خطر خود در خصوص برنامه هسته ای ایران را بی دلیل به صدا در می آورند. همگان ادعا می کنند که آسمان در حال ریزش بر زمین است و این رویه از نخستین روزی که شاه ایران در سال 1979 تهران را ترک و انقلاب اسلامی رخ داد تا به امروز ادامه داشته است. در سال 1992 بود که اسرائیلی ها ادعا کردند ایران تا سال 1999 به تسلیحات هسته ای دستیابی پیدا می کند. با دمیدن در آتش این سناریوها ضرب الاجل های زمانی برای ایران تعیین می شد و به دنبال آن تهران هم واکنش های تند و سریعی از خود نشان می داد.
حقیقت این است که ایران هیچ حرکتی تاکنون انجام نداده که منجر به نقض قوانین هسته ای بین المللی شود. بر اساس ان پی تی، برخورداری از توان رسیدن به تسلیحات هسته ای بر هیچ کشوری حرام نیست. اگر یک کشور بخش فعالیت های هسته ای صلح دوستانه داشته باشد در حقیقت توان تولید سلاح هسته ای را هم در اختیار دارد. به عنوان نمونه برزیل ،آرژانتین و ژاپن نیز توان تولید تسلیحات هسته ای را در اختیار دارند. این کشورها هم می توانند یک روز تعهد خود به ان پی تی را زیر پا بگذارند و در ظرف چند ماه به تسلیحات هسته ای دست پیدا کنند. آرژانتین و برزیل هم درست مانند ایران اجازه بازبینی کامل و بی حد و مرز از تاسیسات هسته ای خود را به بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای نداده اند. بر اساس قوانین آژانس بین المللی انرژی هسته ای اصلی ترین خط قرمزی که عدول از آن اشتباهی مرگ بار است خروج از مرحله تولید مواد هسته ای و ورود به فرآیند تولدی تسلیحات هسته ای است. در خصوص پرونده هسته ای ایران در چند سال گذشته بارها و بارها بازرسان مختلف اعلام کرده اند که اینچنین تخلفی را از ایران به چشم ندیده اند.
محمد البرادعی به عنوان نمونه رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی هسته ای بود که بیش از یک دهه بر این کرسی تکیه زده و بارها در گزارش های مختلف تاکید کرد که شواهدی دال بر گذر ایران از خط قرمز آژانس ندیده است. در آخرین گزارش این آژانس هم تاکید شده است که تلاش های ایران برای دستیابی به فناوری تولید تسلیحات هسته ای در اواخر سال 2003 میلادی متوقف شده و پس از آن هرگز از سر گرفته نشده است. حتی مقام های ایالات متحده هم به این باور رسیده اند که سند مستدلی دال بر تلاش ایران برای رسیدن به بمب هسته ای در اختیار ندارند. لئون پانه تا وزیر دفاع امریکا نیز در سخنانی در ماه جاری میلادی در این خصوص گفت: آیا ایرانی ها تسلیحات هسته ای در اختیار دارند؟ خیر. البته ما می دانیم که آنها در حل تلاش برای دستیابی به تکنولوژی پیشرفته هسته ای هستند. این مساله است که همه ما را نگران کرده است.
برای غنی سازی اورانیوم توسط ایران می توان هزار و یک دلیل دیگر هم به جز تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای پیدا کرد. اصلی ترین دلیل ایرانی ها برای غنی سازی اورانیوم این است که به دنبال استفاده از آن در راکتورهای تحقیقاتی خود هستند. علاوه بر این بر اساس مفاد قوانین آژانس بین المللی انرژی هسته ای ذخیره سازی اورانیوم هیچ گونه تخلفی از قانون به حساب نمی آید. بنابراین شاید امریکایی ها و غرب از آنچه در ذهن رهبران ایران در خصوص فناوری هسته ای می گذرد نگران باشند اما این نگرانی و تلاش برای رفع آن قانونی نیست.
بسیاری از تحلیل گران مخالف ایران اینگونه استدلال می کنند که پیدا شدن نیروگاهی در قم در زیر زمین نشان دهنده عمیلات مخفی کاری است که ایرانی ها در برنامه هسته ای خود دنبال می کنند. این ادعا از صحت چندانی برخوردار نیست. علاوه بر این تعریف ایرانی ها از محیط امنیت ملی با آنچه در سرزمین های اشغالی و واشنگتن می گذرد کاملا متفاوت است. آنها این مکان را در راستای حفاظت از برنامه هسته ای خود به این شکل و در عمق زمین ساخته اند و البته تجربه حمله اسرائیل به نیروگاه های نیمه ساخته در سوریه و عراق را هم از یاد نبرده اند.
اعتراض دیگر غربی ها به ایران این است که تهران اجازه گفتگوی بازرسان آزانس با دانشمندان هسته ای ای کشور را نمی دهد. اما اصلی ترین دلیل ایران از اجتناب از این ریارویی تجربه تلخ همکاری برخی بازرسان پیشین با نهادهای اطلاعاتی غرب و امریکا و افشای هویت این دانشمندان است.
نویسنده این مطلب برای فارین پالیسی در پایان می نویسد: تحریم هایی که در چند سال اخیر بر ایران تحمیل شد به نام برنامه هسته ای اما در حقیقت به دلیل مسائل دیگر بود. اینگونه که غرب پیش می رود باید بگوئیم که ایران برای رهایی از شر این تحریم های گوناگون و رنگارنگ نه تنها باید برنامه هسته ای خود را متوقف کند بلکه باید نظام خود را هم تغییر دهد! بر همین اساس است که ایرانی ها با مشاهده رفتارهای متناقض غرب و بهانه های متفاوت برای تشدید تحریم ها به این نتیجه رسیده اند که برنامه هسته ای این کشور در هر راستا و هر چهارچوبی که باشد بی شک باز هم تحریم ها ادامه پیدا خواهند کرد.
بهترین گزینه پیش روی امریکا برای برون برد پرونده ایران از بحران پیشنهاد یک معامله سودآور برای دو طرف است: در شرایطی که تهران مجوز بازرسی های کامل و بی قید و شرط را صادر کند امریکایی ها نیز تحریم های یکجانبه و بین المللی را قیچی کنند.

اتحادیه اروپا در مورد تحریم نفتی و بانکی ایران تصمیم می‌گیرد

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران شامل قطع واردات نفت و محدودیت ارتباط با شبکه بانکی این کشور تصمیم گیری می کنند.
روز دوشنبه، ۳ بهمن (۲۳ ژانویه)، وزیران امور خارجه بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک، تشکیل جلسه می دهند و انتظار می رود به منظور وادار کردن جمهوری اسلامی به قبول قطعنامه های مصوب شورای امنیت سازمان ملل در مورد توقف بخشی از فعالیت های اتمی خود، تحریم های جدیدی را علیه این کشور به اجرا بگذارند.
تحریم های مورد نظر اتحادیه اروپا شامل قطع واردات نفت خام از ایران و همچنین توقف مبادلات با بخش های پتروشیمی، مالی و بانکی جمهوری اسلامی و صادرات طلا به این کشور است.
قطعنامه های سازمان ملل از ایران خواسته است تا زمانی که جامعه بین المللی از غیرنظامی بودن فعالیت های اتمی این کشور اطمینان حاصل نکرده است، بخشی از فعالیت های اتمی خود، به خصوص غنی سازی اورانیوم، را متوقف سازد و ضمن همکاری نزدیکتر با آژانس بین المللی انرژی اتمی، اطلاعات کامل و شفافی را در مورد فعالیت های هسته ای خود در اختیار این نهاد قرار دهد.
ایران با تاکید بر غیرنظامی بودن برنامه های اتمی خود، این قطعنامه ها را غیرقانونی خوانده و از پذیرش آنها خودداری کرده است.
اتحادیه اروپا از جمله واردکنندگان عمده نفت خام ایران است و نفت صادراتی ایران بخش قابل توجهی از واردات نفتی ایتالیا و یونان را تشکیل می دهد و گفته می شود که در حال حاضر، ایران برای خریداران نفتی، امتیازات و تسهیلاتی بهتری را نسبت به سایر صادرکنندگان نفت خام منظور می دارد.
گفته می شود که یکی از موضوعاتی که در به اجرا گذاشته تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران مطرح است، کمک به یونان برای جبران از دست دادن امتیازاتی است که با خرید نفت از ایران به دست می آورد، به ویژه اینکه یونان با دشواری های اقتصادی گسترده ای مواجه است.
وابستگی یونان به نفت وارداتی ایران یکی از موانعی بوده که تا کنون مانع از تصمیم اتحادیه اروپا در به اجرا گذاشتن تحریم نفتی جمهوری اسلامی بوده و در حالیکه احتمالا عربستان سعودی و لیبی امکان جبران قطع صادرات نفت ایران به یونان را دارند، اما امتیازات از دست رفته یونان با توقف خرید نفت از ایران، توسط اتحادیه اروپا جبران خواهد شد.
همچنین، در حالیکه یونان خواسته بود قطع نفت وارداتی از ایران را ظرف یک سال به اجرا بگذارد، سرانجام موافقت کرد طی پنج ماه آینده، یعنی تا اول ماه ژوئیه، واردات نفت از جمهوری اسلامی را کاملا قطع کند.
اتحادیه اروپا خواسته است ایران خواست شورای امنیت از جمله در مورد توقف غنی سازی را اجرا کند
در مورد ایتالیا نیز احتمالا اتحادیه اروپا موافقت خواهد کرد که با توجه به اینکه قطع ارتباط بانکی با ایران دشواری هایی را برای بازپرداخت مطالبات ایران به ایتالیا در پی می آورد، ایتالیا اجازه داشته باشد تا همچنان در قبال مطالبات مالی خود از ایران، نفت خام دریافت کند که بدون افزودن به عواید مالی جمهوری اسلامی، میزان نفت قابل صدور آن کشور را نیز کاهش می دهد.
دولت آلمان هم گفته است که در صورت قطع مراودات بانکی با ایران، نسبت به دریافت مطالبات مالی خود از این کشور نگران است.
با تصویب تحریم های جدید، ارتباط تجاری شرکت ها و شهروندان عضو اتحادیه اروپا با ایران به دلیل تحریم مبادلات با بانک مرکزی این کشور دشوارتر می شود و تحریم صادرات طلا، فلزات و سنگ های قیمتی به ایران احتمالا بر بازار طلای این کشور تاثیر می گذارد.
تحریم های اتحادیه اروپا کوتاه مدتی پس از تشدید تحریم های یکجانبه ایالات متحده به اجرا گذاشته می شود که ضمن ممنوع کردن ارتباط بانکی شهروندان و موسسات تجاری آمریکایی با بانک مرکزی ایران، موسسات خارجی را که با این بانک ارتباط برقرار کنند هدف محدودیت هایی در زمینه دسترسی به بازارهای صادراتی و تسهیلات مالی آمریکا قرار می دهد.
تاثیر تشدید تحریم؟
در پی تصویب تحریم های جدید، مقامات آمریکایی اقداماتی را برای قانع کردن برخی از شرکای تجاری عمده ایران، به خصوص واردکنندگان نفت خام، برای قطع مبادلات خود با جمهوری اسلامی به جریان انداخته اند.
قطع یا کاهش عمده در صادرات نفت خام ایران به معنی از دست رفتن مهمترین منبع درآمد این کشور است
جلسه روز دوشنبه اتحادیه اروپا در واقع در واکنش به اقدامات ایالات متحده در گسترش تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی تشکیل می شود.
پیش از این اتحادیه اروپا تحریم هایی شامل مسدود کردن دارایی های بیش از چهارصد شرکت و بیش از یکصد شهروند ایرانی و محدودیت هایی در مورد مبادلات تجاری و سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران به اجرا گذاشته بود اما قطع واردات نفت از ایران و توقف ارتباط بانکی با این کشور، نگرانی هایی را در مورد تاثیر تحریم های جدید بر شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران به دنبال آورده است.
هفته گذشته، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که تحریم های آن کشور، اقتصاد جمهوری اسلامی را "به هم ریخته" و نسبت به کارآیی تحریم های بین المللی در وادار کردن دولت ایران به تغییر سیاست هسته ای خود ابراز اطمینان کرد.
در مقابل، مقامات و رسانه های دولتی در جمهوری اسلامی در واکنش به تشدید و گسترده تر شدن دامنه تحریم های خارجی، این اقدامات را بی تاثیر دانسته و در این زمینه، نظراتی را مطرح کرده اند.
به گفته آنان، اقتصاد ایران به دلیل اینکه کمابیش از زمان استقرار حکومت جمهوری اسلامی هدف تحریم ها و محدودیت های اقتصادی خارجی قرار داشته، از تحریم های جدید نیز آسیب نخواهد دید.
آنان این نظر را هم مطرح می کنند که مردم ایران حاضرند هر گونه محرومیت و عقب ماندگی اقتصادی ناشی از تحریم های خارجی را، به خاطر علاقه و تعهد نسبت به نظام و رهبران حکومت، بپذیرند و حتی از چنین تحریم هایی استقبال هم می کنند.
نظر دیگری هم که در کم اهمیت جلوه دادن تحریم های خارجی مطرح شده این بوده است که به دلیل اهمیت فوق العاده ایران به عنوان یک قدرت اقتصادی منطقه ای، طرف های خارجی مایل به سختگیری در قبال جمهوری اسلامی نیستند و به خصوص، برای کسب سود سهل و آسان، به سادگی تحریم های بین المللی را دور می زنند.
حمایت از انرژی اتمی یکی از شعارهای رایج در تظاهرات سازمان یافته در سال‌های گذشته بوده است
احتمالا کشورهای غربی انتظار دارند با تشدید تحریم نفتی و کاهش چشمگیر در عواید ارزی ایران، مانع از آن شوند که تحریم شکنان به انگیزه دریافت امتیازات استثنایی، همانند گذشته به مبادلات تجاری با ایران ادامه دهند و دولت جمهوری اسلامی بتواند، ولو با تحمیل هزینه سنگین به اقتصاد داخلی، همچنان مراودات تجاری بین المللی خود را تاحدودی حفظ کند.
مقامات و رسانه های دولتی ایران این نظر را نیز مطرح کرده اند که دشواری های اقتصادی کشورهای طرف معاملات با ایران، از جمله در اتحادیه اروپا، مانع از آن می شود تا این کشورها تحریم ایران، به خصوص تحریم نفتی را به اجرا بگذارند و نسبت به ناتوانی سایر صادرکنندگان نفت در جبران قطع نفت ایران ابراز امیدواری کرده اند.
در عین حال، گفته می شود در صورتی که تحریم های جدید، عواید خارجی ایران را به طور قابل توجهی کاهش دهد، ممکن است این تحریم ها نسبت به گذشته تاثیر بیشتری داشته باشد.
به گفته برخی ناظران، کارآیی این تحریم ها در وادار کردن جمهوری اسلامی به قبول قطعنامه های شورای امنیت در واقع به عواملی مانند واکنش های اجتماعی و سیاسی نسبت به به وخامت اوضاع اقتصادی و همچنین نفوذ نسبی عناصر مختلف درون حکومتی در روند تصمیم گیری بستگی دارد.
در صورتی که این نظر صحیح باشد که در سال های اخیر، نفوذ نهادهای نظامی، به خصوص سپاه پاسداران، در مراکز مهم سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی افزایش یافته، و اگر، به ادعای کشورهای غربی، برنامه های اتمی ایران دارای جنبه های نظامی نیز هست، باید انتظار مقاومت بیشتری را در برابر توقف یا تغییر جهت این برنامه های انتظار داشت.
در مقابل، مراکز و مقاماتی در داخل حکومت که بقای نظام سیاسی را مستلزم کسب حمایت مردم و تامین خواست های آنان، از جمله در زمینه بهبود شرایط اقتصادی، می دانند، مصالحه بر سر برنامه های اتمی را به وخامت اوضاع اقتصادی و تبعات اجتماعی و سیاسی آن ترجیح می دهند به خصوص اینکه میزان حمایت مردمی از این برنامه ها چندان روشن نیست و برخلاف چند سال پیش، حمایت از آن دیگر حتی به عنوان یک شعار رایج در تظاهرات سازمان یافته نیز مطرح نمی شود.

رهبر ایران در آستانه 'تعیین تکلیف' هاشمی رفسنجانی

با نزدیک شدن اسفند ماه و زمان انتخاب اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، گمانه زنی در مورد آینده سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس فعلی این نهاد حکومتی شدت گرفته است.
در همین ارتباط، اگرچه بحث های زیادی در مورد نقش آقای رفسنجانی در معادلات موجود قدرت انجام شده، اما نقش بالقوه او در دوران بعد از آیت الله خامنه ای – البته با فرض زنده بودن وی پس از رهبر ایران – کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
اکبر هاشمی رفسنجانی در اسفند ماه سال گذشته از ریاست مجلس خبرگان رهبری کنار رفت و این تحول، به معنی کاهش قابل توجه نقش او در فرآیند تعیین جایگزین رهبر ایران بود.
اما آنچه هنوز در ارتباط با نقش بالقوه آقای رفسنجانی در دوره بعد از آیت الله خامنه‌ای موضوعیت دارد، اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دوره است.
مطابق اصل ۱۱۷ قانون اساسی، در صورت فوت یا برکناری شخص اول حکومت ایران، تا زمان تعیین رهبر جدید توسط مجلس خبرگان، شورایی سه نفره به ایفای وظایف رهبری می‌پردازد.
این شورا مرکب از رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه و یکی از فقهای شورای نگهبان به انتخاب مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد بود. به علاوه، اگر یکی از اعضای این شورای موقت به هر دلیل نتواند انجام وظیفه کند، مسئولیت انتخاب جایگزین او نیز بر عهده مجمع خواهد بود – این انتخاب باید به گونه‌ای باشد که فقها در شورای سه نفره اکثریت را داشته باشند.
هرچند در قانون اساسی تاکید شده که شورای فوق به طور موقت عهده دار وظایف رهبری خواهد بود، اما سقف زمانی مشخصی نیز برای دوره مسئولیت آن ذکر نشده است. به عبارت دیگر، در صورتی که اعضای مجلس خبرگان، به هر دلیل نتوانند در انتخاب رهبر جدید به توافق فوری برسند، تا زمانی نامعلوم جمهوری اسلامی ایران توسط شورای سه نفره اداره خواهد شد.
البته احتمال کمی وجود دارد که رهبر جمهوری اسلامی، سرنوشت جایگزینی خود را به سیر طبیعی مباحثات در نهادهایی مانند مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بسپرد، و محتمل تر است که وی بکوشد تا جایگزین بعد از خود را مشخص کند.
اما حتی در این صورت، تعیین جایگزین رهبر - به ویژه با توجه به ضرورت ایجاد اجماعی حداقلی بر روی وی در داخل نظام - فرایندی زمان بر خواهد بود. به علاوه، حتی در صورت اشاره آقای خامنه ای به رهبر جایگزین خود نیز، فرایند جایگزینی، لزوما مستقل از تاثیر نهادهای رسمی و از جمله مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نخواهد بود.
در چنین شرایطی، مشکل می توان تصور کرد که رهبر ایران، مساله مهمی در حد نقش احتمالی مجمع تشخیص مصلحت نظام در آینده حکومت را نادیده بگیرد.
به طور مشخص، بعید است که رهبر جمهوری اسلامی اجازه بدهد که فردی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، که اطمینان آیت الله خامنه ای را – به ویژه در دوره بعد از انتخابات ۱۳۸۸ - از دست داده، در مقام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقش آفرینی در دوران بعد از رهبری وی بپردازد.
رهبر جمهوری اسلامی، مدتی است با اشاره به تحولاتی چون امکان حذف انتخابات ریاست جمهوری، لزوم جلوگیری از چالش های امنیتی ناشی از برگزاری انتخابات، تعبیه سازوکارهای نظارت مستمر بر نمایندگان مجلس، یا تشکیل "هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه"، تمایلی محسوس به ایجاد تغییرات ساختاری در حکومت ایران نشان داده است. تمایلی که به عقیده بسیاری از ناظران، یکی از دلایل آن زمینه سازی برای اداره "مطلوب" حکومت در آینده - و احتمالا در دوران بعد از رهبر فعلی - است.
در ادامه همین روند، به نظر می رسد که آقای خامنه ای چاره ای جز آن نخواهد داشت که نهایتا و در آینده ای نه چندان دور، تکلیف ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز روشن کند.
کم هزینه ترین روش این تعیین تکلیف، افزایش فشار نهادهای نزدیک به رهبری بر آقای رفسنجانی خواهد بود تا وی تا یک ماه آینده، شخصا داوطلب بازنشستگی از سمت ریاست مجمع شود. خواسته ای که در صورت طرح، با پذیرش ملاطفت آمیز آیت الله خامنه ای مواجه خواهد شد و در غیر این صورت، احتمالا زمینه ساز برخورد متفاوت بعدی است.
این برخورد در ملایم ترین حالت، می تواند در قالب بی اثر کردن مطلق اکبر هاشمی رفسنجانی در داخل مجمع - از طریق انتصاب تعداد زیادی از مخالفان سیاسی او به عضویت این نهاد حکومتی - صورت بگیرد، و در صریح ترین حالت، به شکل برکناری آقای رفسنجانی از مقام ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام محقق می شود.
در هر دو صورت نظام جمهوری اسلامی، شاهد نقطه عطفی مهم – وا حتمالا هزینه زا - در روند تصفیه حکومت از عناصر ناهمسو با آیت الله علی خامنه ای خواهد بود.

ناو آمریکا 'بی حادثه' وارد خلیج فارس شد

یک فروند ناو هواپیمابر آمریکا بدون مواجهه با حادثه ای از تنگه هرمز گذشت و وارد خلیج فارس شد.
بنا به اعلام سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، ناو یو اس اس آبراهام لینکلن عبور "منظم و عادی" خود از تنگه هرمز را تکمیل کرد.
این سخنگو افزود که این عبور مطابق برنامه قبلی و بدون حادثه صورت گرفته است.
پیشتر ایران به آمریکا هشدار داده بود که در مقابل بازگشت ناو هواپیمابرش به خلیج فارس دست روی دست نخواهد گذاشت.

۱۳۹۰/۱۰/۲۶

تمرین ارتش روسیه برای حمله احتمالی آمریکا به ایران

مانور "قفقاز ۲۰۱۲ در جنوب روسیه، اوستیای جنوبی، ابخازستان و ارمنستان برگزار می‌شود
ارتش روسیه قصد دارد در یک رزمایش بزرگ، خود را برای حمله‌ی احتمالی آمریکا و اسرائیل به ایران آماده کند. به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی این رزمایش استراتژیک "قفقاز ۲۰۱۲" نام دارد و در ماه سپتامبر برگزار می‌شود.
روسیه معتقد است چنانچه مناقشه بر سر برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی به دخالت نظامی غرب در ایران منجر شود، امنیت این کشور نیز به خطر می‌افتد. یک نشریه‌ی روسی در شماره روز دوشنبه خود (۲۶ دی، ۱۶ ژانویه ۲۰۱۲) نوشت ارتش روسیه قصد دارد در صورت بحرانی شدن اوضاع، رزمایش سالانه‌ی خود در منطقه قفقاز را گسترده‌تر از سال‌های پیش برگزار کند.
حمله به ایران و تهدید امنیت روسیه
چند روز پیش نیکولای پاتروشف، رئیس شورای امنیت روسیه ابراز نگرانی کرد که مناقشه میان جمهوری اسلامی با آمریکا به یک درگیری نظامی کشیده شود. روز جمعه، ۲۳ دی، نیز دمیتری روگوزین نماینده روسیه در ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل، پایتخت بلژیک گفت:« مسکو هرگونه درگیری نظامی در ایران را تهدیدی مستقیم علیه امنیت خود تلقی می‌کند. این نشست خبری به مناسبت پایان دوران چهار ساله‌ی خدمت روگوزین، در پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) برگزار شد.
نشریه "نزاويسيمايا گازتا" چاپ مسکو می‌نویسد ارتش روسیه در یک رزمایش بسیار گسترده خود را برای حمله احتمالی نظامی آمریکا و اسرائیل به ایران آماده می‌کند. این روزنامه، روز دوشنبه ۲۶ دی، به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشت این رزمایش که در سال‌های گذشته در جنوب روسیه و برخی از کشورهای منطقه قفقاز برگزار شده، در سال جاری میلادی ابعادی وسیع‌تر خواهد داشت.
نگرانی از تنش در دریای خزر
رزمایش "قفقاز ۲۰۱۲" به جز بخش‌های جنوبی روسیه اوستیای جنوبی، آبخازستان و ارمنستان را نیز در برخواهد گرفت. به نوشته‌ی "نزاويسيمايا گازتا" عملیات نظامی در این رزمایش متناسب با تنش‌های احتمالی در منطقه‌ی حوزه دریای خزر و جنوب قفقاز تنظیم می‌شود.
هدف رزمایش روسیه آمادگی برای خطرات احتمالی حمله به ایران استوزارت دفاع روسیه می‌گوید هدف تمرین‌هایی که برای رزمایش سال جاری در نظر گرفته شده، افزایش آمادگی برای حمله احتمالی نظامی آمریکا و کشورهای دیگر به ایران است. رئیس شورای امنیت روسیه ابراز نگرانی کرده است که اسرائیل ایالات متحده را به اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی بکشاند.
تمرین جنگ الکترونیکی
به گزارش ریانووستی رزمایش‌های قبلی ارتش روسیه در منطقه برای این کشور بسیار سودمند بوده است. بر این اساس رزمایش "قفقاز ۲۰۰۸" که از ۱۶ ژوئیه تا دوم اوت ۲۰۰۸ در مرزهای اوستیای جنوبی و آبخازستان به اجرا گذاشته شد نقش مهمی در پیروزی روسیه در جنگ با گرجستان داشته است.
به گزارش منابع روسی در رزمایش سال جاری برای نخستین بار تمام نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، و یگان‌های مقابله با بحران نیز در تمرین‌ها شرکت خواهند داشت. همچنین قرار است عملیات رزمی موسوم به "شبکه‌"ای نیز تمرین شود. در این عملیات تجهیزات الکترونیکی، ماهواره‌های تجسسی، هواپیماهای بدون سرنشین و سلاح‌های پیشرفته‌ای که قادر به هدف‌گیری بسیار دقیق هستند نیز، حضور خواهند داشت.
روسیه نگران افزایش تنش در خلیج فارس
رزمایش قفقاز ۲۰۱۲ برای سپتامبر سال جاری میلادی برنامه ریزی شده است. به گزارش ریانووستی آناتولی تسیگانوك، رییس مركز پیش‌بینی‌های انستیتوی تحلیل‌های سیاسی - نظامی روسیه اعتقاد دارد آغاز برنامه‌ریزی برای رزمایشی که حدود ۹ ماه دیگر برگزاری می‌شود بی‌ارتباط با تنش‌های نظامی در خلیج‌فارس نیست.
جمهوری اسلامی تهدید کرده در صورتی که کشورهای غربی با تشدید تحریم‌ها جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند، با بستن تنگه‌ی هرمز مانع عبور نفتکش‌ها از این آب‌راه مهم خواهد شد. کشورهای غربی، به ویژه آمریکا و بریتانیا چنین اقدامی را غیرقابل پذیرش خوانده‌ و متقابلا تهدید کرده‌اند با هر حرکتی که به منظور اختلال در جریان صدور نفت از تنگه هرمز انجام شود به شدت مقابله خواهند کرد. این دو کشور دست به تقویت ناوگان دریایی خود در منطقه زده‌اند.

۱۳۹۰/۱۰/۲۵

صدور مجوز پروژه عالیجناب سیاه پوش توسط وزارت ارشاد

وزارت ارشاد به کتابی که آیت الله هاشمی رفسنجانی را با تصویری سیاه بعنوان چهره اصلی فتنه معرفی کرده است مجوز داد.
به گزارش خبرنگار بازتاب ، اخیرا کتابی با نام گروه 1+5 نوشته امیر قنبری‬ موفق به کسب مجوز وانتشار توسط وزارت ارشاد شده است که میرحسین ‫موسوی، مهدی کروبی، یوسف صانعی ،سید محمد موسوی خوئینی ها و سید محمد خاتمی را بعنوان سران فتنه 88 معرفی کرده و اکبر هاشمی رفسنجانی را بعنوان محور و چهره پشت پرده فتنه پرداخته است.

روی جلد این کتاب تصویر اسامی فوق درگیر در حوادث سال 1388 با تصویری سیاه از آقای هاشمی رفسنجانی کار شده است.

این در حالی است که کتاب سراسر نقد آقای هاشمی بوده و عملا این می کوشد رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را بعنوان چهره اصلی و پشت پرده حوادث پس از انتخابات نشان دهد.

انتخاب نام گروه 5+1 که یادآور گروه مذاکره هسته ای 6 کشور آمریکا ،انگلیس،فرانسه روسیه ،چین و آلمان با ایران می باشد با هدف وابسته نشان دادن چهره های مذکور انجام شده است.

بنابر قانون، وزارت ارشاد بایستی طرح جلد کتاب را مورد تایید قرار دهد.

به نظر می رسد پروژه عالیجانب سیاه پوش در حالی در آستانه انتخابات کلید خورده است که 12 سال قبل در آستانه انتخابات مجلس ششم، پروژه عالیجناب سرخ پوش از سوی اصلاح طلبان تندرو با محوریت اکبر گنجی برای تخریب آیت الله هاشمی رفسنجانی انجام شد و در این پروژه وی بعنوان مرد پشت صحنه قتلهای زنجیره ای معرفی گردید.

اوباما در سر کار














بیانیه و تظاهرات هواداران آیت‌الله خامنه‌ای علیه سردار علایی

خبرگزاری فارس از تظاهرات عده‌ای بسیجی در روز شنبه ۲۴ دی مقابل منزل حسین علایی، رئیس سابق ستاد مشترک سپاه خبر داده ‌است.
بنابر بر گزارش این خبرگزاری، «صدها عزادار و رزمنده دفاع مقدس صبح امروز (۲۴ دی) همزمان با اربعین حسینی در مقابل منزل حسین اعلایی به دلیل همراهی و با جریان فتنه تجمع کردند.»
فارس نوشته است، تجمع‌کنندگان دست‌نوشته‌هایی با مضامین "سردار بیدار شو"، "سردار حسین علایی مردود است" و ... در دست داشتند و شعارهایی همچون "سردار بی‌بصیرت، بصیرت بصیرت" و "علایی ننگت باد، شرمت باد" سر دادند.
در ادامه این گزارش آمده است: «علایی که در ایام فتنه با این جریان همراهی می‌کرد چندی پیش با درجه مقاله‌ای توهین‌آمیز، نظام مقدس جمهوری اسلامی را با نظام منحوس پهلوی مقایسه و به آن تشبیه کرد.»
اشاره خبرگزاری فارس به یادداشتی از حسین اعلایی در شماره روز ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۰ روزنامه اطلاعات است که در آن علل سقوط حکومت پهلوی را بررسی کرده و به نکاتی اشاره کرده که به اعتقاد او «می‌تواند برای سایرین تجربه‌ای مهم و عبرت‌آموز باشد.»
حسین علایی در مقاله خود، «بهانه سرآغاز قيام مردمی و فراگير» را چاپ مقاله‌ای با عنوان «ارتجاع سرخ و سياه» در روزنامه اطلاعات در سال ۱۳۵۶ دانسته بود که سرآغاز حوادثی شد که به سقوط نظام پادشاهی در ایران منجر شد.
آقای علایی علل سقوط رژیم شاه را با طرح «پرسش‌های فرضی محمدرضا پهلوی از خودش پس از خروج از ایران»، بررسی کرده که اگر - به فرض سردار علایی - پاسخی دیگر به آن‌ها داده می‌شد، احتمالا حاکمیت شاه برقرار می‌ماند.
رئیس سابق ستاد مشترک سپاه از جمله این سوالات نوشته است، «آيا اگر به جای متهم کردن مخالفان خودم به اقدام عليه امنيت کشور وجود مخالف را می‌‌پذيرفتم، اگر به مردم معترض اجازه راهپيمايی مسالمت‌آميز را می‌‌دادم، اگر به جای اتهام زدن به مردم که خارجی‌‌ها عامل تحريک شما هستند به شعور جمعی آن‌ها توهين نمی‌‌کردم، به جای حصر کردن بعضی از بزرگان در خانه‌هايشان و تبعيد تعدادی ديگر به ساير شهرهای دوردست و زندانی کردن فعالان سياسی، باب گفت‌وگو و مراوده با آن‌ها را باز می‌‌کردم... کار به فرار من از کشور می‌‌انجاميد؟»
انتقاد سرداران سپاه از علایی با آن‌که در این مقاله نامی از آیت‌الله خامنه‌ای برده نشده اما رسانه‌های حکومتی هدف نویسنده این مقاله را مقایسه اوضاع آن زمان با اوضاع کنونی و انتقاد از شیوه کشورداری آیت‌الله خامنه‌ای فرض کرده و به همین علت از حسین علایی انتقاد کرده‌اند.
علاوه بر تظاهرات طرفداران آیت‌الله خامنه‌ای در مقابل محل سکونت سردار علایی، جمعی از سرداران سپاه پاسداران نیز در بیانیه‌ای مقاله او در روزنامه اطلاعات را «پاشیدن نمک بر زخم کهنه اهانت به انقلاب اسلامی و رهبری الهی آن» دانسته‌اند.
این «سرداران سپاه» نظرات حسین علایی را «نمک خوردن و نمکدان شکستن» تعبیر کرده و نوشته‌اند: «استکبار جهانی چه‌قدر باید سرمایه‌گذاری کند تا چهره انقلاب اسلامی را تاریک و منکدر نشان دهد؟ این درد را به کجا بریم که شاهد باشیم کسانی امروز این خدمت را برای دشمن به ‌رایگان انجام می‌دهند و سرمایه بزرگ افتخار دوران جهاد و ایثار را به‌ثمن بخس به معاندین نظام هدیه می‌دهند؟»
جعفر اسد، علی فضل، محمد کوثری، اسماعیل قاآنی، مرتضی قربانی، حسین همدانی، علی زاهدی، مرتضی صفاری، محمد حجازی، غلامرضا جعفری، غلامرضا جلالی و علی بنی لوحی، دوازده «سرتیپ پاسداری» هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.
حسین علایی از فرماندهان سپاه پاسداران در طول جنگ ۸ ساله میان ایران و عراق بود. پس از تشکیل نیروی دریایی سپاه در سال ۱۳۶۴ اولین فرمانده این نیرو شد. سردار علایی دوره‌ای نیز رئیس سابق ستاد مشترک سپاه بوده و اکنون عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین است که محل تربیت کادرهای سپاه پاسداران است.

نوری‌زاد: شهروندان از آیت‌الله خامنه‌ای شکایت کنند

محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار و کارگردان منتقد حکومت ایران در نامه هجدهم به آیت‌الله خامنه‌ای از همه اقشار جامعه تقاضا کرده است، «دست به قلم ببرند و نامه‌هایی شکوه‌گون» خود از آیت‌الله خامنه‌ای را به دستگاه قضایی کشور بنویسند، «بی‌آنکه قلم خود را به الفاظ ناشایست بیالایند.
محمد نوری‌زاد در این نامه خود را شاکی و آیت‌اله خامنه‌ای را متهم معرفی کرده است. نوری‌زاد نوشته است، «ساحت سوم را به برجِ بلند قاضی‌القضات کشورمان جناب لاریجانی احاله می‌دهیم.»
این روزنامه‌نگار و کارگردان منتقد حکومت ایران در ادامه نامه هجدهم به بیان شکوائیه خود از آیت‌الله خامنه‌ای پرداخته است.
در شکواییه محمد نوری‌زاد، آیت الله خامنه‌ای به «شفاف نبودن مواضع پولی»، «آسیب رسیدن به ذخایر انسانی و اعتباری و معرفتی و ایمانی و پولی مردمان ایران چه درداخل و چه در سطح جهان»، «رواج فضای امنیتی و رعب و وحشت درکشور توسط دستگاه‌های تحت امر ایشان» «سرعت گرفتن فرارمغزها»، «به حاشیه رفتنِ قانون»، «رواج سانسور شدید» و... متهم شده است.
محمد نوری‌زاد در گفت‌و‌گو با دویچه وله به محتوای نامه هجدهم پرداخته است. او همچنین درباره حسین علایی رئیس سابق ستاد مشترک سپاه که
مقاله‌ی اخیر در روزنامه اطلاعات با واکنش تند هواداران آیت‌الله خامنه‌ای مواجه شده می‌گوید: «حسین علایی جزو سالم‌ترین شخصیت‌های سپاهی ماست. زندگی‌اش سالم است، گذشته‌اش سالم است.»
بشنوید: گفت‌و‌گو با محمد نوری‌زاد

دویچه ‌وله: در نامه‌ هجدهم، اتهاماتی را علیه آیت‌الله خامنه‌ای برشمرده و نوشته‌اید که، «مهم حضور آیت‌الله خامنه‌ای در محکمه است». فکر می‌کنید اگر دیگر شهروندان به دعوت شما پاسخ گفته و از آقای خامنه‌ای به قوه قضاییه شکایت کنند نهایتا به حضور ایشان در دادگاه ختم خواهد شد؟
محمد نوری‌زاد: بدیهی است که نه! تنها اراده‌ای که من دارم، پس زدن یا ایجاد شکاف در دیوار بتنی غیرقانونی و نانوشته‌های است که در اطراف مسئولان بالا برده‌شده است.
هرگز در این ۳۳ سال به ما اجازه ندادند که به آن سوی دیوار برویم. وظیفه این دیوارها، صیانت از این افراد بوده و این‌که هیچ پرسشی از مردم، به آن سوی دیوار نرود. 
این حق قانونی و بدیهی ما است که بتوانیم از مسئولان شکایت کنیم و خطای آن‌‌ها را برشماریم و آن‌ها را به محکمه فرابخوانیم.
فرضا اگر ما یک کشور کمونیستی، غیردینی و غیراسلامی بودیم، طبیعی بود اما حالا که ما مسلمانیم، اتفاقا باید انگیزه‌های بسیار شکوهمندتری باشد برای این‌که به راحتی بتوانیم از رهبر و از دیگران شکایت کنیم و آن‌ها را به محکمه فرا بخوانیم.
این‌که شما رهبر را به دادگاه فرا بخوانید و او با پای خودش بیاید و در محکمه پاسخ دهد، شدنی نیست و اصلا طنز است.
همین الان زندانی‌های سیاسی ما را در محاکم غیرقانونی و غیرعلنی، با جرایم از پیش مشخص بدون هیات منصفه محاکمه می‌کنند و کسی هم به آن‌ها نمی‌کند؛ من چگونه می‌توانم رهبر را به دادگاه فرابخوانم. 
اما طرح چنین قضیه‌ای و بدیهی شدن چنین ماجرایی پسندیده است. این‌که همگان دست به قلم ببرند و از ایشان شکایت کنند و طرح این شکایت‌ها در عرصه‌رسانه‌ها، بسیار پسندیده است.
ما از این طریق در این دیوار ترک ایجاد می‌کنیم. بدیهی شدن چنین چیزی نشان از یک حق مغفول و فراموش شده است.

به نظر شما به چه علت آیت‌الله خامنه‌ای تاکنون در هیچ گفت‌وگویی با هیچ رسانه‌ی داخلی و یا خارجی حاضر نشده است؟ رهبر پیشین جمهوری اسلامی دست‌کم چندین بار با رسانه‌های خارجی گفت‌وگو کرده بود. علت خودداری آقای خامنه‌ای از مواجهه با رسانه‌ها چیست و آیا اطلاع دارید که کسی تا به‌حال چنین درخواستی کرده باشد؟
اتفاقا در یکی از نامه‌های قبلی به همین مهم اشاره کردم که شما (آیت‌الله خامنه‌ای) تا به‌حال در هیچ گفت‌وگو و در هیچ نشست خبری شرکت نکرده‌اید.
راز این عدم شرکت در این است که بسیاری از مسئولیت‌ها به ایشان ختم می‌شود. کار خبرنگار در چنین نشست خبری از دو حال خارج نیست؛ یا باید پرسش‌های کلیشه‌ای مطرح کند، از قبیل این‌که نظر شما راجع به شهید چیست، نظر شما راجع به آمریکا چیست؟… یا به محض این‌که فراتر از این پرسش‌های کلیشه‌ای، به مسائل روز جامعه بپردازد، طبیعی است که وارد ماجراهای حساسی می‌شود که اتفاقا بنا بر این است که وارد چنین قسمت‌هایی نشود و پرسیدن در آن زمینه‌ها باب نشود.
متاسفانه این موضوع برمی‌گردد به‌این که ما یک حریم تقدس نانوشته‌ای برای ایشان ایجاد کرده‌ایم و ایشان را فراتر از پرسش، در جایگاهی نشانده‌ایم که انگار پرسیدن در شان ایشان نیست. حال آن‌که بزرگان دینی ما، در معرض پرسش و انتقاد قرار می‌گرفتند.

روز شنبه ۲۴ دی‌ماه عده‌ای بسیجی مقابل منزل حسین علایی، رییس سابق ستاد مشترک سپاه تجمع کرده و علیه او شعار دادند. هم‌چنین ۱۲ سردار سپاه مقاله ‌آقای علایی در روزنامه‌ی اطلاعات را پاشیدن نمک بر زخم رهبر انقلاب تعبیر کرده‌اند. به نظر شما، چرا بسیجی‌ها و سپاهیان، برشمردن دلایل سقوط حکومت پهلوی را توهین به رهبری تعبیر کرده‌اند؟
پاسخ در سئوال شما مستتر است. ایشان (حسین علایی) به در گفته و دیوار شنیده است! ایشان گفته است شاه با چنین مشکلاتی روبرو بود و مثلا اگر این کارها را نمی‌کرد، ای بسا برقرار می‌ماند. ‌آن‌ها به خودشان گرفته‌اند، چون‌که آن مشترکات به عینه وجود دارد.
افسوس من از این است که جوانی که هنوز دست چپ و راست‌ خود را نمی‌شناسد، نه بویی از جنگ به مشامش خورده و نه سختی‌های آن روزگار را تحمل کرده، امروز می‌رود پشت در خانه ‌حسین علایی و مثلا او را "منافق" خطاب می‌کند. 
حسین علایی جزو سالم‌ترین شخصیت‌های سپاهی ماست. زندگی‌اش سالم است، گذشته‌اش سالم است. یک‌شبه او را "کفتار" می‌کنند، یک‌شبه او را "‌شمربن ذی‌الجوشن" می‌کنند.
دلیل آن این است که می‌گویند: تا زمانی که با ما و در کنار ما هستی و هم‌چنان تایید کننده‌ی رفتار ما هستی، در گردونه ‌ما هستی. ولی به محض این‌که از ما بپرسی چرا یا این‌که بخواهی متعرض رفتار ما شوی، ما آن‌چنان با تو برخورد می‌کنیم و تو را آن‌چنان به دوردست‌ها می‌تارانیم که کم‌ترین‌آن منافق، شمربن ذی‌الجوشن یا کفتار خطاب کردن است.
این نشان‌ می‌دهد ما بلد نیستیم یا نمی‌خواهیم بدانیم که چگونه با معترضان و مخالفان رفتار کنیم. علت آن است که رواج اعتراض مبتنی با فروپاشی خود ما خواهد بود. حال آن‌که جامعه‌ی سالم به نقد پروبال می‌دهد و از نقد استقبال می‌کند. 
آقای علایی عزیز، به همین دلیل مورد تعرض جماعتی قرار می‌گیرد که نمی‌خواهند آشفتگی در حوزه ‌سپاه ایجاد شود. چون خروج آقای علایی از مجموعه‌سپاه می‌تواند فتح بابی باشد برای خروج آشکار دیگرانی که مترصد گشایش هستند و این باعث آشوب و آشفتگی‌ در مجموعه و بدنه‌ سپاهی ‌می‌شود که الان اصرار دارند بدنه سپاه یک‌دست است.

۱۳۹۰/۱۰/۲۴

'پیام مستقیم آمریکا به رهبر ایران در مورد تنگه هرمز'

مقامات دولت آمریکا به روزنامه نیویورک تایمز گفته‌اند که از طریق کانال‌های محرمانه، مستقیما به آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران در مورد بستن تنگه هرمز هشدار داده‌اند.
نیویورک تایمز هویت این مقامات را فاش نکرده، اما نوشته است که آنها به رهبر ایران گفته اند که بستن تنگه هرمز خط قرمزی است که اگر ایران از آن عبور کند، با واکنش آمریکا روبرو خواهد شد.
مقامات مذکور نحوه برقراری این تماس غیر معمول را توضیح نداده اند و نگفته اند که آیا پاسخی از ایران دریافت کرده اند یا خیر.
مقامات آمریکایی پیش تر به صورت علنی هم اعلام کرده بودند که تلاش احتمالی ایران برای بستن تنگه هرمز را تحمل نخواهند کرد.
ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به تازگی گفته است که در صورت بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، "آمریکا وارد عمل خواهد شد و تنگه را باز خواهد کرد".
سخنان این مقام عالی رتبه نظامی آمریکا تنها می تواند به معنای استفاده از نیروی نظامی، از جمله کشتی های مین جمع کن باشد.
مقامات نظامی و سیاسی ایران در هفته های اخیر بارها از توانایی ایران برای بستن تنگه هرمز بر روی کشتی های تجاری و نفتکش ها سخن گفته اند.
معاون اول رئیس جمهور ایران گفته بود که اگر غرب از فروش نفت ایران جلوگیری کند، ایران هم اجازه عبور نفت کشورهای دیگر از تنگه هرمز را نخواهد داد.
پس از این سخنان، فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خلیج فارس اعلام کرد که اجازه بسته شدن تنگه هرمز را نخواهد داد.
سایر مقامات آمریکایی و وزیر دفاع بریتانیا هم این سخن را تکرار کردند.
اما به گفته مقاماتی که نیویورک تایمز با آنها صحبت کرده است، دولت آمریکا برای اطمینان یافتن از اینکه ایران اهمیت مسئله را کاملا درک کند، پیامی را مستقیما برای رهبر این کشور ارسال کرده است.
آمریکا در ماه های اخیر بر تلاش خود برای افزایش فشار تحریم ها علیه ایران افزوده است و ایران هم با برگزاری چند مانور نظامی، تلاش کرده که آمادگی خود را برای مقابله با هر گونه مداخله نظامی احتمالی را به نمایش بگذارد.

۱۳۹۰/۱۰/۲۱

اسرائیل در حال برنامه ریزی برای تعامل با ایران هسته ای است.

روزنامه تایمز چاپ لندن نوشت: یک مرکز پژوهشی در اسرائیل که دارای ارتباطات قوی با کابینه اسرائیل است، گزارشی را درباره اقدامات لازم برای "تعامل با ایران هسته ای" تدوین و به مقامات ارشد تل آویو ارائه کرده است.
تایمز در این باره می نویسد: این اقدام نشان می دهد اسرائیل امید به توقف فعالیت های هسته ای ایران را از دست داده است. این روزنامه اضافه کرد: مرکز "پژوهش های امنیت ملی اسرائیل" در نشستی با حضور فرماندهان نظامی سابق، سفرا و مسئولانی از سازمان جاسوسی تلاش می کند تا استراتژی اسرائیل درباره واکنش به آزمایش بمب هسته ای ایران و راه های آن را تهیه و تنظیم کند.
تایمز افزود: این مرکز پژوهشی که رئیس سابق سازمان جاسوسی نظامی اسرائیل، مدیریت آن را برعهده دارد، گزارشی را در این باره تهیه کرده و به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ارسال کرده است.
در این گزارش آمده است: در واکنش به آزمایش احتمالی بمب اتمی در ایران، آمریکا به اسرائیل پیشنهاد امضای "توافق دفاعی" خواهد کرد و از تل آویو خواهد خواست تا علیه ایران اقدام نظامی نکند.
در همان حال به رغم اینکه عربستان سعودی نیز به برنامه هسته ای خود ادامه خواهد داد روسیه هم با آمریکا ائتلاف خواهد کرد تا مانع از گسترش سلاح هسته ای در منطقه شود .
کارشناسان در مرکز پژوهش های امنیت ملی در اسرائیل معتقدند که آزمایش بمب هسته ای ایران احتمالا در سال 2013 انجام خواهد شد و پس از آن اقدامات تحریک آمیزی از سوی دولت احمدی نژاد روی خواهد داد که از جمله این اقدامات می توان به بازترسیم مرزهای ایران با عراق و اقدام علیه کشتی های ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس اشاره کرد.
در این گزارش آمده است: تجربه نشان داده که ایران از فعالیت های هسته ای خود دست برنمی کشد اما تلاش خواهد کرد ضمن توافق با قدرت های جهانی ، موضع خود را تقویت کند.با این حال گزینه نظامی اسرائیل علیه ایران یا تهدید به استفاده از آن همچنان باید پس از تجربه هسته ای این کشور ، مطرح بماند.

۱۳۹۰/۱۰/۲۰

تایید آغاز غنی سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی ایران

آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که ایران غنی سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی فردو را آغاز کرده است.
جیل تودور، سخنگوی آژانس در بیانیه ای اعلام کرد: "آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند تایید کند که ایران تولید اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را در تاسیسات غنی سازی فردو شروع کرده است."
در اولین واکنش به این خبر، آمریکا اعلام کرد که این تصمیم ایران، روند نقض تعهدات بین المللی مصوب در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را "بیشتر تشدید" می کند.
از سال ۲۰۰۵ شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته است که غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.
ایران می گوید که قصد دارد اورانیوم با غنی ۲۰ درصد را برای مصارف پزشکی و تحقیقاتی تولید کند ولی غرب نگران است که آن گامی مهم بسوی تولید جنگ افزار اتمی باشد.
آغاز غنی سازی اورانیوم در فردو موجب نگرانی دیپلماتهای غربی شده است. یکی از آنها به خبرگزاری فرانسه گفته است که این تصمیم جمهوری اسلامی نگرانی های جدی جامعه بین الملل را "تنها افزایش می دهد."
یک دیپلمات دیگر گفت که آن نشان می دهد ایران "قطعنامه های شورای امنیت را کاملا نادیده گرفته است."
ایران پس از افشاگری آمریکا و فرانسه، در سپتامبر ۲۰۰۹ به وجود تاسیسات زیرزمینی فردو در حوالی قم اذعان کرد. ایران می گوید که از بیم بمباران احتمالی اسرائیل و آمریکا، دستگاه های سانترفیوژ را به این مکان زیرزمینی در دل کوهها انتقال داده است.
جیمز رینولدز، خبرنگار امور ایران بی بی سی می گوید که این تاسیسات مایه جلب توجه و ظن فراوانی شده است.
آمریکا و اسرائیل حاضر نشدند گزینه حمله هوایی به تاسیسات نظامی ایران را منتفی اعلام کنند.
به نوشته جیمز رینولدز، تحلیلگران معتقدند که تاسیسات فردو می تواند اکثر حملات هوایی را تاب بیاورد.
در روز شنبه گذشته فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی‌اتمی ایران از افتتاح تأسیسات غنی سازی "فردو" در آینده ای نزدیک خبر داده بود.

۱۳۹۰/۱۰/۱۶

ازدواج نازنین افشین جم با وزیر دفاع کانادا


نازنین افشین جم، دختر شایسته کانادا در سال ۲۰۰۳، با وزیر دفاع کانادا ازدواج کرده است.
ازدواج آقای پیتر مککی و خانم افشین جم دیروز (چهارشنبه) در یک مراسم خصوصی در کشور مکزیک انجام گرفت.
نازنین افشین جم، که در ایران به دنیا آمده بود و با خانواده خود به کانادا مهاجرت کرد، پس از انتخاب شدن به عنوان دختر شایسته کانادا به فعالیت های حقوق بشری روی آورد و سازمانی برای مقابله با اعدام کودکان در ایران تاسیس کرد.
وی که در دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا در رشته های روابط بین الملل و علوم سیاسی تحصیل کرده است، عضو هیات مدیره بنیاد روابط نژادی کانادا نیز هست.
پیشتر نیز ازدواج یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه سابق آلمان، با مینو براتی خبرساز شده بود. مهران براتی، پدر مینو براتی، از فعالان جمهوریخواه ایرانی در آلمان است.