۱۳۹۰/۱۰/۰۸

درخواست ۴۲ نماینده برای ابطال فوری حکم انتصاب داماد احمدی نژاد

آقای خورشیدی که حدودا ۳۰ سال سن دارد، در حال حاضر رئیس شورای مشاوران رئیس جمهور ایران است.
خبرگزاری فارس امروز چهارشنبه ۷ دی گزارش داده که ۴۲ نماینده اعتراض خود را نسبت به این انتصاب کتبا به آقای احمدی نژاد ابلاغ کرده اند.
در نامه این صراحتا قید شده که مهدی خورشیدی هیچ تجربه مدیریتی ندارد.
آنها نوشته اند: " مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از جمله تخصصی‌ترین سازمان‌های دولتی است که برای فرایند تولید، تجارت، توزیع و مصرف طیف گسترده‌ای از کالاها و خدمات مقررات‌گذاری می‌کند و خود مسئول نظارت بر اجرای آن مقررات نیز هست. هیچ کس نمی‌پذیرد که مؤسسه‌ای با بیان پیچیدگی فنی و علمی به جوان بی‌تجربه‌ای که پزشک عمومی است، سپرده شود. جوانی که تنها تجربه‌اش این است که داماد رئیس‌جمهور است."
سازمان ملی استاندارد از زیر مجموعه های ریاست جمهوری ایران محسوب می شود و وظیفه اش کنترل مطابقت اجناس و کالاهای تولیدی و وارداتی با استانداردهای مصوب برای حفظ حقوق و سلامت مصرف کنندگان است.
نمایندگان معترض در ادامه نامه خود خواهان لغو حکم انتصاب مهدی خورشیدی شده اند.
آنها نوشته اند: " این کار شما اولین مورد از این دست نیست، ولی تعارض این مورد با شعارها و وعده‌های جنابعالی از همیشه آشکارتر و تأسف بارتر است. لغو این حکم از نظر ما نمایندگان ملت ضروری است که باید بدون فوت وقت صورت گیرد."
اشاره این نمایندگان به شعارهای انتخاباتی محمود احمدی نژاد در انتخابات سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ است که وعده داده بود با پدیده فساد فامیلی در ایران مبارزه کند.
احمد توکلی، مرتضی آقاتهرانی، حمید کاتوزیان، الیاس نادران، غلامرضا مصباحی مقدم، حمید رسایی، محمد دهقان، محمد تقی رهبر، سید احمدرضا دستغیب، حسین فدایی، قدرت الله علیخانی و کاظم جلالی از امضاء کنندگان این تذکرنامه معرفی شده اند.
روز سه شنبه نیز احمد توکلی که رئیس مرکز پژوهشهای مجلس نیز هست، در نشستی درباره جرائم و تخلفات بانکی از انتصاب مهدی خورشیدی به ریاست سازمان استاندارد انتقاد کرده بود.
هنوز سایت رسمی اطلاع رسانی دولت ایران حکم آقای خورشیدی را منتشر نکرده ولی رسانه های ایران می گویند این حکم را آقای احمدی نژاد یکشنبه برای دامادش نوشته است.
در آستانه نهمین دوره انتخابات مجلس که ۱۲ اسفند برگزار می شود، فشار اصولگرایان منتقد دولت به آقای احمدی نژاد و یارانش افزایش یافته است.
آنها می گویند که نگران ورود نامزدهای مورد حمایت "جریان انحرافی" به سرپرستی اسفندیار رحیم مشائی، رئیس دفتر آقای احمدی نژاد، به مجلس هستند، زیرا اعضای این جریان بدنبال تضعیف جایگاه روحانیت بخصوص ولایت فقیه در حکومت ایران هستند، اتهامی که از سوی آقای مشائی و یارانش تکذیب شده است.

۱۳۹۰/۱۰/۰۲

محسن کاظمینی، فرمانده جدید سپاه تهران، کیست؟

سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در حکمی سرتیپ پاسدار محسن کاظمینی را به عنوان فرمانده سپاه تهران منصوب کرده است. محسن کاظمینی در این سمت جایگزین سرتیپ حسین همدانی شده است.
اما پرسش اینجاست که سرتیپ محسن کاظمینی، فرمانده جدید سپاه تهران، کیست و چه سوابقی دارد؟
ژنرال تک ستاره

سرتیپ کاظمینی یک ژنرال تک ستاره است و پیش از این معاون عملیات کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. سرتیپ کاظمینی از مرداد سال ۱۳۸۸ و در اوج نا‌آرامی‌های تهران، از خوزستان به تهران آمده و این مسئولیت را قبول کرده بود. وظیفه اصلی وی به عنوان معاون عملیات کل سپاه، آماده کردن طرح‌های عملیاتی سپاه برای یک نبرد احتمالی بوده است.
وی اصالتاً کاشانی و ۵۰ ساله است. دست کم از سال ۱۳۵۹ یعنی ۳۱ سال پیش عضو سپاه پاسداران بوده و از کادرهای قدیمی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله بوده که حالا به فرماندهی آن منصوب شده است. وی همچنین در ابتدای سال ۱۳۶۱ که نیروهای تیپ محمد رسول‌الله به فرماندهی احمد متوسلیان برای نبرد با اسرایل به لبنان اعزام شدند، راهی این کشور شد و مدتی را در لبنان بود.

محسن کاظمینی در دوره جنگ هشت ساله ایران و عراق در رده‌های ارشد مانند قرارگاه و لشکر نبود ولی بعد از جنگ در سپاه خوزستان، فرماندهی سپاه ولی عصر (ویژه استان خوزستان) را برعهده داشت.

کاظمینی جانشین که شد؟

پیش از سرتیپ کاظمینی، فرماندهی سپاه استان تهران به عهده حسین همدانی بود. حسین همدانی از اعضا و بنیانگذاران سپاه همدان است و از سال ۱۳۵۹ در جنگ ایران و عراق شرکت داشت و سابقه ۳۲ ساله عضویت در سپاه را دارد.
وی از فرماندهان منطقه عملیاتی «بازی دراز» درجبهه غرب بوده و خاطرات خود را از این نبرد در کتابی تحت عنوان «تکلیف است برادر» تدوین کرده است. حسین همدانی بعد‌ها مدتی فرمانده لشکر انصار الحسین همدان بوده است.
وی در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی در نیمه دهه ۱۳۷۰ از فرماندهان منتقد خاتمی در سپاه بود و از امضاکنندگان نامه تهدیدآمیز ۲۷ فرمانده ارشد سپاه به محمد خاتمی به شمار می‌رود.
تا سه سال قبل و موقعی که حسن طائب فرمانده بسیج بود، حسین همدانی معاون حسن طائب بود. وی سپس در آبان سال ۱۳۸۸ و در اوج نا‌آرامی‌های بعد از انتخابات تهران و مقابله سپاه و بسیج با معترضان به نتایج انتخابات، فرمانده سپاه تهران شد. همچنین نام وی هم در فهرست تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران قرار دارد.

حیطه وظایف و مسئولیت‌های سپاه تهران

مهم‌ترین وظیفه سپاه تهران، حفظ امنیت پایتخت و مرکز قدرت سیاسی جمهوری اسلامی در برابر هر نوع قیام، شورش، کودتا و یا هر نوع تهدید داخلی و یا خطر حمله خارجی است.
موقعی که گفته می‌شود سپاه تهران، منظور محدوده شهری و جغرافیایی است که به تهران بزرگ معروف است. یعنی شهر تهران، شمیرانات و شهر ری. مهم‌ترین نیروی نظامی که زیر نظر سپاه تهران است لشکر ۲۷ محمد رسول الله است و البته تمام بخش‌های رزمی بسیج تهران هم زیر نظر سپاه تهران است.
سپاه دیگری هم در کنارسپاه تهران هست به نام سپاه سید الشهدا که ماموریت حفظ امنیت را درسایر شهرستان‌های استان تهران مثل رودهن، بومهن، و ورامین برعهده دارد.
البته کرج هم که اخیرا مرکز استان جدیدی به نام استان البرز شده است، سپاه خاص خودش را دارد که به سپاه امام حسن مجتبی معروف است.

معنای نظامی- امنیتی تغییر فرماندهی سپاه تهران

تغییرات در رده‌های بالای سپاه مثل تغییر فرمانده سپاه تهران، تابع شرایط امنیتی، سیاسی و نظامی است و فقط یک امر نظامی صرف به شمار نمی‌رود. دلیل این امر هم، اهمیت سیاسی-امنیتی تهران برای حکومت جمهوری اسلامی است.
ضمن اینکه اصولاً در رده‌های ارشد سپاه، برخلاف ارتش، عزل و نصب فرماندهان، تا حالا خیلی تابع مسائلی مانند بازنشستگی ویا تغییرات دوره‌ای و زمانی نبوده است.
علاوه بر این این نوع تغییرات که در این هفته‌ها شامل موارد دیگری هم در سطوح فرماندهان عالی سپاه بوده است، معمولاً ناشی از اتخاذ یک رویکرد و راهبرد جدید نظامی -امنیتی است که با توجه به تحولات داخلی و خارجی و نوع تهدیداتی که جمهوری اسلامی با آن روبه‌رو است، اتخاذ می‌شود.

پاداش ۱۰ میلیون دلاری آمریکا برای 'مهره القاعده در ایران'

ایالات متحده آمریکا برای دستگیری مردی که به گفته این کشور از طریق ایران برای القاعده نیرو جذب می کند و پول انتقال می دهد، ۱۰ میلیون دلار پاداش می دهد.
وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، می گوید یاسین السوری، به موجب توافقی میان حکومت ایران و القاعده می تواند در ایران فعالیت کند.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا می گوید که آقای السوری "مبالغ قابل ملاحظه ای پول را از طریق ایران برای رهبران القاعده در افغانستان و عراق فرستاده است."
رابرت هرتینگ، از اداره امنیت دیپلماتیک آمریکا، می گوید که السوری "تهدیدی دائمی برای منافع ایالات متحده است."
به گفته این مقام آمریکایی، این اولین بار است که وزارت خارجه آمریکا برای کسب اطلاعاتی که منجر به دستگیری یک تامین کننده مالی تروریستها شود، پاداش تعیین می کند.
در تابستان گذشته نیز وزارت خزانه داری آمریکا ایران را به پناه دادن و حمایت از مهره های القاعده متهم کرده بود.
این وزارتخانه اعلام کرده بود که عزالدین عبدالعزیز خلیل از "تسهیل کنندگان" ارشد امور القاعده است که با آگاهی دولت ایران در این کشور کار و زندگی می کند.
در بهار گذشته هم کنگره آمریکا گزارشی منتشر کرد که در آن نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به ارتباط با القاعده متهم شد.
در آن گزارش آمده بود که ایران طی ۱۰ سال گذشته با حمایت و کمک به ایمن الظواهری، رهبر کنونی القاعده به این گروه امکان حملات بیشتر به آمریکا و متحدانش را داده است.
پاداش وزارت خارجه ایالات متحده در شرایطی تعیین می شود که روابط جمهوری اسلامی و آمریکا پس از دست یافتن ایران به یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی و دستگیری یک ایرانی آمریکایی تبار به اتهام جاسوسی برای سیا به تیره ترین سطح در سالهای اخیر رسیده است.
ایران تاکنون اتهامهای همکاری با القاعده را رد کرده و خود را یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم در دنیا معرفی کرده است.

۱۳۹۰/۰۹/۲۹

اژه‌ای:در پرونده اختلاس بانکی برای زنی برلیان ۶ میلیارد تومانی خرید‌ه‌اند

غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل ایران گفته است که در ادامه بررسی پرونده "فساد مالی" سه هزار میلیارد تومانی مشخص شده که یکی از متهمان این پرونده "۱۶ میلیارد تومان جواهرات و خانه برای دو همسر خود خریداری کرده است."
آقای اژه‌ای این سخنان را در نشست خبری روز دوشنبه (۱۹ دسامبر- ۲۸ آذر) بیان کرد. او در مورد نام این متهم جزئیاتی ارایه نداد.
به گفته دادستان کل ایران در حین بررسی این پرونده مشخص شده است که این متهم "بخشی از اموال را برای بستگان خود خریداری کرده و در جاهایی پنهان کرده‌اند. به طور مثال بیش از ۱۰ میلیارد تومان برای دو همسر خود جواهرات خریده که موجود است و حتی سند یک برلیان که حدود ۶ میلیارد تومان هزینه آن بوده است به دست آوردیم که البته خود برلیان را هنوز پیدا نکرده‌ایم."
بر اساس گزارشهای منتشر شده در رسانه‌های ایران، آقای اژه‌ای در این نشست خبری افزوده است که "تعدادی از شرکت‌های خارج از کشور که وابسته به گروه 'آریا' بودند، شناسایی شدند و از پلیس بین‌الملل خواسته شد اقدامات لازم در این زمینه را با توجه به دستورات قضایی انجام دهد."
شرکت امیرمنصور آریا، که مدیران ارشد آن از متهمان اصلی پرونده اختلاس کلان بانکی هستند، دارای چندین شرکت صنعتی و خدماتی با تعداد قابل توجهی کارگر و کارمند است.
پیشتر (چهارشنبه ۱۴ دسامبر، ۲۳ آذر)، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران از احتمال واگذاری "غیرقانونی" برخی کارخانه‌های مهم از جمله یک کارخانه فولاد به گروه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا خبر داد.
به گزارش سایت خبرآنلاین، آقای لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی ایران درباره وضعیت پرونده فساد مالی بزرگ گفت که رئیس سازمان بازرسی کل کشور در اسرع وقت، قانونی بودن یا نبودن اصل واگذاری‌ها را بررسی خواهد کرد.
به گفته آقای لاریجانی، اگر ثابت شود که واگذاری‌ها به این شرکت از اساس غیرقانونی بوده است، مسیر قضایی رسیدگی‌ها نیز تا حدی تغییر می‌کند و ابعاد جدیدی خواهد یافت.
گزارش ها در مورد اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از شبکه بانکی ایران حدود سه ماه پیش در برخی رسانه‌های خبری داخلی انتشار یافت و با توجه به ابعاد بی سابقه این سوء استفاده مالی، گزارش‌های پراکنده و تایید نشده‌ای از ارتباط برخی مقامات ارشد جمهوری اسلامی با این ماجرا را به دنبال آورد.
کوتاه مدتی پس از آن، آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به رسانه‌ها دستور داد که از پرداختن بیش از اندازه به این موضوع خودداری کنند.
پس از انتصاب غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل ایران به عنوان مسئول پیگیری این پرونده، وی منبع اصلی خبررسانی در این مورد محسوب می‌شود.
پرونده آماده برای دادگاه
پیشتر (دوشنبه ۱۲ دسامبر - ۲۱ آذر) مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل ایران، در اظهاراتی گفت که مرحله نخست پرونده اختلاس بزرگ بانکی برای ارائه به دادگاه آماده شده و افزود که سخنگوی قوه قضاییه و مسئول پیگیری پرونده در نظر دارد چند مرحله دیگر این پرونده را آماده و به دادگاه ارسال کند.
آقای پورمحمدی در سخنان خود گفت: "قطعا متهمان صاحب نفوذ این پرونده حامیان و مدافعانی دارند که امروز نمی توان از آنها اسمی آورد و آرام آرام باید با توجه به دستاوردهای جدید پرونده صحبت کرد."
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید براینکه روند رسیدگی به این پرونده به دلیل پیچیدگی آن به زودی تکمیل نمی شود افزود که مردم نگران آن هستند که "مبادا این پرونده تخلف بزرگ مالی مشمول مرور زمان شود" اما وعده داد که چنین نخواهد شد.

۱۳۹۰/۰۹/۲۳

نکات تازه از ماجرای مرگ هاله سحابی از زبان علی مطهری

علی مطهری، نماینده مجلس ایران در مورد سئوال از وزیر اطلاعات این کشور در مورد مرگ هاله سحابی در مجلس و پاسخ های او نکاتی تازه را مطرح کرد.
آقای مطهری دیروز سه شنبه ۲۲ آذر در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: "از وزیر اطلاعات در باره مرگ هاله سحابی سئوال کردیم تا به کمیسیون بیاید و توضیحاتی را ارائه بدهد؛ قرار شد که سی‌دی [حاوی فیلم مربوط به وقایع تشییع جنازه عزت الله سحابی] را به ما بدهند تا آن را مشاهده کنیم و اگر قانع نشدیم، وزیر به صحن علنی بیاید و توضیح بدهد".
هاله سحابی، از فعالان سیاسی مخالف دولت ایران، خرداد ماه امسال در پی حمله ماموران امنیتی به مراسم تشییع جنازه پدرش در لواسان، درگذشت.
حاضران در صحنه گفتند که یک مأمور لباس شخصی ضربه ای به او زده بود که باعث از حال رفتن و نهایتا مرگ او شد، اما مقامات رسمی مرگ او را "طبیعی" و بر اثر سابقه بیماری قلبی، گرمای هوا و شوک ناشی از مرگ پدرش توصیف کردند.
اکنون آقای مطهری می گوید که وزارت اطلاعات در پاسخ به سئوال او اعلام کرده است که آنها "نمی خواستند که او از دنیا برود و آنچه اتفاق افتاده، بی توجهی مأمور بوده است".
آقای مطهری در این مورد گفت: "اگر مأمور خطایی انجام داده، باید برای مردم توضیح داده شود و از مردم عذرخواهی شود".
او از تلاش عده ای برای ایجاد "قداست بی جا برای نظام" انتقاد کرد و گفت که اعتراف به اشتباهات به حکومت آسیبی نمی زند.
هاله سحابی از فعالان ملی مذهبی و مدافعان حقوق زنان ایران بود که به اتهام شرکت در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دستگیر و زندانی شد.
او پس از مرگ پدرش، عزت الله سحابی که از سرشناس ترین چهره های ملی-مذهبی ایران بود، برای شرکت در مراسم تدفین او از زندان به مرخصی آمد، اما در جریان حمله به این مراسم آسیب دید و درگذشت.
چند روز پس از درگذشت او، هدی صابر، فعال ملی مذهبی دیگری که به اتهامی مشابه در زندان به سر می برد در اثر اعتصاب غذا در اعتراض به نحوه مرگ خانم سحابی، جان خود را از دست داد.
مخالفان دولت ایران مقامات زندان را به سهل انگاری در مراقبت از آقای صابر متهم کردند.
آقای مطهری در سخنان دیروز خود در دانشگاه تهران از نحوه برخورد حکومت با اعتراضات پس از انتخابات دو سال پیش ایران و زندانی کردن معترضان انتقاد کرد.
او گفت که به نوع برخوردی که در جریان وقایع پس از انتخابات با معترضان شد معترض بوده است و عقیده دارد که آن همه "سختگیری" لازم نبوده است.
آقای مطهری با انتقاد از زندانی کردن افراد به دلیل اعتقاداتشان افزود: "به غیر از کسانی که در حوادث سال ۱۳۸۸ دست به تخریب و ایجاد حریق زدند، کسی نباید زندانی باشد".

بازديد رييس جمهوري آلمان از مسجد شيخ زايد در ابوظبي


هيئت آلماني در اين بازديد كفش هايشان را در آوردند

۱۳۹۰/۰۹/۲۰

علی‌اکبر صالحی، رئیس جمهور آیندهٔ ایران است؟

دیپلماسی ایرانی نوشت:
پس از انقلاب اسلامی 1979 در ایران،‌رهبران جدید ایران با معضل به جا مانده از میراث سلطنت پهلوی در ایران مواجه شدند که یکی از مهمترین آن نیرو‌گاه هسته‌ای بوشهر بود. این نیرو‌گاه توسط گروهی از شرکت‌های آلمانی تنها 4 سال قبل از انقلاب احداث شده بود.
تیمی 5 نفره به دستور امام خمینی برای بررسی نیرو‌گاه بوشهر و ارائه راهکار تعیین شد که یکی از آنها علی اکبر صالحی، مهندس هسته‌ای بود که به تازگی از دانشگاه ام آی تی فارغ‌التحصیل شده بود و اکنون در سمت وزیر امور خارجه ایران قرار دارد.
این گروه کارشناسی پس از بازدید بوشهر بر سر نتیجه دچار اختلاف نظر شدند. 3 نفر از آنها به دنبال نابود کردن این نیرو‌گاه بودند و دو نفر دیگر که یکی از آنها صالحی بود بر این باور بودند که این نیروگاه باید تکمیل شود. با توجه به جنگی که در آن زمان بین ایران و عراق درگرفت، ‌آیت‌الله خمینی در مورد تخریب یا تکمیل این نیروگاه تصمیم نگرفت و موضوع به آینده موکول شد.
تا سال‌ها بعد صالحی فاصله خود را از سیاست حفظ کرد و به امور دانشگاهی پرداخت. تا اینکه در سال 1997 محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت که در جستجوی نام جدیدی به عنوان نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود ، صالحی را به این سمت برگزید.
این در حالی بود که صالحی هیچگاه با آغوش باز از سوی حسن روحانی،‌ چهره ای سیاسی که در آن دوران ریاست مذاکرات هسته‌ای ایران را بر عهده داشت، ‌پذیرفته نشد. روحانی وی را یک خارجی می‌خواند چرا که محل تولد او کربلاست و سال ها در دانشگاه آمریکایی در بیروت تحصیل کرده و به زبان عربی مسلط است.
صالحی در نخستین روز‌های آغاز کارش در سمت نماینده ایران در آژانس احساس می کرد که از این تیم جدا شده است و در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای مراتب نگرانی خود در این زمینه را اعلام کرد. وی سپس به معاون برنامه‌های آموزشی سازمان کنفرانس اسلامی در سال‌های 2007 تا 2009 به جده سفر کرد.
در سال 2009، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران بار دیگر صالحی را به برنامه هسته‌ای ایران وارد کرد و وی به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران برگزیده شد.
در واقع صالحی هیچگاه تمایلی به تبدیل شده به یک چهره سیاسی نداشته است و همین ویژگی موجب شده است که وی در دولت‌های خاتمی و احمدی‌نژاد در راس برنامه‌های هسته‌ای ایران حضور داشته باشد. جایی که شخصی بدون وابستگی‌های سیاسی با عملکردی حرفه‌ای مورد نیاز است. ویژگی‌هایی که این احتمال را افزایش می‌دهد که وی به جایگاهها و پست‌های عالی‌تر در جمهوری اسلامی دست یابد.
در حال حاضر دیدگاه اغلب تحلیلگران بر این مبنا استوار است که علی لاریجانی رئیس مجلس یا محمد باقر قالیباف، شهردار کنونی تهران در انتخابات ریاست جمهوری آتی ایران پیروز خواهند شد. هر دو آنها در حلقه اصلی نظام قرار داشته و پایبندی خود به جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب را به اثبات رسانده‌اند.
لاریجانی و قالیباف هر دو پایگاه‌های سیاسی قدرتمندی دارند. لاریجانی در بین طبقه روحانیون و قالیباف در بین نظامیان. این در حالی است که هم اکنون تلاش زیادی صورت می‌گیرد که با توجه به برخی اختلافات ایجاد شده به دنبال تحرک‌های اخیر احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهور، به اختلافات دامن زده نشود.
اما فارغ از روی کار آمدن رئیس جمهوری دیگر با پایگاه‌های سیاسی قوی، صالحی اطلاعات و تجربه‌ای جامع و ارزشمند در دو بخش حیاتی ایران دارد که جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری سیاسی و اقتصادی وسیعی در آن انجام داده است. یکی از این بخش‌ها انرژی هسته‌ای و دیگری رابطه با اعراب منطقه است.
به دنبال انتشار گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران، صالحی شاید یکی از بهترین گزینه‌ها برای دنبال کردن باشد. شبکه‌های خبری و اسناد ویکی‌لیکس اخیرا فاش کرده‌اند که دیپلمات‌های غربی به دنبال روی کار آمدن صالحی به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بسیار خوش بین بوده‌اند. آنها بر این باور بودند که صالحی فردی باهوش و ماهر است و آنها ترجیح می‌دهند به جای دیگر مقامات با وی وارد گفت و گو و تعامل شوند. در شرایطی که بحران هسته‌ای ایران تشدید شده است، صالحی آگاه و خوش سخن برای حفظ ایده‌های هسته‌ای ایران بهترین شانس است.
در همین حال روابط ایران با اعراب در 3 بخش به چالش کشیده شده است. نحوه مواجه با بهار عرب، چگونگی ادامه روابط با سوریه که بشار اسد در آن در آستان سقوط قرار دارد و همچنین اتهام اخیر واشینگتن به جمهوری اسلامی در خصوص دست داشتن سپاه در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا که روابط تهران و ریاض را به شدت متزلزل کرده است.
شاید هیچ چهره سیاسی در ایران به اندازه صالحی برای مانور دهی در این زمینه مناسب نباشد. وی سال‌ها در کشور‌های عربی زندگی کرده و عربی را به خوبی صحبت می‌کند و می‌تواند به عنوان سفیر ایران در منطقه باشد. این صالحی بود که با وجود انتقادات داخلی در ماه گذشته به عربستان سفر کرد و مرگ سلطان بن عبدالعزیز آل سعود را به خاندان سعودی تسلیت گفت.
آنچه در شرایط کنونی ایران اهمیت دارد،‌ روی کار آمدن فردی به عنوان رئیس جمهور است که کار‌ها را به اتمام برساند و آنقدر زیرک باشد که حد جایگاه خود را بداند.

قبض گاز 900 هزار تومانی ناطق نوری

احمد ناطق نوری ، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ما در مجلس تاکید کردیم که قیمت ها طی 5 سال و با شیبی ملایم آزاد شود تا فشاری به مردم نیاید؛ اما دولت این فشار را در یک سال وارد کرد و می خواهد به اهداف تعیین شده در پایان سال پنجم برسد.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به صدور برخی قبض ها با قیمت بالا پس از اجرای هدفمندی یارانه ها افزود: پول گاز منزل بنده آمده 900 هزار تومان! آنهم در حالیکه تنها یک مشعل در خانه داریم ؛ البته بر خلاف مسائلی که می گویند ، یک خانه معقول داریم که 150 متر مساحت آن است و این پول گاز با هر منطقی برای آن زیاد است و خود من هم با این هزینه ، لنگ شده ام.
نماینده مردم محمود آباد و نور با هشدار به دولت درباره ادامه این روند افزود: با این شتاب جلو رفتن ، معضلات مردم بیشتر می شود و با این شیب قیمتی ایجاد شده روز به روز به مشکلات اقتصادی مردم افزوده خواهد شد؛ شیب قیمتها باید ملایم تر شود تا مردم خود را رفته رفته به افزایش قیمت ها عادت دهند و این راه درست نیست.
عضو هیات رییسه مجلس در ادامه به سیاستهای اشتغال زایی دولت اشاره کرد و گفت: دولت درباره ایجاد اشتغال های میلیونی صحبت هایی کرده که در منطقه من(محمود آباد و نور) محقق نشده است.
ناطق نوری همچنین به اختلاس 3 هزار میلیاردی اشاره کرد و گفت: پیگیری قوه قضاییه در این زمینه خوب پیش می رود و البته باید نشست و دید نتیجه چه خواهد شد.
وی افزود: قوه قضاییه تا به اینجا خوب عمل کرده است و مجلس تا جایی که می توانست کمک کرد و هر زمان قوه قضاییه صلاح دید نیازمند کمک مجلس است ، مجلس وارد عمل خواهد شد.
نماینده حوزه انتخابیه نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در دوره‌ های اول، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم در پایان درباره کاندیداتوری اش در انتخابات مجلس نهم گفت : تا یار چه خواهد و میلش به که باشد! من انشاءالله در انتخابات مجلس نهم هم شرکت خواهم کرد ، اما بودنم منوط به خواست مردم است.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به صدور برخی قبض ها با قیمت بالا افزود: پول گاز منزل بنده آمده 900 هزار تومان! آنهم در حالیکه تنها یک مشعل در خانه داریم ؛ البته بر خلاف مسائلی که می گویند ، یک خانه معقول داریم که 150 متر مساحت آن است و این پول گاز با هر منطقی برای آن زیاد است و خود من هم با این هزینه ، لنگ شده ام.

محمد نوری‌زاد؛ چرا به رهبر نامه می‌نویسم


فیلمی در انتقاد از محمد نوریزاد، فیلمساز منتقد حکومت ایران منتشر شده که حاوی تصاویری از آخرین فیلم اوست. آقای نوریزاد در آخرین فیلمش به شرایط زندانها پرداخته بوده و می‌گوید قرار بوده این فیلم را محرمانه برای رهبر ایران ارسال کند. دیروز آقای نوریزاد در نامه سرگشاده جدیدی به رهبر ایران هشدار داد که مثل همه رهبران مرگ در انتظارش است و باید نگران آینده ایران باشد.

۱۳۹۰/۰۹/۱۷

توصیه پزشکان به مشایی برای کناره گیری از قدرت

گزارش‌ها حاکی از توصیه سیاسی-پزشکی متخصصان به رئیس دفتر رئیس جمهور است. گفته می‌شود پزشکان مشایی به وی توصیه کرده‌اند که به دلیل بیماری حاد قند، بهتر است از کلیه مشاغل اجرایی خود کناره گیری کند.
اسفندیار رحیم مشایی ابتدای سال ۹۰ هم به دلیل بیماری قند چند روز در یکی از بیمارستان‌های خصوصی تهران بستری شد به طوری که علت عدم حضورش در سفر هیات دولت به کردستان بیماری وی بود.

۱۳۹۰/۰۹/۱۴

مهدوی​کنی: موسوی سوسیالیست است و به آقای خامنه​ای اعتقاد ولایی ندارد

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز دو دلیل برای عدم حمایت از نامزدی میرحسین موسوی در انتخابات گذشته مطرح کرد.
به گزارش خبرآنلاين، آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان در گفت‌گویی با مجله پاسدار اسلام، به بازخواني بخشي از مسائل قبل و بعد ار انتخابات رياست جمهوري دهم پرداخت و گفت: آقای آقازاده قبل از انتخابات 88 پیش من آمد و گفت: «شما با آقای میرحسین موسوی مخالفت نکن و سکوت کن». من دو تا ایراد گرفتم و گفتم:‌ «من آقای میرحسین را از نظر اقتصادی یک آدم سوسیالیست می‌دانم. ایشان نه فقط در دوران جنگ که اصولاً سبک تفکرش این بود. روی بدی و خوبی این عقیده بحث ندارم، ولی به هر حال ایشان عقیده‌اش این بود. مسئله بعدی هم اینکه ایشان به آقای خامنه‌ای اعتقاد ولایی ندارد.
وي با بيان اينکه ولایت آقای خامنه‌ای مثل ولایت بوش و مائوتسه تونگ نیست، ادامه داد: مردم آنجا هم آنها را رهبر می‌دانند، ولی ما آقای خامنه‌ای را به معنای عام و آنچه که در دنیا مرسوم است، رهبر نمی‌دانیم، بلکه می‌گوییم ایشان نائب امام زمان«عج» است و نوعی تقدس برای این جایگاه قائلیم. آقای میرحسین به این اعتقاد ندارد. ممکن است بگوید رهبری را در قانون اساسی قبول دارد، ولی این برای ما کافی نیست.» آقای آقازاده گفت: «در زمان امام ایشان را قبول نداشت، چون امام رهبر بود، ولی الان که ایشان رهبر شده‌اند، قبولشان دارد.» گفتم:‌ «خیر، این نوع رهبری را که ما می‌گوییم، ایشان قبول ندارد». گفت:‌ «دارد». گفتم: «ندارد و خواهی دید». انتخابات که تمام شد و آن اوضاع که پیش آمد، به ایشان گفتم: «دیدی آقا را قبول ندارد. رهبری ما یک نوع تقدس دارد. ایشان اگر مقام ولایت و مقام رهبری را قبول داشت، نتیجه انتخابات را می‌پذیرفت و می‌رفت تا در دوره‌های بعد شرکت کند، ولی این کار را نکرد».
دبيرکل جامعه روحانيت مبارز افزود: رهبری و ولایت در نظام ما تقدسی دارد که افرادی که می‌خواهند به میدان بیایند، باید آن را قبول داشته باشند و ما با این تقدس، این رهبری را پذیرفته‌ایم. اگر کسانی این را بپذیرند، می‌توانیم بگوییم نظام را قبول دارند و اگر نپذیرند، نمی‌شود. من معتقدم این تقدس را باید حفظ کرد و صرف اینکه ایشان حاکم هستند و رئیس و رهبر، کافی نیست. آنچه که در نظام ولایی و اسلامی ما می‌تواند کارساز باشد، این اعتقاد است که ولایت فقیه، نیابت از جانب ولی‌عصر«عج» است. من در آقاي خامنه​اي تقوا و عدالت و مردمداری و زهد را می‌بینم. ایشان تمام خصوصیاتی را که یک فقیه نایب امام زمان«عج» باید داشته باشد، دارند

تصاویر واکنش وزیرخارجه آلمان در برابر لبخند های دیپلماتیک صالحی در بن !

ابراز تاسف عمیق وزیر خارجه ایران از یورش به سفارت بریتانیا

وزارت خارجه آلمان می گوید که علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران ضمن "ابراز تاسف عمیق" نسبت به حادثه یورش به سفارت بریتانیا در تهران گفته است که دولت ایران حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از حوادث مشابه به کار خواهد بست.
این تازه ترین نشانه فاصله گرفتن تهران از حادثه ای است که باعث وخامت در روابط ایران و اتحادیه اروپا شده است.
وزارت خارجه آلمان در بیانیه ای که دیدار آقای صالحی با گیدو وستروله را تشریح می کرد نوشت: "در مورد مساله حمله به سفارت بریتانیا در تهران، وزیر خارجه ایران مراتب عمیق تاسف خود را در مورد آن حوادث ابراز داشت."
گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان روز یکشنبه در حاشیه نشست دوم بن برای بررسی آینده افغانستان با علی اکبر صالحی دیدار کرد.
در بیانیه وزارت خارجه آلمان آمده است: "او (آقای صالحی) اطمینان داد که هر کاری می تواند برای جلوگیری از بروز مجدد چنین حادثه ای انجام دهد."
بر اساس بیانیه وزارت خارجه آلمان، آقای وستروله نیز در این دیدار تاکید کرده است که "حمله به هر یک از سفارت‌های اروپایی، به عنوان حمله به "تمام نمایندگی‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا تعبیر می‌شود."
سفارت بریتانیا و یک مجتمع دیپلماتیک دیگر بریتانیا - باغ قلهک - هفته گذشته مورد حمله هواداران حکومت ایران قرار گرفت؛ حمله ای که بریتانیا، مقام های ایرانی را مسئول آن دانست، اما ایران آن را حادثه ای خودجوش توصیف کرد.
پس از آن بریتانیا دیپلمات های ایرانی را از لندن اخراج کرد و تعدادی از کشورهای مهم اروپایی نیز سفرای خود را از تهران فراخواندند.
اما به نظر می رسد که مقام های ایرانی درحال فاصله گرفتن از آن حمله باشند.
پیشتر سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت با حمله به سفارتخانه ها و اشغال آنها مخالف است.
آقای خاتمی از چهره های تندرو حکومت ایران و نزدیک به آیت الله علی خامنه ای رهبر این کشور است.
امام جمعه موقت تهران همچنین گفت "من یک بار در خطبه‌های نماز جمعه نیز گفتم که حمله به سفارتخانه‌ها و اشغال آن‌ها در حقیقت اشغال یک کشور است و این کار غیرقانونی است."
یک روز پیشتر نیز آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در ایران که به حکومت نزدیک است از آن حادثه انتقاد کرده بود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آیت الله مکارم شیرازی گفت که "گاهی کارهایی فراتر از قوانین از سوی بعضی از جوانان عزیز احساساتی انجام می گیرد که بهانه مهمی به دست دشمن ماجراجو می دهد و هزینه های زیادی برای آن بپردازیم مانند همین حادثه اشغال سفارتخانه که سبب شد آنها با جنجال و هوچیگری سعی کنند شکستی را که از مجلس خورده بودند، جبران کنند."
سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی و اقامتگاه دیپلماتیک و مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک تهران بعد از ظهر ۸ آذر (۲۹ نوامبر) مورد حمله گروهی از معترضان به سیاست های بریتانیا قرار گرفت و اموال و مدارک آن تخریب شد.
این تشنج پس از آن رخ داد که مجلس ایران در روز یکشنبه گذشته در واکنش به تحریم بانک مرکزی ایران از سوی بریتانیا تصمیم به کاهش سطح روابط دوجانبه از سفیر به کاردار گرفت.
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا روز چهارشنبه در پارلمان این کشور گفت که کارکنان سفارت کشورش را از ایران خارج کرده و به دیپلمات های ایرانی ۴۸ ساعت فرصت داده است که خاک بریتانیا را ترک کنند. اما آقای هیگ در عین حال تاکید کرد که روابط دو کشور به طور کامل قطع نخواهد شد.
دیپلمات های ایرانی بامداد روز شنبه ۱۲ آذر، وارد تهران شدند.

۱۳۹۰/۰۹/۱۳

تصاویر ماهواره‌ای سایت ملارد قبل و بعد از انفجار

موسسه علوم و امنيت بين المللي (ISIS) تصاوير ماهوراه‌اي از ۲ماه قبل و ده روز بعد از انفجار سايت سپاه در منطقه ملارد را منتشر كرد.در سايت اين موسسه تحقيقاتي تصريح شده است كه اين موسسه با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي، سايت موشكي سپاه در حوالي ملارد را زير نظر داشته است.



نكته قابل توجه در گزارش موسسه علوم و امنيت بين المللي، اين است كه اين موسسه تحقيقاتي غيرانتفاعي، گزارش اخير آمانو درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را در اختيار ذاشت و گزارش‌هاي آن در تحليل‌هاي آژانس اطلاعات مركز آمريكا(CIA) مورد استفاده و استناد قرار مي‌گيرد.
گزارش موسسه علوم و امنيت بين المللي تصريح دارد اين موسسه اطلاعاتي دارد كه نشان مي‌دهد انفجار ۱۲ نوامبر ۲۰۱۱ در ملارد در زماني رخ داد كه محققان ايراني فناوري پيشرفته‌اي براي توسعه موتور موشك‌ها را آزمايش مي‌كرده‌اند.
اقدام آمانو در ارايه اطلاعات بازرسان آژانس به سازمانهاي جاسوسي غربي و موسسات تحقيقاتي وابسته به آنها، مورد انتقاد شديد دولت ايران قرار گرفت اما دولتهاي غربي به اين انتقاد كشورمان بي توجهي كردند.
موسسه علوم و امنيت بين المللي در سال ۱۹۹۳ تاسیس شده و یکی از ۶تینک تنک برتر آمریکایی در موضوعات امنیتی محسوب می شود.

پیش بینی PBS: صالحی، رئیس جمهور آینده ایران است

PBS در گزارشی درباره علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه به پیشینه او پرداخته و پیش بینی کرده است که وی در آینده به پست های بالاتری در نظام جمهوری اسلامی منصوب شود.
 
در این گزارش آمده است: تیمی 5 نفره به دستور امام خمینی برای بررسی نیرو‌گاه بوشهر و ارائه راهکار تعیین شد که یکی از آنها علی اکبر صالحی، مهندس هسته‌ای بود که به تازگی از دانشگاه ام آی تی فارغ‌التحصیل شده بود و اکنون در سمت وزیر امور خارجه ایران قرار دارد.
این گروه کارشناسی پس از بازدید بوشهر بر سر نتیجه دچار اختلاف نظر شدند. 3 نفر از آنها به دنبال نابود کردن این نیرو‌گاه بودند و دو نفر دیگر که یکی از آنها صالحی بود بر این باور بودند که این نیروگاه باید تکمیل شود. با توجه به جنگی که در آن زمان بین ایران و عراق درگرفت، ‌آیت‌الله خمینی در مورد تخریب یا تکمیل این نیروگاه تصمیم نگرفت و موضوع به آینده موکول شد.
اهم مطالب مطرح شده در این گزارش را در ادامه بخوانید:
  • در سال 1997 محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت که در جستجوی نام جدیدی به عنوان نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود ، صالحی را به این سمت برگزید.
  • هیچگاه با آغوش باز از سوی حسن روحانی،‌ چهره ای سیاسی که در آن دوران ریاست مذاکرات هسته‌ای ایران را بر عهده داشت، ‌پذیرفته نشد. روحانی وی را یک خارجی می‌خواند چرا که محل تولد او کربلاست و سال ها در دانشگاه آمریکایی در بیروت تحصیل کرده و به زبان عربی مسلط است.
  • صالحی در نخستین روز‌های آغاز کارش در سمت نماینده ایران در آژانس احساس می کرد که از این تیم جدا شده است و در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای مراتب نگرانی خود در این زمینه را اعلام کرد.
  • در سال 2009، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران بار دیگر صالحی را به برنامه هسته‌ای ایران وارد کرد و وی به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران برگزیده شد.
  • فارغ از روی کار آمدن رئیس جمهوری دیگر با پایگاه‌های سیاسی قوی، صالحی اطلاعات و تجربه‌ای جامع و ارزشمند در دو بخش حیاتی ایران دارد که جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری سیاسی و اقتصادی وسیعی در آن انجام داده است. یکی از این بخش‌ها انرژی هسته‌ای و دیگری رابطه با اعراب منطقه است.
  • به دنبال انتشار گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران، صالحی شاید یکی از بهترین گزینه‌ها برای دنبال کردن این برنامه باشد. شبکه‌های خبری و اسناد ویکی‌لیکس اخیرا فاش کرده‌اند که دیپلمات‌های غربی به دنبال روی کار آمدن صالحی به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بسیار خوش بین بوده‌اند. آنها بر این باور بودند که صالحی فردی باهوش و ماهر است و آنها ترجیح می‌دهند به جای دیگر مقامات با وی وارد گفت و گو و تعامل شوند.
  • آنچه در شرایط کنونی ایران اهمیت دارد،‌ روی کار آمدن فردی به عنوان رئیس جمهور است که کار‌ها را به اتمام برساند و آنقدر زیرک باشد که حد جایگاه خود را بداند.

۱۳۹۰/۰۹/۱۰

بریتانیا دستور تعطیلی فوری سفارت ایران را صادر کرد

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا درپارلمان این کشور گفت که دستور تعطیلی فوری سفارت ایران در بریتانیا صادر شده و به کارمندان این سفارت‌خانه ۴۸ ساعت فرصت داده شده که خاک بریتانیا را ترک کنند.
آقای هیگ که برای توضیح درباره واکنش بریتانیا به حمله به سفارت این کشور در تهران در پارلمان بریتانیا حاضر شده بود گفت که تمام دیپلمات‌های بریتانیا از ایران خارج شده‌اند. او دلیل این تصمیم را اطمینان یافتن از تامین امنیت این کارکنان خواند.
آقای هیگ تصریح کرد که سفارت بریتانیا در ایران تعطیل شده است و گفت اگر بریتانیا قادر به کار کردن در ایران نباشد سفارت ایران در لندن نیز باید کاملا تعطیل شود.
با وجود این وزیر خارجه بریتانیا گفت که تعطیلی سفارتخانه به معنای قطع کامل روابط نیست بلکه "کاهش سطح رابطه" میان دو کشور است.
روز سه شنبه، ۸ آذر (۲۹ نوامبر) گروهی از معترضان که رسانه‌های داخلی ایران آنان را دانشجویان دانشگاه های تهران و دانشجویان بسیجی توصیف می کردند، به منظور اعتراض به سیاست بریتانیا در قبال حکومت جمهوری اسلامی و حمایت از مصوبه مجلس راجع به کاهش رابطه با بریتانیا وارد ساختمان‌های سفارتخانه بریتانیا در مرکز تهران و قلهک شدند و اقدام به تخریب اموال کردند.
آقای هیگ از واکنش "با تاخیر" مقام‌های ایرانی برای توقف حمله به ساختمان سفارت‌خانه و مجتمع مسکونی قلهک نیز انتقاد کرد.
وزیر خارجه بریتانیا گفت: "ایران کشوری است که در آن رهبران مخالفان در بازداشت خانگی هستند، بیش از ۵۰۰ نفر در سال جاری اعدام شده اند و اعتراض های واقعی در آن بی‌رحمانه سرکوب می‌شود... این که مقام‌های ایرانی نتوانند از سفارت‌خانه ما محافظت کنند یا این که این حملات بدون درجاتی از رضایت در داخل رژیم ایران انجام شده باشد، ساده‌انگارانه است."
آقای هیگ گفت با وجود تعطیلی سفارت خانه بریتانیا در تهران دولت این کشور در آینده، هر گاه که مناسب و معنادار باشد، چه در قالب گروه ۱+۵ و چه در سازمان های بین‌المللی، با دولت ایران گفت‌وگو خواهد کرد. او گفت که دولت آمریکا هم مایل است با ایران گفت‌وگو کند در حالی که در ایران سفارت‌خانه ندارد.
آقای هیگ گفت که دولت‌های فرانسه و آلمان هم به زودی در واکنش به حمله دیروز به سفارت بریتانیا، اقدامات دیپلماتیک جدی انجام خواهند داد.
وزیر خارجه بریتانیا از سر داده شدن شعار "مرگ بر انگلیس" در صحن علنی مجلس ایران به شدت انتقاد کرد.
در مقابل رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اقدام بریتانیا برای بستن سفارت جمهوری اسلامی را "انفعالی و شتابزده" خواند و گفت: "بدیهی است دولت جمهوری اسلامی ایران متقابلا اقدامات لازم را انجام خواهد داد."محکومیت گسترده
حمله به سفارت بریتانیا در تهران انتقاد و محکومیت گسترده‌ای را به خصوص در میان دولت‌های غربی و اروپایی به دنبال داشت.
دولت آلمان سفیر خود در ایران را برای "رایزنی" درباره حمله "غیر قابل قبول" به سفارت بریتانیا در تهران فراخوانده است.
فرانسه نیز سفیر خود را از تهران فراخوانده و نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور این کشور حمله به سفارت بریتانیا در ایران را به شدت محکوم کرد.
آقای سارکوزی گفت چنین اقدامی موید آن است که تصمیم به اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران اقدامی درست بوده است.
فرانسه به همراه آمریکا و بریتانیا از پیشگامان طرح تحریم‌های تازه علیه ایران در پی انتشار گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابعاد تسلیحاتی برنامه هسته‌ای این کشور بود.
روز چهارشنبه وزارت خارجه نروژ اعلام کرد که به دلیل نگرانی از ناامنی در ایران، سفارت خود در تهران را به طور موقت تعطیل می‌کند.
براساس گزارش ها، تصمیم به بستن سفارت‌خانه نروژ در تهران روز گذشته و در پی حمله به سفارت بریتانیا به اجرا گذاشته شد اما کارکنان سفارتخانه همچنان در تهران حضور دارند و از محل دیگری به کار می پردازند.
وزرای خارجه سوئد و دانمارک نیز حمله به سفارت بریتانیا در تهران را به شدت محکوم کردند.
وزارت خارجه سوئد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در استکهلم را فرا خوانده و دانمارک نیز مراتب اعتراض شدید خود را به سفارت ایران در کپنهاگ اعلام کرده است.
پیش از این هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، حادثه حمله به سفارت بریتانیا در تهران را "اهانت به جامعه بین المللی" توصیف کرده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته بود تا به تعهدات خود در حفاظت از سفارتخانه های خارجی عمل کنند.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز مراتب ناخرسندی خود را از حادثه حمله به سفارت بریتانیا در تهران ابراز داشت و از مقام‌های ایرانی خواست تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهند و به تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار اینگونه حملات به سفارتخانه بریتانیا و اماکن دیپلماتیک سایر کشورها در ایران دست بزنند.