۱۳۹۰/۰۹/۰۹

نامه اعتراضی آیت‌الله دستغیب به جنتی

تمام گرفتاری‌های جمهوری اسلامی ناشی از تخلفات شماست
آیت‌الله‌العظمی دستغیب در نامه‌ای به فقهای شورای نگهبان، با تاکید بر اینکه فقهای شورای نگهبان مأمور به اجرای دقیق قانون هستند نه اینکه ناقض آن باشند، تمام اعتراض مردم پس از انتخابات ریاست جمهوری گذشته را ناشی از این پرسش دانست که چرا حق انتخاب آزاد نداشته باشند.
ایشان با تصریح به اینکه تمام گرفتاری‌های جمهوری اسلامی ناشی از تخلفات شورای نگهبان است، تصریح کرد: "اگر شورای نگهبان به وظیفه اصلی خود عمل می کرد و افراد صالح را تأیید می نمود و تشخیص انتخاب را به مردم واگذار می کرد، مردم نگرانی نداشتند."
این مرجع تقلید شیعیان همچنین تصریح کرد: "برای نجات جمهوری اسلامی ایران هیچ راهی نمانده جز تن دادن به قانون اساسی و آزاد کردن دو بزرگوار جناب حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی و جناب آقای مهندس میرحسین موسوی و آزادی باقی زندانیانی که بدون محاکمه و اثبات جرم در زندان هستند."
ایشان نمونه‌هایی از سؤالات بی‌جواب‌مانده از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ را اینگونه بازگو کرد: "چرا باید جواب مردم را با خشونت و سرکوب داد؟ چرا جواب مردم با زندان کردن و تبعید و خارج کردن دانشجویان و روحانیون و اتهامات بی مدرک و خلاف شرع داده می شود؟ این کارها با کدامیک از اصول قانون اساسی و یا کدام حکم از احکام شرع مبین اسلام سازگار است؟ آیا گفتار خلاف نظر شخص، خلاف شرع و خلاف قانون است؟"
متن کامل این نامه که در وب‌سایت حدیث سرو منتشر شده، بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
فقهاء محترم شورای نگهبان
تمام گرفتاری جمهوری اسلامی ایران از ناحیه تخلف شورای نگهبان از وظیفه اصلی خود می باشد. اگر فقهاء شورای نگهبان فقیه می باشند، تقلید بر آنها حرام است و باید بر حسب قرآن و سنّت سخن بگویند و حکم کنند و ابتداء در برابر خداوند و بعد در برابر مردم مسئول هستند.
اعتراض مردم در تمام انتخابات بعد از رحلت امام امت(ره) در این ناحیه است که چرا انتخابی آزاد نداشته باشند؛ چون مسلمان و مومن و پایبند به قانون اساسی جمهوری اسلامی هستند خود بیشتر آگاهند که چه کسی از قرآن و سنّت و سیاست و اقتصاد و دیانت بهره دارد. اما در این میان شورای نگهبان مردم را مجبور به انتخاب فردی می کند که از اسلام و تقوی بهره کافی نبرده و مردم را از رأی دادن به کسی که خودش تأیید کرده نهی می کند که اگر به فلانی رأی دهید مواخذه می شوید. چنانچه این معنا بطور کامل و صادق در ۲۲ / ۳ / ۸۸ و بعد از آن صورت گرفت؛ آنگاه که مردم معترض به نتیجه انتخابات سئوال کردند که رأی ما کجاست؟ این سئوال چه اشکال شرعی و عرفی و قانونی دارد که در عوض رسیدگی صحیح آن همه عقبات داشته باشد.
شورای نگهبان مانع از حضور نمایندگان نامزدها بر سر صندوقها و تا حین شمارش آراء گردیده؛ ولی اعتنایی به تخلفات صورت گرفته از جمله نرساندن تعرفه کافی به جایگاهها، در حالی که مردم در صفهای طولانی انتظار می کشیدند و بعضا مشغول رأی دادن بوده اند؛ و بسیاری از صندوقها به محل اصلی خود انتقال داده نشده، اعلام می شود که شخص مورد نظر رأی آورده .... آری مسئولین عجول و غافل از قانون با تکیه بر نیروی سپاه به خود این جرأت را دادند و این بی عدالتی و بی تقوایی را مرتکب شدند که نتیجه انتخابات را بدون گذراندن مراحل قانونی اعلام نمایند.
عجیب است که بعضی از افراد شورای نگهبان آشکارا از نامزد مورد علاقه خود طرفداری می کند و در حال حاضر از تأیید آن شخص پشیمان شده و به نیروی سپاه سفارش می نماید که مانع از حضور حامیان شخص مورد نظر در انتخابات آینده شوند. آیا اینها تخلف از قانون اساسی نیست؟ مردم باید چه کنند و چگونه اطمینان پیدا کنند که از رأی آنها حفاظت گردیده و شمارش می شود!
فقهای شورای نگهبان مأمور به اجراء دقیق قانون هستند نه اینکه ناقض آن باشند؛ اگر شورای نگهبان به وظیفه اصلی خود عمل می کرد و افراد صالح را تأیید می نمود و تشخیص انتخاب را به مردم واگذار می کرد، مردم نگرانی نداشتند؛ اما متأسفانه پس از بی اعتنایی به تذکرات نمایندگان نامزدها حین رأی گیری و تخلفاتی که اشاره شد و حمله به ستاد انتخاباتی کسی که مورد نظر شورای نگهبان نبود و اهانت و دستگیری و بازجویی و بازداشت بعضی از افراد ستاد انتخاباتی مخالف نظر شورای نگهبان - که هنوز هم ادامه دارد - اینگونه مردم را نسبت به آینده در بی تفاوتی قرار داده است. آری اگر اطمینان پیدا می کردند که شورای نگهبان واقعا بی طرف است؛ واقعا امانت دار است؛ این همه مشکلات پیش آمد نمی کرد. و این نیست جز اینکه مردم می گویند اینها مجتهد نیستند؛ اینها مقلد هستند؛ و الا چرا این همه خلاف قانون در جمهوری اسلامی صورت گیرد و فقهای شورای نگهبان در غفلت باشند.
سئوال: آیا نباید بر کارهای دولت نظارت شود؟ آیا مسئولیت وزارت اطلاعات نباید به یک مجتهد آگاه و عادل سپرده شود؟ چرا بعد از برکناری وزیر وقت، نسبت به این حرکت بی مدرک و بی احترامی نسبت به روحانیت، گذاشتند بیش از پانزده روز در دست شخصی قرار گیرد که فاقد تمام مطالب گفته شده در قانون اساسی راجع به ریاست جمهوری است.
برای روشن شدن اتفاقات صورت گرفته از تاریخ ۲۲ / ۳ / ۸۸ تا به حال سئوالات بی جواب مانده ای است بدین شرح:
چرا باید جواب مردم را با خشونت و سرکوب داد؟ چرا جواب مردم با زندان کردن و تبعید و خارج کردن دانشجویان و روحانیون و اتهامات بی مدرک و خلاف شرع داده می شود؟ این کارها با کدامیک از اصول قانون اساسی و یا کدام حکم از احکام شرع مبین اسلام سازگار است؟ آیا گفتار خلاف نظر شخص، خلاف شرع و خلاف قانون است؟
اگر می گویند اینها خرابکار و بی دین هستند پس بگذارید قوه قضاییه در یک دادگاه صالح به جرمشان رسیدگی کند؛ بگذارید مردم اطمینان پیدا کنند که حداقل قوه قضاییه مستقل شرعی و قانونی داریم. چرا در مورد حمله کنندگان به کوی دانشگاه و واقعه کهریزک و بیت مراجع رسیدگی نمی شود؟ اگر می گویید که اینها اعتراف کرده اند، چه خوب است به مولایمان حضرت امیر المومنین علی بن ابیطالب(ع) اقتداء کنیم و راجع به قضیه اعتراف آن زن و حکم سنگسار وی از ناحیه عمر بن الخطاب ملاحظه شود که علی بن ابیطالب(ع) فرمود اعتراف این زن از ناحیه رعب و ترس می باشد و این اعتراف بی فایده است؛ که عمر گفت: عجزت النساء ان تلد مثل علی بن ابیطالب لولا علی لهلک عمر.
این متهمین می گویند ما برای محاکمه علنی و در دادگاه صالحه بدون تهدید و ارعاب آماده ایم؛ اما کجاست گوش شنوا و کیست که جوابگو باشد و کجاست دادگاهی که از قبل حکم متهم توسط نیروهای امنیتی داده نشده باشد.
از چه می ترسیم؟ کمی فکر شود؛ همیشه این گونه نیست مردم مسلمان و مومن و دارای اعتقادات صحیح می باشند؛ نمی شود با مردم به خلاف شرع و عرف و قانون رفتار کرد. از همه مهمتر این اعمال باعث شده مردم از تمام زحمات سی ساله جمهوری اسلامی ناامید شوند؛ از اقتصاد مملکت که ابدا مطلع نیستند که چگونه و بر چه معیاری می چرخد؛ از پول نفت و منابع دیگر هیچ اطلاعی ندارند؛ از رأی خود و نتیجه آن هیچ اطمینانی ندارند که چه خواهد شد.
دیگر، مسئله زندان هاست که هیچ کس جوابگو نیست که چرا این بزرگواران که هر کدام در پیش از این مشغول به کار بودند که اگر گذاشته بودند این همه خفت و این همه تخلف و این همه بی آبرویی در جامعه نبود؛ چون مردم آنها را دوست می دارند. در کجای دنیا چنین است که فرد یا افرادی به جرم گفتن حق زندان بروند و حصر شوند و از تمام امکانات محروم شوند؛ جز در کشورهایی که در آن از دین و خدا و پیامبر و ائمه اطهار(ع) خبری نیست.
در هر صورت ما در مقابل خدا مسئول هستیم و باید جوابگو باشیم؛ برای مردم محترم ایران اسلامی جواب دهید که راه صحیح شما چیست؟ آیا با قرآن و سنت مطابقت دارد؟ بیدار شوید که بسیار برای جامعه نافع است. ان شاء الله.
سید علی محمد دستغیب
سوم آذر ماه ۱۳۹۰

ناطق نوری از پایان حضور خود در جامعه روحانیت مبارز خبر داد

رقیب محمد خاتمی در انتخابات دوم خرداد ۷۶ و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتقاد تلویحی از شرایط سیاسی حاکم بر کشور می گوید:‌ در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت نداشته ام و تمایلی به حضور در فعالیت های جامعه ندارم.

علی اکبر ناطق نوری، عضو معترض جامعه روحانیت در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، از پایان حضور خود در این تشکیلات روحانی که پیش تر از این یکی از اعضای فعال این جامعه بود خبر داد و گفت: ‌تمایلی به همکاری با جامعیت روحانیت مبارز ندارم و فعالیت هایم در این راستا مسکوت است.
وی خاطرنشان کرد: علی رغم شایعات منتشر شده در برخی از رسانه ها در خصوص حضور من در جلسات جامعه روحانیت مبارز، چنین خبری صحت نداشته و بنده در این جلسات شرکت نخواهم کرد.
گفتنی است، علی اکبر ناطق نوری یکی از اعضای فعال و باسابقه جامعه روحانیت بوده که در پی حملات و اهانت های اصولگرایانِ حامی دولت و رهبری به وی و برخی سیاسیون میانه رو در جریان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، از ادامه حضور در جلسات جامعه صرفنظر کرده است.

۱۳۹۰/۰۹/۰۷

بازداشت های تازه در ارتباط با پرونده اختلاس بانکی ایران

غلامحسین محسنی اژه ای که مسئول رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ بانکی ایران است از بازداشت ۲۷ نفر دیگر در ارتباط با این پرونده خبر داده است.
آقای اژه ای یکشنبه شب در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون ایران همچنین از صدور قرار مجرمیت برای ۵۰ نفر در این ارتباط سخن گفت.او گفته است که این اقدامات حاصل حسابرسی از ۴۰ شرکت وابسته به اختلاس گران است.
ماجرای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از شبکه بانکی ایران حدود سه ماه پیش فاش شد که به "گروه آریا" تحت ریاست امیرمنصور آریا نسبت داده شد و بازداشت ده ها نفر را به دنبال داشته است.
دادستان کل و سخنگوی قوه قضاییه ایران یکشنبه شب گفت: "ظرف ماه گذشته حسابرسی این شرکت ها انجام شده و بدهی ها، فعالیت ها و تخلفاتشان به صورت کامل نمایان شده است، به طوری که در این رابطه از ۱۲۶ نفر به عنوان مطلع و متهم تحقیق به عمل آمد که ۲۰ نفر آنان مطلع و ۱۰۶ نفر به عنوان متهم بودند که از این تعداد هم اکنون ۲۷ نفر در بازداشت به سر می برند."
او گفت که امیرمنصور آریا متهم اصلی پرونده که هم اکنون تحت بازداشت است "برخلاف قانون، بخشی از اموالی را که باید به نام شرکت می شد به نام خود زده بود و بخشی از وجوه تجاری به حساب خود واریز نموده بود."
آقای اژه ای گفت که هرچند اموال شرکتی و شخصی متهم اصلی شناسایی شده اما "متاسفانه برخی از اموالی که این فرد و شرکت مورد نظرش در برخی از کشورهای اروپایی و شرقی داشته اند هنوز در دسترس نیست و ما پیشرفت قابل ملاحظه ای را در این بخش نداشته ایم."
دادستان کل ایران در مصاحبه یکشنبه شب با شبکه دوم سیما گفت: "این گروه در طول سال های بعد از ۱۳۸۰ توانسته حدود ۴ هزار میلیارد تومان ثروت به دست آورد که بیشتر آن از سال ۸۵ به بعد و بعد از تشکیل شرکت امیرامنصور آریا بوده است."
برخی منتقدان دولت محمود احمدی نژاد از نقش داشتن گروهی در درون دولت او از جمله اسفندیار رحیم مشایی و برخی دیگر از نزدیکان وی در این پرونده سخن گفته اند؛ کسانی که آنها "جریان انحرافی" می خوانند.
منتقدان دولت در جناح اصولگرای حکومت ایران می گویند انگیزه انجام این اختلاس صرفا کسب پول نبوده بلکه تلاش برای گسترش نفوذ و توان اقتصادی و مالی، و در نتیجه کسب مواضع قدرت سیاسی در آستانه انتخابات آتی مجلس بوده است. دولت این اتهامات را رد کرده است.
آقای اژه ای پیش بینی کرد که با رفتن پرونده "به سمت عناصر اصلی و صاحبان قدرت" فشارها و عملیات روانی بیشتر شود.
آقای اژه ای گفت که عوامل این پرونده "چهره انقلاب" را خدشه دار کرده اند و قول داد که دستگاه قضایی با تمام توان و امکانات به آن رسیدگی کند "تا حامیان و صاحبان نفوذ را شناسایی و جرمشان را مشخص کند."
او گفت: "در این بازه زمانی بخشی از پرونده که قابل تفکیک بود، مورد بررسی کامل قرار گرفت و برای ۵۰ نفر قرار مجرمیت صادر شد که براساس قوانین، پرونده این افراد رسیدگی و کیفرخواست برای آنها صادر خواهد شد."
'تصویب واگذاری حدود ۱۷۰۰ هکتار زمین'
آقای اژه ای گفت بیشتر ثروت گروه آریا تسهیلاتی بوده که از بانک ها گرفته اند.
او گفت: "برای برخی پروژه های این گروه طبق اسناد و مدارکی که سازمان های دولتی ارائه کردند حدود ۱۷۰۰ هکتار زمین تصویب شده که به این شرکت داده شود ولی این موضوع به این معنا نیست که سند مالکیت هم خورده باشد."
اما او افزود که "بخش زیادی از این زمین ها اجاره ای بوده، بخشی تصویب شده اما داده نشده، بخش دیگری مشروط به اجرای پروژه بوده و برای بخشی هم سند صادر شده است."
وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازداشت مسئولان "رده بالا" گفت: "معنی مسئول رده بالا را نمی دانم اما پرونده همچنان مفتوح است و براساس ابعاد گسترده ای که دارد قطعا ادامه خواهد داشت و از افراد دیگری هم سوال خواهد شد."
به گفته او ۱۷۵ ملک تجاری، اداری و مسکونی که به گروه آریا و امیرمنصور آریا تعلق داشت شناسایی شده که ۱۳۰ عدد آنها در "مناطق مرغوب" تهران قرار دارد و بخشی دیگر در سایر استان ها از جمله گیلان و مازندران است.
گفه می شود که در جریان این اختلاس بانکی، متهم اصلی پرونده در مدت کوتاهی صاحب بیشتر از ۴۰ شرکت تولیدی شده بود از طریق تبانی با رئیس شعبه بانک صادرات در یک کارخانه فولاد در خوزستان، "ال سی" های (اسناد اعتباری) جعلی به مبالغ دهها میلیارد تومان می گرفت بدون آنکه وجه آنها را به بانک بپردازد.
بعد از آن وی این "ال سی" ها را به بانک های دولتی و خصوصی دیگر برده و در آنجا با قیمتی پائین تر از قیمت رسمی ال سی فروخته بود. خریدار اصلی این ال سی ها بانک ملی ایران بود و بانک سامان نیز مقدار کمی از آنها را خریده بود.
با انتشار گزارش های مربوط به این اختلاس، محمودرضا خاوری، مدیر عامل بانک ملی استعفا کرد، و محمد جهرمی، مدیر عامل بانک صادرات و ولی ضرابیه، مدیرعامل بانک سامان از کار برکنار شدند. حمید پورمحمدی، قائم مقام بانک مرکزی ایران نیز توسط قوه قضائیه دستگیر شد.
آقای اژه‌ای قبلا "رفتار غیرمسئولانه و خائنانه مجری قانون" را عامل اختلاس سه هزار میلیارد تومانی اخیر عنوان کرده بود.
او گفته بود: " آن چیزی که باعث این فساد بزرگ شده رفتار غیرمسئولانه و خائنانه مجری قانون بوده است. پول دریافت کرده، رشوه گرفته، پول‌شویی کرده... که این موارد ربطی به ضعف ساختار و قانون ندارد."
پیش از این محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران در گفت‌وگویی تلویزیونی از تلاش شش ساله دولت خود برای اصلاح ساختار بانکی سخن گفته بود. او همچنین از این که تاکنون به "فریاد"هایش در زمینه لزوم این اصلاحات توجهی نشده، انتقاد کرده بود.
آقای احمدی‌نژاد گفته بود: "واقعیت این است که سیستم بانکی الان دست کسی نیست و دولت نمی تواند کاری بکند."
آقای اژه ای نیز در مصاحبه تازه گفت این پرونده پررنگ کننده "نارسایی های جدی" در سیستم بانکی ایران است و تاکید کرد که باید تحولی جدی در سیستم نظارتی بانک ها به وجود آید.

مراسم دومین سالگرد آیت الله منتظری برگزار نمی‌شود

خانواده آیت الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعه اعلام کردند برای دومین سال متوالی به دلیل ناتوانی در تامین امنیت شرکت کنندگان مراسم دومین سالگرد درگذشت او این مراسم برگزار نمی شود.
دفتر آیت الله منتظری با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که چون "نمی توانیم امنیت شرکت کنندگان محترم را تضمین نمائیم و به دلیل در اختیار نداشتن مکان مناسب جهت برگزاری مراسم، از برگزاری مراسم دومین سالگرد در شهر قم خودداری می کنیم."
در این بیانیه تاکید شده که دفتر آیت الله منتظری همچنان تعطیل است و آثار علمی او، حتی شرح نهج البلاغه، همچنان از چاپ شدن ممنوع می باشند؛ به علاوه، محل تدریس او که ۱۴ سال قبل توسط حکومت تعطیل شده بود، همچنان مسدود است.
آیت الله حسینعلی منتظری از مراجع تقلید شیعیان ۲۹ آذر ۱۳۸۸ در سن هشتاد و هفت سالگی در شهر قم درگذشت.
آقای منتظری از مهم ترین روحانیون منتقد دولت ایران به شمار می رفت که در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به صراحت موضعگیری کرد و از رفتار حکومت در قبال معترضان انتقاد کرد.
در دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری، آقای منتظری با انتقاد از عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به بی اعتماد شدن مردم نسبت به حاکمیت هشدار داده بود.آیت الله حسینعلی منتظری پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ از جمله نزدیکان آیت الله خمینی بنیادگذار جمهوری اسلامی بود و بارها به علت فعالیت های سیاسی زندانی شد. او در زمان تبعید آیت الله خمینی در نجف نماینده تام الاختیار آیت الله خمینی در ایران شد.
پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، آیت الله منتظری رییس مجلس خبرگان قانون اساسی شد و در سال ۱۳۶۴، مجلس خبرگان رهبری، با آنکه آیت الله خمینی همچنان در قید حیات بود، آقای منتظری را به جانشینی رهبر جمهوری اسلامی برگزید.
اختلافات میان آیت الله خمینی و آیت الله منتظری پس از اعدام چند هزار زندانی سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ و نیز بازداشت مهدی هاشمی برادر هادی هاشمی، داماد آیت الله منتظری، بالا گرفت و نهایتا در فروردین سال ۱۳۶۸ آیت الله خمینی آقای منتظری را از مقام جانشینی خود عزل کرد.
پس از انتخاب آیت الله علی خامنه ‌ای به رهبری جمهوری اسلامی، آیت الله منتظری در سال ۱۳۷۱ در یک سخنرانی از سیاست ‌های امنیتی - نظامی حکومت انتقاد کرد. در پی این سخنرانی انتقاد آمیز جمعی از هواداران او بازداشت شدند.
در سال ۱۳۷۶ نیز آقای منتظری در سخنانی فراقانونی بودن رهبری را زیر سئوال برد. او در سخنان خود نسبت به حکومتی شدن مرجعیت هشدار داد و از اختیارات فراقانونی آیت الله خامنه ای انتقاد کرد.
در پی این سخنان، حسینه و دفتر آقای منتظری تخریب و اشغال شد. آیت الله منتظری سپس چند سال تحت حصر خانگی بود که در واپسین سال ریاست جمهوری سید محمد خاتمی موانع ایجاد شده در اطراف منزل او برچیده شد.
بعد از درگذشت آقای منتظری، محدودیت هایی در برگزاری مراسم خاکسپاری و ترحیم وی از سوی حکومت ایران اعمال شد و سال گذشته نیز خانواده او اعلام کردند که به دلیل فقدان امنیت مراسم اولین سالگرد درگذشت آیت الله منتظری را برگزار نمی کند.

قاسمی: برای نفت ایران جایگزینی وجود ندارد

در حالی که فشار آمریکا در حال افزایش است و در اروپا نیز زمرمه‌هایی برای تحریم نفت ایران به گوش می‌رسد، وزیر نفت می‌گوید در صورت اعمال تحریم، جایگزینی برای نفت ایران در بازار جهانی وجود ندارد.
رستم قاسمی، وزیر نفت، روز یکشنبه، درباره خبرهای منتشر شده درباره تحریم احتمالی نفت ایران گفت: «گرچه کشور ما متکی به درآمدهای نفتی است اما بعید است که بازارهای جهانی نفت ایران را نادیده بگیرند و اگر اینگونه شود برای خود آنها مشکل ایجاد می‌شود.»
طبق اعلام قبلی، قرار است وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز پنجشنبه دهم آذرماه درباره تحریم نفت ایران به گفت‌وگو بنشینند؛ پیش از این فرانسه از تحریم نفت ایران به صورت یکجانبه سخن گفته بود که اندکی بعد با عقب‌نشینی از این موضع اعلام کرد که تحریم نفت ایران در هماهنگی با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت.
روز یکشنبه رستم قاسمی پس از نشست هیات دولت و در پرسش به خبرنگاران، با کم‌اهمیت دانستن این اخبار و اقدامات گفت: «با توجه به این جایگاه به نظر می‌رسد اینگونه نیست که آنها بتوانند جایگزینی برای ایران پیدا کنند.»
وی با بیان اینکه نفت ایران در شرق آسیا به فروش می‌رسد، اظهار داشت: «نفت ایران مشتری زیاد دارد و مشکلی از این بابت نیست.»
وزیر نفت ایران افزود: «تا چهار ماه آینده نفت تولیدی کشور پیش فروش شده است و در صورت تحریم نیز با مشکلی روبرو نخواهیم شد.»
طبق آمار دولت آمریکا، مشتریان عمده نفت ایران کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، هستند.
چین در شش ماه نخست سال جاری میلادی روزانه ۵۴۳ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرد که برابر با ۱۰ درصد از نیاز این کشور است.
در رده بعدی ژاپن با روزی ۳۴۱ هزار بشکه است و هند و کره جنوبی نیز به ترتیب با ۳۴۱ هزار و ۳۲۸ هزار بشکه از دیگر مشتریان عمده آسیایی نفت ایران هستند.
گرچه کمیسر انرژی اتحادیه اروپا گفته است که تحریم نفت ایران برای اتحادیه اروپا مشکل‌زا نخواهد بود، اما ایران هم‌اکنون روزانه ۴۵۰ هزار بشکه به اتحادیه اروپا صادر می‌کند.
در میان کشورهای اتحادیه اروپا، ایتالیا روزانه ۱۸۳ هزار بشکه، برابر با ۱۳ درصد از نیاز نفت خام خود، را از ایران وارد می‌کند.
اسپانیا با روزی ۱۳۷ هزار بشکه در ردیف بعدی قرار داد که برابر با ۱۳ درصد از نیاز این کشور است.
یونان نیز روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کند که برابر با ۱۴ از نیاز این کشور است.
فرانسه که به تحریم نفت ایران ابراز تمایل کرده، طبق داده‌های دولت آمریکا ۴ درصد از نفت خام خود را از ایران می‌خرد.
در میان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، ترکیه در شش ماه نخست سال جاری میلادی نیمی از نفت خام خود را از ایران وارد کرده است.
در همین حال آفریقای جنوبی یک‌چهارم و سریلانکا همه نیاز خود را از ایران تامین می‌کند.
ترکیه روزانه ۱۸۲ هزار بشکه، آفریقای جنوبی ۹۸ هزار بشکه و سریلانکا ۳۹ هزار بشکه از ایران نفت خام وارد می‌کند.
با اینکه خرید نفت هنوز تحریم نشده، اما آمریکا و اتحادیه اروپا سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران را تحریم کرده‌اند و از این رو ایران نتوانسته این بخش را توسعه دهد.
از سوی دیگر، با فشار روزافزون آمریکا، نقل و انتقال مالی به ایران با دشواری روبرو است و کشورها در پرداخت خریدهای خود با مشکل مواجه‌اند؛ هند یکی از کشورهایی بود که پرداخت‌های آن چند ماه به تاخیر افتاد.
تحریم احتمالی نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، شرکت‌های نفتی ایتالیایی را نگران کرده بطوریکه قرار است روز دوشنبه اتحادیه نفت ایتالیا با وزیران این کشور درباره تحریم احتمالی ایران گفت‌وگو داشته باشد.
بنا بر گزارش اتحادیه نفت ایتالیا، شرکت‌های نفتی ایتالیا، با تحریم نفت خام ایران مخالفند چراکه به گفته آنها چنین اقدامی به مثابه مجازات کشورهای اروپایی است و در مقابل برای شرکت‌های شرقی امتیاز غیرمنصفانه‌ای فراهم می‌کند و آنها به بهای ارزانتری نفت ایران را خریداری خواهند کرد.

۱۳۹۰/۰۹/۰۵

تغییر رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران

علی سعیدی، نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران، علی اشرف نوری را به عنوان معاون سیاسی جدید خود و جانشین یدالله جوانی معرفی کرد.علی اشرف نوری پیش از این معاون روابط عمومی و تبلیغات سازمان بسیج مستضعفان بود. او معاونت سیاسی نیروی مقاومت بسیج را هم در سابقه خود دارد.
آقای جوانی که از جمله چهره های خبرساز سپاه بود به عنون مشاور آقای سعیدی منصوب شده است.
معاونت سیاسی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در سال های اخیر و همزمان با قدرت گرفتن هر چه بیشتر این نهاد، نقشی تعیین کننده در تحولات سیاسی ایران یافته است.
سرتیپ یدالله جوانی که تا کنون ریاست دفتر سیاسی سپاه را به عهده داشت، یکی از مخالفان سرسخت اصلاح طلبان ایران بود.
او در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، میرحسین موسوی و حامیان اصلاح طلب او را به تلاش برای "انقلاب مخملی" متهم و پیش بینی کرد که آنها پس از انتخابات موضوع تقلب را مطرح خواهند کرد.
آقای جوانی در جریان اعتراضات پس از انتخابات هم تندترین مواضع را علیه معترضان گرفت و از جمله رسما خواهان پخش "اعترافات" بازداشت شدگان در تلویزیون شد.
او از جمله کسانی بود که بر ضرورت بازداشت و محاکمه رهبران جنبش اعتراضی موسوم به "جنبش سبز" تأکید داشت.
آقای جوانی در جریان انتشار فایل صوتی سخنرانی جنجال برانگیز "سردار مشفق"، که به عنوان یکی از فرماندهان قرارگاه ثارالله سپاه معرفی شد، هم از اظهارات او دفاع و انتساب سخنرانی به سپاه را تلویحا تأیید کرد.
هفت چهره سرشناس جناح اصلاح طلب با طرح شکایتی علیه سردار مشفق، سخنان او را سندی بر دخالت غیرقانونی سپاه در انتخابات دانسته بودند.
سرتیپ جوانی در جریان اختلافات ماه های اخیر میان آیت الله خامنه ای و آقای احمدی نژاد، علیه حلقه یاران نزدیک رئیس جمهوری ایران موضع گرفت و از جمله گفت که هواداران حکومت ایران پس از درگذشت آیت الله خمینی "اشتباه بزرگی" مرتکب شدند که جانشین او را "امام خامنه ای" خطاب نکردند.
ناظران سیاسی می گویند که اظهارات صریح آقای جوانی و چند فرمانده دیگر سپاه پاسداران باعث شد که این نهاد نظامی زمستان سال گذشته رسما اعلام کند که سخنان فرماندهان موضع رسمی سپاه نیست و از رسانه های گروهی بخواهد که با دامن زدن به این گونه اظهارات، زمینه "سوء استفاده دشمن و تشویش افکار عمومی" را فراهم نکنند.
نام آقای جوانی اخیرا در فهرست تحریم شدگان توسط اتحادیه اروپا هم قرار گرفته است.

۱۳۹۰/۰۹/۰۴

مصاحبه با احمدی نژاد(آقای احمدینزاد به چشمام نگاه کنید وبگید ایران کشور آزادیه ؟)

ماجرای سفر احمد رضایی به امریکا به روایت سایت محسن رضایی

پایگاه اطلاع رسانی محسن رضایی امروز در مطلبی با عنوان «پيدا و پنهان زندگي احمد رضايي» گزارشی از زندگی فرزند محسن رضایی منتسر کرده است.
در این مطلب آمده است:
در سال 1355 در حالي كه پدر و مادرش به دليل مبارزات انقلابي پدر عليه رژيم پهلوي، شديداً تحت تعقيب سازمان امنيت شاه بوده و در مخفيگاه زندگي ميكردند ديده به جهان گشود.
مردم ايران زمين خصوصاً مردمان خونگرم زاگرس نشين، به رسم ديرين خود آنگاه كه فرزندي برايشان متولد ميشود به ويژه اگر فرزند اول باشد، مجلس جشن و سروري بر پا ميكنند و اقوام و فاميل و همسايگان به قدم مباركي نورسيده ميآيند.
تولد احمد رضايي اما حكايتي ديگر دارد. پدر و مادرش در سال 1355 مخفيانه از تهران به دزفول ميروند. در دزفول تحت تعقيب قرار ميگيرند و از آنجا به قم ميروند. در قم نيز تنها پس از گذشت چند ماه شناسايي ميشوند و ناگزير به كاشان و سپس به اصفهان ميروند كه پس از مدتي مجدداً ناچار به بازگشت به دزفول ميشوند. محسن رضايي از مادر احمد در چنان شرايطي كه در انتظار تولد فرزند است ميخواهد كه با او همراهي نكند اما او نمي​پذيرد و چون خود را در مبارزات انقلابي همسرش سهيم ميداند با او همراه ميشود.
روزهاي نزديك به تولد احمد فرا ميرسد و مادر او از اضطرار مخفيانه به خانه پدري محسن رضايي رفته و در آنجا به دور از شور و هيجانات مرسوم وضع حمل ميكند و به گوش احمد اذان و اقامه ميخواند. با اين حال نيز ساواك متوجه حضور همسر محسن رضايي در خانه پدري وي ميشود اما قبل از رسيدن مامورين ساواك، مادر با طفل شيرخواره​اش آنجا را ترك و به مخفيگاه نزد شوهرش برميگردد.
دوران طفوليت احمد رضايي در همان شرايط سخت مبارزاتي پدرش سپري ميشود تا در نتيجه مبارزات جوانمردانه جوانان مومن و پايداري مردم مسلمان ايران انقلاب شكوهمند اسلامي به رهبري امام راحل به پيروزي ميرسد. پس از پيروزي انقلاب با توجه به نقش موثر پدرش در مبارزه با گروههاي ضدانقلاب، دفاع مقدس و سپس فرماندهي سپاه پاسداران، دوران كودكي و نوجواني احمد نيز مانند دوران طفوليتش متفاوت از همسن وسالانش رقم ميخورد، به طوري كه معمولا هرچندماه يكبار چشمان كودكانهاش چهره خسته پدر را به نظاره مينشيند.
در چنان شرايطي سنگيني بار اداره خانه بر دوش مادر است. احمد، برادر و سه خواهرش در جريان حضور كمرنگ پدر در كانون خانواده و تنها در سايه محبت مادرشان به مدرسه ميروند. سختيهاي زندگي هيچگاه بر زبان مادر احمد جاري نميشود تا پدر احمد تمام توانش را روي جنگ و بيرون راندن متجاوزان از مرزهاي كشورمان متمركز نمايد. احمد بارها گفته بود يكي از آرزوها​يش اين بوده است كه در دوران كودكي روزي دست در دست پدر به خيابان، پارك يا تفريح ميرفت. آرزويي كه البته هيچگاه برآورده نشد.
احمد بزرگ ميشود، با معدل بالايي دوران متوسطه را سپري ميكند، در دانشگاه تربيت معلم پذيرفته ميشود. ولي پس از دو ترم به حوزه علميه آيت الله مجتهدي رفته و مدتي هم در آنجا به تحصيل علوم حوزوي مشغول ميشود. سپس به فكر ادامه تحصيل در خارج از كشور ميافتد. تصميم ميگيرد كه به اين منظور به استراليا و نزد داييهاي مادرش عزيمت نمايد. در اين هنگام گروهي بر سر راهش قرار ميگيرند و او را به ادامه تحصيل در امريكا تحريك ميكنند.
خانوادهاي كه يكي از بستگانشان در سازمان فضايي امريكا (ناسا) مشغول به كار است به ايشان پيشنهاد رفتن به امريكا و ادامه تحصيل در آنجا را ميدهند. احمد چنين امكاني را در امريكا ممكن ندانسته و پيشنهاد آنها را رد ميكند. تا اينكه آنها پروفسوري از بستگان فردي كه در ناسا شاغل بوده را به ايران دعوت ميكنند و از طريق او به احمد قول ادامه تحصيل و شغل مناسب در امريكا ميدهند و در نتيجه او را متقاعد به رفتن به امريكا مينمايند.
از آنجا كه احمد ميداند چنين اقدامي با مخالفت پدرش مواجه خواهد شد، موضوع را كتمان كرده و بدون اينكه چيزي به پدر يا ساير اعضاي خانواده بگويد به امريكا ميرود. چند ماه پس از سفر متوجه ميشود كه از تحصيل و شغل خبري نيست. لذا از آن خانواده فاصله ميگيرد.
دو هفته بعد از طرف پليس فدرال امريكا (F.B.I)احضار و تحت بازجويي قرار ميگيرد. پليس پس از انگشت​نگاري احمد به او ميگويد كه اطلاعات آنها حاكي از آن است كه شما از سوي پدرت محسن رضايي فرمانده سپاه پاسداران براي اقدامات خرابكارانه به امريكا آمده اي.
درحين بازجويي نيز اطلاعات دقيقي درباره محل زندگي پدر و حتي مدرسه خواهرانش به او نشان ميدهند و او را تحت فشار قرار ميدهند سپس از او ميخواهند كه هر گاه از خانه خارج شد و به هر كجا كه ميرود بايد به پليس اطلاع دهد. شرايط سختي براي احمد رقم ميخورد در بلاتكليفي و ابهام قرار ميگيرد. تا اينكه كساني با او تماس گرفته و تنها راه نجاتش از بلاتكليفي را مصاحبه عليه نظام جمهوري اسلامي با رسانه​هاي خارجي ميدانند.
احمد نيز در آن شرايط طي يك ماه سه بار با رسانه​هاي خارجي مصاحبه مينمايد و پس از آن نيز براي هميشه سكوت كرده و هيچگونه موضعي نميگيرد.
حتي در جريان حوادث پس از انتخابات خرداد 88 نيز با وجود مراجعات مكرر گروههاي ضدانقلاب به احمد و تمايل آنها به موضعگيري ايشان عليه نظام جمهوري اسلامي، وي كوچكترين موضعي اتخاذ نكرده و دست رد به سينه آنها ميزند.
لازم به ذكر است كه در طول 14 سال اقامت احمد در خارج از كشور و رفت و آمدش به ايران و ساير كشورها با هيچ گروه ضدانقلابي ارتباط برقرار نكرده بلكه همواره گروههاي ضدانقلاب خصوصا منافقين مورد نفرت احمد بوده و آنها را قاتلين ملت ايران ميدانست.
احمد براي امرار معاش و گذراندن زندگي مدتي در رستورانهاي امريكا به عنوان كارگر و بعد از يك سال به دليل دستمزد پايين كار در رستوران در يك شركت مخابراتي مشغول به كار ميشود. بعد از مدتي متوجه ميشود كه منافقين به اسم كمكهاي انساني و بشردوستانه، ميليونها دلار جمع آوري و براي پادگان اشرف و نيروهاي نظامي خود هزينه ميكنند لذا براي جلوگيري از اين فريبكاري موضوع را با پليس امريكا در ميان ميگذارد و بارها پيگير موضوع ميشود.
احمد نسبت به مردم بسيار مهربان بود. معتقد بود كه نه تنها به انسانها كه حتي به هيچ موجود زندهاي نبايد آزار رساند. شديدا به نذورات معتقد بود. براساس اعداد مقدس نذر ميكرد و نذورات خود را با كمك اطرافيان در مناطق جنوبي شهر بين نيازمندان و در مناسبتهاي مختلف توزيع ميكرد. انس احمد با قرآن مثال زدني بود.
حتي در هنگام خواب قرآن را بالاي سرش ميگذاشت. بخش اعظمي از آيات قرآن را حفظ بود. در هر موضوعي كه بحث ميكرد به آيهاي از قرآن كريم استناد ميكرد. در طول عمر كوتاه خود سه بار به خانه خدا مشرف شد. در جريان يكي از سفرهايش به مكه آقاي نجفي از مداحان قديم تهران با احمد همسفر بود و نقل ميكند در خانه خدا و مدينه آن قدر نماز امام زمان(عج) را به صورت مستمر ميخواند كه ما شگفت زده شديم. وقتي احمد تازه ديپلم گرفته بود بارها نزد مرحوم آيت الله آقاي بهاءالديني عارف بزرگ در شهر قم ميرفت.
روزي يك كيلو كيوي كه تازه در بازار ميوه و سبد خوراكي مردم قرار گرفته بود خريده بود پدرش از او ميپرسد براي چه كسي خريدهاي؟ ميگويد براي آقاي بهاءالديني چون دكتر گفته كيوي برايش خوب است.
نقل ميكنند روزي خانواده رضايي گوسفندي نذر كرده و توزيع ميكردند فردي از دوستان از آنها ميخواهد كه يك ران از گوسفند را براي خودشان بردارند مادر احمد تعجب ميكند چند شب بعد احمد نزد آيت الله بهاءالديني بوده بدون اينكه سوالي مطرح كند آقاي بهاءالديني خطاب به احمد ميگويد به مادرت بگو هر وقت نذر ميكنيد ميتوانيد به اندازه يك سهم براي خودتان برداريد. احمد معمولا پنجشنبه شبها پيش آيت الله بهاءالديني ميرفت و جمعه ها در منزل ايشان از ميهمانان آيت الله پذيرايي ميكرد يك روز احمد به اتفاق پدر؛ مادر و اعضاي خانواده به ديدار آيت الله بهاءالديني ميروند آيت الله رو به جمع ميكنند و ميفرمايند احمد آقا با عشق به اينجا مي​آيند و من براي او دعا ميكنم انشاءالله عاقبت بخير شوند.
لازم به ذكر است تا آن ديدار اعضاي خانواده از ملاقاتهاي منظم احمد با ايشان بياطلاع بودند. طي دو سال اخيري كه در ايران زندگي ميكرد هر شب چهارشنبه به مسجد جمكران در قم ميرفت و در آنجا به عبادت مشغول ميشد.
امامزادهاي به نام «روزبهان» در ميان ارتفاعات سر به فلك كشيده زاگرس در اطراف شهرستان لالي در استان خوزستان واقع شده است. براي رسيدن به امامزاده بايد بيش از سه ساعت پياده روي كرد. احمد اين اواخر به زيارت امامزاده روزبهان ميرفت، شب را درآنجا بيتوته و عبادت ميكرد.
احمد هميشه به ايراني بودن خود افتخار مي کرد، گرچه در اين اواخر به منظور رعايت مسائل امنيتي گاهي از گذرنامه غير ايراني و اسم مستعار استفاده مي کرد اما هرگز مليت و تابعيت ايراني خود را تغيير نداد و براي هميشه به عنوان يک ايراني باقي ماند. لازم به ذکر است از احمد دو دختر به نام هاي ديانا و ريحانه هفت و سه ساله به يادگار مانده است.

۱۳۹۰/۰۹/۰۳

هشدار مصلحی در مورد 'حساس‌ترین انتخابات' تاریخ جمهوری اسلامی

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران می گوید که انتخابات مجلس آینده حساس ترین انتخابات پس از انقلاب ایران است و گروه های مختلف سیاسی قصد دارند در آن علیه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اقدام کنند.مقامات ایران از معترضان انتخاباتی دو سال پیش به عنوان "جریان فتنه" و از حلقه یاران نزدیک محمود احمدی نژاد به عنوان "جریان انحرافی" یاد می کنند.
آقای مصلحی امروز چهارشنبه ۲ آذر (۲۳ نوامبر) در جمع مبلغان مذهبی در قم گفت: "جریانات و ائتلاف های متعددی برای ورود به انتخابات تشکیل شده اند و از جمله نکات بارز و قابل توجه این است که جریانات فتنه، انحرافیون و اصلاح طلبان آمریکایی که با رهبری و نظام غیر همسو هستند، با وجود اینکه خاستگاه های غیر مشترک دارند، اهداف مشترکی را برای مقابله با نظام و رهبری دنبال می کنند".
آقای مصلحی گفت که وزارت اطلاعات دریافته است که در پی اعتراضات انتخاباتی سال ۱۳۸۸، حکومت ایران با "تعداد قابل توجهی از گروه های انحرافی" روبرو است که با رهبر ایران همسو نیستند.
او افزود: "این گروه ها البته ظاهرا در فکر و گفتار با اندیشه های امام راحل و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی همسو هستند، ولی در حوزه عمل متوقف شده اند یا مسیر دیگری را که خود صحیح می دانند برای خود برگزیده و اجرا می کنند".
وزیر اطلاعات ایران در مورد ماهیت این گروه ها توضیح روشنی نداد، اما با استناد به سخنان رهبر ایران گفت که تعدادی از "خواص" جامعه، بی بصیرت، مطرود، غافل، فرصت طلب، مصلحت اندیش، غرب گرا، دنیا زده، ترسو یا از نظر اخلاقی منحط هستند.
برنامه های آمریکا
آقای مصلحی هشدار داد که مقامات آمریکایی برای زنده کردن اعتراضات ضد حکومتی در ایران برنامه دارند و "بهترین بستر برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی ایران را انتخابات می دانند".
به گفته او، دولت آمریکا قصد دارد برای از بین بردن امکان تأثیر گذاری ایران در تحولات منطقه، بحران ها را به سمت جمهوری اسلامی "منحرف" کند.
وزیر اطلاعات ایران گفت: "آنها در تدارک برنامه هایی هستند که اگر سطح شرکت در انتخابات بالا رفت، بتوانند از آن بهره برداری کنند و اگر سطح مشارکت پائین آمد هم بتوانند از آن منفعت ببرند".
پیش تر رهبر جمهوری اسلامی هم در مورد تبدیل انتخابات به تهدید امنیتی برای حکومت ایران هشدار داده بود.
آیت الله خامنه ای همچنین از احتمال تغییر روش حکومتی ایران به نحوی که نمایندگان مجلس رئیس قوه مجریه را انتخاب کند سخن گفته بود.
عده ای از ناظران عقیده دارند که یکی از اهداف چنین تغییری می تواند کاستن از تعداد انتخابات و "تهدید امنتی" ناشی از آن در ایران باشد.
آقای مصلحی در اظهارات امروز خود هشدار داده است که اصلاح طلبان یا نزدیکان رئیس جمهوری ایران قصد دارند در انتخابات آینده مجلس، "افراد را با تابلوهای دیگران" به صحنه بفرستند.
او از مبلغان مذهبی که برای سخنرانی در مراسم عزاداری ماه محرم به سراسر ایران می روند خواست که برای مخاطبان "میلیونی" خود توضیح دهند که در انتخابات تنها باید به کسانی رأی داد که از نظر فکری، گفتمانی و عملی با اندیشه ها و دستورات آیت الله خمینی و آیت الله خامنه ای منطبق هستند.

۱۳۹۰/۰۹/۰۲

چه کسی سیف الاسلام را لو داد؟

فردی که برای فراری دادن سیف الاسلام قذافی، پسر دیکتاتور معدوم لیبی به نیجر استخدام شده بود به وی خیانت و مقدمات بازداشت وی را فراهم کرد.
به گزارش انتخاب، یوسف الهتمانی راهنمایی که گفته می شد برای فراری دادن سیف الاسلام استخدام شده است گفت: زمانی که ما برای محل حمله مشاوره می کردیم، گردان های الشعاتی و الزیتان هر دو توافق و همکاری کردند که این محل برای حمله برای بازداشت سیف الاسلام مناسب است.
وی افزود: محل حمله، حفره ای بزرگ بین تپه های شنی بود و ما آنان را به سوی این سایت هدایت کردیم.
یوسف الهتمانی گفت: ما در خودروی اول نشسته بودیم و خودوری محافظان سیف الاسلام، پشت سر ما حرکت می کردند که از جمله بزرگترین جانیان هستند.
وی اضافه کرد: در دومین خوردی پشت سر من، سیف الاسلام بود که بین دو تا سه کیلومتر با خودروی من فاصله داشت، از این رو ما فاصله و زمان لازم برای حمله به خودروی اول را داشتیم و بعد از آن می تواتنسیم، خودروی دوم را نیز متوقف کنیم.
وسف الهتمانی گفت: در مرحله اول، ما جانی اول ( محافظ اول) را گرفتیم، کمتر از یک دقیقه، شاید سی ثانیه طول کشید.خودروی دوم، خودروی حامل سیف الاسلام بود.سلاح های ما به سوی کابل اصلی برق خودرو نشانه رفت و خودرو، در یک ثانیه متوقف شد. وی با پیاده شدن از خودرو تلاش کرد فرار کند زیرا آنها این یک کار را بلد هستند ولی فراری در کار نبود. این راهنمای سابق سیف الاسلام گفت من استخدام شدم چون به خوبی صحرا را در شب می شناختم؛ آنان مرا استخدام کرده بودند تا آنها را به نقطه مرزی آنایی ترآی انگل برسانم. به این راهنما وعده داده شده بود در صورت رساندن سیف الاسلام به مرزها و فراری دادن وی، یک میلیون یورو به او داده می شد

۱۳۹۰/۰۸/۲۹

عدم استقبال از احمدی نژاد و ضایع کردنش توسط صداوسیما


در سفر احمدی نژاد به استان چهارمحال و بختیاری استقبال بسیار کمی از حضور احمدی نژاد شد که حتی مجری برنامه نیز به آن اذعان کرد که احمدی نژاد با دخالت صحبت هایش را قطع کرد. اما نکته جالب پخش دوباره این قسمت در برنامه صرفا جهت اطلاع و ضایع کردن مجدد احمدی نژاد بود.

نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی - مهدی خزعلی

رهبر محترم جمهوری اسلامی ایران
باسلام؛ سال هاست می خواهم خطی بنویسم، شرایط مهیا نبود، اطراف شما را مداحان و ثناگویان و متملقان گرفته اند، چاپلوسی و دستبوسی و پابوسی بیداد می کند، یکی چفیه را به تبرک می برد، دیگری به عبای شما تبرک می جوید، جمعی بوسه بر جایگاه شما می زنند و جماعتی قدمگاه شما را مسح می کنند، تمسک به کلام شما ناسخ آیه و روایت است، غالیان شما را بالاتر از خدا می دانند، در این هیاهوی بازار آهنگران، که عمود خیمه را در کوره مدح و ثنا نهاده و هریک با تملق و چاپلوسی پتکی بر آن می کوبند، چه جای سخن نقاد است؟ این ها آنقدر می زنند تا عمود نازک و نازکتر شود، من می خواهم با نقد و نقادی عمود خیمه را چون پولاد آب دیده کنم! می خواهم با کلام تند و تیز نقاد آشنایتان سازم.
می گویند شهید رجایی مجلس " نِق" برپا می کرد تا در آن مجلس هر که می خواهد نق بزند و بر او خرده بگیرد، توصیه می کنم یک معاونت " نِق" یا " نقد" تشکیل دهید، نقادی بی پروا و جسور بر آن بگمارید که مخالف شما باشد، به او اجازه دهید تا بدون رعایت آداب و بدون لکنت کلام، نقد های جامعه را برایتان بگوید.
می دانم، کسی زیر بار این مسئولیت نمی رود، شاید خیلی زود، زبان سرخ سر سبزش را به باد دهد، اینجانب آماده ام تا بدون تعظیم و تکریم و کرنش، بدون خضوع و خشوع و رکوع و سجود، بدون عظمی و معظم، نق و نقدهای جامعه را جمع کنم و هفته ای یکبار با زبانی تند و تیز و برنده به عرض برسانم.
باور بفرمایید همه چاپلوسان و متملقان درگاه، از سخن تلخ و نقد در محضرتان هراس دارند، یکی از رؤسای قوا حرف دلش را به هاشمی می زد تا با شما در میان بگذارد، وقتی هاشمی به او می گوید: " چرا خودت نمی گویی؟ " جواب می دهد: " ما نمی توانیم سخن مخالف بر زبان آوریم، از ما تحمل نمی کنند! "
من پست و مقامی ندارم که نگرانش باشم، کیسه ای ندوخته ام که از پاره شدنش بهراسم، پس این فرصت را غنیمت بشمارید، بگذارید این نقاد هفته ای یکبار - به شیوه ای دیگر- دردهای جامعه را برایتان بازگو کند. حال مختارید پاسخ مرا حضوری دهید یا برای پنجمین بار راهی سلول انفرادی ام نمایید. والسلام
حسبنا الله و نعم الوکیل
دکتر مهدی خزعلی
1390/8/27

ایران در مرحله نهایی ساخت موشک قاره‌پیما - ادعایی که حذف شد

روزنامه ایران، روزنامه رسمی دولت جمهوری اسلامی، در شماره امروز خود از قول برادر حسن تهرانی مقدم نوشت که او در جریان آزمایش نهایی یک موشک قاره‌پیما کشته شده است، اما بعدا این سخنان را از نسخه اینترنتی خود حذف کرد.
 ایران در مرحله نهایی ساخت موشک قاره‌پیما - ادعایی که حذف شد
این روزنامه با محمد تهرانی مقدم، در مورد شخصیت و فعالیت های برادر او مصاحبه کرده است که فرمانده سازمان خودکفایی سپاه پاسداران بود و شنبه هفته گذشته در اثر انفجار در یک پادگان نظامی در غرب تهران کشته شد.

محمد تهرانی مقدم در این مصاحبه خود را معاون اطلاعات سپاه در سال های دهه ۱۳۶۰ معرفی می کند و می گوید که برای سال ها حفاظت از آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران را به عهده داشته است.
به نوشته روزنامه ایران، او در بخش پایانی مصاحبه، در پاسخ به سئوالی در مورد ادعای دست داشتن اسرائیل در انفجار پادگان سپاه گفته است: "من فقط می توانم یک جمله عرض کنم که این پروژه در حال تست نهایی بود. پروژه هم مربوط به موشک بالستیک قاره پیما بود و در مراحل نهایی قرار داشت. این پروسه کاملا هایتک و محرمانه بود. یکی از دلایلی که آنها حرف های مختلف می زنند، این است که از ماهیت کار مطلع نبودند".
اما در پی انتشار روزنامه ایران، محمد تهرانی مقدم در گفت و گو با خبرگزاری فارس این بخش از سخنان منسوب به خود را تکذیب کرد و گفت که از "موشک بالستیک قاره پیما" سخنی نگفته است.
ساعاتی بعد روزنامه ایران نسخه متنی و پی‌دی‌اف (تصویری) خود را تغییر داد و جمله مذکور را از آن حذف کرد. این جمله در صفحه ۱۲ روزنامه به عنوان تیتر هم استفاده شده بود که در نسخه پی‌دی‌اف تغییر داده شده است.
اما سایت "شبکه ایران" که به موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، ناشر روزنامه "ایران" متعلق است، جمله مذکور را هنوز حذف نکرده است.
برنامه موشکی ایران از جمله مواردی است که قدرت های جهانی نسبت به آن حساسیت دارند و مشمول تحریم های بین المللی قرار گرفته است.
جمله‌هایی که از نسخه اینترنتی روزنامه حذف شده است هنوز در سایت شبکه ایران دیده می‌شود.
شبکه ایران 
دولت های غربی می گویند که تلاش ایران برای دستیابی به تکنولوژی اتمی و مطالعاتی که ادعا می شود این کشور در مورد نحوه سوار کردن کلاهک اتمی بر موشک های خود کرده است، تهدیدی بزرگ را متوجه امنیت منطقه و جهان می کند.
مقامات ایران اتهامات در مورد مقاصد نظامی برنامه اتمی خود را رد می کنند، اما به پیشرفت های خود در زمینه تولید موشک های دوربرد به عنوان عاملی بازدارنده افتخار می کنند.
نقش حسن تهرانی مقدم
مسئولان نظامی ایران می گویند که سرتیپ حسن تهرانی مقدم، فرمانده پیشین سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران، در توسعه توان موشکی ایران نقشی محوری داشت و "بنیانگذار قدرت موشکی سپاه" بود.
محمد تهرانی مقدم، برادر او در گفت و گو با روزنامه ایران در این مورد گفته است که او در سال ۱۳۶۰ و در جریان جنگ ایران و عراق، واحد توپخانه سپاه را بنیان گذاشت و در سال ۱۳۶۲ مسئولیت یگان موشکی سپاه را به عهده گرفت.
به گفته محمد تهرانی مقدم، برادرش در سمت فرماندهی سازمان جهاد خودکفایی سپاه موفق شد تکنولوژی موشک های بالستیک را در ایران بومی کند.
موشک های بالستیک به موشک هایی گفته می شود که موتور آنها تنها در مراحل ابتدایی پس از پرتاب کار می کند و سپس بر اساس قوانین پرتاب و تحت تأثیر جاذبه و اصطکاک مسیر خود را تا هدف می پیماید (بر خلاف موشک های هدایت شونده نوع کروز که معمولا موتور جت دارند و در تمام طول مسیر حرکت می توان از این موتور برای هدایت آنها استفاده کرد).
موشک های بالستیک قاره پیما می توانند از جو زمین خارج شوند و در نتیجه برد آنها بسیار بیشتر از موشک های بالستیک معمولی است.
"یکی از اقدامات سردار شهید حاج حسن آقا همین موشک بالستیک بود که جمهوری اسلامی این کار را به مسئولیت و فرماندهی وی انجام داد و حاج حسن جانش را در این مسیر گذاشت"
محمد تهرانی مقدم
محمد تهرانی مقدم در مصاحبه با روزنامه ایران گفته است: "یکی از اقدامات سردار شهید حاج حسن آقا همین موشک بالستیک بود که جمهوری اسلامی این کار را به مسئولیت و فرماندهی وی انجام داد و حاج حسن جانش را در این مسیر گذاشت".
او در توضیح بیشتر در مورد پروژه ای که حسن تهرانی مقدم در هنگام کشته شدن روی آن کار می کرد، گفت: "واضح بگویم که ماهواره زمانی که می خواهد در فضا قرار بگیرد، باید یک کشاننده ای داشته باشد. در واقع همان موشکی که این را به فضا می برد، ماهواره را به فضا (خارج از جو زمین) وارد می کند".
محمد تهرانی مقدم گفته است که ایران برای پرتاب ماهواره ای که ساخته بود با روسیه قرارداد داشت که روسیه به آن عمل نکرد و ایران ناچار شد با امکاناتی که خود در اختیار داشت، ماهواره را به مدار زمین بفرستد.
پس از آن بود که به گفته محمد تهرانی مقدم، سازمان فضایی ایران که زیر نظر رئیس جمهوری اداره می شود همکاری با سازمان جهاد خودکفایی سپاه را آغاز کرد تا موشک های ماهواره بر را در داخل ایران بسازند: "این پروژه شروع شد و امیدوارم که ان شاءالله پرچمداران بعدی بتوانند راه این شهید را ادامه دهند و ما بتوانیم در هوافضا هم خودکفا باشیم".

۱۳۹۰/۰۸/۲۷

تصاویری از صدام و همسرش و قباله ازدواجشان

در حالی که این روزها سالگرد اعدام «صدام» دیکتاتور سابق عراق است، تصاویری دیدنی و منتشر نشده از روز ازدواج وی و همسرش «ساجده طلفح» منتشر شده است.


۱۳۹۰/۰۸/۲۵

نامه خصوصی سارکوزی به نتانیاهو در مورد ایران

رئیس‌جمهور فرانسه در نامه‌ای خصوصی به نخست‌وزیر اسراییل به او اطمینان داده است که فرانسه برای تصویب تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران تلاش می‌کند. بخش‌هایی از این نامه در روزنامه یدیعوت آهارونت اسراییل منتشر شده است.
روزنامه اسراییلی «یدیعوت آهارونت» در شماره یکشنبه ( ۱۳ نوامبر/ ۲۲ آبان) بخش‌هایی از یک نامه خصوصی را منتشر کرد که توسط نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل نوشته شده است.
تأکید برحمایت فرانسه از اسراییل
سخنان رئیس‌جمهور ایران در مورد نابودی اسراییل به نگرانی جامعه جهانی مورد ابعاد نظامی برنامه اتمی ایران دامن می‌ز‌ند
خبرگزاری فرانسه به نقل «یدیعوت آهارونت» از اطمینان نیکلا سارکوزی در مورد تهدید موجودیت اسراییل از سوی ایران خبر می‌د‌هد.
رئیس‌جمهور فرانسه در نامه خود به نخست‌وزیر اسراییل اطمینان داده است که اگر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نکند، تحریم‌هایی «سخت و بی‌مثال» در انتظار تهران خواهد بود.
نیکلا سارکوزی در نامه خصوصی خود به بنیامین نتانیاهو خواستار «رابطه تنگاتنگ» اسراییل و فرانسه در آینده نزدیک شده است.
کاخ الیزه فرانسه روز یکشنبه نامه شخصی رئیس‌جمهور این کشور به نخست‌وزیر اسراییل را تأیید کرد اما مانند دولت اسراییل از هرگونه‌اشاره‌ا‌ی به محتوای این نامه خودداری کرد.
از قرار این نامه، چند روز پس از نشست رهبران گروه ۲۰ در شهر کن فرانسه، برای نتانیاهو فرستاده شده است. یکی از حاشیه‌های جنجال‌برانگیز این نشست، گفتگوی نیکلا سارکوزی با رئيس‌جمهور آمریکا در مورد بنیامین نیانیاهو بود. سارکوزی در این گفتگو نتانیاهو را دروغگو خوانده بود.
پافشاری اسراییل در مورد برخورد سخت‌تر با ایران
بنیامین نانتاهو روز یکشنبه ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) بار دیگر از جامعه جهانی خواست مانع تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی شود.
نخست‌وزیر اسراییل، بنیامین نتانیاهو خواستار تحریم‌های سخت‌ علیه ایران است
آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی در تاز‌ه‌ترین گزارش خود مورد برنامه اتمی ایران از در اختیار داشتن «شواهد قابل اعتمادی» در مورد تلاش ایران برای دست‌یابی به دانش ساخت کلاهک‌های هسته‌ای خبر داده است.
در پی انتشار این گزارش آلمان و کشورهای غربی خواستار تصویب تحریم‌های سخت‌تر علیه جمهوری اسلامی شدند.
آمریکا و روسیه نیز اعلام کردند به دنبال «طرحی مشترک» در پاسخ به برنامه اتمی ایران هستند که دولت تهران را «مجبور به پای‌بندی به تعهدات بین‌المللی» خود کنند.

۱۳۹۰/۰۸/۲۳

دفتر عبدالله نوری: رایزنی برای بازگشت به نظام دروغ و شایعه است


دفتر عبدالله نوری، وزیر کشور دولت محمد خاتمی در بیانیه‌ای خبرهای منتشر شده در مورد رایزنی‌های او با اصلاح‌طلبان برای «شرکت در انتخابات و بازگشت به نظام» را شایعه‌پراکنی با هدف «مشروعیت بخشیدن به صاحبان قدرت» خواند.
وزیر ارشاد دولت نهم، محمدحسین صفارهرندی دو روز پیش (شنبه ۲۱ آبان) مدعی شد اصلاح‌طلبان در جلسات خصوصی خود می‌گویند «باید به هر قیمتی به نظام باز گردیم.» او همچنین گفته است «عبدالله نوری، کسی که شعار خروج از حاکمیت را سر می‌داد، امروز به خاتمی می‌گوید: اگر من جای تو بودم می‌رفتم و پشت در خانه رهبری می‌نشستم تا ایشان اجازه ملاقات دهند.» دفتر نوری با انتشار بیانیه‌ای این ادعا را بی‌اساس و دروغ خوانده است. خاتمی نیز روز گذشته بار دیگر بر شرط‌های خود برای شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس تاکید کرده است.

«مشروعیت بخشیدن به صاحبان قدرت»

در بیانیه‌ی دفتر عبدالله نوری بدون نام بردن از صفارهرندی اظهارات روز شنبه‌ی او در مورد رایزنی نوری «با فعالان و چهره‌های اصلاح‌طلب درباره چگونگی بازگشت به نظام» سخنانی «نادرست و آمیخته با دروغ و تحریف» خوانده شده است. در این بیانیه که متن آن روز دوشنبه، ۲۳ آبان در روزنامه اعتماد منتشر شد، ادعاهای صفارهرندی «ترفندی شیطنت‌آمیز در ادامه خط شایعه‌پراکنی و اختلاف‌افکنی در صف جریان اصلاح‌طلبی» توصیف شده است.
دفتر وزیر کشور سابق با اشاره به خبرهایی که اخیرا در رسانه‌های نزدیک به حکومت منتشر شده در بیانه‌اش می‌نویسد، هدف «این قبیل شایعه پراکنی‌ها، ... استفاده از اعتبار سیاسی و جایگاه اجتماعی چهره‌های مورد حمایت مردم برای مشروعیت بخشیدن به صاحبان قدرت» است.
محمد خاتمی بارها اعلام کرده که اصلاح‌طلبان تنها در انتخاباتی شرکت می‌کنند که آزاد برگزار شود. او برای مشارکت در انتخابات نهمین دوره مجلس که اسفندماه برگزار می‌شود شرط‌هایی تعیین کرده که آزادی زندانیان سیاسی، پایان دادن به حبس خانگی دو نامزد معترض به نتایج اعلام شده‌ی انتخابات سال ۸۸، مهدی کروبی و میرحسین موسوی، و باز شدن فضای سیاسی کشور مهمترین آنها هستند.
بر خلاف خبرهایی که در مورد تمایل سران اصلاح‌طلبان به "شرکت در انتخابات به هر قیمتی" منتشر می‌شود خاتمی روز گذشته، ۲۲ آبان نیز بار دیگر بر شرط‌های یاد شده تاکید کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی محمد خاتمی، او در جمع جوانان اصلاح‌طلب آذربایجان گفته است اگر شرایط مورد نظر فراهم شود مردم "اینقدر باگذشت و بزرگوار" هستند که به رغم رنج‌هایی که کشیده‌اند در انتخابات شرکت کنند.

«بزرگان هم بگویند مردم نمی‌آیند»

رئیس جمهور پیشین همچنین به سران حکومت هشدار می‌دهد که «زمان به سرعت می‌گذرد و ممکن است فرصت‌ها از دست برود.» خاتمی با اشاره به این که «نمی‌شود انتخابات به سبکی باشد که یک سلیقه می‌پسندد و همه محدود باشند و ‏همه مجبور باشند شرکت کنند» تاکید می‌کند، اگر انتخابات آزاد، سالم و رقابتی برگزار نشود «بزرگان و افراد مؤثر هم اگر بگویند شرکت کنند مردم ‏شرکت نخواهند کرد.»
خاتمی در بخش دیگری از سخنانش شرط جلوگیری از رواج فساد مالی و قانون‌گریزی صاحبان قدرت را وجود آزادی عنوان کرد و گفت «اگر آزادی باشد جلوی انحراف گرفته می‌شود اگر آزادی باشد کسانی‌که قدرت دارند ‏مجبور می‌شوند در چارچوب قانون حرکت کنند و مطابق قانون عمل کنند.»

دیدار و رایزنی خاتمی و نوری

شخصیت‌های برجسته‌ی اصلاح‌طلب پنهان نمی‌کنند که در دیدارهای اخیرشان مسائل مربوط به انتخابات نیز مورد بحث قرار گرفته است. آنچه مورد اختلاف است شایعاتی است که نزدیکان حکومت در مورد چشم‌پوشی آنان از شرط‌های خاتمی برای حضور در انتخابات منتشر می‌کنند. در بیانیه‌ی دفتر نوری نیز تحریف و نقل نادرست مواضع اصلاح‌طلبان مورد انتقاد قرار گرفته است.
روزنامه اعتماد ۱۷ مهرماه به نقل از یکی از نزدیکان عبدالله نوری نوشت «وزیر کشور دولت اصلاحات در ادامه دیدارهایی که با فعالان سیاسی دارد اخیرا هم دیداری با رییس‌جمهور سابق کشورمان داشته است. یکی از محوری‌ترین مباحثی که در این دیدار صورت گرفته است مربوط به انتخابات مجلس است.»

جوانان، رهبران جنبش‌های اعتراضی

خاتمی در بخش دیگری از اظهاراتش بدون نام بردن از رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، به سخنان اخیر او در مورد امکان تغییر نظام سیاسی ایران و واگذاری انتخاب رئیس جمهور به مجلس اشاره کرد و گفت «بحث پارلمانی یا ریاستی که مطرح می‌شود اصل این است که آیا مردم سالاری ‏هست یا نه؟اگر باشد شکل آن مشکل ندارد ولی اگر نباشد هر کدام ممکن است ‏مشکل داشته باشد. دغدغه باید این باشد که چقدر رای مردم موثر است؟چقدر مردم ‏می‌توانند اظهار نظر کنند؟»
رئیس جمهور پیشین می‌گوید «انتخابات قلب مردم سالاری است و انتخابات یعنی همه مردم با همه سلایق با همه ‏گرایش‌ها با همه قومیت‌ها با همه سلیقه‌ها و گرایش‌های اعتقادی و سیاسی ‏بتوانند شرکت کنند و رای بدهند.‏» او همچنین خود را "یک فرد کوچک از جریان اصلاحات» خواند و گفت رهبری حرکت‌های اجتماعی بر عهده‌ی جوانان است. خاتمی برای اثبات این نظر به جنبش‌های اعتراضی در منطقه اشاره کرد و افزود «در جریانات اخیر منطقه هم رهبر برجسته نمی‌بینید، اتفاقا جوانان جلودار هستند ‏و جمع می‌شوند و برای خود حرف می‌زنند و صحبت می‌کنند و تصمیم می‌گیرند.‏»

مرگ پسر محسن رضایی، از درگذشت مشکوک تا ترور

ساعاتی پس از آن که رسانه های ایران خبر از مرگ "مشکوک" پسر محسن رضایی، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری ایران، در دوبی دادند، یک سایت محافظه کار ایرانی می گوید که ماموران سازمان اطلاعاتی اسرائیل، موساد، او را "ترور" کرده اند.
۲۲ آبان وب سایت تابناک، نزدیک به آقای رضایی، خبر از درگذشت احمد، یکی از پسران این فرمانده سابق سپاه پاسداران در یکی از اتاقهای طبقه هجدهم هتل گلوریای دوبی را منتشر کرد.
این سایت، با اشاره به کشته شدن ۱۷ نفر در انفجار روز گذشته در یک پادگان سپاه در حوالی کرج نوشت: "همزمان با شهادت جمعی از همرزمان محسن رضایی، فرزند ایشان به طرز مشکوکی درگذشت."
تابناک در این خبر کوتاه توضیحی نداده که چرا فکر می کند میان این دو رخداد ارتباطی وجود دارد، مخصوصا این که پسر ۳۰ ساله آقای رضایی در سال ۱۳۷۷ به آمریکا رفت و به یکی از منتقدان پدرش و سیاستهای حکومت جمهوری اسلامی بدل شد.
او در سال ۱۳۸۴ به ایران برگشت، اما با وجود انتقادهایش از حکومت، تحت تعقیب قرار نگرفت.
پسر آقای رضایی چند سال پیش دوباره به آمریکا رفت و بنا به بعضی از گزارشها، با تبعه ای آمریکایی ازدواج کرد، ولی ظاهرا مقامهای جمهوری اسلامی این بار با بازگشت او به ایران مخالفت کردند.
سایت تابناک امروز از قول معاون اطلاع رسانی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نوشته است که موضوع درگذشت احمد رضایی در حال بررسی است.
محسن رضایی اکنون دبیر مجمع تشخیص است.
اما ساعاتی بعد، پلیس دوبی اعلام کرد که علت حادثه را خودکشی احتمال می دهد و تحقیقاتش را در همین راستا به پیش می برد.
همچنین تابعیت احمد رضایی ، نه ایرانی، بلکه آمریکایی اعلام شد.
بنا به اعلام پلیس دوبی، احمد رضایی مچ دست چپش را بریده و به زندگی خود پایان داده است.
انتظار می رود گزارش پزشکی قانونی فردا دوشنبه منتشر شود.
سرتیپ خلیل ابراهیم المنصوری، مدیر اداره تحقیقات جنایی پلیس دوبی، گفته که هیچ ظن جنایی درباره این مرگ وجود ندارد.
اما بعد از ظهر سایت اینترنتی عماریون مدعی شد احمد رضایی به دست عوامل موساد ترور شده است.
این سایت نیز میان انفجار پادگان سپاه و این اتفاق "همزمانی" برقرار کرده است.
عماریون درباره انگیزه احتمالی اسرائیل برای انجام این عملیات توضیحی نداده، ولی افزوده است که به محض تکمیل اطلاعات، جزئیات بیشتری از "این اقدام کثیف رژیم اشغالگر قدس" منتشر خواهد کرد.

۱۳۹۰/۰۸/۲۲

سپاه پاسداران: در انفجار پادگان ملارد ۱۷ نفر کشته شدند

سپاه پاسداران اعلام کرده که در انفجاری شدید در یک پادگان این نهاد نظامی در اطراف کرج ۱۷ نفر کشته و ۱۶ نفر زخمی شده اند و حال برخی از مجروحان نیز وخیم است.
سرتیپ رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران گفته است که سرتیپ حسن تهرانی مقدم، مسئول سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران، سازمانی که کار تولید تجهیزات نظامی برای این نهاد نظامی را به عهده دارد، جزو کشته شدگان است.



آقای شریف پیش تر به تلویزیون دولتی گفته بود که در حادثه انفجار در یکی از زاغه ها مهمات پادگان بیدگنه در حوالی ملارد شهریار در غرب تهران ۲۷ نفر کشته شده اند، اما بعدا اظهارات خود را اصلاح کرد.
او گفت که اعلام اشتباهی تعداد کشته شدگان به دلیل ناخوانا بودن گزارش فکس شده از محل حادثه بوده است.
پیش تر مجتبی خالدی، کارشناس مرکز هدایت عملیات بحران در ایران، تعداد مجروحان انفجار را ۲۳ نفر اعلام کرده بودند.
در پی وقوع این انفجار، سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که این انفجار ربطی به "آزمایش هسته ای که بعضی رسانه های بیگانه آن را مطرح کرده اند" نداشته و در هنگام جابجایی مهمات رخ داده است.
ورود امدادگران به پادگانی که انفجار در آن رخ داده بود تا ساعت ها با محدودیت مواجه بود. به گفته محمد مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران این محدودیت ها به این دلیل بود که "احتمال انفجار مجدد" وجود داشت.
اسماعیل کوثری، نماینده تهران در مجلس ایران و یکی از فرماندهان سابق سپاه، در گفتگو با سایت خبرآنلاین این شایعه را که انفجار در اثر "خرابکاری" بوده است تکذیب کرد و گفت که کمیسیون امنیت ملی فردا علت این انفجار را بررسی می کند.
صدای انفجار شدید در پادگان نظامی در اطراف کرج در نقاط مختلف شهر تهران شنیده شده است
سپاه پاسداران هم اعلام کرده است که کارشناسان این نهاد مشغول بررسی دلیل انفجار شده اند.
در نخستین ساعات پس از انفجار، گزارش های ضد و نقیضی در باره علت وقوع حادثه منتشر شده بود که بعضی از آنها از انفجار یک جایگاه گاز مایع حکایت داشت.
صدای انفجار به قدری شدید بوده که در نقاط مختلف شهر تهران شنیده شده است.
دو انفجار
حسین گروسی، نماینده شهریار در مجلس ایران به خبرگزاری خانه ملت گفته است که سانحه در واقع دو انفجار نزدیک به هم بوده است.
او گفت: "شدت دو انفجار به حدی بود که صدای مهیب و لرزش آن شیشه برخی ساختمان ها در اطراف محل حادثه را شکسته و مردم شهریار و شهر قدس را وحشت زده کرده است."
آقای گروسی تأکید کرد که این پادگان فقط انبار مهمات بوده و سربازان در آنجا حضور نداشته اند.

۱۳۹۰/۰۸/۱۶

هواپیمای ایرانی به دلیل نقص فنی در بریتانیا زمین گیر شد

یک فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که در مسیر لندن به تهران در پرواز بوده، هنگام فرود برای سوخت گیری در فرودگاه استان کنت در جنوب شرقی لندن، بر اثر ترکیدگی لاستیک‌ از ادامه پرواز باز مانده است.این حادثه شب گذشته رخ داده و به مسافران این پرواز آسیبی نرسیده است.
در همین زمینه اعتراض ایران ایر نسبت به تعلیق خدمات هواپیماییخدمات یاتا به ایران ایر به‌ دلیل تحریم‌ها متوقف شدایران: ندادن سوخت به هواپیماهای ایرانی غیرانسانی است .موضوعات مرتبطتحریم ایران بر اساس گزارش ها مسافران پرواز ایران ایر در هتلی نزدیک فرودگاه شهر کنت، منتظر رسیدن قطعات یدکی یا اختصاص یافتن هواپیمای دیگری هستند که آنها را به مقصد برساند .
هر چند که فروش سوخت هواپیما به ایران مشمول تحریم های بین المللی نیست اما مدتی است برخی از شرکت های سوخت رسانی هوایی، از تامین سوخت‌ هواپیماهای ایرانی خودداری می کنند.از جمله هواپیماهای ایرانی که از لندن به تهران پرواز می کنند، به اجبار در شهر کنت در جنوب شرقی لندن سوخت گیری می کنند.
این هواپیماها در فرودگاه هیثرو در غرب لندن فرود می آیند و پس از مسافرگیری برای تهران در این فرودگاه به سوی فرودگاه کوچکی در استان کنت می روند و پس از سوختگیری به سوی تهران پرواز می کنند.ناوگان فرسوده هوایی ایرانبه تازگی چرخ جلوی هواپیمای ایران ایر در پرواز مسکو به تهران باز نشد اما خلبان آن با مهارت موفق به فرود بدون خسارت هواپیما در فرودگاه مهرآباد تهران شد.
قدردانی رسمی از خلبان پرواز مسکو به تهران با ترکیدگی چرخ هواپیمای لندن به تهران در فرودگاه کنت همزمان بوده است. این دومین نمونه از این نقص فنی در هواپیماهای ایران ایر طی یک ماه گذشته است.به تازگی چرخ جلوی هواپیمای ایران ایر در پرواز مسکو به تهران باز نشد اما خلبان آن با مهارت موفق به فرود آوردن بدون خسارت هواپیما در فرودگاه مهرآباد تهران شد.
ایمنی پایین و سابقه سقوط پی در پی هواپیماهای توپولوف روسی هم عملا نتوانسته این هواپیما را جایگزین مناسبی برای ناوگان فرسوده هوایی ایران کند.تحریم های بین المللی فقط محدود به فروش هواپیما و قطعات یدکی آنها به ایران نیست.
یاتا، انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، اخیرا نامه ای به شرکت هواپیمایی ایران ایر اطلاع داد که تمامی خدمات تسویه حسابهای شرکت های هوایی با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را به حالت تعلیق درآورده است.این اقدام بنابر تصمیم "اداره کنترل دارایی خارجی ها" (OFAC) در وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا صورت گرفته که شرکت ایران ایر را در فهرست تحریم قرار داده است و یاتا می گوید که تعلیق خدمات، در راستای تحریم های آمریکا علیه هواپیمایی جمهوری اسلامی است.
با این تصمیم، شرکت هواپیمایی ایران ایر دیگر نمی تواند از سرویس های "اتاق تهاتر" یا تسویه حساب شرکت های هواپیمایی یاتا استفاده کند و فروش بلیت ایران ایر تنها از طریق دفاتر این شرکت و به صورت نقدی امکان پذیر است.خدماتی که یاتا، ایران ایر را از آن محروم ساخته سیستم فروش بلیت و بار است. یعنی اگر قبلا آژانسی در دنیا بلیت هما را می فروخت پول از طریق اتاق تهاتر یاتا به حساب هما واریز می شد اما با تعلیق این خدمات، هواپیمایی جمهوری اسلامی دیگر نمی تواند به این شیوه، بلیت های خود را از طریق آژانس های هواپیمایی دیگر بفروشد و پول خود را بگیرد.ایران به این اقدام اعتراض کرده است.