۱۳۹۰/۰۲/۱۰

فاطمه کروبی: از حقوق یک زندانی هم محروم هستیم

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی گفت که شرایط بازداشت خانگی او و همسرش به گونه ای است که حتی از حقوق یک زندانی عادی هم محروم هستند.
خانم کروبی که روز شنبه برای انجام امور درمانی خود موقتا از حبس خانگی خارج شده بود، شب گذشته (پنجشنبه شب ۸ اردیبهشت) پیش از بازگشت به حبس با سایت سحام نیوز گفت و گو کرد.
فاطمه کروبی که از چند روز بعد از راهپیمایی معترضان در ۲۵ بهمن ۸۸ در بازداشت خانگی است، گفت پیش از عید نوروز شرایط بازداشت او و همسرش "بسیار سخت" و برخوردهای ماموران امنیتی "خشن" بوده، اما در سال جدید "رویکرد جدیدی" حاکم شده و اوضاع حبس آنها "کمی بهتر" شده است.
خانم کروبی درباره واژه "حصر" که در بعضی از رسانه ها برای توصیف وضعیت او و همسرش استفاده می شود، گفت: "واژه حصر که در بیرون رایج است، درست نیست. زیرا ماموران امنیتی نه تنها تمام مجتمع مسکونی را تصرف کرده اند، بلکه حتی آپارتمان مسکونی ما را نیز در اختیار دارند."
فاطمه کروبی همچنین در این گفتگو روحیه مهدی کروبی را "بسیار خوب" توصیف کرد و گفت: "همانطور که خود آقای کروبی بارها گفته اند به مسیر خود در جهت اصلاح انحراف به وجود آمده در انقلاب و دفاع از حقوق مردم ایمان دارند و در این راه آماده پرداختن هر هزینه ای هستند".
خانم کروبی در پایان این گفتگوی کوتاه از "محبت بی دریغ و حمایت های مردم شریف ایران در داخل و خارج کشور" نسبت به خودش، آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد تشکر کرد.
بعد از تظاهرات مخالفان در ایران در روز ۲۵ بهمن ۸۸ که به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی و در همبستگی با خیزش های مردمی در کشورهای مصر و تونس برگزار شد، فشارها بر این دو رهبر مخالفان شدیدا زیاد شد و این دو عملا از آن زمان به همراه همسرانشان در حبس خانگی هستند.
فاطمه کروبی روز شنبه ۳ اردیبهشت برای پیگیری امور درمانی خود از منزل خارج شده بود که بنا بر خبر سحام نیوز پنجشنبه شب به بازداشت خانگی بازگشته است.

سیامک پورزند، روزنامه نگار ایرانی، درگذشت


سیامک پورزند در بیمارستان (عکس از آرشیو) 

سیامک پورزند، از روزنامه نگاران قدیمی ایرانی، بعد از یک دوره طولانی بیماری و در سن ۸۰ سالگی در تهران درگذشت.
آقای پورزند از جمله کسانی بود که در جریان ماجرای کنفرانس برلین در سال ۱۳۷۹ بازداشت و به ۱۱ سال زندان محکوم شد. او از آن زمان ممنوع الخروج بوده است.
سیامک پورزند همسر مهرانگیز کار، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان، است که او نیز چند سال در ایران در زندان بود و بعد از آن به آمریکا مهاجرت کرد.
آقای پورزند در سال های اخیر به بیماری های مختلفی مبتلا بوده و بارها برای مدت های طولانی در بیمارستان بستری بوده است.
دختران آقای پورزند، که هر سه خارج از ایران زندگی می کنند، در سال های اخیر بارها اعلام کرده اند که خواهان امان نامه از مقام های جمهوری اسلامی هستند تا برای دیدار با پدرشان به تهران بروند. درخواستی که به گفته آنها برآورده نشده است.
شیرین عبادی، حقوقدان و از دوستان خانوادگی آقای پورزند می گوید: "شرایط آقای پورزند بسیار شرایط سختی بود. زیرا ممنوع الخروج بود و در این حال مورد مزاحمت دائمی بازجویان امنیتی قرار داشت. به همین خاطر علاوه بر مشکلات جسمی، ناراحتی روحی و افسردگی هم به مشکلات او اضافه شد و علتش فقط و فقط فشار روحی بود که بازجویان بر او وارد می کردند."
سیامک پورزند کار مطبوعاتی خود را در سال ۱۳۳۱ با روزنامه باختر امروز به مدیریت حسین فاطمی، وزیر خارجه وقت ایران، آغاز کرد.
آقای پورزند در سال های پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در تاسیس و اداره نشریاتی چون "پیک سینما" و "کتاب هفته کیهان" همکاری داشت و از اعضای هیات مدیره سندیکای نویسندگان بود.
بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران، فعالیت های مطبوعاتی آقای پورزند محدودتر شد.
سیامک پورزند پسرخاله احمد شاملو، شاعر معاصر ایران نیز بود.

۱۳۹۰/۰۲/۰۵

حذف تکذیبیه استعفای احمدی نژاد از ریاست دولت دهم توسط رسانه های حامی دولت

جــرس: در حالیکه طبق گزارش های رسیده محمود احمدی نژاد همچنان بر موضع قبلی خود مبنی بر برکناری وزیر اطلاعات پافشاری کرده و علی رغم فشار اصولگرایان و تاکید و نامه نگاری های رهبری، حتی حاضر نیست وزیر برکنار شده را در جلسات هیات دولت بپذیرد، سایت های حامی دولت خبری مبنی بر "استعفا"ی رئیس دولت را روی خروجی خود قرار دادند، که بلافاصله تکذیبیه ای بر آن خبر انتشار یافت، اما آن تکذیبیه نیز از روی خروجی ها حذف گردید.
به گزارش تارنمای «دیگربان»، سایت «آزادی‌نیوز» وابسته به تیم محمود احمدی‌نژاد، روز دوشنبه تکذیبیۀ استعفای رئیس دولت دهم را حذف کرد. این سایت روز یکشنبه (چهارم اردیبهشت) گزارش‌ها ی منابع خبری در مورد "استعفای احمدی‌نژاد از ریاست جمهوری" را تکذیب کرده بود.
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که محمود احمدی‌نژاد پس از بازگشت از کردستان حاضر نشده در محل کار خود حاضر شود.
همچنین گزارش شده است که محمدرضا مهدوی کنی (رئیس مجلس خبرگان) و علی لاریجانی (رئیس مجلس شورای اسلامی)، طی دیدار با احمدی‌نژاد از وی خواسته‌اند حکم رهبری مبنی بر ادامه کار حیدر مصلحی را پذیرفته و به نهاد ریاست جمهوری باز گردد.
خودداری احمدی‌نژاد از حضور در جلسه روز یکشنبه هیات دولت٬ گمانه‌ها در مورد استعفای وی را تقویت کرده است، برخی شنیده ها حاکی است که وی چند روز پیش در جمع گروهی از مدیران خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، دخالت رهبری برای انتخاب مجدد خود در سِمَتِ ریاست جمهوری را تایید و آنرا جهت "تحکیم و حفظ موقعیت خودش" ارزیابی کرده و گفته بود "رهبری در سال ٨٨ مرا حفظ کرد تا به این ترتیب نیروهای خودش را حفظ کند چرا که اگر میرحسین موسوی رییس جمهور می شد، دستگاه وی را برمی چید."
به گزارش سایت «دیگربان»، در جلسه روز یکشنبه که بدون حضور رئیس دولت و به ریاست محمدرضا رحیمی برگزار شد٬ حیدر مصلحی وزیر اطلاعات نیز حضور داشت، اما از احمدی نژاد هیچ خبری نبود.
و در ادامه این گزارش خاطرنشان شده است که "حذف غیرمنتظره تکذیبیه استعفای احمدی‌نژاد از سایت «آزادی‌نیوز» هم می‌تواند نشانه‌ای از قهر رئیس دولت دهم باشد."
آقای خامنه‌ای یک روز پس از تائید تلویحی وجود یک جریان انحرافی در دولت احمدی‌نژاد٬ گفته بود "نباید به گونه‌ای صحبت و یا مطلبی نوشته شود که القای تنش و درگیری در جامعه باشد زیرا این موضوع، خلاف شرایط کنونی کشور است."
آن‌طور که رسانه‌ها گزارش کرده بودند٬ قرار بود گروهی از نمایندگان مجلس نیز عصر روز یکشنبه با احمدی‌نژاد دیدار کنند که این جلسه لغو شد و به نظر می‌رسد در این جلسه نمایندگان مجلس قصد داشتند از احمدی‌نژاد بخواهند با قبول حکم رهبری، به کار خود ادامه دهد که رئیس دولت دهم با آگاهی از این موضوع قبول نکرد این جلسه برگزار شود.

چند صد زندانی طالبان با حفر تونل از زندانی در قندهار گریختند

والی قندهار گفته است که چند صد زندانی توانسته اند با استفاده از تونلی به طول چندصد متر از زندان مرکزی شهر قندهار در جنوب افغانستان بگریزند.
به گفته مقامهای محلی قندهار، چهار صد و هفتاد و پنج تن از محبوسان زندان مرکزی قندهار توانستند در بامداد روز دوشنبه، ۵ ثور/اردیبهشت به طور مخفیانه از این تونل به خارج از زندان راه یابند و به این ترتیب، فرار کنند.
والی قندهار گفت تونلی که این زندانیان از طریق آن فرار کردند، طی چهار ماه از داخل زندان به محوطه داخل یک خانه واقع در نزدیک زندان حفر شده بود.
آقای ویسا نیروهای امنیتی را در محافظت از زندانیان مقصر دانست و گفت که آنها در این زمینه "سهل انگاری و غفلت" کرده اند و افزود که تحقیقات در این مورد آغاز شده است.
این مقام ولایت قندهار گفت که مشخصات همه زندانیان فراری در سیستم بیومتریک ثبت شده و دستگیری دوباره آنها امکانپذیر است و تا کنون هم چند تن از آنان دستگیر شده اند.
در همانحال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفته است که برای به اجرا درآمدن برنامه فرار زندانیان از زندان شهر قندهار، ۳۲۰ متر تونل حفر شد و حفر این تونل پنج ماه به طول انجامید.
سخنگوی طالبان گفته است که حدود یکصد تن از زندانیان فراری از فرماندهان طالبان و بقیه آنها هم ستیزه جویان وابسته به این گروه هستند
آقای مجاهد در اعلامیه ای که به رسانه ها فرستاده، گفته است که مجموع زندانیان فراری به ۵۴۱ تن می رسد و همه آنها اعضای گروه طالبان هستند.
این دومین باری است که زندانیان زندان شهر قندهار به گونه گروهی موفق به فرار می شوند.
نخستین مورد از فرار گروهی زندانیان از زندان قندهار در سال 2008 میلادی روی داد که در جریان آن، نهصد زندانی در پی انفجاری در برابر در ورودی زندان، موفق به فرار شدند.
اکثر زندانیان فراری در آن زمان نیز از اعضای گروه طالبان بودند.
در زندان قندهار حدود ۱۲۰۰ زندانی نگهداری می شوند.
مامون درانی، خبرنگار در قندهار، می گوید که زندان قندهار در جنوب این شهر موقعیت دارد و نیروهای داخلی و خارجی تدابیر نسبتا شدید امنیتی را در اطراف آن به اجرا می گذارند.
او همچنین گفت که خانه های شماری از ساکنان شهر قندهار در نزدیکی این زندان واقع شده و شاهراه کابل-هرات هم از نزدیک این محل می گذرد.
هر چند پس از فرار گروهی زندانیان زندان قندار در سال ۲۰۰۸ میلادی دولت افغانستان این زندان را بازسازی کرد و تدابیر ویژه ای را برای محافظت از زندانیان به اجرا گذاشت، ولی فرار صدها زندانی در بامداد روز دوشنبه نشان می دهد که این تدابیر کارآیی چندانی نداشته است.
فرار زندانیان و به ویژه اعضای گروه طالبان از زندان قندهار احتمالا سوالهای زیادی را در مورد کارآیی مقامهای محلی و مسئولان اداره زندان ها و همچنین مقامهای امنیتی مطرح خواهد کرد.
در سال ۲۰۰۸ میلادی و در پی فرار بیش از ۹۰۰ زندانی از این زندان هم انتقادهای زیادی علیه مقامهای دولت افغانستان مطرح شد.

۱۳۹۰/۰۱/۲۹

تغییر ناتمام در وزارت اطلاعات؛ بازی احمدی‌نژاد در زمین خامنه‌ای

پس از برکناری منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه، علی خامنه‌ای که خود را در برابر کار انجام یافته می‌دید از رئیس دولت به تصریح خواسته بود که تغییرات اعضای کابینه متوقف شود. (به گفته علی مطهری، خبر آنلاین، ۱۶ دی ۱۳۸۹) اما محمود احمدی‌نژاد همانند انتقال سازمان حج و زیارت (به عنوان حوزه‌ای که رهبر و دولت در آن تداخل ساختاری دارند) به میراث فرهنگی یا تعیین مشایی به عنوان معاون رئیس دولت با علم به عکس‌العمل خامنه‌ای تلاش کرد امتیازی در برابر خامنه‌ای با سبک مدیریت خُردش کسب کند.
این امتیاز خواهی که ناشی از توهم رأی ۲۴ میلیونی و احساس اتکا بر نیروهای نظامی و درآمدهای سرشار نفتی است بلافاصله با واکنش خامنه‌ای روبه‌رو شد اما خبرگزاری دولت که نمی‌توانست این عکس‌العمل را باور کند اصل درخواست خامنه‌ای را مورد تردید قرار داد و آن را توطئه‌ عوامل پشت پرده‌ [بیت] علیه رئیس جمهور و شایعه‌سازی رسانه‌های حکومتی خواند: «عوامل پشت پرده این ماجرا که مدیریت فضای رسانه‌ای را تحت کنترل خود دارند، به صورت فراگیری در محافل رسانه‌ای شایع کرده‌اند که نظر مخالف مقام معظم رهبری درخصوص کناره‌گیری آقای مصلحی به رئیس‌جمهور ابلاغ شده است و این در حالی است که بر اساس اطلاعات واصله به خبرنگار ما، تا ساعات پایانی یکشنبه شب، رئیس جمهور هیچ پیامی که منعکس‌کننده نظر مقام معظم رهبری در این خصوص باشد، دریافت نکرده بود. «(شایعه، سانسور و ادعاهای خلاف واقع، ارکان سناریوی تازه علیه دولت، ایرنا، ۲۹ فروردین ۱۳۹۰)
اینکه خبرگزاری رسمی دولت و پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری نظر شفاهی ولی فقیه را علی‌رغم نشر در خبرگزاری‌های دولتی و شبه‌دولتی دیگر (مهر، فارس، و ایسنا) منعکس نمی‌کنند و از برداشتن خبر استعفا علی‌رغم دستور دفتر خامنه‌ای سر باز می‌زنند از چه حکایت می‌کند؟ تقابل میان خامنه‌ای و احمدی‌نژاد به عنوان رؤسای کشور و نمایندگان منافع دو بخش از قشر حاکم به کجا رسیده است؟
هماوردی احمدی‌نژاد و خامنه‌ای
پس از دوره اول ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و بسط حوزه‌های نفوذ خامنه‌ای در حکومت، وزارت‌خانه‌هایی مثل اطلاعات، خارجه، کشور و ارشاد تحت سیطره رهبر بوده است تا رئیس جمهور.
تعیین عبدالله نوری توسط خاتمی به وزارت کشور بدون رضایت خامنه‌ای در ‌‌نهایت به کتک خوردن وی در نماز جمعه به دست انصار حزب‌الله، استیضاح و زندانی شدن وی انجامید.
در دوره اول دولت احمدی‌نژاد نیز وضع به همین روال بود. اما احمدی‌نژاد با برکناری متکی بدون هماهنگی با خامنه‌ای روال دو دهه گذشته را تغییر داد.
برکناری مصلحی از وزارت اطلاعات که تحت عنوان صوری استعفا و قبول استعفا انجام شده (و در واقع برکناری بوده، جهان نیوز، ۲۹ فروردین ۱۳۹۰) مرحله‌ای دیگر است از هماوردی دولت احمدی‌نژاد با رهبری کشور که موجب عکس‌العمل سریع خامنه‌ای در درخواست ابقای وزیر اطلاعات شده است.
دو رئیس و یک گلیم
تنازع قدرت میان دو نهاد ریاست جمهوری و رهبری در جمهوری اسلامی ساختاری و ذاتی است چون با به تاریخ پیوستن نظریه نظارت فقیه و تبدیل ولی فقیه به قدرتی با مدیریت خرد و دخالت هر روزه در همه نهادهای کشور هر روزه ولی فقیه و رئیس دولت می‌توانند سر شاخ شوند.
در دوره‌هایی با نوعی تقسیم قدرت در قوه مجریه این تنش به حداقل رسیده است. اما این سر شاخ شدن‌ها در شرایط حساس سیاسی (مثل دوره‌های قبل از انتخابات و مهره چینی برای پیروزی) و با افزایش بی‌ثباتی سیاسی در دولتی مثل دولت احمدی‌نژاد افزایش و شدت می‌گرفته است.
قوه مجریه در جمهوری اسلامی گلیمی است برای رهبری و رئیس دولت که این دو همیشه بر آن با صلح و آرامش نمی‌گنجند.
ارشادی- مولوی
جناح راست سنتی برای مخالفت با نظر خمینی در دهه شصت خورشیدی به یک تفکیک زیرکانه دست زد. بنا به این تفکیک، همه دستورات ولی فقیه جنبه مولوی ندارند و لازم‌الرعایه و لازم‌الاطاعه نیستند بلکه بخشی از آنها صرفا جنبه ارشادی دارند و نهاد‌ها (مثل دولت و مجلس) و افراد مخیر‌اند به نظر ولی فقیه عمل کنند یا نکنند.
بحث اخیر جوانفکر در موضوع احکام ارشادی و مولوی رهبری در موضوع عدم برکناری مشایی پس از گذشت یک هفته از بیان نظر خامنه‌ای (الف، ۲۳ فروردین ۱۳۹۰) بازگشتی دوباره به‌‌ همان تفکیک است برای امتیازگیری دولت در برابر دخالت‌های هر روزه خامنه‌ای که در دو دهه اخیر روال جاری در اداره کشور بوده است.
در موضوع وزرا و معاونین رئیس‌جمهور نیز احمدی‌نژاد و همکارانش تعیین و برکناری آنها را حق رئیس دولت می‌دانند و نه ولی فقیه.
این تفکیک زمینه نظری لازم برای پیشروی تیم احمدی‌نژاد در برابر تیم خامنه‌ای است اما زمینه واقعی را عده و عُده دو طرف رقم می‌زند.
خامنه‌ای عقب راندنی شده است
اینکه احمدی‌نژاد علی رغم نظر خامنه‌ای مبنی بر توقف تغییر در کابینه به برکناری مصلحی اقدام می‌کند نمایانگر تغییر موازنه در قدرت سیاسی در جمهوری اسلامی است.
در این میان اهمیت زیادی ندارد که خامنه‌ای تغییر مصلحی را متوقف کرده باشد یا نه. مهم آن است که قدرت و حیطه رهبری به چالش کشیده شده است و به چالش کشیدنی به نظر (احمدی‌نژاد) می‌آید.
احمدی‌نژاد و تیم وی منابع لازم قدرت را برای چالش خامنه‌ای و دستگاه رهبری در اختیار خود می‌بینند که به این رفتار پر هزینه دست می‌زنند. حتی اگر در موردی موفق نشوند (مثل مصلحی) این امر مانع از پیشروی آنها در آینده نخواهد شد چنان که در مورد متکی اقدام کرده و موفق بودند.
فعلا آنها هستند که پیش می‌روند و خامنه‌ای است که سعی می‌کند مواضعش را با چنگ و دندان حفظ کند. در مسابقه دو تیم مهم‌تر از نتیجه آن است که یک تیم بیندیشد از تیم مقابل می‌تواند امتیاز بگیرد و آن را در موضع دفاعی قرار دهد.
فعلاً این احمدی‌نژاد و تیم وی هستند که در زمین خامنه‌ای بازی می‌کنند و نه بالعکس و خامنه‌ای مجبور است از کارت حکم حکومتی (به دلیل غیرقانونی بودن اقدام وی در باز گرداندن وزیر اطلاعات) برای نگاه داشتن مواضعش استفاده کند. استفاده مکرر از این کارت از تأثیر آن در تنازع قدرت خواهد کاست.
«تنازع با خامنه‌ای» با «منش خامنه‌ای»
محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی علی رغم اتکای بیشتر بر رأی عمومی نسبت به رهبری، قدرت ایستادگی در برابر خامنه‌ای را نداشتند. خاتمی نمی‌خواست ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی به سرنوشت دور اول (برکناری بنی صدر بواسطهٔ اختلاف با ولی فقیه) منجر شود.
در دوره خاتمی و هاشمی این خامنه‌ای و بیت بودند که پیش می‌آمدند و آن دو بودند که مرتباً عقب‌نشینی می‌کردند. اما احمدی‌نژاد همانند خامنه‌ای بر آرای عمومی متکی نیست و نمی‌خواهد با بسیج عمومی از رهبری امتیاز بگیرد.
او همچنین در پی عدم مشکل‌زایی برای جمهوری اسلامی و ساختار‌هایش نیز نیست. او نیز مانند خامنه‌ای بر نیروی نظامی و اطلاعاتی و درآمدهای نفتی متکی است و هر دو با یک منطق بر سر قدرت به تنازع پرداخته‌اند.
خامنه‌ای پس از دو دهه با نیرویی بسیار شبیه به خودش درگیر شده است.

مخالفت آیت الله خامنه ای با کناره گیری وزیر اطلاعات ؛ مصلحی ماندنی شد

فارس نوشته است:
حجت‌الاسلام والمسلمين حيدر مصلحي وزير اطلاعات با حكم محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور بركنار شد.
يك منبع آگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، ضمن اعلام اين خبر افزود: تا زمان معرفي وزير جديد به مجلس سرپرستي اين وزارتخانه را خود شخص رئيس جمهور عهده‌دار شده است.
اما پایگاه ریاست جمهوری، از استعفای وزیر اطلاعات خبر داده است. متن حكم دكتر احمدي نژاد خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمين حيدر مصلحي بدين شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجت‌الاسلام والمسلمين حيدر مصلحي
سلام عليكم
با تشكر از زحمات و خدمات جنابعالي در تصدي وزارت اطلاعات به موجب اين حكم شما را به سمت «مشاور رييس‌جمهور در امور اطلاعاتي» برمي‌گزينم.
اميدوارم با توكل بر خدا و در ظل توجهات حضرت ولي عصر(عج) موفق و سربلند باشيد.
محمود احمدي‌نژاد»
رييس جمهور همچنين در نامه اي با قدر داني از خدمات وزير اطلاعات با استعفاي وي موافقت كرد.
متن نامه دكتر احمدي نژاد به اين شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجت الاسلام والمسلمين حيدر مصلحي
سلام عليكم
با تقدير و تشكر از زحمات جنابعالي در مدت تصدي مسئوليت وزارت اطلاعات به استناد اصل يكصد و سي و پنجم قانون اساسي جمهوي اسلامي با استعفاي شما موافقت مي‌گردد.
اميدوارم بتوانيد در سنگرهاي ديگري در خدمت نظام و انقلاب اسلامي باشيد.
محمود احمدي‌نژاد»

مخالفت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی با تصمیم پذیرش استعفای حجت‌الاسلام مصلحی و کناره گیری وی موجب شد حیدر مصلحی همچنان به عنوان وزیر اطلاعات در کابینه به فعالیت خود ادامه دهد .
به گزارش خبرگزاری انتخاب ، خبرگزاری های فارس و مهر دقایقی قبل گزارش دادند حیدر مصلحی در وزارت اصلاعات ماندنی شد. پس از آنكه سايت‌هاي متعلق به دولت از پذيرش استعفاي حجت‌الاسلام والمسلمين حيدر مصلحي از وزارت اطلاعات توسط احمدي‌نژاد خبر دادند، وي به دليل مخالفت مقام معظم رهبري با كناره‌گيري‌اش در وزارت اطلاعات ماندني شد.
بر اين اساس، حجت‌الاسلام والمسلمين مصلحي همچنان در سمت وزارت اطلاعات به كار خود ادامه خواهد داد.
شنیده شده استعفای حجت الاسلام مصلحی وزیر اطلاعات مربوط به مدتی پیش بوده که امروز دوباره به جریان افتاده است.

۱۳۹۰/۰۱/۲۸

شخصا جايگاهي به نام مقام معظم رهبري نمي شناسم!

گزارشي از دادگاه وبلاگ نويس زنداني محمد رضا پورشجري كه مقاله هاي خود را با نام سيامك مهر انتشار مي داد جهت انتشار در اختيار “فعالين حقوق بشر و دمكراسي در ايران” قرار داده شده است. او دادگاه را به محاكمه اين رژيم تبديل نمود.لازم به ياد آوري است آقاي پورشجري در 21 شهريور ماه با يورش مامورين وزارت اطلاعات دستگير شد و به بند سپاه شكنجه گاه وزارت اطلاعات در زندان گوهردشت كرج منتقل شد. متن دفاعيه محمد رضا پورشجري :20 آذر 89 بدون اطلاع قبلي اولين جلسه به اصطلاح دادگاه رسيدگي به اتهامات من در شعبۀ 2 دادسراي انقلاب كرج برگزار شد كه به همه چيز شباهت دارد به غير از دادگاه. واژۀ داد در فرهنگ ايران از ارجمندي بسياري برخوردار است معناي ژرف آن با آنچه در نظام استبداد اينجا به عدالت ترجمه شده هرگز برابر اين دادگاه جايگاهي كه در آن مديريت جامعه به داد مردم مي رسد و حقوق آزاديهاي طبيعي مردم را كه از سوي قدرت مداران مورد تجاوز و تضيع قرار گرفته اعاده مي كند.
اما در جمهوري اسلامي دادگاه بويژه وقتي كه به جرائم سياسي و عقيدتي رسيدگي مي كند ابزار سركوب مخالفان و معترضان به وضع موجود است و نهادي است كه گويا به جهت حفظ قدرت و انحصارات گروه اقليت حاكم بنا شده است.
امروز به 2 اتهام من رسيدگي مي شد توهين به مقام معظم رهبري و ارتباط با سايتهاي ضد انقلاب . در ابتدا عرض كردم كه در دورۀ 37 سالۀ پهلوي دوم و در دورۀ 32 سال حكومت استبداد ديني هرگز هيچ دادگاه و محكمۀ كه صلاحيت داشته و شايسته بوده باشد به اتهاماتي از جمله اتهامات سياسي و وجداني و عقيدتي رسيدگي نكرده است و من اين جلسه را به عنوان دادگاه به رسميت نمي شناسم زيرا كه از حداقل وجاهت قانوني برخورد دار است،هيئت منصفه حضور ندارند ،من وكيل ندارم و نمايندگان رسانه ها نيز غايب هستند.
اما بدليل اينكه من هر از فرصتي جهت راز بيان انديشه ها و آراء خود استفاده مي برم از اين موقعيت ناخواسته نيز بهره مي جويم و عليرغم بي اعتبار دانستن اين مجلس به عنوان دادگاه از نوشتارهاي خود دفاع مي كنم.
در مورد توهين به مقام معظم رهبري بايد عرض كنم من شخصي ،شيخي ،جايگاهي به اين نام نمي شناسم. اگر منظور فرد خودكامه و ستمگر و ديكتاتوري است كه براي حفظ قدرت انحصارات خود با زور و قهر و خشونت حكومت مي كند و مخالفان و معترضان خود را در زندانها با شكنجه به قتل مي رساند و در بيابانها به گلوله مي بندد از حق طبيعي هر شهروندي از ايشان به دشنام يعني به نام بد ياد كنند.
در مورد اتهام ارتباط با سايتهاي مجازي ضد انقلاب عرض كردم طبق ماده 19 اعلاميۀ حقوق بشر هر قانون اساسي و موضوعي بايد قطعا با روح و متن آن هماهنگ بوده باشد و هر گز روح و مبناي آن را نقض نكرده و اعتبار خود را از آن كسب كند كسب اطلاعات و آگاهي از هر منبع و مرجعي انتشار اطلاعات و انديشه ها بدون استثناء در امور مسلم بشر شناخته شده و … جهت تبادل افكار حق خود مي دانم كه با هر فرد و گروه و نحوۀ فكري ارتباط داشته باشم و بر اساس حق آزادي بيان كه مادر آزاديها است و هيچ فرد و مقام و قدرتي نمي تواند اين حق را از من سلب نمايد.
حرفهاي آخر:
پس در خارج از موضوع دادگاه بطور دوستانه براي حضار عرض كردم كه من محصول جمهوري اسلامي هستم ،من ساخت حكومت اسلامي ام ،رژيم استبداد ديني خود مسئول توليد آدم هاي با انديشه هاي مثل من است .همانطوري كه اين رژيم 7 ميليون معتاد،بيش از 3 ميلين مواد فروش ،چند ميليون زن خياباني توليد كرده است به همان نسبت نيز چند ميليون كفر گو متنفر از تمامي عربده هاي اسلام حاكمان ستمگر توليد كرده است.پيش از تسلط ضد انقلاب در سال 57 اگر مجموع نوشتها و كتب انتقادي و ضد اسلامي را جمع آوري مي كرديم يك جعبه كوچك را پر نمي ساخت اما اكنون يك كتابخانه عمومي هم گنجايش كتابها و مقالات و پژوهشهاي انتقادي و اسلام ستيز را ندارد .
سيامك مهر، محمد رضا پور شجري سابق
آذر 89
زندان رجايي شهر

محمد خاتمی: پیشنهاد ما این است که حصرها برداشته شود و زندانیان آزاد شوند

جــرس: محمد خاتمی می گوید "در سالی که بیش از همیشه نیاز به نشاط و حضور ملت داریم، باز هم پیشنهاد ما این است که حصرها برداشته شود و زندانیان آزاد شوند، فضای سیاسی و رسانه ای جامعه طبق موازین و قانون باز شود، حضور و فعالیت احزاب و تشکل ها ممکن و امن گردد و به سوی انتخابات آزاد و سالم حرکت کنیم و انتخابات مطلوب گرچه ناشناخته نیست ولی اجمالاً در صورتی خواهد بود که حذف های ناروا نباشد و همه بتوانند با امنیت در معرض انتخاب کردن و انتخاب شدن قرار گیرند.
به گزارش وبسایت رسمی محمد خاتمی، وی در دیدار با جمعی از قرآن پژوهان استان یزد، ضمن بیان اینکه "انقلاب ما با دین نسبت استوار دارد و در همه عرصه ها به ویژه در راه بردن جامعه به سوی اهداف والای انقلاب باید از قرآن هدایت و مدد خواست"، قرآن را "فراخواننده به زندگی حقیقی" خواند .
رئیس جمهور دوران اصلاحات، همچنین خاطرنشان کرد "خدا و پیامبر مردم را دعوت به زندگی می کنند و کسی که طعم زندگی را در این جهان نچشد از نعمتهای زندگی حقیقی در آن جهان نیز محروم خواهد بود. زندگی اختصاص به افراد ندارد و جوامع هم زندگی و مرگ دارند."
محمد خاتمی انقلاب ایران را "انقلاب احیاء" خواند و گفت: انقلاب در هنگامی رخ داد که فساد، وابستگی، فشار، استبداد و بیداد، زندگی را بر همه تنگ کرده بود. انقلاب آمد تا مردم را به زندگی برگرداند و زندگی مورد نظر عبارت بود از استقرار نظامی که از یک سو ارزشهای والای الهی بر آن حاکم باشد و از سوی دیگر مردم بر سرنوشت خود حاکم باشند."
رئیس مرکز گفتگوی تمدن ها، همچنین خاطرنشان کرد "انقلاب ما، نفی استبداد و سرکوب و فراخواننده به رهایی از وابستگی بود و می خواست تا عامل حیات بخش عدالت را در همه جا و برای همه کس حاکم کند و به همین جهت جمهوری اسلامی را مطرح کرد و مردم هم به آن رأی دادند."
سید محمد خاتمی سپس با اشاره به اهمیت رأی مردم و انتخابات تأکید کرد: جمهوری اسلامی برآمده از اراده مردم و متکی به آنان است و از این رو انتخابات و رأی مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و انتخابات آزاد و فراگیر نشانه زندگی جامعه است. همانگونه که در جمهوری مسؤولیت شناسی و انتقاد پذیری حاکمان بسیار مهم است که اگر اینها نبود یا ضعیف بود جمهوریت و اسلامیت نظام و زندگی جامعه آسیب می بیند.
رئیس جمهوری سابق ایران با توجه به پیش رو بودن انتخابات (مجلس نهم) اظهار امیدواری کرد "شاهد انتخاباتی سالم و آزاد و پرشور باشیم، بخصوص در مورد مجلس که در نظام مردم سالار جایگاه والایی دارد. مجلسی مورد نیاز است که همه سلیقه ها و گرایش های ملت را نمایندگی کند و با اتکاء به مردم، چه در قانونگذاری و چه در نظارت بر همه امور و پاسخگو کردن مسؤولان شجاعانه و مدبرانه عمل کند."
محمد خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود نام گرفتن سال جهاد اقتصادی را بسیار مهم خواند و افزود: وقتی جهاد اقتصادی مطرح می شود معنایش این است که وضعیت اقتصادی فعلی چندان مناسب نیست و نیاز به جهاد همه جانبه برای پیشرفت و بهبود دارد و الحق که با درآمدهای شگفت انگیز نفتی در سالهای گذشته و با داشتن سند چشم انداز که نقشه راه جامعه است می بایست شاهد جهش های عظیم در عرصه تولید، سرمایه گذاری، اشتغال، حضور در بازارهای جهانی و بالارفتن سطح زندگی و معیشت مردم بخصوص برای بخش های کم درآمد تر جامعه باشیم که متأسفانه نیستیم.
رئیس بنیاد گفت و گوی تمدن ها جهاد اقتصادی را مستلزم دستیابی به سیاستهای عالمانه و کارشناسانه و مردم مدارانه و اعمال آنها دانست و افزود: جهاد اقتصادی، در جامعه با نشاط و امیدوار میسر است و یکی از شرایط آن حضور همه نیروها و بخش ها و بخصوص سرمایه های کاردان انسانی جامعه در صحنه است. و برای این کار لازم است که فضای سیاسی جامعه باز و امن باشد. وقتی فضا امنیتی باشد و با بدبینی به همه کس و همه چیز نگاه شود و برخوردهای ناورا صورت گیرد نشاط نخواهد بود. و مخصوصاً در سال انتخابات اگر مصلحت کشور و نظام را می خواهیم نیازمند فضای با نشاط سیاسی هستیم.
رئیس جمهوری سابق ایران با ابراز تأسف از وقایع سال گذشته تأکید کرد: در سالی که گذشت انتظار فراهم آمدن چنین فضایی را داشتیم تا پس از قریب دو سال تنش و وضع فوق العاده، بهار را با امید و دلگرمی و نزدیک تر شدن دلها به یکدیگر و رفع عواملی که باعث نارضایتی است آغاز کنیم و بارها نیز از سوی خیرخواهان که در دل بستگی آنان به نظام و انقلاب و کشور تردیدی نیست در این باب تذکر داده شده، ولی متأسفانه در حالی به سال جدید وارد شدیم که نشانی از رفتن به سوی این فضا ندیدیم بلکه سخت گیری ها و برخوردهای خشن بیشتر شد.
خاتمی سپس با اشاره به انتقاد رهبر جمهوری اسلامی در روزهای پایانی سال گذشته از "برخوردهای بداخلاقانه" و خلاف شرع و قانون و بهتان و ناسزاگویی و اقدامهای ناپسند جریانهای افراطی، این نکته را مطرح کرد که: نمی دانم لزوم برخورد با چنین رفتارها و اعمالی عطف به ماسبق هم می شود؟ و بدترین بداخلاقی ها و تهمت زنی ها و فحاشی ها و کوبیدن های یک طرفه در بسیاری از رسانه ها و منابر و تریبونها و محافل نیز مورد بررسی و برخورد قرار خواهد گرفت؟ به هر حال سال گذشته را در حالی پشت سر گذاشتیم که نه تنها زندانیان آزاد نشدند، بلکه کسانی که آزاد بودند نیز فراخوانده یا دستگیر شدند و نسبت به بسیاری از کسانی که در زندان اند و نسبت به بستگان آنان سخت گیریهایی بیشتر به عمل آمد و حصرها و محدودیت ها نیز بر آنها افزوده شد.
رئیس بنیاد گفت و گوی تمدن ها با تأکید بر اهمیت انتخابات پیش رو خطاب به دست اندرکاران عرصه سیاست گفت: در سالی که بیش از همیشه نیاز به نشاط و حضور ملت داریم باز هم پیشنهاد ما این است که حصرها برداشته شود و زندانیان آزاد شوند، فضای سیاسی و رسانه ای جامعه طبق موازین و قانون باز شود، حضور و فعالیت احزاب و تشکل ها ممکن و امن گردد و به سوی انتخابات آزاد و سالم حرکن کنیم و انتخابات مطلوب گرچه ناشناخته نیست ولی اجمالاً در صورتی خواهد بود که حذف های ناروا نباشد و همه بتوانند با امنیت در معرض انتخاب کردن و انتخاب شدن قرار گیرند. البته در این باب باز هم نیاز به بحث بیشتر داریم.
رئیس جمهوری سابق ایران بخش پایانی سخنان خود را به تحولات منطقه اختصاص داده و افزود: در این باب نیز کم و بیش بحث شده است و ان شاء الله در آینده هم سخن گفته خواهد شد. به هر حال این موج مبارک برای مردم منطقه گرچه هزینه فراوان داشته و دارد، ولی به نظر می رسد که افق بسیار روشن و امیدوار کننده است و نشانه های تحول بنیادی در ذهن و زندگی مردم آشکار شده است و این نکته را ناگفته نگذارم که متأسفانه برخوردهای دوگانه سیاستها و جوامع بین المللی در مورد حرکت های منطقه باعث تأسف است. از جمله شاید مظلوم ترین ملت در این میانه ملت شریف بحرین باشد که امیدوارم شاهد پیروزی همه ملت ها باشیم.
گفتنی است در این دیدار سؤالاتی در درباب اصلاحات و آینده اصلاح طلبی و جریانهایی که با تمامیت خواهی درصدد حذف و طرد هرگونه اندیشه و عمل وفادار به انقلاب و یک دست کردن جامعه و جلوگیری از حضور و فعالیت هر آنچه نمی پسندند هستند مطرح شد و از محدودیت ها و تنگناهای موجود در عرصه های مختلف و از اینکه تحت عناوین مقدس، جمهوریت نظام به خطر بیفتد اظهار نگرانی شد.

دفاع دوباره هاشمی رفسنجانی از محتوای نامه خرداد ۸۸

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک بار دیگر از نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دفاع کرده و مصادیق این نامه را «روشن» خوانده است.
پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله رفسنجانی روز شنبه متن یک گفت و گوی کتبی را با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر کرده که وی در آن یک بار دیگر به دفاع از نامه سرگشاده خود به رهبر جمهوری اسلامی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ پرداخته است.
وی در پاسخ به این سؤال که چه توصیه‌ای به «دوستانی که هنوز پیام اصلی نامه ۸۸ را با عینیت یافتن بخش عمده مفاد آن در نیافته‌اند» دارد، اظهار داشته است: «فکر می‌کنم مضامین نامه ۸۸ روشن است.»
آقای رفسنجانی همچنین با اشاره به انتقادهای حامیان دولت از وی به دلیل نگارش این نامه گفته است: «به نظر اینجانب اظهارنظرها باندی و سیاسی است و تا شرایط همین است، اعتراف نخواهند کرد.
در خرداد ماه سال ۱۳۸۸و در اوج مبارزات انتخاباتى و تنها چند روز پیش از برگزارى انتخابات ریاست جمهورى، آقاى هاشمى‌رفسنجانى در نامه‌ سرگشاده‌اى خطاب به آیت‌الله خامنه‌اى با اشاره به حضور انبوه جمعیت هوادار نامزدهاى انتخابات در خیابان‌ها از رهبر جمهورى اسلامى خواسته بود، سلامت انتخابات را تضمین کند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگرى از این نامه با اشاره به اتهام‌هاى وارده از سوى محمود احمدى‌نژاد علیه وى و اعضاى خانواده‌اش در جریان مناظره‌هاى انتخاباتى هشدار داده بود: «بر فرض اینکه اینجانب صبورانه به مشى گذشته ادامه دهم، بى‌شک بخشى از مردم و احزاب و جریان‌ها این وضع را بیش از این بر نمى‌تابند و آتش‌فشان‌هایى که از درون سینه‌هاى سوزان تغذیه مى‌شوند، در جامعه شکل خواهد گرفت که نمونه‌هاى آن را در اجتماعات انتخاباتى در میدان‌ها، خیابان‌ها و دانشگاه‌ها مشاهده مى‌کنیم.
وى در این نامه همچنین خطاب به آیت‌الله خامنه‌اى تصریح کرده بود: «از جنابعالى با توجه به مقام و مسئولیت و شخصیت‌تان انتظار است براى حل این مشکل و براى رفع فتنه‌هاى خطرناک و خاموش کردن آتشى که در فضا قابل مشاهده است، هرگونه که صلاح مى‌دانید اقدام مؤثرى بنمایید و مانع شعله‌ورتر شدن این آتش در جریان انتخابات و پس از آن شوید.»
چهره‌ها و رسانه‌هاى حامی دولت آنها به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهورى و به دنبال گسترش اعتراض‌ها نسبت به نتایج اعلام شده از سوى وزارت کشور، از هاشمى‌رفسنجانى به دلیل نگارش این نامه به شدت انتقاد کرده بودند، هر چند رهبر جمهورى اسلامى تاکنون از اظهارنظر علنى درباره مفاد این نامه خوددارى کرده است.
در این میان هاشمی‌رفسنجانی در تازه‌ترین اظهار نظر خود در این باره اظهار داشته است: «نکته مهم این است که خود رهبری بعد از خواندن نامه و پس از انتشار به خود من فرمودند، درباره مطالب نامه ملاحظه‌ای ندارند.»
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تاکید کرده است که در پاسخ به رهبر جمهوری اسلامی به وی گفته بود که هدف محمود احمدی‌نژاد از وارد کردن اتهام‌ها به خانواده آقای رفسنجانی شخص وی بوده است و «عکس‌العمل‌ها که از پیش سازمان‌دهی شده بود، لحظاتی بعد از مناظره شروع به اجرا شد و هنوز هم ادامه دارد که این دلیل روشنی است.»
گفتنی است، اظهار نظر تازه آیت‌الله رفسنجانی درباره نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی همراه با سخنان وی در باره نامه‌ای که وی در سال ۱۳۵۹ به آیت‌الله خمینی علیه ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس جمهور وقت ایران نوشته بود، منتشر شده است.
آقای رفسنجانی کسانی را که با نامه وی به رهبر پیشین جمهوری اسلامی که به برکناری ابوالحسن بنی‌صدر از ریاست جمهوری منجر شد، مخالفت کرده بودند، «ضدانقلاب، طرفداران آقای بنی‌صدر و لیبرال‌ها» معرفی کرده است.
آیت‌الله رفسنجانی در نامه سال ۱۳۸۸ خود به رهبر جمهوری اسلامی نیز به ماجرای نوشتن این نامه به همراه آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرده و نوشته بود: «بعد از جریان شوم ۱۴ اسفندماه ۱۳۵۹ با ارشاد امام و بنیانگذار جمهوری اسلامی، شهید مظلوم دکتر بهشتی و جنابعالی و اینجانب که در شعارهای مردمی به عنوان "سه یاور خمینی" شناخته شده بودیم، با همراهی نیروهای انقلابی و به خصوص نمایندگان متعهد مجلس اول و حزب جمهوری اسلامی توانستیم در جهت زدودن غبارهای ابهامات و سم‌پاشی‌ها اقدامات مؤثری انجام دهیم و امام راحل درد آشنا با تشکیل گروه حقیقت‌یاب و داور، بخشی از حقایق را آشکار ‌کردند.»
وی در عین حال افزوده بود:‌ «البته اینجانب قصد ندارم که دولت موجود را مثل دولت بنی‌صدر معرفی کنم و یا سرنوشتی شبیه آن دولت را برای این دولت بخواهم، بلکه مقصود این است که باید مانع گرفتار شدن کشور به سرنوشت آن روزگار شد.»

بیژن پاکزاد، طراح مشهور ایرانی درگذشت


بیژن پاکزاد، هنرمند ایرانی - آمریکایی که به خاطر طراحی لباس شخصیت های معروف جهان به شهرت رسید، در سن ۶۷ سالگی و بر اثر سکته قلبی در آمریکا درگذشت.


آقای پاکزاد که با نام تجاری "بیژن" بیشتر شناخته می‌شود، متولد سال ۱۳۲۳ در تهران بود و از سال ۱۳۵۲ به آمریکا مهاجرت کرده بود.
بیژن در طول زندگی خود برای چهره های سیاسی و هنری معروف جهان لباس طراحی کرد که از میان این افراد می توان به جرج دبیلو بوش، آرنولد شوارتزینگر، رونالد ریگان، ولادیمیر پوتین و جان کری اشاره کرد.
هنرمندانی چون آنتونی هاپکینز، تام کروز و شهرام ناظری هم از مشتریان بیژن بودند.
بیژن به خاطر علاقه اش به رنگ زرد و خودروهای سواری اسپرت و گران قیمت شهرت داشت.

۱۳۹۰/۰۱/۲۵

توهین کننده به فائزه هاشمی از آزادی خود خبر داد

سعید تاجیک، فردی که در اسفند ماه گذشته فیلمی از توهین او به فائژه هاشمی دختر اکبر هاشمی رفسنجانی بر روی اینترنت منتشر شد، از آزاد شدن خود خبر داده است.
آقای تاجیک در مصاحبه با شماره امروز نشریه الکترونیکی روزآنلاین، انتشار خبر بازداشت خود را "شیطنت" دانست و افزود که اگرچه قبل از عید "هشت-نه روز" در زندان اوین بوده، اما سپس آزاد شده و اکنون در "محل کار" خود به سر می برد.
این اظهارات در حالی منتشر می شود که دو روز پیش، غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه گفته بود فردی که به فائزه هاشمی فحاشی کرده بازداشت شده و "برخی از مقامات امنيتی به دنبال ساير متهمانی هستند که بصورت خودسرانه، امنيت اخلاقی جامعه را تحت تاثير قرار می دهند".
در فیلمی که در اواخر سال گذشته بر روی اینترنت انتشار یافت، افرادی دیده می شدند که خود را "بچه حزب اللهی های شاه عبدالعظیم" معرفی می کردند و به خانم هاشمی و پدرش ناسزاهای رکیک می گفتند.
انتشار گسترده این فیلم، واکنش شدید بسیاری از چهره های سیاسی و مذهبی را به دنبال داشت و به دنبال آن، قوه قضائیه خبر از شناسایی و دستگیری دو نفر در ارتباط با هتاکی به خانواده آقای هاشمی رفسنجانی داد.
در همان زمان بود که حسین قدیانی، یکی از وبلاگ نویسان معروف هوادار حکومت، فرد اصلی توهین کننده به فائزه هاشمی را "سعید تاجیک" از اعضای بسیج معرفی کرد.
'بگیرند ما را، ببینند حزب اللهی ها چه کار می کنند'
سعید تاجیک در مصاحبه خود با نشریه اینترنتی روزآنلاین گفته است که وقتی قوه قضائیه تصمیم به برخورد با وی گرفت، هوادارانش اعلام کرده اند که در صورت دستگیری او، در مقابل قوه قضاییه تجمع خواهند کرد.
او تاکید کرده است: "بچه ها قرار بود از اقصی نقاط کشور بریزند. یعنی آمادگی اش را دارند. من هم به بچه ها شماره تلفن دادم که اگر من را گرفتند سریع کاری را که باید بکنند، بالاخره بکنند. آمادگی اش را دارند الحمدالله. بچه حزب اللهی ها بی صاحب که نیستند."
وی در پاسخ به سوالی در مورد تبعات احتمالی انجام چنین برخوردی از سوی همفکران وی علیه دستگاه قضایی گفت: "بگیرند ما را، برخورد قهر آمیز بکنند، ببینند بچه حزب اللهی ها چه کار می کنند."
سعید تاجیک سپس صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه را نیز به خاطر انتقاد غیرمستقیم از هتاکان به فائزه هاشمی مورد انتقاد شدید قرارداد و با توصیف او به عنوان یکی از "آدم های" هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: "یقین دارم که لاریجانی با این حرفی که در مورد من زده خودش از همین هاست."
آقای تاجیک افزود: "به دادستان هم عرض کردم که من پایم را از اینجا بیرون بگذارم، حیثیت برای هاشمی نمی گذارم؛ چون شما برخورد نکردید، حالا خود ملت باید برخورد قهر آمیز بکنند."
وی در بخشی دیگر از مصاحبه خود، تاکید کرد که برای اطاعت از رهبر جمهوری اسلامی حاضر است وارد "کوه آتشفشان" هم بشود و مخالفان حکومت را "تکه تکه" کند.
این عضو بسیج در بخش های مختلف گفت و گوی خود، همچنین به بیان توهین هایی تازه علیه فائزه هاشمی، علی مطهری نماینده تهران در مجلس هشتم و آیت الله صانعی مرجع تقلید منتقد حکومت پرداخته است.
در پی انتشار فیلم توهین به فائزه هاشمی، سایت جرس نزدیک به مخالفان دولت، نوشت که سعید تاجیک از فرماندهان نیروی مقاومت بسیج، متولد ورامین و ساکن شهرری و از اعضای گروه انصار حزب الله است.
این سایت افزود که آقای تاجیک "قبلا از معاونان سپاه جنوب تهران (منطقه شهرری) بوده و بعدا به سمت معاونت فرماندهی سپاه ورامین رسیده و از حدود دو ماه قبل نیز به سمت فرماندهی بسیج پالایشگاه تهران منصوب شده است".
هنوز منبع دیگری این اطلاعات را در مورد سوابق سعید تاجیک تایید یا تکذیب نکرده است.

بقایی :دشتی خریدار اتوموبیل احمدی نژاد وبدهکار1200 ملیاردی به سیستم بانکی را نمی شناسم

سحام نیوز: بنا به گزارش منابع خبری، فردی كه خودروی قدیمی پژو ۵۰۴ رئیس دولت را در جریان مزایده سال گذشته خریداری و دلیل آنرا نیز “علاقه شخصی به احمدی نژاد” و همچنین “روحیه استكبارستیزی و صهیونیستی ستیزی وی” اعلام کرده بود، اکنون مشخص شده است که از بزرگترین بدهکاران بانکی کشور و همچنین نزدیکان رحیم مشایی و حمید بقایی است.
به گزارش جرس، همزمان بقايي درباره ارتباط خود با خريدار خودروي احمدي‌نژاد گفته است: “نه من و نه مشايي اصلاً خريدار خودروي رئيس‌جمهور را نمي‌شناسيم.”
به گزارش جهان نیوز، چند روز پس از افشای نام و سوابق یك بدهكار بزرگ شبكه بانكی كشور، همچنان سكوت در قبال این خبر ادامه دارد و بخش های مربوطه اجرایی كه وظیفه شفاف سازی و اطلاع رسانی را دارند، ترجیح داده اند درباره این خبر، سكوت كنند.
بر اساس گزارش مذکور، هفته نامه «۹ دی» اخیرا در خبری اعلام كرد یك بدهكار بزرگ به شبكه بانكی كشور كه این نشریه رقم بدهی او را ۱۲۰۰میلیارد تومان عنوان كرده بود، صاحب ۳۰درصد سهام بانك گردشگری (بانك تازه تاسیس متعلق به نزدیكان مشایی) و ۳۴ درصد از سهام بانك سامان است.
بنابر این گزارش، “تنها دارایی این فرد در سالهای گذشته یك سوله بوده كه به عنوان انبار و كارهای كوچك صنعتی استفاده می كرده است. وی به تدریج از طریق ارتباط های مختلف دولتی به ثروت كلانی دست پیدا می كند، به طوری كه گفته می شود جزو ۱۰سرمایه دار برتر كشور است. وی با هماهنگی بقایی توانسته است تا پوشش خطوط هواپیمایی (آتا) را بگیرد.وی در كارخانه های فولاد نیز سهام دارد.” در عین حال، نهادهایی مانند بانك مركزی و یا بانكهای گردشگری و سامان كه در این خبر از آنها نام برده شده بود، تاكنون، علی رغم بازتاب وسیع خبر، واكنشی نشان نداده اند.
پایگاه خبری «رجانیوز» در واكنش به خبر «۹دی» نوشت: بخش های مرتبط باید پاسخگو باشند كه چرا در حالی كه دولت بارها به ویژه در یك سال اخیر بر برنامه ریزی برای وصول مطالبات معوق بانكها تاكید كرده و جلسات متعددی از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز به همین موضوع اختصاص داده شده، فردی می تواند در عین اینكه یكی از بزرگترین بدهكاران به شبكه بانكی كشور و در واقع بیت المال است، دارنده بیش از ۳۰درصد سهام دو بانك خصوصی نیز باشد. این در حالی است كه احمدی نژاد سال ۸۵ در دولت نهم در جریان یكی از سفرهای استانی خود از دو نفر یاد كرد كه برای پرداخت بدهی میلیاردی خود، از بانكهای دیگر وام های سنگین گرفته بودند و همین نمونه تا ماهها به عنوان یكی از نشانه های جدیت دولت در برخورد با بدهكاران كلان یا همان كلاهبرداران شبكه بانكی مطرح بود.
جالب اینكه، برخی رسانه ها خاطرنشان كرده اند فردی كه خودروی قدیمی پژو ۵۰۴ رئیس جمهور را در جریان مزایده سال گذشته خریداری كرد، همین بدهكار بانكی و صاحب سهام دو بانك خصوصی بوده است.

سفارت بریتانیا در تهران: تهدید امنیتی شدیم

یک مقام رسمی در سفارت بریتانیا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی ضمن اعلام این موضوع گفت: "روز گذشته حدود ۲۰۰ نفر مراجعه‌کننده به سفارت داشتیم که تنها سه نفر از آنها وارد سفارت شدند و پس از آن، به دلیل تهدید امنیتی مجبور به تعطیلی سفارت شدیم."
او تاکید کرد که از روز پنجشنبه، ۲۵ فروردین ماه، بخش‌های مختلف این سفارت‌خانه فعالیت‌های عادی‌شان را از سر گرفته‌اند.
سایت‌های وابسته به دولت، روز چهارشنبه در خبری کوتاه از بسته شدن سفارت بریتانیا تا اطلاع ثانوی خبر داده بودند.
برخی سایت‌های مخالف دولت نیز با انتشار این خبر که در پی ارسال پیامک از سوی سفارت بریتانیا در تهران به کارمندان کلیه بخش‌های این سفارت، از صبح چهارشنبه، ۲۴ فروردین‌ماه، به مدت نامعلوم از کارمندان در کلیه رده‌ها خواسته شده است که در محل کار خود حاضر نشوند، به موضوع تعطیلی سفارت بریتانیا در تهران پرداختند.
در همین حال، یک منبع که نخواست نامش فاش شود، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که "دلیل تعطیلی سفارت بریتانیا در روز گذشته تهدید به بمب‌گذاری این سفارت‌خانه بوده است". هنوز این خبر تائید نشده است.
بحث قطع یا کاهش ارتباط با سفارت بریتانیا از پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و اعتراض های مردمی پس از آن، در میان مسئولان رسمی ایران مطرح شد.
اواخر سال گذشته، محمد کرمی‌راد، عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از طرح کاهش روابط جمهوری اسلامی با دولت بریتانیا با حضور مسئولان وزارتخانه‌های امور خارجه و وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌ها خبر داده بود.
به گفته او، "اعضای این کمیسیون با توجه به اظهارت سفیر بریتانیا مبنی بر وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران، قطع رابطه با آن کشور را به صورت قاطع مطرح کردند که پس از اظهارات نمایندگان مجلس و دولت، رأی‌گیری شد و آنها با اکثریت آرا قطع رابطه‌ کامل با دولت انگلیس را خواستار شدند."
روز دوشنبه، ۱٨ بهمن ماه ٨٩ در ایران، طرح یک فوریتی الزام دولت به قطع رابطه با بریتانیا منتشر شد، اما تصویب آن در صحن مجلس شورای اسلامی هنوز نهایی نشده است.
همچنین همزمان با انتقاد رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از سفیر بریتانیا در ایران، و "بی‌خاصیت" خواندن وی، نایب رئیس این کمیسیون اعلام کرد که ورود سفیر بریتانیا به خاک ایران ممنوع است.
حسین ابراهیمی‌نایب، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه، ٢۴ بهمن سال گذشته، اعلام کرد: "به دنبال کارشکنی‌های سفیر بریتانیا در ایران و اعطای سمت عالی‌ترین مقام ارشد نظامی ناتو در افغانستان به وی، ورود سفیر بریتانیا به خاک ایران ممنوع شده است و با خروج از ایران، او اجازه ورود به خاک جمهوری اسلامی را نخواهد داشت."

سقوط جنگنده سوخو در ايران

۱۳۹۰/۰۱/۲۴

ایران دادن سوخت به 'هواپیماهای غربی' را متوقف می‌کند

شرکت هوایی آلمانی لوفت‌هانزا اعلام کرده که هواپیماهای این شرکت از روز پنج شنبه، ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) قادر به سوخت‌گیری کامل در تهران نخواهند بود.
خبرگزاری رویترز این خبر را یک روز بعد از آن منتشر کرد که محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که به تلافی اقدام کشورهای اروپایی در قطع تامین سوخت هواپیماهای ایرانی، ارائه سوخت به هواپیماهای غربی در ایران ممنوع می شود.آقای رحیمی روز سه‌شنبه، ۲۳ فروردین، با اشاره به تحریم های کشورهای غربی علیه ایران گفت: "اخیرا سوخت هواپیماهای مسافربری ایران به اروپا را قطع کرده اند. حال سوال این‌ جاست که اگر با دولت ایران مشکل دارند چرا مردم این کشور را از حق خود محروم می کنند. البته ایران بلافاصله راه کار مقابله به مثل را انتخاب و ارائه سوخت به هواپیماهای غربی در ایران را ممنوع کرد."
آقای رحیمی مشخص نکرد که هواپیماهای متعلق به کدام شرکت یا کشور شامل این ممنوعیت می شوند.
خبرگزاری رویترز از سخنگوی لوفت‌هانزا نقل کرده که هنوز مشخص نیست محدودیت ایجادشده از سوی ایران به معنای ممنوعیت کامل سوخت‌گیری است یا امکان سوخت‌گیری محدود وجود دارد.
پروازهای مستقیم با توقفاولین گزارش‌ها از خودداری برخی کشورها از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی اوایل تابستان سال ۱۳۸۹ و در پی تصویب قانون تحریم فروش سوخت به ایران در آمریکا منتشر شد.
"اخیرا سوخت هواپیماهای مسافربری ایران به اروپا را قطع کرده اند. حال جای سوال این‌ جاست که اگر با دولت ایران مشکل دارند چرا مردم این کشور را از حق خود محروم می کنند. البته ایران بلافاصله راه کار مقابله به مثل را انتخاب و ارائه سوخت به هواپیماهای غربی در ایران را ممنوع کرد."
در نخستین اظهار نظرها در این باره خبرگزاری ایسنا، روز ۱۴ تیر سال ۱۳۸۹ به نقل از دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی ایران نوشت "فرودگاه های انگلیس، آلمان و امارات متحده عربی از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی امتناع می‌کنند.
هر چند که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بلافاصله این ممنوعیت را تکذیب کرد و مقام‌های فرودگاهی چند کشور اروپایی نیز تصمیم‌گیری درباره سوخت‌رسانی را بر عهده شرکت‌های فروشنده سوخت دانستند، اما از آن زمان انجام پروازهای مستقیم شرکت‌های ایرانی از برخی شهرهای اروپایی با مشکل روبرو بوده است.
به عوان نمونه ممنوعیت سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی باعث شده که پروازهای لندن به تهران با توقف و سوخت‌گیری در کشور سوم انجام شود.
در مقابل ایران نیز از ماه اکتبر سال ۲۰۱۰ سوخت‌رسانی به هواپیماهای شرکت بریتانیایی بی‌ام‌آی را که پرواز مستقیم به تهران دارد، متوقف کرد.
شرکت هلندی ک‌ال‌ام هم توقف پروازهای مسیر تهران-آمستردام را در آتن به دلیل سوخت‌گیری تایید کرده است. تحریم نانوشتهدر تحریم‌های اعمال‌شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور، ممنوعیتی برای تامین سوخت مورد نیاز ایران دیده نمی‌شود.
اما در بخشی از طرح مصوب کنگره آمریکا راجع به تحریم ایران که سال گذشته تصویب شد، نه‌تنها شرکت‌های آمریکایی از تامین نیاز ایران به بنزین، گازوئیل و سوخت جت منع شده‌اند، بلکه شرکت‌های خارجی هم در صورت انجام چنین کاری با محدودیت‌هایی در برخورداری از منافع تجاری با ایالات متحده مواجه می‌شوند.
اتحادیه اروپا هم سال گذشته یک رشته تحریم‌ اقتصادی علیه ایران را، علاوه بر تحریم‌های مصوب شورای امنیت، تصویب کرد که اگرچه شامل سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران می‌شود، اما به تامین سوخت مورد نیاز هواپیماهای ایرانی اشاره‌ای ندارد.
با وجود این بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، شماری از شرکت های نفتی اروپایی مانند شل و بی‌پی از شش ماه پیش سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی را متوقف کرده‌اند و شرکت فرانسوی توتال و اوام‌وی اتریش نیز از ماه مارس ۲۰۱۱ این ممنوعیت را به اجرا در آورده اند.

حکم بازداشت حسنی مبارک صادر شد

تلویزیون دولتی مصر از صدور حکم بازداشت ۱۵ روزه حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر از سوی دادستان کل این کشور خبر داد.
دادستانی مصر گفته است که تحقیقات در باره اتهامات مطرح ‌شده علیه آقای مبارک درباره فساد اقتصادی و سوءاستفاده از قدرت، در طول دوران بازداشت آقای مبارک ادامه خواهد داشت.
 مصر حسنی مبارک که در جریان پاسخ دادن به سوال‌های دادستانی در باره ادعاهای مطرح شده در باره فساد اقتصادیش، دچار حمله قلبی شده بود، الان در بیمارستان بستری است.
پیش از این، حکم بازداشت علا و جمال، دو پسر حسنی مبارک هم صادر شده بود.
به گزارش تلویزیون دولتی مصر، بعد از بازجویی دو پسر حسنی مبارک از طرف پلیس و به اتهام اختلاس و فساد اقتصادی، حکم بازداشت آنها به مدت ۱۵ روز صادر شد.
جمال، پسر کوچکتر حسنی مبارک، پیش از این، به عنوان جانشین احتمالی حسنی مبارک برای به عهده گرفتن ریاست جمهوری مصر شناخته می‌شد.به دنبال انتقال حسنی مبارک به بیمارستان، گزارش‌های متفاوتی درباره وضعیت او منتشر شد.
تلویزیون دولتی مصر گزارش داد که او در جریان بازجویی‌ها درباره فساد اقتصادی، دچار حمله قلبی شده است، ولی در گزارش‌های دیگر آمده است که حال او آنقدر خوب بود که بتواند به سئوال‌‌های بیشتری پاسخ دهد.
به گزارش رسانه‌های دولتی مصر، آقای مبارک به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شرم‌الشیخ منتقل شده و مدیر این بیمارستان گفته بود که وضعیت آقای مبارک که ۸۲ سال دارد، تحت کنترل است.
با انتشار خبر بستری شدن آقای مبارک در بیمارستان شرم‌الشیخ، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که عده‌ای در اعتراض به حضور آقای مبارک در بیرون بیمارستان تجمع کرده‌اند و پلاکاردهایی در دست دارند که روی آن نوشته است: "قصاب اینجاست.
حسنی مبارک در روز ۱۱ فوریه گذشته و به دنبال ۱۸ روز اعتراض مردمی در مصر، پس از ۳۱ سال، از ریاست جمهوری مصر استعفا داد و گفته شد که به شرم‌الشیخ رفته است.
علا و جمال، دو پسر حسنی مبارک که الان در بازداشت هستند، پیش از این، تحت تعقیب قضایی بودند و در دفتر دادستانی سینای جنوبی که پیشتر آقای مبارک احضار شده بود، به سئوالات دادستان پاسخ دادند.
بر اساس گزارش‌ها، زمانی که پسران حسنی مبارک تحت بازجویی بودند، حدود دو هزار نفر در مقابل محل بازجویی آنها تجمع کرده بودند. آنها زمانی که خودروی پلیس حامل پسران حسنی مبارک در حال انتقالشان برای بازداشت بود، به سمت این خودرو سنگ پرتاب کردند. تجمع‌کنندگان خواهان بازداشت این دو نفر بودند.
رئیس جمهور پیشین مصر سال گذشته در بیمارستان هایدلبرگ آلمان تحت عمل جراحی کیسه صفرا قرار گرفت و گزارش‌هایی درباره وضعیت جسمی بد او منتشر شد، ولی دستیارانش این خبرها را تکذیب کردند.
یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی می‌گوید که پزشکان از شورای نظامیان حاکم در مصر تقاضا کرده‌اند که به آقای مبارک اجازه داده شود برای معالجه دوباره به آلمان اعزام شود، اما با این درخواست موافقت نشده است.آقای مبارک، پسران او و همسران آنها در حال حاضر حق خروج از مصر را ندارند و اموالشان توسط دولت مسدود شده است.
او تمام اتهام‌ها علیه خود را رد کرده است.

۱۳۹۰/۰۱/۲۲

فرق دیروز و امروز - گوینده تلویزیون

امیرعباس هویدا در روز ۱۸ فروردین ۱۳۵۸ همزمان با پایان جلسه دادگاه، به پایان زندگی خود رسیده بود.

نحوه برگزاری دادگاه و جزئیات نامعلوم و نامکشوف آن، نظر آیت الله خمینی درباره نحوه سئوال برانگیز اعدام او، تلاش اعضای دولت موقت برای جلوگیری از این اقدام و اجرای سریع حکم که بدون فرصت فرجام خواهی انجام شد، یکی از مباحث بحث برانگیز تاریخ معاصر ایران بوده است.
روزنامه های تهران یک روز پس از پایان دادگاه و اجرای حکم، از "اعدام" هویدا خبر دادند اما چندی نگذشت که معلوم شد بر خلاف سنت مرسوم نه تنها هنگام عصر به زندگی هویدا خاتمه داده شده است که او بر اثر شلیک چند گلوله در حالی که از جلسه دادگاه خارجش می کردند در میانه راه و به شکل غافلگیرانه ای تیرباران شده است.
روزنامه کیهان یک روز پس از این وقایع، گزارشی از دادگاه منتشر کرد که جلسه دوم و آخر رسیدگی به اتهامات هویدا بود و به عنوان سندی که بخشی از جزئیات و نحوه دادرسی را روشن می کند، قابل تامل است.
این گزارش با عنوان "جزئیات تازه محاکمه و اعدام هویدا در دادگاه انقلاب اسلامی" در روزنامه کیهان ۱۹ فروردین ۱۳۵۸ منتشر شده است که عینا می آید.
"امیرعباس هویدا به دلیلی ارتکاب جرایمی چون افساد فی‌الارض، خیانت به ملت، شرکت مستقیم در فعالیت‌های جاسوسی به نفع غرب و صهیونیسم، قیام علیه امنیت و استقلال کشور با تشکیل کابینه‌های دست‌نشانده آمریکا و انگلیس، پرداخت درآمدهای ملی حاصله از نفت به شاه سابق، فرح و ممالک وابسته به غرب و شرکت مستقیم در قاچاق هروئین در فرانسه ساعت ۷:۲۵ دقیقه دیروز اعدام شد.
شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی تهران ساعت ۲:۳۰ دقیقه بعدازظهر دیروز با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید رسمیت یافت و امیرعباس هویدا که یک شلوار مخمل کرم رنگ و کت "جیر" به تن داشت با قیافه‌ای مغموم در برابر قضات دادگاه قرار گرفت. در سالن دادگاه، حدود ۵۰ تماشاچی، خبرنگار، عکاس و فیلمبردار حضور داشتند و سکوت محض، فضای دادگاه را فرا گرفته بود. هویدا پس از ورود به دادگاه، در حالی‌که سعی می‌کرد خونسردی خود را حفظ کند با رئیس و اعضای دادگاه، سلام و احوالپرسی کرد و سپس در جایی که برای او معین شده بود نشست.
ابتدا رئیس دادگاه با اشاره به اولین جلسه محاکمه هویدا که پیش از عید تشکیل شد و بنا به درخواست متهم به عنوان تنفس معوق ماند، گفت: آقای هویدا، شما در جلسه قبل از چگونگی اتهامتان مطلع شدید و در پاسخ به اتهامات وارده، سیستم حاکم بر جامعه را مقصر دانستید. جلسه امروز، ادامه همان جلسه است. برای آنکه بار دیگر از اتهاماتی که به شما نسبت داده شده است آگاه شوید و از خود دفاع کنید، نماینده دادسرای انقلاب اسلامی مجددا کیفرخواست صادره از سوی دادستان را جهت شما می‌خواند.
آنگاه، نماینده دادسرای انقلاب اسلامی به قرائت کیفرخواست پرداخت و طی آن هویدا را مفسد فی‌الارض و خائن به ملت دانست.
نماینده دادستان: آقای هویدا، در حکومت ۱۳ ساله خود نه تنها به ملت خیانت کردید، بلکه باعث شدید که اجنبی بر سرنوشت ملت ما حاکم شود. در زمان صدارت شما کشاورزی ایران به نابودی کشیده شد و صنعت که بایستی روز به روز رونق می‌گرفت، تبدیل به صنعت مونتاژ شد که از کشورهای سرمایه‌داری تغذیه می‌کرد.
با برنامه‌های طول صدارت شما آزادی از ملت ایران سلب شد و فضای کشور ما را خفقان و سانسوری احاطه کرد که بر اثر آن هیچکس قادر نبود حرف‌هایش را بزند و نویسندگان و روزنامه‌نگاران ناگزیر بودند حقایق را به نفع رژیم شاه سابق که شما عامل اجرای فرامین و دستورهایش بودید، تحریف کنند.
هویدا: ما در سیستمی بودیم که همه‌کس در آن سیستم در خدمت رژیم بودند. هر برنامه‌ای که دولت مجری آن بود بوسیله گروهی که به عنوان کارشناس در وزارتخانه‌ها بودند طرح‌ریزی می‌شد و بوسیله وزیر آن وزارتخانه به دولت پیشنهاد می‌شد. دولت هم آن را یا تصویب می‌کرد و یا تصویب آن را به مجلسین واگذار می‌نمود.
در آن سیستم به عقیده من، مجلس سنا و شورای ملی بودند که نمی‌بایست قوانین ضدمردمی را تصویب می‌کردند. اگر دولت، خلاف قانون عمل می‌کرد این وظیفه رئیس دیوانعالی کشور بود که به دولت بگوید فلان عمل، خلاف قانون است.
رئیس دادگاه: شما به عنوان نخست‌وزیر یک کشور دارای مشاورانی بودید که فقط یکی از آن‌ها بهترین حقوقدان این مملکت بود و ظرف ۲۴ ساعت با حکم شما بریاست دیوانعالی کشور برگزیده شد. آیا این شخص که از دوستی صمیمانه شما هم برخوردار بود نگفت که کارتان، برخلاف قانون است.
هویدا: اولاً آن شخصی را که می‌گویید بعدها سناتور شد و ظرف ۲۴ ساعت رئیس دیوانعالی کشور نشد، علاوه بر آن، آنها چیزی نمی‌گفتند. وقتی که مثلاً سالروز ششم بهمن بود همه می‌آمدند و در این جشن شرکت می‌کردند.
رئیس دادگاه: آن‌ها را به این قبیل مراسم می‌بردند، نه آن‌که آن‌ها شرکت می‌کردند.
هویدا: بله، آن‌ها را می‌بردند، ولی بالاخره حاضر می‌شدند و برای آن سیستم، تظاهرات می‌کردند و آن سیستم را تایید می‌نمودند. اگر می‌گویید من به عنوان نخست‌وزیر باید کنار می‌رفتم و ادامه نمی‌دادم حق با شماست. اگر من نمی‌کردم کسی دیگر می‌کرد.
نماینده دادستان: این‌که می‌گویید اگر من نمی‌کردم کسی دیگر می‌کرد، معنایش این است که اگر امام حسین را فلانی نمی‌کشت کسی دیگر می‌کشت. این پاسخ چیزی از اتهام شما نمی‌کاهد.
هویدا: سیستم آن‌طور بود. من آن سیستم را به وجود نیاورده بودم. قبل و بعد از من نخست‌وزیرانی بودند که با آن سیستم کار کردند. من هم ادامه‌دهنده بودم نه به‌وجود آوردنده.
زندان قصر، جلسه دوم و آخر رسیدگی به اتهامات هویدا، سمت راست هویدا هادی غفاری است
نماینده دادستان: آقای هویدا! شما در جلسه قبل هم این حرف‌ها را تکرار کردید و سیستم را مقصر دانستید. دادگاه شما را محاکمه نمی‌کند. سیستم را محاکمه می‌کند که شما نماینده و مجری آن بودید. در آن سیستم، ملت نادیده گرفته‌شده بود، کشور تحت نفوذ اجنبی بود. ساواک، جوانان و مبارزان را به طرز فجیعی شکنجه می‌کرد و می‌کشت. خیلی خلاصه بگوییم آیا آن سیستم به نظر شما درست بود که شما ادامه دهنده آن بودید؟
هویدا: من از کارهای ساواک هیچ اطلاعی نداشتم.
رئیس دادگاه: اما رئیس ساواک، معاون شما بود چطور ممکن است رئیس از کارهای معاونش اطلاعی نداشته باشد.
هویدا: من از طریق تشکیلات بین‌المللی از شکنجه‌های ساواک مطلع شدم. رئیس ساواک، معاون من بود، ولی نه از من دستور می‌گرفت و نه کارها را به من گزارش می‌کرد. ساواک، سیاست خارجی، سیاست‌های اقتصادی و کشاورزی و غیره بوسیله مسئولان مستقیمش با پادشاه در تماس بودند و پادشاه، نظرات خود را ابلاغ می‌کرد.
رئیس دادگاه: پس شما چکاره بودید؟
هویدا: من فقط هماهنگ‌کننده بودم. من وقتی دانستم که در محکمه انقلابی اسلامی محاکمه می‌شوم خوشحال شدم و دانستم که در این محکمه عدالت هست. بنابراین سعی کرده‌ام با شهامت و صداقت سخنم را بگویم. به همین جهت هم با جسارت می‌گویم که اینگونه که شما صحبت می‌کنید انگار، من پادشاه بوده‌ام و پادشاه نخست‌وزیر. پادشاه طبق قانون اساسی، رئیس قوه مجریه بود و ما همه حتی شاید شما هم از او اطاعت می‌کردیم.
رئیس دادگاه: دادگاه، هدفش از این جلسات، رسیدن به‌حقایق است. اما شما حرف‌های گذشته را تکرار می‌کنید. اگر غیر از آن، حرف‌های دیگری دارید بزنید.
هویدا: حرف دیگری غیر از آنچه زدم ندارم. شما هم که می‌گویید وارد جزئیات نشوید. در کلیات همین‌هاست که گفتم. فقط از جوانانی که بوسیله ساواک شکنجه شده‌اند می‌خواهم مرا عفو کنند. من هم بوسیله ساواک توقیف و زندانی شده بودم. اگر عمری کفاف دهد، کتابی خواهم نوشت که در آن ماجراهای از شهریور ۱۳۲۰ تا آخرین روز صدارتم را تشریح خواهم کرد.
رئیس دادگاه : حرف دیگری دارید؟
هویدا: نه
بدین ترتیب دادگاه وارد شور شد و پس از یکساعت شور، هویدا را به عنوان مفسد فی‌الارض و خائن به ملت به اعدام محکوم کرد."